کد خبر 1313813
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۴
حسین شریعتمداری نمایه

مدیر مسئول روزنامه کیهان نوشت:دولت آقای رئیسی برخلاف دولت آقای روحانی معتقد نیست که هر توافقی بهتر از عدم توافق است، بلکه بر این باور است که هیچ توافقی بدون لغو همه تحریم‌ها قابل قبول نیست.

به گزارش مشرق، حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان در یادداشتی تحت عنوان «دوستان پنجره باز نماند !» نوشت:

۱- در اظهارات این روزهای مسئولان محترم مذاکرات هسته‌ای کشورمان با آنچه در آغاز مذاکرات مطرح شده بود، تفاوت‌هایی دیده می‌شود که امید است نشانه تغییر در اهداف از پیش اعلام شده نباشد.

پیش از این و قبل از شروع دور دوم مذاکرات وین (در دولت سیزدهم) سخن از لغو همه تحریم‌ها در میان بود که تحریم‌های برجامی بخشی از آن است. به عنوان مثال، آقای حسین امیرعبداللهیان، وزیر محترم امورخارجه کشورمان طی یادداشتی در شماره ۱۶ آذرماه (۷ دسامبر) روزنامه کامرسانت، چاپ مسکو تاکید کرده بودند که «بدون لغو تمامی تحریم‌ها، راهی برای احیای برجام وجود ندارد».

و یا اوایل آذرماه، آقای علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان با انتشار مقاله‌ای در وبگاه « فایننشال تایمز» اعلام کرده بودند که: «تحریم‌ها باید به طور کامل برداشته شود».

۲- دیروز (۲۴ آذر ماه)، جناب امیر عبداللهیان در گردهمایی سفرا و رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه اظهار داشت؛ «رویکرد ما رفع کامل تحریم‌های برجامی در مقابل رفع نگرانی‌های مورد ادعای طرف‌های مقابل درخصوص برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران است» و همان روز آقای دکتر باقری نیز در مصاحبه با پرس تی وی گفت؛ « از نظر ما هر تحریمی که متناقض با مفاد برجام باشد‏ باید لغو شود؛ چه این تحریم‌ها در دوران اوباما وضع و اعمال شده باشند چه در دوران ترامپ، چه بایدن. همینطور همه تحریم‌های مرتبط با برجام و تمامی تحریم‌هایی که تحت کارزار فشار حداکثری دولت قبلی اعمال شده‌اند، چون مرتبط با برجام است می‌بایست لغو شوند».

۳- همان‌طور که ملاحظه می‌شود، سخن از لغو «تحریم‌های برجامی» است و نه « لغو همه تحریم‌ها» و این درحالی است که بسیاری از تحریم‌های آمریکا علیه ایران به بهانه‌های غیرهسته‌ای وضع شده است. آمریکا در دوران اوباما ۵۰۰ نهاد را به بهانه‌های مختلف تحریم کرد و در دوره ‌ترامپ این تحریم‌ها دو برابر شد. و بایدن هم، که دولت آقای روحانی انتخاب او را به فال نیک گرفته بود! تحریم‌های جدیدی بر تحریم‌های قبلی افزود! و در مجموع تحریم‌های آیسا، سیسادا، ویزا، کاتسا و ... که عمدتاً در دوران اوباما وضع شده‌اند از جمله آنهاست.

۴- اگر قرار است لغو تحریم‌ها فقط شامل تحریم‌های برجامی باشد و همان تحریم‌ها به بهانه‌های واهی و خصمانه دیگر نظیر حقوق بشر و تروریسم و صنایع موشکی و حضور در منطقه و امثال آن باقی بمانند، مذاکرات وین چه سودی دارد و با چه انگیزه‌ای صورت پذیرفته و قابل توجیه است؟! با شناختی که از دوستان تیم هسته‌ای داریم بی‌تردید در پی‌آنند که راه را بر سوء‌استفاده حریف ببندند، از این روی باید مراقب باشند که بعد از بستن در، دشمن از پنجره وارد نشود!

آمریکا از تحریم‌ها به عنوان یک اهرم علیه اقتصاد کشورمان بهره می‌گیرد و از آنجا که توان استفاده از همه اهرم‌های دیگر - از جمله اهرم نظامی-‌ را از دست داده است، به سختی می‌توان باور کرد از تحریم‌ها دست بکشد. از این روی ضمن تاکید بر لغو همه تحریم‌ها، باید در پی خنثی کردن تحریم‌ها بود. همانگونه که خوشبختانه دولت سیزدهم بودجه و سایر برنامه‌های عمرانی خود را بدون دخالت دادن عامل و فاکتور تحریم‌ها بسته و دنبال می‌کند.

در همین زمینه گفتنی است که اوباما بعد از تصویب برجام در «کمیته روابط عمومی آمریکا - اسرائیل» موسوم به ایپک ضمن ابراز خشنودی از برجام گفته بود، تحریم‌های ایران قابل ادامه نبود و همپیمانان ما تداوم آن را به زیان خود دانسته و حاضر به همراهی مستمر نبودند.

۵- بهانه غرب ابراز نگرانی از تولید سلاح هسته‌ای در ایران است! و حال آنکه اطمینان دارد ایران در پی تولید سلاح هسته‌ای نیست و آن را حرام می‌داند، ولی چنانچه بر بهانه واهی خود اصرار دارد، مذاکرات هسته‌ای باید بعد از نابودی تسلیحات اتمی رژیم صهیونیستی، هند، پاکستان و ... موکول شود چرا که براساس معاهده NPT هیچیک از دو کشور پاکستان و هند و رژیم جعلی اسرائیل مجاز به داشتن سلاح هسته‌ای نیستند ‪و چنانچه ادعا می‌شود آنها ‬عضو NPT نمی‌باشند، چرا باید ایران در عضویت ان پی تی باقی بماند و حال آنکه مطابق بند ۱۰ ان پی تی، می‌تواند از این معاهده خارج شود.‬

۶- این نکته نیز گفتنی است که راهبرد هسته‌ای و در نتیجه راهبرد مذاکراتی دولت سیزدهم با دولت قبلی تفاوت جدی و بنیادین دارد. دولت آقای رئیسی برخلاف دولت آقای روحانی معتقد نیست که هر توافقی بهتر از عدم توافق است، بلکه بر این باور است که هیچ توافقی بدون لغو همه تحریم‌ها قابل قبول نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 40
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    3 24
    اینا هم ب کم قانع میشن سرشون کلاه میزارن برمیگردن
    • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
      0 2
      حیف از غذایی که تو می حوری
    • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
      5 0
      هرگونه بتن ریزی در قلب دانش و صنعت کشور خیانت است و ننگ آیندگان به همراه دارد
  • رضا IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    3 11
    همينطوره ، دولت انقلابى رئيسى بدنبال لغو همه تحريم هاست ، چه هسته اى و چه غير آن ! اما توصيه جنابعالى مبنى بر اينكه يه جبهه جديد هم عليه هند و پاكستان باز كنيم كه معركه است!
    • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
      3 0
      ابلهانه ترین برداشت از بند آخر این یادداشت همین بود! میگه اگر اونا عضو ان پی تی نیستن ما هم نباید باشیم چه مشکلی داره این حرف؟
  • iran IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    16 3
    آمریکایی ها به راحتی می‌توانند همین کار رو انجام دهند تمام تحریم هایی که به بهانه صنعت هسته ای وضع کرده بودند محددا" یا نام و و بهانه های دیگری بطور مثال تحریم به دلیل حضور منطقه ای ایران ، تحریم به دلیل توان پهپادی ایران تحریم به دلیل صنایع موشکی ، تحریم به دلیل ..... خلاصه همه تحریم ها را به راحتی با بهانه های دیگری بازگردانند ..! آمریکایی ها عاشق تحریم کردن هستند شاید هم تنها سلاح موثر آمریکایی ها همین باشد پس ساده لوحانه است اگر به غلط اشتباه تصور کنیم آمریکا تحریم های ایران رو لغو کند !!! راه حل ایران برجام نیست هم میهنان گرامی .. احتیاج به یک آگاهی رسانی در سطح ملی داریم ، احتیاج به یک عزم ملی میهنی و همگانی داریم ، باید تحریم های آمریکا رو بی اثر و خنثی کنیم ، حتما" و قطعا" می‌شود و می‌توانیم .. باید تدبیری کرد هر چه زودتر ... نباید کشور رو معطل برجام و کشورهای غربی ( دشمنان میهن) کرد ... بقول شاعر : کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من ..
    • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
      0 0
      خیلی جالبه آقای وزیر می گوید رفع نگرانی آنها!! جناب وزیر وقتی قانون آژانس را رعایت می کنید و حتی فراتر از آن نگرانی آنها بهانه است! خجالت هم خوب چیزی است
  • IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    9 9
    کی گوش میده حاجی ، جایی که خرابکاری ترور تهدید کردن اجازه نصب دوربین جدید دادن ، داوطلبانه!!
  • IR ۰۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    8 5
    طولانی کردن مذاکرات و چیره شدن خستگی و تاثیرات بر روند تصمیم گیری از اهداف غربی هاست . بدام این شیاطین نیفتید . حرف اول و آخر همان رفع کلیه تحریم ها با ضمانت و راستی آزمائی . بجا تصمیم مصمم . مثل بموقع نشستن و برخاستن . اقتدار نشان از عقبه دارد . مرور حوادث و سنوات بعد از انقلاب . چراغ راه مان هست . اول بخدا و بعد بخود ایمان داشتن .
    • ناشناس IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
      2 11
      برجام مگر خیانت محض نبود . اولا باید از آن خارج شد. دوما ظریف و روحانی رو محاکمه کنید
    • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
      0 0
      بله خیانت بوده و خواهد بود و از شهدا هم شرم نمی کنند که جان دادن تا دشمن راه ندهیم ولی با برجام و سعد اباد دشمن گستاخ بمب اتم دار را راه میدهند هیچ معیشت مردم را به خاطر آنها به بازی گرفتند خجالت بکشید
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
      0 0
      برجام خیانت محض به توان دو بود،
  • عبداله TR ۰۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    11 5
    این دولت هم مثل دولت قبلی و شاید هم بدتر از آن ، از مذاکرات خارج خواهد شد . چون با دست خالی در مذاکرات وارد شده است .
    • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
      1 0
      پس صهیونیست ها دارن برای دست خالی ما اینقدر دست و پا میزنن و تهدید میکنن؟ غنی سازی 60 درصد، آستانه غنی سازی 90 درصد. فعال سازی مرکز فوق استراتژیک فوردو و سانتریفیوژهای پیشرفته دست خالیه؟ چیزی حالیت نیست نظر نزار مجبورت نکردن که
  • Adel rakhshani US ۰۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    6 8
    ما مثلی داریم ( توبه گرگ مرگ است) آمریکا توبه نخواهد کرد . به نظر این حقیر تمام این گفتگو ها راجع به تحریم ٬ مسأله اتمی ٬ برجام و.... جز آشفته کردن اذهان مردم عادی « اکثریت » نیست .
    • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
      0 0
      آشفته کمترین است معیشت ایرن وابسته به گدایی از آنها شد و له شدیم درحالی که باید کار درون. ا درست می کردن به جای گدایی و آخرش هم دنبال لیبی و عراقی کردن کشور هستند وقتی طرف مقابل خواهان گرفتن تمام ابزار قدرت نا هستند و این ناشیان هم بعد 20 سال روی یک پاشنه می چرخند و در مذاکرات ی که معلوم چی می شود ورود می کنند
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    3 1
    وقتی میخوان صدای دولت متبوع رو توجیه کنن
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    3 1
    سنگ بزرگ نشانه نزدنه
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    5 17
    آقای شریعتمداری مثل خودت یک نسل جوان و تازه نفس تربیت کن چون واقعا لازم هستش
    • ناشناس IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
      0 0
      خود شما هستی دیگه .
    • DE ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
      0 0
      آفرین عزیز گرامی دغدغه شما عمل صالح محسوب میشود و ذکر.
    • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
      0 0
      خود خود شما کی هستی؟؟!
  • مسعود دیپلمات IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    5 8
    ظاهرا هیئات مذاکره کننده ما سعی بر جلب اطمینان طرف مقابل در رابطه با فعالیت های صلح آمیز هسته ای مان دارد. این اشتباه است، هرچه اطمینان آنها به صلح آمیز بودن فعالیت های ما بیشتر شود و خیالشان از دسترسی ما به سلاح هسته ای راحت تر شود، فشارشان نیز بر ما بیشتر خواهد شد و امتیازات بیشتری را طلب خواهند کرد.
    • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
      0 0
      ظاهرا
    • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
      0 0
      ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ یا باید کل بمبهای اتمی دنیا از بین بره و یا ما هم باید بمب اتم بسازم برای ترساندن طرف. والا کسی که تیربار داره (دارندگان بمب اتمی) رو نمیشه با کلت ترسوند
  • ناشناس IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    0 0
    مذاکره کنندگان هر کاری توانسته اند کرده اند .
  • کارشناس IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    0 0
    کسانیکه از ترس میلرزند پنجره را باز گذاشته اند
  • ناشناس IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    0 0
    آقای عبداللهیان مگر برجام خیانت نبود ؟؟؟؟؟؟؟؟ یعنی شخص شما هم مثل ظریف و روحانی هستید
  • ناشناس IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    0 0
    آقای عبداللهیان مگر برجام خیانت نبود ؟؟؟؟؟؟؟؟ یعنی شخص شما هم مثل ظریف و روحانی هستید
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    0 0
    خدارو شکر نمیگین ایناهم جاسوس هستن
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    1 1
    خبری از ذوالنوری و نبویان و کریمی قدوسی و ......نیست؟؟؟؟؟
    • DE ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
      0 0
      ثم بکم هستن! فتح باب بشه حتی باخت با ما -برد با اونا باشه
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    2 0
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.
  • هموطن GB ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    0 0
    متاسفانه فکر میکنم این دولت هم یک جورایی راه دولت قبل رو میره. یعنی هیچ میگیره و کل هسته آیی رو تعطیل می‌کنه. هرجا دیگه بود بعد از اون خرابکاری ها و انفجار قلم پای بازرس جاسوس رو‌ خورد میکرد. حیف،
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    0 1
    تا همین الان هم خیلی بیش از حد سر این مسائل بحث شده. بهتره که ادامه مذاکرات را به بعد از لغو کلیه تحریم ها چه برجامی و چه غیره موکول دهند
  • DE ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    2 0
    از همون ابتدا هم تیم مذاکرات با شعار جلو رفت غافل از اینکه شعار جواب نمیده همون مسیر ظریف را بروید شاید برد-برد حاصل شود ولاغیر!
  • محمد مهدی اسلامی IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    0 0
    باز نگذارید پنجره را __بُرید از دشمن حنجره را __چون ببیند او درب را بسته ---گر چه حتی باشد خسته __ می کوشد ولو مذبوحانه __ خود وارد کند مرموزانه __بهر سرقتش توی خانه __شب بوده باشد یا روزانه --
  • اکبر DE ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    0 0
    به اون چیزی باید قانع شد که منافع ملی را تامین میکند.
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    0 0
    هر چی سعی مي کنم دست آوردها رو ندیده نگیرم و مثبت باشم باز می بینم نمیشه ... ما در مسئله برجان واقعا باختیم ..
  • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    0 0
    هر چی سعی مي کنم دست آوردها رو ندیده نگیرم و مثبت باشم باز می بینم نمیشه ... ما در مسئله برجام واقعا باختیم ... الان هم مذاکرات بر همون پاشنه میچرخه. دلیلش هم واضحه ما ادعا داریم که از برجام خارج نشدیم و هنوز هم یه ۴ +۱ هست که باهاشون مذاکره می کنیم اصل هم بر این هست که ما برجام رو قبول داریم فقط آمریکایی ها چون اول رفتن بیرون برگردن به تعهداتشان تا ما هم برگردیم. تعهدات آمریکا هم در برجام مشخصه که رفع همه تحریم‌ها نبوده و نیست در نتیجه سقف رفع تحریم‌ها در برجام مشخصه و تا زمانی که در چهارچوب برجام باشیم نمی تونیم بیشتر از اون درخواست کنیم چون حتی چین و روسیه هم خواهند گفت که این درخواست شما فرای برجام هست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس