کد خبر 1318551
تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
مهم‌ترین اتفاقات فضایی در سال ۲۰۲۲

در این گزارش با جذاب‌ ترین رویدادهای فضایی سال ۲۰۲۲ آشنا می شوید.

به گزارش مشرق، بشر در دستیابی به اسرار فضا اطلاعات مفید و زیادی را به دست آورده است. سازمان‌های فضایی امیدوارند سال ۲۰۲۲ از هیجان انگیزترین دوران انجام ماموریت‌های فضایی باشد. از رویدادهای حائز اهمیت می‌توان به اولین پرتاب مداری موشک بزرگ اسپیس ایکس و تعدادی از ماموریت‌های شگفت انگیز کره ماه اشاره کرد. یکی از حوادث مهم سال ۲۰۲۲ پرتاب اولین موشک SLS با ارتفاع ۱۰۱ متر ناسا است. پرتاب این موشک به شکل رسمی آغازگر ماموریت آرتمیس است. این موشک هنگام بلند شدن ۸.۸ میلیون پوند نیروی رانش اعمال می‌کند. این میزان نیرو ۱۵ درصد بیشتر از موشک زحل V ناسا است.

مهم‌ترین اتفاقات فضایی در سال ۲۰۲۲ +عکس

در ماموریت آرتمیس ۱، فضاپیمای بدون سرنشین اوریون ۴۵۰ هزار کیلومتر را تا مدار ماه طی خواهد کرد. پس از آن به سرعت به زمین باز خواهد گشت. پرتاب Artemis One در اواسط ماه مارس رخ می‌دهد. پرتاب موفقیت آمیز SLS زمینه را برای آرتمیس ۲ فراهم می‌کند. این ماموریت برای سال ۲۰۲۳ برنامه ریزی شده است. این ماموریت مشابه آرتمیس ۱ با حضور فضانوردان انجام می‌شود.

مهم‌ترین اتفاقات فضایی در سال ۲۰۲۲ +عکس

اسپیس ایکس نیز احتمالاً در ژانویه یا فوریه یک موشک بزرگ را به فضا پرتاب خواهد کرد. این ماموریت اولین پرواز مداری سفینه فضایی اسپیس ایکس است. موشک Starship قابل استفاده مجدد از Super Heavy Booster ۴ و نمونه اولیه SN۲۰ تشکیل شده است. این وسیله با ارتفاع ۱۲۰ متر بلندترین موشک ساخته شده تاکنون خواهد بود. این موشک از تاسیسات Starbase اسپیس ایکس در بوکا چیکا در تگزاس به مدار زمین پرتاب می‌شود.

دیگر موشک‌هایی که انتظار می‌رود اولین پرواز خود را در سال ۲۰۲۲ انجام دهند، عبارتند از Arianespace's Ariane ۶، Blue Origin's New Glenn، United Launch Alliance's Vulcan Centaur و Mitsubishi's H۳. دومین آزمایش بدون خدمه هواپیمای بوئینگ CST-۱۰۰ Starliner نیز از دیگر رخدادهای شگفت انگیز ۲۰۲۲ است. بوئینگ در حال توسعه این کپسول به عنوان بخشی از برنامه خدمه تجاری ناسا است. آزمایش ناموفق پرواز مداری بوئینگ ۲ (OFT-۲) شکست بزرگی در اکتبر ۲۰۲۱ برای بوئینگ بود. در آن ماموریت ۱۳ دریچه از ۲۴ دریچه اکسید کننده در سیستم پیشران فضاپیما باز نشدند. به گفته ناسا، بوئینگ اکنون به دنبال پرتاب استارلاینر در ماه می ۲۰۲۲ است.

مهم‌ترین اتفاقات فضایی در سال ۲۰۲۲ +عکس

وظیفه گرفتن تقویت کننده موشک Electron در حال سقوط برعهده Rocket Lab است. همچنین تقویت کننده مجهز به سیستم چتر نجات است. با اضافه شدن یک مخزن سوخت کمکی به هلیکوپتر امکان سفر طولانی فراهم می‌شود. هیچ انسانی در سال ۲۰۲۲ به ماه نخواهد رفت. اما آمریکا، روسیه، هند و ژاپن همگی برای انجام ماموریت‌هایی در ماه در سال آینده آماده می‌شوند. Peregrine Lunar Lander بخشی از ابتکار خدمات باربری تجاری ناسا (CLPS) است. این وسیله بر فراز موشک United Launch Alliance Centaur انجام خواهد شد. Intuitive Machines مستقر در هیوستون یکی دیگر از شرکای CLPS قصد دارد سفینه فضایی Nova-C را به ماه بفرستد. Nova-C ۲۲۰ حدود ۱۰۰ کیلوگرم کالا را در ماه تحویل خواهد داد.

فرود کاوشگر بر روی ماه در سال ۲۰۲۲ 

سازمان تحقیقات فضایی هند در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ مجدداً تلاش خواهد کرد که ماموریت چاندرایان ۲ را برای فرود موفقیت آمیز فرودگر ویکرام انجام دهد. هند با اجرای ماموریت Chandrayaan-۳ در ناحیه قطبی جنوبی ماه چهارمین کشور دنیا در زمینه فرود کاوشگر روی ماه خواهد بود. به گفته ناسا، هدف از این ماموریت تجزیه و تحلیل ترکیب سنگ قطبی و مطالعه اجزای پلاسما و غبار اگزوسفر قطبی ماه است. اولین ماموریت ژاپن به ماه SLIM خواهد بود. هدف SLIM بررسی دقیق و مناسب فرود روی ماه و انتخاب مکان‌های بهینه برای تاچ داون است. این کاوشگر توسط آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن (JAXA) ساخته شده است. انتظار می‌رود این فرودگردر نزدیکی سوراخ ماریوس هیلز در ورودی لوله گدازه‌ای ماه فرود بیاید.

مهم‌ترین اتفاقات فضایی در سال ۲۰۲۲ +عکس

برنامه‌های سازمان‌های فضایی در مریخ

مریخ نورد روزالیند فرانکلین آژانس فضایی اروپا همراه با فرودگر کازاچوک روسیه در ۲۹ سپتامبر به فضا پرتاب می‌شوند. روزالیند فرانکلین پس از رسیدن به مریخ نمونه‌های سطح سیاره را جمع‌آوری می‌کند. سپس آزمایشگاه آنبورد آنالیزهای شیمیایی، طیفی و فیزیکی دقیق را انجام خواهد داد. این مریخ نورد باید هر روز در مریخ حدود ۱۰۰ متر را طی کند. مریخ نورد ژورنگ ناسا در سال ۲۰۲۲ به فعالیت خود ادامه خواهد داد. در ماه آگوست، یک موشک فالکون هوی اسپیس ایکس کاوشگر ناسا را به ۱۶ Psyche می‌رساند. به گفته ناسا، این سیارک فلزی حاوی مقادیر زیادی نیکل و آهن است. انتظار می‌رود کاوشگر Psyche در ژانویه ۲۰۲۶ به این سیارک برسد. این فضاپیمای دوتایی به پروژه Janus معروف است. کاوشگرها چهار سال بعد به مقصد می‌رسند.

مهم‌ترین اتفاقات فضایی در سال ۲۰۲۲ +عکس

فضاپیمای جونو ناسا در ۲۹ سپتامبر پروازی به قمر مشتری انجام خواهد داد. پس از آن زمان دوره مداری آن به دور غول گازی از ۴۳ به ۳۸ روز کاهش خواهد یافت. کاوشگر خورشیدی پارکر ناسا در سال ۲۰۲۲ چهار پرواز به سمت خورشید انجام می‌دهد. علاوه بر این، تلسکوپ فضایی جیمز وب به نقطه ویژه خود در فضا یعنی نقطه لاگرانژ ۲ می‌رسد. پس از قرار گرفتن در L۲ و باز شدن ابزارهای تلسکوپ اولین نمای وب از کیهان نمایان خواهد شد.

در سال ۲۰۲۲ دو خورشید گرفتگی جزئی رخ خواهد داد. اولین مورد آن ۳۰ آوریل و دومی در ۲۵ اکتبر رخ می‌دهد. این پدیده در اروپا و بخش‌هایی از شمال آفریقا قابل مشاهده است. ماه گرفتگی جزئی نیز در روزهای ۱۵ و ۱۶ می‌ در بخش‌هایی از آمریکای شمالی و کل آمریکای جنوبی قابل مشاهده خواهد بود. ر حالی که ماه گرفتگی جزئی هفتم و هشتم نوامبر عمدتاً بر فراز اقیانوس آرام و بخش‌های غربی آمریکای شمالی و شرق آسیا ظاهر خواهد شد.

مهم‌ترین اتفاقات فضایی در سال ۲۰۲۲ +عکس

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
    0 0
    چون باغ و بوستان کردیم کره‌ زمین را،، حالا هم میریم توی فضا روی تپه....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس