حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه به چهار میلیارد دلار افزایش یافت

گمرک روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که حجم مبادلات تجاری این کشور و جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۲۱ با جهش ۸۱.۷ درصدی به بیش از چهار میلیارد دلار رسید.

به گزارش مشرق، سرویس گمرک فدرال روسیه (FCS)  اعلام کرد: گردش مالی تجاری بین روسیه و ایران  برای سال ۲۰۲۱ افزون بر ۴.۰۳۵ میلیارد دلار بوده است که افزایش ۸۱.۷ درصدی را نسبت سال قبل نشان می دهد.

بر اساس این گزارش صادرات روسیه به ایران  با افزایش ۲.۲ برابری به ۳.۰۶۸ میلیارد دلار، واردات این کشور از ایران با افزایش  ۲۱.۴ درصدی به ۹۶۷.۳ میلیون دلار رسید.

سهم ایران از کل گردش مالی تجارت خارجی فدراسیون روسیه در دوره گزارش از ۰.۴ درصد در سال گذشته به ۰.۵ درصد افزایش یافته است.

در مجموع تراز مثبت تجارت خارجی روسیه در سال ۲۰۲۱ به ۱۹۷.۳ میلیارد دلار رسید که ۸۸.۴۴ درصد (یا ۹۲.۶ میلیارد دلار) بیشتر از سال ۲۰۲۰ است.

صادرات کالا از فدراسیون روسیه در دوره گزارش به ۴۹۳.۳ میلیارد دلار و واردات هم ۲۹۶.۱ میلیارد دلار افزایش یافته است. بنابراین، گردش مالی تجارت خارجی فدراسیون روسیه در سال ۲۰۲۱ با ۳۷.۹ درصد افزایش به ۷۸۹.۴ میلیارد دلار رسید.

اساس صادرات روسیه در سال ۲۰۲۱ به طور سنتی محصولات سوخت و انرژی بوده است که سهم آن در ساختار کالایی صادرات به ۵۴.۳ درصد رسیده است. در ساختار کالایی واردات، ماشین آلات و تجهیزات بیشترین سهم را به خود اختصاص دادند.

طبق گزارش گمرک روسیه، در ساختار تجارت خارجی این کشور در سال ۲۰۲۱، اتحادیه اروپا با ۳۵.۹ درصد بیشتر مبلادت تجاری را با روسیه داشته است. کشورهای سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا–پاسفیک  (APEC) و کشور های اتحادیهٔ کشورهای مستقل همسود (C.I.S) در رده های بعدی تجارت با روسیه بوده اند.

شرکای تجاری اصلی روسیه در سال ۲۰۲۱ چین با گردش مالی ۱۴۰.۷ میلیارد دلار، آلمان ۵۷ میلیارد دلار، هلند ۴۶.۴ میلیارد دلار، ایالات متحده ۳۴.۴ میلیارد، دلار، ترکیه ۳۳ میلیارد دلار، ایتالیا  ۳۱.۴ میلیارد دلار، جمهوری کره ۲۹.۹ میلیارد دلار، انگلیس ۲۶.۷ میلیارد دلار، لهستان ۲۲.۵ میلیارد دلار و فرانسه ۲۲ میلیارد دلار بوده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    0 0
    حجم صادارت ما به اونا پایینه،و این اصلا خوب نیست.
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    0 0
    خوب پوتین بارها خواهنا نفت بدون مشتری ایران جهت صادرات با پرچم روسیه بود اما نفوذ انگلیس در رده های بالایی و میانی وزارت خانه ها و حتی بجرات بتوان گفت در شورای نگهبان آن مانع از هر گونه دور زدن تحریم ها و گسترش صادرات با شرق شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس