کد خبر 1319227
تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۶
ایران آماده توافق در وین

تیم مذاکره کننده ایران به سرپرستی علی باقری مذاکره کننده ارشد و معاون وزیر امور خارجه، از دیروز دوشنبه برای انجام دور سوم مذاکرات به وین رفته است تا به توافقی خوب دست یابد.

به گزارش مشرق، روزنامه تهران تایمز در سرمقاله خود به سفر هیئت ایرانی به سرپرستی علی باقری مذاکره کننده ارشد ایران به وین برای انجام دور سوم مذاکرات برچیدن تحریم ها، پرداخت.

تهران تایمز در ادامه نوشت که همزمان با شروع مجدد مذاکرات وین، ایران به سمت بیان انتظارات خود از سایر طرف ها، به ویژه تروئیکای اروپایی شامل سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس حرکت کرده است. تروئیکای اروپایی و به ویژه فرانسه در دور قبلی نقشی غیر سازنده در مذاکرات ایفا کرد و مانع دستیابی مذاکره کنندگان، در حداقل در یک مورد، به سندی شد که قرار بود مبنای دور بعدی مذاکرات باشد.

بیشتر بخوانید:

«نفتالی بنت» باز هم علیه ایران لفاظی کرد

دور اول مذاکرات وین در زمان ریاست جمهوری سید ابراهیم رئیسی در اواخر ماه نوامبر (۸ آذر) بین ایران، روسیه، چین و سه کشور اروپایی یاد شده در وین پایتخت اتریش آغاز شد. از آن زمان تاکنون دو دور از این مذاکرات انجام شده است که با دور فعلی که از دیروز دوشنبه آغاز شده است مجموعا سه دور مذاکره انجام شده که البته دور فعلی به زعم غربی ها، دور هشتم تلقی می شود.

طی دو دوره قبلی مذاکرات، ایران، علی رغم اتهامات غربی ها مبنی بر جدی نبودن و وقت کشی، دو پیشنهاد درباره اقدامات هسته‌ای و تحریم‌ها ارائه کرد. اگرچه پیشنهادهای مذکور کاملا مطابق با مفاد توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بود؛ اروپایی‌ها در ابتدا پیشنهادهای ایران را رد کردند اما بعد مجبور شدند پیشنهادات مزبور را در دو سند نهایی که در پایان دور آخر به دست آمد، بگنجانند.

بیشتر بخوانید:

عملیات روانی دیپلمات‌های اروپایی حین مذاکرات

منبعی آگاه در این مذاکرات در گفتگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) اعلام کرد که فرانسه در دور قبلی مذاکرات نقش «برهم زننده» را ایفا کرده است. طبق اظهارات منبع مذکور، هنگامی که هیئت فرانسوی به دلیل حضور این کشور در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو گروه ۷ (G۷)، در مذاکرات غایب بود، «پیشرفتی چشمگیر» در تهیه پیش نویس ها صورت گرفت اما با بازگشت نماینده فرانسه به مذاکرات پس از غیبتی دو روزه، «روند اختلال و مزاحمت مجددا آغاز شد».

منبع یاد شده همچنین گفت که این پیش نویس ها برای همه طرف ها قابل قبول است اما مذاکره کنندگان فرانسوی با این پیش نویس ها مخالفت کردند و «روند مذاکرات مختل شد».

علاوه بر نقش غیر سازنده و مخرب فرانسه در این مذاکرات، اروپایی ها به همراه آمریکا به دنبال ایجاد حس اضطرار و فوریت برای این مذاکرات، از طریق ضرب الاجل های خود خواسته شان بودند. علی رغم این مسئله، ایران اعلام کرد که در دام «ضرب الاجل های ساختگی و تصنعی» نخواهد افتاد. ایرنا به نقل از منبعی آگاه در این مذاکرات گفت که تیم مذاکره کننده ایران تا هر زمان که نیاز باشد در وین خواهد ماند.

ایران همچنین مشارکت مثبتی در مذاکرات داشته و پیشرفت‌هایی مرتبط با حوزه هسته‌ای اش حاصل شده است اما در مورد تحریم ها که آمریکا باید نقش مهمی در قبال آنها ایفا کند، دستاورد چندانی حاصل نشده است.

علیرغم پیشرفت های کلی، اروپایی ها تمایل دارند فضای مذاکرات وین را تاریک نشان دهند. طرف‌های غربی با انتشار بیانیه‌ها و اظهارنظرهایی درباره محتوای مذاکرات، سعی دارند فضای رسانه‌ای پیرامون مذاکرات را منفی نگه دارند تا هیئت ایرانی را برای گرفتن امتیاز تحت فشار قرار دهند و از سوی دیگر در صورت احتمال عدم پیشرفت مذاکرات، ایران را مقصر این مسئله معرفی کنند.

همه اینها درحالی است که ایران مشارکت و تعاملی مثبت در مذاکرات داشته و توپ در زمین غربی ها است اما آنها به جای تعامل مثبت، به ایجاد و القای فضای اضطرار و فوریت (درباره ضیق وقت برای ادامه مذاکرات) در مورد برجام ادامه می دهند.

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی اظهاراتی مدعی شد که فرصت احیای برجام در حال از دست رفتن است. وی در این باره گفت: نمی خواهم محدودیت زمانی در مورد آن قائل شوم یا اینکه میزان راه باقی مانده را اعلام کنم اما باید بگویم که بله، زمان بسیار بسیار محدود است.

«رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز چارچوب زمانی «چند هفته ای» را برای حفظ برجام تعیین کرد.

برخی ناظران بر این باورند که اگر آمریکا معتقد است برای دستیابی به توافق با ایران فوریتی وجود دارد، باید از کارزار به اصطلاح «فشار حداکثری» که توسط «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا آغاز شده، چشم پوشی کند.

دولت «جو بایدن» رئیس جمهور فعلی آمریکا نه تنها از ادامه سیاست فشار حداکثری بر ایران چشم پوشی نکرد، بلکه به تحریم های ایران نیز افزود. علاوه بر آن، مقامات آمریکایی حتی شروع به تهدید ایران با گزینه نظامی در صورت شکست دیپلماسی کردند.

مقامات آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره «موارد جایگزین» (در صورت شکست مذاکرات وین) گفتگو کرده اند. برخی بر این باورند که گفتگوی رژیم صهیونیستی و آمریکا در مورد گزینه های دیگر نشان دهنده سردرگمی راهبردی واشنگتن و تل آویو در مقابل تحرکات سنجیده و حساب شده ایران در میدان و میز مذاکره است.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    2 1
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.
  • سید فروزان CH ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    0 0
    فرانسه چهل سال است در حال دشمنی با ایران ، فرانسه در بعد فرهنگی ،سیاسی ،اقتصادی ، دائم در حال دشمنی است ،از صدام و منافقین و براندازان تا قاتلان مدافع حرم ،از خودرو و نفت ،از فعالیتهای سرویس فرهنگی در ایران و از پلیس بد در برجام ، اقدامات فرانسه دقیقا مانند امریکا است اما چرا مسئولان دست و پای این شیطان را در ایران قطع نمیکنند جای سئوال است؟؟؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس