کد خبر 1319441
تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۲
رویترز : تورم ترکیه از ۳۰ درصد فراتر می رود

نرخ تورم سالانه ترکیه همزمان با کاهش ارزش پول ملی این کشور انتظار می‌رود در ماه دسامبر (آذر- دی) به رقم ۳۰.۶ درصد برسد.

به گزارش مشرق، خبرگزاری رویترز گزارش داد که نرخ تورم سالانه ترکیه همزمان با کاهش ارزش پول ملی این کشور انتظار می‌رود در ماه دسامبر (آذر- دی) به رقم ۳۰.۶ درصد برسد.

این رقم بر اساس یکی از نظرسنجی‌های خبرگزاری رویترز به دست آمده و برای اولین بار از نرخ ۳۰ درصد سال ۲۰۰۳ بالاتر رفته است.

میانگین پیش بینی ۱۳ اقتصاددان از نرخ تورم ترکیه ۳۰.۶ درصد است که این پیش بینی‌ها از محدوده ۲۶.۴ درصد تا ۳۷.۳ درصد پیش بینی می‌شود.

نرخ تورم در ماه‌های اخیر در ترکیه به علت کاهش ارزش لیر، حدود ۲۰ درصد بوده و این مساله به دنبال فشار رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه برای کاهش ناگهانی نرخ بهره بانکی اتفاق افتاد.

بانک مرکزی اعلام کرده که عوامل موقتی باعث افزایش قیمت‌ها شده و پیش‌بینی کرده که تورم در کوتاه مدت روندی پرنوسان را دنبال خواهد کرد.

بر اساس گزارش کنفدراسیون اتحادیه های کارگری ترکیه، قیمت مواد غذایی در ماه دسامبر (آذر- دی) ۲۵.۷۵ درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافته است که نشان دهنده بیشترین افزایش تورم مواد غذایی از سال ۱۹۸۷ است.

گزارش رویترز از تورم بالای ۳۰ درصدی ترکیه در حالی است که در گزارشی در اواخر ماه اکتبر(آبان ماه)، بانک مرکزی تورم پایان سال را ۱۸.۴ درصد و دولت ترکیه تورم سالانه در پایان ۲۰۲۱ را ۱۶.۲ درصد پیش بینی کرده بود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • حسین IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    3 3
    تورم 30 درصد یا 40 درصد چه فرقی میکنه وقتی دولت حقوقهارو 50 درصد زیاد کرده؟ فک کردی اونام عین مان که تورم 300 درصد و افزایش حقوق 10 درصد اونم با هزار تا منت
    • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
      1 1
      اتفاقا اونا مثل شما و هم فکراتون نیستن،مشکلی دارن با حقوق دولتی! بیت المال رو رها میکن! میرن بخش خصوصی نون بازو خودشون رو میخورن،نه از بیت المال میخوان بردان،غر غر هم میکن! امریکا و اسرائیل هم مثل شما امار نمیدن! 300 درصد تورم!؟! این رو یک سایت خارجی زده ببین https://www.theglobaleconomy.com/rankings/inflation_annual/ عدد 300 درصد کجاش زده؟! . در حالی که همه مردم ایران 84 میلیون اسیب می ببین از وضعیت،کارمندا و کارگران و همه قشر بخش دولتی،ظاهرا میخواهن تافته جدا بافته باشن! شما اگر چند ماهی برید بخش خصوصی کار کنید،بسیار عالی متوجه خواهیدشد!
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    2 0
    خوب اردوغان یا خردوغان اسرائیل تصمیمش را با کمک دوستان اروپایی و امریکایی اش گرفته تا اقتصاد ترکیه را به حال وروز اقتصاد ایران و ونزوئلا بیاندازند این فال و این تماشا مگر اینکه اردوغان بصورت قائمکی و بمانند ایران تولیداتش را بفروشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس