جدیدترین اخبار کرونا در ایران| ۸۸ درصد شهرستان‌ها در وضعیت آبی / فرش قرمز برای "اُمیکرون" پهن نکنیم + نقشه و نمودار

نرخ ابتلای روزانه کرونا در سراسر کشور در شرایطی دوباره نزولی شده است که کارشناسان براین باورند ورود ویروس جهش یافته امیکرون به کشور اجتناب ناپذیر است.

به‌ گزارش مشرق، در شرایطی که روند نرخ ابتلای روزانه کرونا در کشور دوباره نزولی شده و هیچ شهرستانی در سراسر کشور در وضعیت قرمز و نارنجی نداریم؛ اما کارشناسان براین باورند که تایید ورود ویروس امیکرون به کشورهای همسایه ایران زنگ هشداری است که نباید با عادی انگاری و عدم توجه به پروتکل‌های بهداشتی برای ویروس جهش یافته فرش قرمز پهن کنیم.

کارشناسان در این زمینه تاکید می‌کنند با درنظر گرفتن سرعت گرفتن واکسیناسیون در چندماه اخیر خوشخبتانه دستاوردهای بسیار مناسبی در مدیریت بحران همه‌گیری اتفاق افتاده است و اکنون تمامی شاخص‌ها روند نزولی به خود گرفته‌ان دو هیچ نقطه از ایران در وضعیت بحرانی کرونا قرار ندارد، اما واقعیت امر اینجاست که هنوز ویروس منحوس در هیچ نقطه‌ای از جهان و البته ایران به زانو درنیامده و می‌تواند در سایه عادی انگاری و بی‌توجهی دوباره بحران آفرینی کند.

این گروه معتقدند با توجه به اینکه ویروس جهش یافته اُمیکرون در اطراف ایران رسماً تایید شده رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همچنین برنامه‌ریزی برای مقابله با احتمال همه‌گیری با این ویروس از گذشته بسیار جدی‌تر به نظر می‌رسد هموطنان نباید در این زمینه کوتاهی داشته باشند، چون موفقیت تمام سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های مسئولان در این زمینه منوط به همراهی هموطنان است.

به گفته کارشناسان بررسی‌های دقیق نمودارهای رسمی نرخ ابتلای روزانه و نرخ بهبودی در ۱۴ روز اخیر نشان می‌دهد که اگرچه نرخ ابتلای روزانه در نسبت‌های ۲۴ ساعته سیر نزولی را نشان می‌دهد اما وقتی کمی به عقب ببریم کاملا بیانگر این نکته است که نرخ ابتلای روزانه نسبت به یک هفته قبل صعودی است و در بازه ۱۳ روز گذشته نزول بسیار ناچیزی را به خود دیده است.

مبتلایان اومیکرون طی دو روز دو برابر می‌شوند

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در این زمینه روز گذشته اظهار داشت:  سویه اومیکرون قابلیت سرایت بسیار بالاتری از سویه های قبلی دارد. وقتی ویروس واردکشوری می شود شاخصی را برای قابلیت سرایت آن اندازه می گیرند که آن شاخص زمان دو برابر شدن تعداد مبتلایان به ویروس است. این شاخص، یعنی دوبرابر شدنِ مبتلایان در سویه اومیکرون طی دو روز اتفاق می‌افتد.

محمد مهدی گویا با تاکید بر اینکه این شاخص نشانۀ بسیار نگران کننده ای از سرایت ویروس است، اظهار داشت: با توجه به آنچه تاکنون در رابطه با این ویروس مشاهده شده و کشورهایی که به سرعت یکی پس از دیگری موارد ابتلای به این ویروس را گزارش می کنند از جمله کشورهای همسایه ما مثل ترکیه، پاکستان، امارات و عمان، انتظار داریم مردم عزیزمان پروتکل های بهداشتی را این بار با حساسیت بیشتری رعایت کنند و از این مهم تر این که واکسیناسیون نوبت سوم را جدی بگیرند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر خاطرنشان کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران و وزارت بهداشت تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا با تامین کافی واکسیناسیونِ تمام کسانی که لازم است نوبت سوم واکسن را دریافت کنند، تمام گروه های سنی تعیین شده که تاکنون گروه سنی بالای ۴۰ سال بوده و به تدریج گروه های سنی زیر ۴۰ سال هم به آنها اضافه خواهند شد را تحت پوشش قرار دهد.

وی افزود: به این ترتیب نگرانی در مورد ابتلای به سویه اومیکرون و گسترش موج بعدی بیماری به حداقل می رسد. بنابراین نوبت سوم واکسیناسیون به همان اندازه نوبت های اول و دوم اهمیت دارد.

دکتر گویا تاکید کرد: تقاضای ما از مردم عزیز این است که فرصت را از دست ندهند و هرچه سریع تر به مراکز ما مراجعه کرده و واکسیناسیون نوبت سوم خود را هم انجام دهند.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت بر اهمیت واکسیناسیون نوبت سوم و تاثیر آن بر مهار سویه اومیکرون تاکید کرد و گفت: تزریق نوبت سوم واکسن ایمنی بدن در برابر ویروس کرونا را به ۹۰ درصد می رساند.

بیش از ۷۰ درصد مردم دو نوبت واکسن دریافت کرده‌اند

وی اضافه کرد: تا ۴ ماه پیش حدود ۱۴ تا ۱۵ میلیون نفر در ایران یک نوبت واکسن دریافت کرده بودند. اکنون پوشش واکسیناسیون در ایران بسیار بالاتر رفته است و حدود ۱۱۲ میلیون دز واکسن تزریق شده است که رقمی حدود ۹ برابر بیشتر از چهار ماه پیش است.

دکتر گویا گفت: این دستاورد جز با استقبال مردم دست یافتنی نبود که خوشبختانه ثمرات آن را هم داریم مشاهده می کنیم. به طوری که موارد ابتلا به بیماری به همان نسبت کاهش یافته و مرگ ناشی از بیماری به کمتر از ۱۰ درصدِ چهارماه پیش رسیده است.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر با اشاره به این که در حال حاضر دو سلاح اصلی برای مبارزه با این بیماری، رعایت دستورالعمل های بهداشتی و واکسیناسیون است، گفت: تاکنون پوشش بسیار خوبی برای دو نوبت واکسیناسیون در کشور ایجاد کرده ایم و بیش از ۷۰ درصد از مردم دو نوبت را دریافت کرده اند.

وی با اشاره به این که با تزریق سه نوبت واکسن مردم بسیار کمتر به کرونا مبتلا می شوند گفت: تجربه جهانی ثابت کرده است، به طور واضح بیماری شدید و مراجعه به بیمارستان یا بستری شدن در بخش مراقبت های ویژه (ICU) و از همه چشمگیرتر میزان مرگ با تزریق نوبت سوم به حداقل می رسد.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر افزود: خوشبختانه نزدیک دو ماه است که واکسیناسیون نوبت سوم در کشورمان آغاز شده ولی متاسفانه اتفاق دیگری که دردنیا رخ داده و احتمال می دهیم به زودی ایران هم با آن مواجه شود ورود سویه اومیکرون خواهد بود.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان سمنان/ ۸ بیمار جدید بستری شدند

کامران قدس، اظهار داشت: از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا تا کنون ۴۹ هزار و ۹۰۶ بیمار مبتلا به کرونا مورد مثبت بیماری کرونا بر اساس معیارهای تشخیصی آزمایشگاهی PCR در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان شناسایی شده‌اند.

وی با اشاره به تعداد افراد بستری شده با تشخیص قطعی بیماری کرونا گفت: در ۲۴ ساعت گذشته تعداد ۸ بیمار جدید مبتلا به کرونا در سمنان بستری شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اضافه کرد: در مجموع از ابتدای شیوع کرونا تا کنون تعداد ۱۰ هزار و  ۷۷۳  نفر در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه بستری شدند.

قدس به آمار افراد بهبود یافته از بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اشاره کرد و گفت: از ابتدای بروز بیماری کرونا تعداد ۹ هزار و ۶۵۳ نفر بهبود یافتند.

وی همچنین افزود: از ابتدای بیماری کرونا تا کنون نیز ۳۹ هزار و ۱۳۳ بیمار نیز به صورت سرپایی شناسایی شدند.

استان خراسان جنوبی/ شمار قربانیان به ۱۲۵۸ نفر رسید

دبیر ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته ۲۴۷ آزمایش تشخیص مولکولی کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۴۷ بیمار جدید و از ۳۶۱ آزمایش سریع ۵۲ مورد مثبت جدید شناسایی شد.

غلامرضا شریف زاده افزود: از این تعداد ۲۸ مورد از بیرجند، ۷ مورد از بشرویه، ۳۴ مورد از طبس، از فردوس و قاین هر کدام ۵ مورد، خوسف و زیرکوه، سرایان و سربیشه هرکدام دو مورد و ۱۱مورد از نهبندان و یک مورد از درمیان شناسایی شد.

به گفته دبیر ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در استان در حال حاضر ۱۴۴ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۴۹ نفر کرونا مثبتند و از این تعداد ۱۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال یک نفر نامساعد است.

وی گفت: در شبانه روز گذشته ۳ نفر دیگر در استان براثر این بیماری جان خود را از دست دادند و مجموع موارد فوت به یک هزار و ۲۵۸ نفر افزایش یافت.

وی افزود:  در ادامه عملیات واکسیناسیون کرونا در استان ۵۴۸ هزار و ۲۶۹ نفر واکسن نوبت اول، ۴۷۶ هزار و ۵۰۰ نفر واکسن نوبت دوم و ۲۴ هزار و ۴۳۳ نفر واکسن نوبت سوم را دریافت کردند.

استان اردبیل/ روز بدون فوتی کرونا

 شهرام حبیب‌زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل اظهار داشت: طی شبانه‌روز گذشته ۱۴ بیمار جدید مبتلا به ویروس کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل بستری و خوشبختانه هیچ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان فوت نکرده است.

وی افزود: همچنین طی همین مدت خوشبختانه ۱۸ بیمار مبتلا به کرونا نیز با بهبودی نسبی از بیمارستان‌های استان اردبیل مرخص شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل گفت: شمار کل بیماران بستری مبتلا به کرونا در استان اردبیل به ۱۳۰ نفر رسید که از این تعداد ۳۲ بیمار بدحال در بخش ICU تحت مراقبت ویژه قرار دارند و علاوه بر این‌ها، ۳۳ بیمار نیز تحت نظر هستند.

حبیب‌زاده با اشاره به تزریق یک میلیون و ۷۱۶ هزار و ۵۲۹ دُز واکسن بر علیه بیماری کرونا در استان اظهار کرد: ۹۰۰ هزار و ۸۱۸ دُز واکسن مربوط به مرحله اول و ۷۶۷ هزار و ۲۲۵ دُز مربوط به مرحله دوم واکسیناسیون است.

وی گفت: همچنین تاکنون ۴۸ هزار و ۴۸۶ دُز واکسن کرونا در مرحله سوم برای جامعه هدف تزریق شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل بیان کرد: هم اکنون شهرستان پارس آباد در وضعیت زرد و شهرستان‌های اردبیل، مشگین شهر، خلخال، گرمی، بیله سوار، نیر، سرعین، کوثر و نمین در وضعیت آبی قرار دارند.

حبیب‌زاده با تاکید بر ادامه استفاده مردم از ماسک گفت: جلوگیری از شیوع بیماری کرونا علاوه بر واکسیناسیون نیازمند رعایت دقیق نکات بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و پرهیز از حضور در تجمعات و دورهمی‌ها است.

استان گیلان/ شمار بستری‌شدگان به ۲۰۴ نفر کاهش یافت

به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان در حال حاضر ۲۰۴ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که ۴۵ نفر از این تعداد در شبانه‌روز گذشته به آمار مذکور افزوده شده‌اند. 

همچنین ۵۲ نفر از بیماران کرونایی به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های گیلان بستری هستند البته در پی گسترش پوشش‌دهی واکسیناسیون شمار بیماران بستری شده در این بخش کاهش یافته است.

براساس آخرین اعلام رنگ‌بندی کرونایی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال حاضر ۱۴ شهرستان استان گیلان در وضعیت آبی کرونایی و ۳ شهرستان دیگر در رنگ‌بندی زرد قرار دارند و هیچ کدام از شهرستان‌های استان قرمز یا نارنجی نیست.

واکسیناسیون کرونا همچنان با سرعت خوبی در استان گیلان در حال انجام است و اکثر گونه‌های واکسن به جز آسترازنکا در مراکز واکسیناسیون استان موجود است خوشبختانه تعداد مراکز نیز رو به رشد بوده و بیش از ۴۵۰ پایگاه واکسیناسیون در گیلان فعال هستند.

اگرچه واکسیناسیون کرونا با سرعت خوبی در استان گیلان در حال انجام است اما هنوز کمتر از ۷ درصد از مردم استان نسبت به دریافت دز نخست واکسن اقدام نکرده‌اند و این در حالی است که ایمن‌سازی نسبی جامعه در گرو واکسیناسیون همه افراد است. 

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان قزوین/ نرخ بهبودی ۷۲ درصد افزایش یافت

معاون دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین از کاهش ۹.۸ درصدی موارد قطعی ابتلای به کرونا در استان قزوین خبر داد و اظهار داشت: در ۲۴ ساعت اخیر ۵۵ مورد جدید ابتلای به کرونا در آزمایشگاه‌های منتخب کووید شناسایی کردیم که این آمار ۵ نفر از روز قبل کمتر است.

جلال رحمانی با بیان اینکه نرخ بستری‌های کرونایی روزانه ۲۱ درصد کاهش یافته است، گفت: در شبانه‌روز گذشته ۳۰ بیمار کرونایی جدید به خاطر علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان قزوین بستری شدند که این آمار از روز گذشته کمتر است.

وی از افزایش ۲۷.۳ درصدی آمار بیماران بدحال هم خبر داد و افزود: در حال حاضر ۱۴ بیمار کرونایی با حال‌ وخیم در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های قزوین به دستگاه ونتیلاتور متصل شده‌اند که این آمار در مقایسه با روز پیش ۳ نفر بیشتر است.

رحمانی ادامه داد: همچنین در ۲۴ ساعت اخیر یک بیمار بدحال کرونایی جان‌ خود را از دست داد و بعد از صفر شدن نرخ فوتی در روز گذشته دوباره شاهد فوت کرونایی بودیم. 

معاون دانشگاه علوم پزشکی قزوین در ادامه از افزایش ۷۲ درصدی نرخ بهبودیافتگان کرونایی در استان خبر داد و گفت: در شبانه‌روز اخیر ۶۰ بیمار کرونایی با علائم قطعی بهبود و نقاهت از بیمارستان‌های قزوین ترخیص شدند که این آمار در قیاس با روز قبل ۲۵ نفر افزایش داشته است.

وی ادامه داد: در نهایت هم آمار مجموع بستری‌های کرونایی فعلی استان قزوین با ۱۷ درصد کاهش به ۱۶۰ نفر رسید که در مقایسه با روز قبل ۳۲ نفر ۳۲ نفر کمتر شده و بیشترین کاهش آمار بستری‌های کرونایی بعد از پیک پنجم بوده است.

استان ایلام/ بدون فوتی و ۲۵ ابتلای جدید

محمد کریمیان، با اشاره به افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استان ایلام، اظهار کرد: تاکنون تعداد ۶۶ هزار و ۷۹۷ نفر بیمار مبتلا به کرونا در کل استان بستری شده‌اند.

وی با بیان آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته، افزود: در این بازه زمان ۲۵ مورد مثبت جدید بیماری کرونا در استان شناسایی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام تصریح کرد: در حال حاضر ۴۷ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان ایلام بستری هستند و در ۲۴ ساعت اخیر ۱۲ بیمار جدید در بیمارستان‌ها بستری شدند.

کریمیان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان گزارش نشده است و مجموع فوت شدگان ناشی از کرونا تا کنون یک هزار و ۱۷۲ نفر بوده است.

استان کرمانشاه/ یک شهرستان در وضعیت زرد و باقی آبی

ابراهیم شکیبا، با اشاره به وضعیت واکسیناسیون دانشجویان در استان، اظهار داشت: دانشجویان دانشگاه‌های فرهنگیان با ۹۶ درصد، علوم پزشکی با ۹۴ درصد و رازی با ۹۱ درصد بیشترین درصد واکسیناسیون را به خود اختصاص داده‌اند .

وی عنوان کرد: متأسفانه دانشجویان دانشگاه‌های صنعتی با ۵۱ درصد، علوم قرآنی و پردیس شهید صدوقی دانشگاه فرهنگیان با ۶۲ درصد کمترین میزان واکسیناسیون را در میان دانشگاه‌های استان دارند.

براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی استان از ۱۴ شهرستان استان تنها شهرستان پاوه در وضعیت زرد قرار دارد و سایر شهرستان‌ها وضعیت آبی دارند و در ۲۴ ساعت گذشته پنج مورد مثبت بستری و ۱۳ مورد بیمار سرپایی مبتلا به کرونا در استان شناسایی شده است.

در شبانه‌روز گذشته یک نفر فوتی بر اثر ابتلای قطعی به کرونا ثبت شده و تعداد جانباختگان به عدد ۲۹۱۵ رسید.

همچنین در این مدت ۳۶ مورد بیمار بستری جدید گزارش شده و ۴۶ نفر نیز بعد از بهبودی از بیمارستان ترخیص شده‌اند و اکنون ۱۱۲ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

از مجموع بیماران بستری ۲۸ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و حال هفت نفر از آن‌ها وخیم است.

استان کهگیلویه و بویراحمد/ عادی انگاری و احتمال جهش نرخ ابتلا

سید جواد هاشمی‌مهر در نشست ستاد استانی کرونا با اشاره به کاهش میزان شیوع ویروس کرونا در استان و نبود منطقه قرمز و نارنجی در استان اظهار داشت: این موضوع نافی ادامه مقابله با ویروس کرونا نیست و با توجه به شیوع نوع جدید ویروس کرونا در مناطقی از دنیا همچنان باید مراقبت‌ها ادامه داشته باشد.

وی عنوان کرد: مدیران دستگاه‌های اجرایی موظف هستند که از ورود کارمندانی که واکسن کرونا را تزریق نکرده‌اند به محل کار خودداری کنند.

هاشمی‌مهر با اشاره به در راه بودن تزریق دوز سوم گفت: رسانه‌ها در ترغیب و تشویق مردم نسبت به تزریق واکسن کرونا مشارکت لازم را داشته باشند.

پرویز یزدانپناه رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: تزریق واکسن کرونا در استان باعث شده تا نوعی ساده‌انگاری در رعایت دستورالعمل‌ها بین مردم به وجود بیاید و همین موضوع برگزاری مراسم‌های مختلف اعم از تشییع، ختم، عروسی و مراسم‌های فرهنگی مختلف با حداکثر ظرفیت را عادی کرده‌ است.

وی افزود: با توجه به شیوع ویروس اُمیکرون و قدرت و خطر بالای این نوع از ویروس کرونا اصناف مختلف و مردم باید نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی دقت و همکاری لازم را داشته باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به پرداخت نشدن حقوق نیروهای شرکتی و کارانه کادر بهداشت و درمان افزود: این موضوع سبب شده که انگیزه کار در بین این نیروها که در خط مقدم مقابله با کرونا هستند کاهش پیدا کند و انتظار داریم که نسبت به این موضوع همکاری لازم صورت بگیرد.

وی بیان کرد: کل مراجعات به مراکز درمانی استان از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ۴۹۱ هزار نفر بوده‌است و حجم مراجعات در روزهای اخیر رو به افزایش است.

یزدانپناه افزود: افراد بستری شده در بیمارستان‌های استان ۲۹ هزار ۷۴ نفر بوده که از این تعداد ۲۸ هزار ۹۶۰ نفر ترخیص شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: بستری موجود در بیمارستان‌های معین استان ۱۱۴ است که از این تعداد ۴۰ مورد دارای تست مثبت و ۵ نفر نیز در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان تعداد بهبود یافتگان ۸۵ هزار ۳۵۷ نفر و تعداد افراد در قرنطینه خانگی را دو هزار ۲۰۰ نفر عنوان کرد و گفت: از تعداد مبتلایان در استان ۹۶ درصد بهبود یافته‌اند.

یزدانپناه میانگین سنی فوتی در استان را ۷۲ سال و میانگین سنی مبتلایان را ۴۲ سال عنوان کرد و افزود: تاکنون در استان هزار و ۱۶ نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

وی بیان کرد: ۵۳ شهرستان در کشور در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند که سه شهرستان بویراحمد، باشت و کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این وضعیت قرار دارند و شهرستان های مارگون، گچساران، لنده، چرام، بهمئی و دنا در وضعیت آبی قرار دارند.

یزدانپناه افزود: ۹۹۲ هزار دوز واکسن کرونا در مرحله اول و ۳۶ هزار و ۵۰۰ دوز در مرحله دوم تزریق شده‌ است.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان فارس/  فقط ۳ شهرستان به رنگ زرد هستند

براساس آخرین اطلاعات ثبت شده در نرم‌افزار ماسک تمامی شهرستان‌های استان فارس در وضعیت کم خطر یا آبی قرار گرفتند و در این میان تنها ۳ شهرستان اقلید، ممسنی و داراب در وضعیت زرد رنگ هستند. 

براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون یک میلیون و ۸۰۲ هزار و ۴۲ تست تشخیصی مولکولی و تست سریع در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده، ۵۰۷ هزار و ۶۰۷ بیمار مثبت شناسایی شده است.

از مجموع تست‌های انجام شده از ابتدای شیوع تاکنون یک میلیون و ۵۳۴ هزار و ۷۳۷ تست تشخیصی مولکولی بوده که ۴۴۵ هزار و ۵۷۴ مورد بیمار مثبت قطعی شناسایی و ۲۶۷ هزار و ۳۰۵ مورد هم از ابتدای آغاز طرح شهید حاج «قاسم سلیمانی» تاکنون تست سریع انجام شده و ۶۲ هزار و ۳۳ بیمار مثبت شناسایی شده است.

با بستری ۸۹ بیمار جدید طی ۲۴ ساعت گذشته هم اکنون ۶۶۸ بیمار مثبت و مشکوک دارای علائم در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد، ۹۶ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های ICU مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته ۳ هم استانی دیگر در اثر این بیماری جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تاکنون به هفت هزار و ۳۴۶ نفر رسید.

در حال حاضر مجموع تعداد دُز تزریق شده واکسن کرونا در شهرستان‌های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با احتساب سه دُز، به ۶ میلیون و ۲۱۶ هزار و ۴۶۶ دُز رسیده که از این تعداد سه میلیون و ۲۰۴ هزار و ۹۸۵ دُز نوبت اول، دو میلیون و ۸۴۳ هزار و ۱۱۷ دُز نوبت دوم و ۱۶۸ هزار و ۳۶۴ دُز نوبت سوم واکسن بوده است. 

استان خراسان رضوی/ بیش از ۱۰ هزار دُز واکسن در قالب رزمایش حضرت زینب (س) تزریق شد

مصطفی صیقلیان اظهارداشت: از ابتدای مهر ماه تا شانزدهم آذر ماه امسال ۹۲ هزار و ۲۷۷ دُز واکسن کرونا توسط مراکز واکسیناسیون سیار اتوبوسی به افراد بالای ۱۲ سال مناطق حاشیه شهر مشهد تزریق شده است.

وی تصریح کرد: طرح جدید بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی در بحث واکسیناسیون کرونا گروه‌های هدف با رزمایش حضرت زینب(س) از ۱۷ آذر ماه ۱۴۰۰ آغاز شده و تاکنون ۱۰ هزار ۴۰۰ دُز واکسن کرونا به گروه‌های هدف بالای ۱۲ سال تزریق شده که از این میزان ۳۰ درصد دُز اول، ۶۰ درصد دُز دوم و ۱۰ درصد دُز سوم بوده است.

مسئول طرح واکسیناسیون کرونا بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی با بیان اینکه فعالیت مراکز واکسیناسیون کرونا مدارس حاشیه شهر مشهد تعطیل شده، اما برخی مساجد این مناطق در قالب رزمایش حضرت زینب(س) مجدد به‌صورت موقت فعال شده‌اند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر مساجد مناطق پنجتن، گلشهر، جاده سیمان و رسالت در قالب رزمایش حضرت زینب(س) فعال هستند.

صیقلیان تأکید کرد: تعداد نیروی فعال در طرح واکسیناسیون حضرت زینب(س) ۱۰۰ نفر بوده که در ۴ محور و با همکاری سازمان‌های اتوبوسرانی و تاکسیرانی و مرکز رسیدگی به امور مساجد در مراکز فعال شده در اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها و مسجدها حضور دارند.

وی بیان کرد: در قالب رزمایش حضرت زینب(س) روزانه تعداد ۱۰ اتوبوس، ۸ تاکسی و ۴ مسجد فعال هستند که در هر اتوبوس ۵ نفر، در هر تاکسی ۳ نفر و در هر مسجد ۶ نفر حضور دارند و در امر واکسیناسیون واجدان شرایط مناطق حاشیه شهر مشهد مشارکت دارند.

استان کرمان/ خبری از رنگ نارنجی و قرمز نیست

طبق آخرین رنگ بندی اعلام شده رنگ نارنجی از نقشه کرونایی استان کرمان نیز حذف شده و در حال حاضر از ۲۳ شهرستان استان، ۱۵ شهرستان در وضعیت آبی و ۸ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

سعید صحبتی سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان نیز با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ تا ظهر روز گذشته اظهار داشت: در حال حاضر تعداد کل موارد بستری مثبت قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان ۱۶۱ مورد است.

وی ادامه داد: از این تعداد ۹۵ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ۱۴ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۱۵ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، ۶ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و ۳۱ مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

صحبتی با اشاره به بستری ۲۳ بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید ۱۹، تاکنون به ۴۳ هزار و ۹۲۴ مورد رسیده است.

وی به فوت یک بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به ۵ هزار و ۱۲۷ مورد رسیده است.

سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان دو میلیون و ۱۲۲ هزار و ۳۷۶ دوز عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را یک میلیون و ۷۸۶ هزار و ۶۳۸ دوز و واکسن تزریق شده نوبت سوم کرونا در استان ۸۶ هزار و ۴۲۷ دوز است.

استان مرکزی/ همه شهرستان‌ها در وضعیت کم خطر قرار دارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به آخرین وضعیت شیوع کرونا در استان مرکزی اظهار داشت: وضعیت تمام شهرستان‌های تابعه استان مرکزی، بر اساس جدیدترین رنگ بندی مناطق کشور از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در وضعیت آبی و کم خطر قرار گرفت.

سیدمحمد جمالیان افزود: وضعیت سه شهرستان کمیجان، آشتیان و محلات که پیش از این در شرایط زرد قرار داشتند، به رنگ آبی تبدیل شدند و اکنون هیچ یک از دوازده شهرستان تابعه استان مرکزی در فهرست مناطق قرمز، نارنجی و زرد نیست اما با توجه به وضعیت شکننده و حساس بیماری، انتظار داریم تا شهروندان همچنان نسبت به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی پایبند باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: با شیوع سویه جدید امیکرون، افرادی که واکسن کرونا را دریافت نکرده اند، در اسرع وقت با مراجعه به نزدیک‌ترین مرکز واکسیناسیون، اقدام کنند و مراکز واکسیناسیون سالن شهید سلیمانی سپاه (کانون بسیج) از ساعت ۱۵ تا ۲۰، مرکز مصلی بیت المقدس از ساعت ۸ تا ۲۰ و مرکز دانشگاه آزاد از ساعت ۸ تا ۱۳ آماده ارائه واکسن کرونا به شهروندان هستند.

وی خاطر نشان کرد: دو مرکز خدمات جامع سلامت اراک شامل مرکز جامع سلامت ناطقی واقع در خیابان سیدالشهدا(ع) و همچنین مرکز خدمات جامع سلامت کرهرود در نوبت عصر در امر واکسیناسیون کرونا آماده ارائه خدمت هستند.

استان بوشهر/ هیچ مورد فوتی کرونا ثبت نشد

سعید کشمیری با اشاره به سیر نزولی ابتلا به کرونا در استان بوشهر اظهار داشت: در شبانه‌روز گذشته فقط یک بیمار در بخش کرونایی بیمارستان بوشهر بستری شده است.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر، مجموع بیماران کرونایی در استان را ۸۹ هزار و ۲۵۰ نفر دانست و بیان کرد: در شبانه‌روز گذشته هیچ موردی از فوت بیماران کرونایی در استان بوشهر گزارش نشده و در مجموع ۲ هزار و ۳۲ بیمار کرونایی در استان بوشهر فوت کرده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اضافه کرد: خوشبختانه در شبانه‌روز گذشته ۲۵ نفر از بیماران بخش کرونایی با حال عمومی خوب از بیمارستان‌های استان بوشهر ترخیص شده‌اند.

وی با بیان اینکه تعدادی از بیماران کرونایی در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند گفت: اکنون تمام شهرستان‌های ۱۰ گانه استان بوشهر در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.

کشمیری با اشاره به وضعیت آب و هوایی و ورود گردشگران به استان بوشهر بیان کرد: با توجه به وضعیت شکننده و حساس بیماری کرونا، انتظار می‌رود شهروندان همچنان نسبت به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی پایبند باشند.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر باتأکید بر توجه به تزریق واکسن کرونا تصریح کرد: با شیوع گونه جدید کرونا، کسانیکه واکسن کرونا را دریافت نکرده‌اند، در اسرع وقت با مراجعه به نزدیک‌ترین مرکز واکسیناسیون در شهرها و روستاهای استان بوشهر، اقدام کنند.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان اصفهان/ ۱۲۹ مورد ابتلای جدید ثبت شد

پژمان عقدک در جمع اصحاب رسانه با اشاره به تعداد کل موارد ابتلای قطعی و مشکوک به کرونا از ابتدا تاکنون، اظهار داشت از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا تعداد یک میلیون و  ۲۷۱ هزار و ۵۲۱ ابتلای  قطعی و مشکوک به کرونا در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل گزارش شده است.

وی افزود: در این بازه زمانی تعداد کل موارد ابتلای قطعی به کرونا در استان ۴۲۸ هزار و ۱۴۹ نفر بوده که از این تعداد ۱۸۶ هزار و ۴۱ نفر به همین علت بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه ۱۲۵ هزار و ۵۱۱ بیمار کرونایی از ابتدای ورود ویروس منحوس کرونا بهبود یافتند، گفت: متاسفانه تا کنون ۱۷ هزار و ۱۸۱ نفر نتوانستند در برابر این ویروس مقاومت کنند و فوت شدند.

وی ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۲۹ مورد جدید کرونا در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شناسایی و ۸۷ بیمار کرونایی نیز در این مراکز بستری شدند که حال ۷۵ نفر آنها وخیم گزارش شده و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و ۵ خانواده هم داغدار مرگ عزیزان خود در اثر ابتلا به کرونا شدند.

عقدک تصریح کرد: در حال حاضر با ترخیص ۷۶ بیمار تعداد مجموع بستریان به۳۹۴  بیمار با تشخیص ابتلا به کرونا در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان رسیده و امیدواریم هر چه زودتر چرخه انتقال بیماری مسری کرونا قطع شود و هیچ بیمار بستری کرونایی نداشته باشیم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکس اصفهان با اشاره به وضعیت رنگ‌بندی کرونایی، اظهار داشت: در حال حاضر تمامی شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان آبی هستند ولی بازهم به شهروندان توصیه می‌شود در رعایت پروتکل‌های بهداشتی کمال دقت را داشته باشند.

استان آذربایجان غربی/بیش از ۹۱ درصد مردم دوز اول واکسن را دریافت کردند

محمدامین ولی‌زاده، با اشاره به آخرین وضعیت بیماری کرونا در استان اظهار داشت: تاکنون ۹۱.۷ درصد مردم استان دوز اول و ۷۶.۶ درصد مردم دوز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

وی از ابتلای ۱۱۳ نفر به کرونا خبر داد و تصریح کرد: تاکنون ۳۲۲ هزار و ۸۲۱ نفر به کروناویروس آلوده شده و ۷۴ هزار و ۱۱ نفر بستری کرونایی نیز بهبود یافته‌اند.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان‌غربی در ادامه با اشاره به اینکه هم اکنون ۲۷ نفر به علت مشکلات تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند بیان کرد: ۴۷۱ نفر بیمار نیز به سبب سندروم حاد تنفسی بستری بوده و در حل گذراندن مراحل درمان هستند.

وی افزود: همچنین هم اکنون ۲۹۲ بستری مشکوک به کرونا و ۱۲۶ بیمار بدحال در بخش مراقبت‌های ویژه به ثبت رسیده است.

ولی‌زاده از فوت دو نفر دیگر در شبانه روز گذشته خبر داد و گفت: با این تعداد فوتی، جمع کل جان باختگان کرونایی به هفت هزار و ۱۹۸ نفر رسید.

استان کردستان/۹ شهرستان در وضعیت آبی

 بهروز اخوان صبح امروز در ارتباط مجازی با خبرنگاران به تشریح آخرین وضعیت رنگ‌بندی کرونا در استان پرداخت و اظهار داشت: در حال حاضر شهرستان‌های سنندج، سقز، بیجار، دهگلان، دیواندره، سروآباد، مریوان، کامیاران و قروه در وضعیت آبی و بانه در وضعیت زرد قرار دارد.  

وی با بیان اینکه از هفته گذشته ارائه همه خدمات در مراکز دولتی سطح استان مشروط به ارائه کارت واکسیناسیون کرونا یا تست "پی سی آر" منفی شده است، افزود: تاکنون یک میلیون و ۹۱۹هزار دوز واکسن کرونا در قالب نوبت‌های اول، دوم و سوم در استان به گروه‌های هدف تزریق شده که ۳۷هزار و ۱۵۲ دوز آن واکسن نوبت سوم بوده است.  

سرپرست معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه یک میلیون و ۵۰هزار و ۱۶۸نفر یعنی ۷۸درصد جمعیت هدف استان نوبت اول واکسن را دریافت کرده‌اند، خاطرنشان کرد: ۶۲درصد جمعیت هدف یعنی ۸۳۲هزار و ۵۸۵نفر نیز با دریافت نوبت دوم واکسن در مقابل کرونا واکسینه شده‌اند، ضمن اینکه ۵۸ درصد مادران باردار، نوبت اول و ۲۹درصد آنان هم نوبت دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

اخوان بر ضرورت لزوم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در کنار واکسیناسیون تاکید کرد و یادآور شد: از تمام افراد واجد شرایط دریافت واکسن درخواست می‌شود با مراجعه به مراکز واکسیناسیون ضمن واکسینه کردن خود و تضمین سلامتی جامعه از مشکلات ناشی از محدودیت‌ها پیشگیری کنند.

استان گلستان / تزریق واکسن از ۲.۴ میلیون دز گذشت

وضعیت شیوع کرونا در استان گلستان در روزهای اخیر کاهشی شده و رو به بهبود رفته است و نتیجه آن را می‌توان در وضعیت شهرهای استان مشاهده کرد.

در هفته گذشته دو شهرستان کردکوی و بندرترکمن در غرب استان گلستان در وضعیت زرد کرونایی قرار داشت که این شرایط در هفته جاری دستخوش تغییر شده است.

آخرین بررسی‌ها حاکی از آبی شدن وضعیت کرونایی همه شهرهای استان گلستان است اما این به معنای پایان خطر کرونا نیست، بلکه با انتشار سویه‌های جدید، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تزریق واکسن بهترین و تنها راه برای مقابله با این بیماری است.

براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی استان در حال حاضر ۱۸۷ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان بستری هستند که از این تعداد ۳۵ بیمار در بخش‌های آی سی یو تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند و متأسفانه حال ۲۰ نفر از این بیماران وخیم است.

همزمان با کاهش شیوع کرونا، واکسیناسیون در استان رکورد جدیدی به ثبت رسانده و تزریق واکسن از مرز ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دز هم عبور کرده است.

برهمین اساس تا کنون ۲ میلیون و ۴۲۵ هزار و ۱۵۳ دز واکسن در استان تزریق شده که شامل یک میلیون و ۳۰۷ هزار و ۹۶ دز واکسن در نوبت اول و  یک میلیون و ۷۸هزار و ۸۴۵ دز واکسن برای نوبت دوم بوده است.

طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی استان ۹۰ درصد گروه‌های هدف در استان دز اول واکسن را تزریق کردند و هم چنین واکسیناسیون ۷۴ درصد مردم نیز تکمیل شده است.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس