کد خبر 1314000
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۵
مرندی: حال و هوای مذاکرات وین به طور کلی مطلوب است

کارشناس مسائل بین‌المللی تصریح کرد علی‌رغم مقاومت‌های طرف‌های اروپایی با سندهای پیشنهادی ایران اما روند مذاکرات رو به جلو است و حال و هوایی گفت‌وگوهای وین به طور کلی مطلوب است.

به گزارش مشرق، «سید محمد مرندی» کارشناس مسائل بین‌المللی در گفت‌وگو با شبکه «گلوب» آفریقای جنوبی در پاسخ به سؤالی در ارتباط با توافق اخیر ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد که این توافق امتیازی از سوی ایران به آژانس نبوده است و بعد از تکمیل تحقیقات جمهوری اسلامی درباره خرابکاری‌های اخیر علیه تأسیسات هسته‌ای ایران، اجازه مجدد نصب دوربین‌ها به این نهاد بین‌المللی داده می‌شود.

ایران پس از اتمام تحقیقات درباره عملیات خرابکارانه آمریکا و اسرائیل اجازه نصب دوربین‌ها را داد

وی در این خصوص گفت: «ایران تصریح کرده است که پس از اتمام تحقیقات، مجوز نصب دوربین‌های آژانس را صادر می‌کند زیرا همانطور که می‌دانید آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها عملیاتی را انجام داده بودند و خرابکاری‌هایی را در بخش‌هایی از این مجتمع (تسا کرج) ایجاد کرده بودند و دوربین‌های نصب‌ شده آژانس از بین رفته بود و ایران اعلام کرده بود که قبل از آن که اجازه نصب مجدد دوربین‌های آژانس را بدهد، در وهله اول باید در این باره تحقیقات انجام دهد ولی بحثی درباره بازگشت یا عدم بازگشت مجدد دوربین‌ها به تأسیسات در میان نبود».

مدیرکل‌های آژانس از آمریکا چراغ سبز می‌گیرند و به ایران فشار می‌آورند

مرندی سپس درباره نزدیکی «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی به آمریکا توضیح داد: «مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) قطعاً به آمریکا نزدیک‌تر است. آن طور که از ویکی‌لیکس می‌دانیم تمامی سران آژانس باید از آمریکا چراغ سبز دریافت کنند و وقتی آمریکا رئیس مدیرکل آژانس است، مدیر آژانس نیز فشارها به ایران را افزایش می‌دهد اما چند روز پیش ایران به آژانس گفت که تحقیقات به اتمام رسیده است و دوربین‌های آژانس اجازه نصب مجدد (در تسا کرج) را دارند که البته تا زمان حصول یک توافق جامع، آژانس اجازه دسترسی به هیچ یک از اطلاعات ضبط شده بر روی این دوربین‌ها و تصاویر ضبط شده بر روی این دوربین‌ها را ندارد».

تا زمان حصول توافق جامع، آژانس اجازه دسترسی به اطلاعات دوربین‌ها را ندارد

این کارشناس مسائل بین‌المللی درباره عدم صدور مجوز ایران به آژانس برای دسترسی به اطلاعات ضبط شده بر روی دوربین‌ها گفت: «فکر می‌کنم آژانس بین‌المللی ۲۲ دوربین در تأسیسات هسته‌ای ایران نصب کرده است اما ایران تا زمان حصول یک توافق جامع، اجازه دسترسی به اطلاعات موجود بر روی دوربین‌ها را به آژانس نداده است».

مرندی در این خصوص توضیح داد: «تمامی دوربین‌های نصب شده، بخشی از برجام است و تا زمانیکه طرف‌های مقابل به تعهداتشان ذیل این توافق پایبند نباشند، ایران نیز به تعهداتش ذیل این توافق پایبند نخواهد بود اما ایران برای آن که زمینه احیای برجام را فراهم کند، همچنان اجازه داده است تا این دوربین‌ها در تأسیسات هسته‌ای ایران باقی بمانند و همچنان به ضبط تصاویر ادامه دهد اما تا زمانیکه این موضوع به طور جامع رفع نشود، آژانس اجازه دسترسی به این تصاویر ضبط شده را ندارد».

مرندی: حال و هوای مذاکرات مطلوب است

تصاویر دوربین‌های آژانس به ترور دانشمندان هسته‌ای ایران کمک کرد

مجری این شبکه آفریقایی در سؤالی مطرح کرد که اگر ایران چیزی برای مخفی کردن ندارد، به چه دلیل اجازه دسترسی آژانس به اطلاعات را نمی‌دهد که مرندی در پاسخ به این سؤال گفت: «در ایران این اعتقاد وجود دارد که تصاویر ضبط شده توسط دوربین‌های آژانس به خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای ایران کمک کرده است، آژانس این مسئله را انکار می‌کند اما ما پیش‌زمینه‌ای درباره آژانس داریم. دانشمندان هسته‌ای ما که به دست آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها ترور شدند، به واسطه اطلاعاتی ترور شدند که آژانس در اختیار سازمان‌های اطلاعاتی غرب قرار داده بود که این اطلاعات سپس در اختیار سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل قرار داده شده بود».

تصاویر دوربین‌های آژانس، اهرم ایران در مذاکرات وین است

وی در ارتباط با دلیل دومی که ایران حاضر به در اختیار گذاشتن اطلاعات دوربین‌ها به آژانس نیست، گفت: «نکته دوم به مذاکرات برمی‌گردد، وقتی شما خواهان رفع تحریم‌ها هستید و از طرف مقابل می‌خواهید که تحریم‌ها را بردارد، باید یک اهرم در اختیار داشته باشید تا به آن‌ها در این زمینه فشار آورید. طرف‌های اروپایی قصد ندارند دستان خود را از روی گلوی مردم ایران بردارند، اگر می‌توانستند دستان خود را روی گلوی ما بفشارند، حتما این کار را می‌کردند بنابراین ایران از ابزارها و اهرم‌های مختلف استفاده می‌کند تا طرف‌های مقابل را وادار کند رفتار منطقی داشته باشند».

مرندی: حال و هوای مذاکرات مطلوب است

این کارشناس مسائل بین‌المللی تصریح کرد: «آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بسیار بی‌رحم هستند و بنابراین ایران از هر اهرمی که در اختیار دارند بهره می‌گیرند تا طرف مقابل را وادار کنند که عقب‌نشینی کند بنابراین در میز مذاکرات، چنین چیزهایی مفید است».

مرندی در ارتباط با دوربین‌هایی که قرار است در مجتمع کرج نصب شود، گفت: «دوربین‌هایی که قرار است در مجتمع کرج نصب شود، توسط ایران مورد بررسی قرار می‌گیرد و چک می‌شود و گرچه ممکن است که آژانس از این قضیه خوشحال نباشد اما ایران این دوربین‌ها را چک خواهد کرد».

حال و هوای مذاکرات وین به طور کلی مطلوب است

کارشناس مسائل بین‌المللی در ارتباط با روند مذاکرات وین برای رفع تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه آمریکا گفت: «وقتی تیم جدید روی کار آمد، پیش‌نویس‌هایی که تا مذاکرات ژوئن تهیه شده بود را مورد بررسی قرار داد و ایران در این بررسی‌ها به این نتیجه رسید که بخش‌هایی از این پیش‌نویس حتی با خود برجام نیز ناسازگار بود بنابراین ایران دو سند ارائه داد تا این بخش‌ها را اصلاح کند، در ابتدا طرف‌های اروپایی در مقابل این اسناد مقاومت کردند اما در چند روز گذشته، حال و هوای مذاکرات به طور کلی مطلوب بوده است. البته همچنان مقاومت‌هایی وجود داشته اما روند رو به جلو است و می‌توانم بگویم در این مرحله، حرکت‌های مثبتی صورت گرفته است».

طرف های مقابل به اجرای کامل برجام بازگردند، ایران نیز بازمی‌گردد

مرندی با اشاره با این موارد ادامه داد: «در روزهای گذشته حال و هوای مذاکره تاحدودی مثبت بوده است و طرف‌های اروپایی تاحدودی در قبال ایران منطقی‌تر برخورد کرده‌اند. مسئله کلیدی این است که ایران به طرف مقابل اعلام کرده است که اگر به توافق ۲۰۱۵ بازنگردید ما نیز به آن توافق بازنمی‌گردیم. آن چه که طرف‌های آمریکایی و اروپایی می‌خواهند این است که برخی از تحریم‌ها علیه ایران را همچنان حفظ کنند و ایران اعلام کرده که خواستار لغو همه تحریم‌ها است».

مرندی: حال و هوای مذاکرات مطلوب است

دور هفتم مذاکرات «وین» برای رفع تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه آمریکا علیه ایران در پایتخت اتریش در حال برگزاری است و امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی با گوترش تأکید کرده است که لازمه رفع نگرانی‌های ادعایی طرف‌های غربی، لغو کامل تحریم های برجامی است.

وی همچنین درباره جدیت ایران برای رسیدن به توافق با طرف‌های امضاکننده برجام گفت: «ما با حسن نیت و ابتکار عمل فعال، به دنبال رسیدن به یک توافق خوب هستیم، اما زبان تهدید را به هیچ وجه بر نمی تابیم. طرف های غربی باید بدانند که زبان تهدید در قبال ایران نتیجه معکوس می دهد.  

از طرف دیگر، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته (چهارشنبه) از توافق ایران و آژانس اتمی خبر داده بود و پس از آن نیز «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن تایید توافق با ایران، اعلام کرد که در روزهای آینده دوربین‌های این نهاد در مجتمع تسا کرج نصب خواهد شد.

بر اساس اعلام آژانس، دوربین‌هایی که قرار است در روزهای آینده نصب شوند، جایگزین دوربین‌هایی خواهند شد که اوایل امسال از تأسیسات کرج (به دلیل آسیب بر اثر خرابکاری هسته‌ای) برداشته شده بودند. علاوه بر این، آژانس و ایران به کار بر روی موضوعات پادمانی باقی‌مانده با هدف حل و فصل آن‌ها ادامه خواهند داد.

گروسی در این گزارش اعلام کرده است: «توافق با ایران برای جایگزینی دوربین‌های نظارتی در تأسیسات کرج، تحول مهمی برای راستی‌آزمایی و فعالیت‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران است. این توافق به ما این امکان را می‌دهد که به صورت مستمر در جریان (فعالیت‌ها) در این مرکز باشیم».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    1 0
    بازم دروغ؟!
    • IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
      0 0
      شما بگو چی دوست داری بشنوی، همونو به عنوان واقعیت بهت قالب کنیم :)
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    2 0
    نظري درباره دو تابعيتي بودن ندارين
    • IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
      0 0
      یعنی شما هر کی دو تابعیتی باشه رو خائن می‌دونی؟! یه کم تحقیق کنین بعد همه رو از دم تیغ رد کنین!
    • IR ۰۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
      0 0
      مشرق جان بقیه ی نظر من کو؟!!!! در مورد این که ایشون از دوران دفاع مقدس از ناحیه ی دست جانباز هستند و هنوزم دارن تو جبهه‌ی دشمن می‌جنگند، بعد دوستان از زیر پتوشون کامنت می‌ذارن و ایشون رو به خیانت متهم می‌کنند!!!
  • IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    1 0
    با اقدامات داوطلبانتون مگه میشه حال آژانس خوب نباشه..
  • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    1 0
    با گدائی کردن از استکبار هرگز موجب نرم شدن دل او نمی شوید. یا باید نوکری کامل استکبار کنیم یا باید همراه با دوستان به جنگ استکبار برویم. تنها هم توان یک روز جنگ با استکبار را نداریم. مانند افغان و لیبی و0000 می شویم
  • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    1 0
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس