چند نکته درباره ادعای غربی‎ها پیرامون مذاکرات وین

مذاکرات وین در حالی در جریان است که غربی‎ها طی مدت زمان اخیر ادعاهایی را در این باره مطرح کرده‎اند.

به گزارش مشرق، غرب برای رسیدن به نتیجه مذاکرات عجله دارد؟ عجله آن‌ها برای چیست؟ چرا ایران را متهم به عامل کُندی در مذاکرات می‌کنند؟

مذاکرات وین جریان دارد و از ۸ آذر تاکنون در چند مرحله برگزار شده است.

ایران برای رسیدن به حقوق قانونی و مسلم خود باب مذاکره را حتی پس از خروج آمریکا از برجام و بدعهدی اروپا نبست و آن را باز گذاشت.

مذاکراتی که اکنون جریان دارد، برای رفع تحریم‎های ایران است و همچنین آمریکا اگر تمایل به بازگشت به توافق هسته‌ای دارد، باید رسماً و قانوناً به آن بازگشته و تعهدات خود را اجرا کند و از سوی ایران نیز راستی آزمایی شود و پس از دادن ضمانت‌های لازم، ایران نیز تعهدات برجامی خود را به طول کامل اجرا کند.

بیشتر بخوانید:

اظهارات ضد ایرانی لودریان درباره مذاکرات وین

در حرف و عمل این فرآیند بسیار ساده است و پیچیده به نظر نمی‌رسد اما آن چه که روند مذاکرات را پیچیده کرده، رفتارهای اروپا و آمریکاست.

آمریکا و اروپا برای رسیدن به توافق عجله‌ای ندارند، کُند بودن روند مذاکرات برای رسیدن به نتیجه، از سوی آن‌ها پیگیری می‌شود.

البته ایران راه خنثی سازی تاثیرات تحریم‌های اقتصادی را پیموده و اکنون در مرحله‌ای است که به آن می‌گویند گذر از تاثیر فشار تحریم‎ها.

اما غرب سعی دارد ایران را مانعی بر سر راه احیای برجام معرفی کند و اگر توافقی به دست نیاید متهم این اتفاق ایران باشد در حالی که موانع موجود در روند مذاکرات احیای برجام، آمریکا و اروپاست.

«ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اخیرا در نشستی خبری، درباره روند مذاکرات رفع تحریم‌های ایران با گروه ۱+۴ در وین و اینکه وضعیت در چه شرایطی است، گفت «در مذاکرات وین درباره توافق هسته‌ای با ایران پیشرفت اندکی وجود دارد.»

وزیر خارجه فرانسه نیز اخیرا با ادعای اینکه مذاکرات وین به آهستگی پیش می‌رود، گفت که هنوز تا تکمیل مذاکرات و احیای برجام فاصله است.

«ژان ایو لودریان»، ادعا کرد ایران و قدرت‌های جهانی با وجود پیشرفت‌هایی که در پایان ماه دسامبر در مذاکرات رخ داد، هنوز از هرگونه توافقی برای احیای برجام دور هستند.

غرب ظاهرا از یاد برده است که عامل ناکارآمدی و اجرا نشدن برجام، آن‌ها هستند نه ایران؛ آمریکا و اروپا باید تفهیم اتهام شوند و از یاد نبرند که آمریکا با خروج از توافق هسته‌ای آن را تضعیف کرد و اروپا نیز با زیر پا گذاشتن تعهدات خود عملاً در تضعیف این توافق با آمریکا شریک جرم است.

ایران تنها کشوری است که به تعهدات برجام پایبند باقی ماند؛ اگر قرار بر فرافکنی‌های معمول غرب و جنگ رسانه‌ای و روانی آن‌ها با ایران باشد، نمی‌توان امیدوار به احیای برجام بود.

برای آن که توافق هسته‌ای احیا شود، کشورهای غربی باید انگیزه و اراده بازگشت و اجرای تعهدات خود را داشته باشند در غیر این صورت، صرفاً توقع داشتن از ایران راه بجایی نخواهد برد.

آمریکا و اروپا باید به برجام بازگردند، تحریم‌های علیه ایران را لغو کنند، عملکرد آن‌ها راستی آزمایی شود و ضمانت‌های لازم نیز ارائه شود چرا که ایران نمی‌تواند به آمریکا و اروپا اعتماد و اطمینان کند.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    13 0
    بار دیگر به هیچ وجه نباید زیر بار پروتکل الحاقی برویم حتی اگر تحریمها را برندارند.با خنثی سازی تحریم دلیلی ندارد زیر بار خفت بار پروتکل الحاقی برویم.برای غربیهای زیاده خواه همان پادمان کافیست.
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
      0 0
      بار دیگر به هیچ وجه نباید زیر بار پروتکل الحاقی برویم حتی اگر تحریمها را برندارند.با خنثی سازی تحریم دلیلی ندارد زیر بار خفت بار پروتکل الحاقی برویم.برای غربیهای زیاده خواه همان پادمان کافیست. در ضمن پذیرش پروتکل الحاقی برای پرستیژ ابرقدرتی مان و هم برای جان دانشمندان نمان خطر ناک است.
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    1 7
    بارها تجربه کرده‌ایم که آمریکا شیطان بزرگ است و وعده‌هایش جز دروغ و فریب‌کاری نیست. اخیراً هم دیدیم که آمریکایی‌های عهد شکن، در برجام بسیار وقیحانه عمل کردند. کشورهای اروپایی همراه با آمریکا هم، از لحاظ عهدشکنی و بداخلاقی کمتر از آمریکا نیستند؛ اما در مقام زبان‌بازی و حرف‌زدن همیشه طلب کارند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند.
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    3 2
    آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر برچسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند؛ یعنی ساختار تحریم‌ها در تمام لایه‌های هسته‌ای، موشکی، پهپادی، منطقه‌ای و حقوق بشری و غیره باید برچیده شود. آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ی‌ تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده‌اند، بپردازند. کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید با جریمه‌ی تأخیر آن، وصول گردد.
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    2 6
    باید شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم‌ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن‌ها از منطقه و عدم حمایت آن‌ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا سه کشور اروپایی یا آمریکا با بازگشت صوری به برجام، نتوانند از این امتیاز یک‌طرفه به‌ضرر ما سوءاستفاده کنند و درصورتی که بخواهند چنین کاری کنند باید از برجام خارج شده، اجرای پروتکل الحاقی را کنار گذاشته و از پیمان عدم اشاعه‌ی هسته‌ای خارج شویم. مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرارداد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، خنثی‌سازی و بی‌اثرسازی تحریم‌ها، و حذف آقایی دلار از چرخه‌ی اقتصاد کشور باشد. لذا ضمن حمایت از تیم مذاکره‌کننده، درخواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی، مقاومت مقتدرانه در برابر فشارها و تهدیدات غرب و رژیم صهیونیستی، و مقابله به مثل لازم با طرف‌های غربی تا رسیدن به یک توافق عالی با مشخصات فوق‌الذکر یا نپذیرفتن هرگونه توافق دیگر است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس