روابط روسیه و چین بیشتر خواهد شد

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت پکن در سال میلادی ۲۰۲۲ روابطش با مسکو را بیشتر و بهتر خواهد کرد.

به گزارش مشرق به نقل از تله تریدر، ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: «پکن در سال آینده روابطش با مسکو را بیشتر و بهتر خواهد کرد.»

ژائو لیجیان امروز (جمعه) از بیانیه مثبت رئیس جمهور روسیه در مورد همکاری بین دو کشور قدردانی کرد. ژانگ هانهوی، سفیر این کشور آسیایی در روسیه نیز چندی پیش، روابط دو کشور را بهتر از همیشه توصیف کرد.

درحالی مقامات چین خواهان افزایش روابط پکن و مسکو  هستند که فشارهای آمریکا بر این دو کشور در برخی مسائل از جمله تایوان و اوکراین بیشتر شده و چین بارها درباره دخالت های واشنگتن در مسئله تایوان هشدار داده است.

کیفی تان، سرهنگ ارشد ارتش چین در گزارشی اعلام کرد که راه حل کلیدی برای کاهش تنش و جلوگیری از خطرات نظامی در دریای جنوبی چین توقف رزمایش‌های دریایی آمریکا در آب‌های مورد مناقشه بین چین و تایوان است.

این مقام نظامی چین گفت: در گفت‌وگوهای ایمنی دریایی بین نظامیان چین و آمریکا که در اوایل دسامبر برگزار شد، پکن از واشنگتن خواست ارسال کشتی و هواپیما به دریای جنوبی چین را متوقف کند. اکتشافات و رزمایش‌های طولانی مدت و فشرده کشتی‌ها و هواپیماهای نظامی آمریکا و فعالیت‌های تحریک آمیز مکرر آن‌ها منشأ خطرات امنیتی دریایی و هوایی چین و آمریکاست.

فرماندهی هند و اقیانوسیه آمریکا اوایل این ماه در بیانیه‌ای گفته بود که واشنگتن و پکن از سال ۱۹۹۸ به طور منظم برای گفت‌وگوهایی برای ارتقای ایمنی دریایی نظامی، بهبود ایمنی عملیاتی در هوا و دریا و کاهش خطر بین ارتش دو کشور ملاقات کرده‌اند.

ما شیائو گوانگ، سخنگوی میز تایوان در وزارت خارجه چین روز گذشته در یک نشست خبری اعلام کرد که چین بسیار تمایل دارد که مسئله تایوان را از طریق مذاکره حل و فصل کند، ولی تایوان در صورت عبور از خط قرمزهای پکن در مسئله استقلال با واکنشی سخت رو به رو خواهد شد. اگر نیروهای جدایی طلب در تایوان تلاش کنند خط قرمزهای پکن را زیر پا بگذارند باید منتظر عواقب سخت انتخاب خود باشند.

تنش‌های میان آمریکا و چین بر سر موضوع تایوان چند ماهی است به اوج خود رسیده؛ آمریکا بارها در اقداماتی مداخله جویانه عنوان کرده متعهد به حمایت از تایوان است و این جزیره را به آخرین تسلیحات نظامی تجهیز کرده است. چین نیز معتقد است دخالت‌های آشکار واشنگتن موجب پیچیده‌تر شدن اوضاع در تنگه تایوان شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس