کد خبر 1316753
تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۰
تورم آرژانتین ۱۳ درصد بیشتر از ایران

اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به بررسی وضعیت تعدادی از شاخص‌های اقتصادی کشور در هشت ماهه سال ۱۴۰۰ پرداخته و در این بررسی نرخ تورم آرژانتین ۵۲ درصد، ایران ۳۹ درصد و ترکیه ۲۰ درصد اعلام شد.

به گزارش مشرق، در این بررسی مشخص شده که اوضاع اقتصادی ایران در برخی شاخص‌ها نسبت به سال قبل بهبود یافته است؛ هر چند هنوز نگرانی‌هایی در بخش‌های مختلف وجود دارد.

در بخش ابتدایی این گزارش به بهبود وضعیت کسب و کارها پس از آغاز واکسیناسیون گسترده علیه کرونا پرداخته شده که نشان می‌دهد مانند بسیاری از کشورهای جهان، وضعیت شامخ (شاخص مدیران خرید) ایران بهبود یافته است.

در شاخص‌های کلان اما همچنان نگرانی‌هایی وجود دارد. در حوزه تورم، ایران با حدود ۳۹ درصد از بسیاری از کشورها تورم بیشتری داشته است. در این بررسی تورم آرژانتین ۵۲ درصد اعلام شده اما پس از ایران ترکیه با حدود ۲۰ درصد قرار دارد که نشان می‌دهد تورم ایران حدود دو برابر این همسایه غربی است. همچنین نرخ تورم ایران ۵.۸ برابر عراق و ۴.۳ برابر پاکستان بوده است.

در حوزه نقدینگی نیز در هفت ماهه  سال جاری، حدود ۷۵۱ هزار میلیارد تومان نقدینگی به اقتصاد ایران اضافه شده که نشان از رشد بیش از ۲۱ درصدی در این زمینه دارد. در این مدت سهم پایه پولی در افزایش نقدینگی نیز حدودا ۱۶ درصد بوده است.

در حوزه تجارت اما آمارها بهبودی نسبی را نشان می‌دهند. در هشت ماهه امسال، صادرات غیرنفتی ایران نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایشی بیش از ۵۳ درصدی را به ثبت رسانده است. هر چند بخشی از این آمار به دلیل محدودیت‌های کرونایی سال قبل به دست آمده اما تحلیل‌ها از وضعیت رو به رشد تجارت ایران خبر می‌دهند.

با این وجود حدود ۷۰ درصد از کل صادرات ایران تنها به کشور انجام شده و حدود ۴۰ درصد از کل آمار افزایشی صادرات نیز به وسیله افزایش تعاملات با این کشورها صورت گرفته است. چین، ترکیه، امارات متحده عربی و عراق اصلی‌ترین واردکنندگان کالا از ایران در این مدت بوده اند.

در تجارت‌های دو جانبه، اوضاع تراز تجاری ایران در تعامل با ترکیه و چین مطلوب است. در ۱۰ ماهه سال ۲۰۲۱، ایران حدود ۱.۹ میلیارد دلار کالا به ترکیه صادر کرده که در قیاس با مدت مشابه سال گذشته رشدی ۱۵۰ درصدی را نشان می‌دهد. در رابطه با چین نیز صادرات با افزایش ۲۶.۸ درصدی به ۵.۲ میلیارد دلار رسیده است. همچنین تراز تجاری ایران در تعامل با این دو کشور مثبت بوده است.

در رابطه با اتحادیه اروپا نیز در ۱۰ ماهه سال ۲۰۲۱، صادرات به ۷۳۵ میلیون یورو رسیده که افزایش ۲۲ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین ایران در طول این مدت حدود سه میلیارد یورو نیز از این اتحادیه واردات داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۱.۸ درصدی را نشان می‌دهد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
    1 2
    ایران بالای 50 درصده دروغگو خدا لعنتت کنه
  • IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
    1 2
    خخخخ باشه شما نرخ تورمت از همه دنیا کمتره! ما هم قبول می کنیم! راستی چرا از این تیترها زمان روحانی نمیزدید؟!
  • علی IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
    1 0
    خب کارلوس منم یکی بود مثل این نئو لیبرال های وطنی خدمون یا شاید هم برعکس.نتیجه آزاد سازی افتصادی در آرژانتین ،نابودی صنایع مولد بورس بازی و رشد کسب وکارهای غیر مولد نابودی ارزش پول ملی ارژانتین وهر چیزی که الان تو اقتصاد ایران می بینید سرشون اومد.گرگ های والستریتی اقتصاد بی در وپیکر جهانی فقط احتیاج به گوسفندهای چاق وچله ای مثل سیاست مداران اقتصاد آزاد آرژانتینی وایرانی دارند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس