چین حاکمیت انگلیس بر جزایر فالکلند را رد کرد

چین با رد ادعای انگلیس، حاکمیت آرژانتین بر جزایر فالکلند را به رسمیت شناخت.

به گزارش مشرق به نقل از اسپوتنیک، پس از اعلام حمایت چین از ادعای ارضی آرژانتین بر جزایر فالکلند، جدال بین چین و انگلیس بالا گرفته است.

حمایت چین از ادعای ارضی آرژانتین بر جزایر فالکلند پس از امضای تواقق همکاری دو کشور در قالب پروژه «یک کمربند، یک جاده» صورت می‌گیرد.

در همین ارتباط نیز روز سه‌شنبه، «ژائو لیجیان»، سخنگوی وزارت خارجه چین، «حق حاکمیت» بوئنوس آیرس بر جزایر فالکلند را که آرژانتین آن را لاس مالویناس می‌نامد، تأیید کرد. ژائو گفت که لندن باید با پیروی از اهداف و اصول منشور سازمان ملل از ادعای خود صرف نظر کند.

ژائو لیجیان در نشست هفتگی رسانه‌ها گفت: چین قاطعانه از ادعای حق حاکمیت آرژانتین بر جزایر مالویناس حمایت می‌کند.

این بیانیه یک روز پس از آن منتشر شد که «لیز تراس»، وزیر امور خارجه انگلیس پس از دیدار با «آلبرتو فرناندز»، رئیس‌جمهور آرژانتین و «شیء جین پینگ»، رئیس‌جمهور چین در حاشیه المپیک زمستانی پکن ۲۰۲۲ اظهار داشت: «ما هر گونه اظهارنظر غیر مرتبط درباره حاکمیت فالکلند را کاملاً رد می‌کنیم».

تراس با درخواست از چین برای احترام به حاکمیت فالکلند گفت: «فالکلند بخشی از خانواده بریتانیا هستند و ما از حق تعیین سرنوشت آنها دفاع خواهیم کرد.»

فالکلند یک قلمرو خودگردان برون مرزی انگلیس است که از سال ۱۸۳۳ تحت کنترل این کشور بوده است.

آرژانتین و انگلیس بر سر سرزمینی که نزدیک به ۱۳۰۰۰ کیلومتر دورتر از سرزمین اصلی بریتانیا قرار دارد با هم اختلاف دارند. دو کشور در سال ۱۹۸۲ بر سر کنترل جزایر جنگ شدید اما کوتاهی داشتند که در آن ۲۵۵ سرباز انگلیسی و ۶۵۰ سرباز آرژانتینی کشته شدند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • علی IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
    3 1
    زین بعد به جای جزایر فالکلند بگوییم لاس مالیوناس
  • NL ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
    7 1
    عالی ایرانم باید همین پیغام چین رو بده
  • حسين DE ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
    0 1
    اقدام چين در به رسميت شناختن حق مالكيت آراژانتين بر جزاير مالويناس اقدامى درست در عرصه سياست خارجى است و اميدوارم كه وزارت امور خارجه جمهورى اسلامى ايران هم در اين زمينه اقدامات لازم را انجام دهد.
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
    2 1
    آقا واقعأ دم چین گرم، داره قشنگ همون بلاهایی رو که سالیان سال غربی‌ها سرش میاوردن دونه دونه تلافی میکنه چون زورش زیاد شده، خیلی حال کردم!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس