وزیر امور خارجه آلمان

وزیر امور خارجه آلمان که به واشنگتن سفر کرده است، اظهار داشت مذاکرات با ایران وارد مرحله حساسی شده است.

به گزارش مشرق، "آنالنا بربوک" وزیر امور خارجه آلمان روز چهارشنبه به وقت محلی در نشست خبری مشترکی با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا با بیان این مطلب افزود که دو کشور دارای موضع مشترکی در مورد ایران و برجام هستند.

وزیر خارجه جدید آلمان نیز همسو با دیگر شرکای غربی خود در تداوم فضاسازی ها و هراس از پیشرفت های هسته ای ایران، از تاکتیک تهدید به محدود بودن زمان برای بازگشت به برجام برای فشار بر تهران در میز مذاکره بهره برد.

این مقام دولت جدید آلمان که کشورش یکی از طرف های برجام بوده و همسو با دیگر شرکای اروپایی به تعهدات برجامی خود عمل نکرده اند و منجر به ایجاد فضای اعتمادی شده است، مدعی شد  ایران اعتماد زیادی را از بین برده است و زمان زیادی باقی نمانده است.

 وزیر خارجه جدید دولت آلمان در عین حال گفت اما ما به صورت فشرده از این زمان در وین استفاده می کنیم.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز سه شنبه به وقت محلی در نخستین نشست خبری در سال جدید میلادی ۲۰۲۲ که بصورت تلفنی با برخی خبرنگاران رسانه های بین المللی در واشنگتن برگزار شد، گفت که مذاکرات هسته ای با ایران در وین پیشرفت کمی داشته اند  و آمریکا امیدوار است در این هفته این پیشرفت گسترش یابد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین اضافه کرد که لغو تحریم‌ها و گام‌هایی که آمریکا باید بردارد، همراه با گام‌های هسته‌ای که ایران باید انجام دهد، در صورتی که بخواهیم به پایبندی متقابل به برجام برسیم، در قلب مذاکرات کنونی در وین است.

به گزاررش ایرنا، مذاکره کننده ارشد ایران در تازه ترین ارزیابی خود از روند گفت‌وگوهایی که در وین با محور رفع تحریم‌ها جریان دارد اظهار داشت که مذاکرات مثبت و رو به جلو جریان دارد.

«علی باقری کنی» چهارشنبه شب پیش از ورود به هتل کوبورگ و آغاز مذاکرات با نمایندگان طرف‌های مقابل در پاسخ به سووال خبرنگاری که از او درباره نتیجه مذاکرات چند روز اخیر پرسید اظهار داشت که تلاش‌ها برای دست یابی به نتیجه جریان دارد.

دور هشتم مذاکرات وین از دوشنبه هفته گذشته (۶ آذر) آغاز شد. گفت‌وگوها طی دو روز گذشته با برگزاری دیدارهای دو و چندجانبه میان هیأت‌های شرکت‌کننده در مذاکرات ادامه یافت و علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران با انریکه مورا، مذاکره کنندگان ارشد روسیه و چین و همچنین نمایندگان سه کشور اروپایی به طور جداگانه دیدار کرد.

باقری می‌گوید که رمز موفقیت مذاکرات وین دستیابی به توافق در زمینه لغو موثر تحریم های ظالمانه علیه ایران است. وی تصریح کرد که هرچقدر طرف مقابل ما آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم‌ها داشته باشد و اراده جدی تری برای پذیرش سازوکارهای مد نظر جمهوری اسلامی ایران در لغو تحریم‌ها داشته باشد  به ویژه در دو موضوع راستی آزمایی و تضمین در مدت زمان کوتاه‌تری می‌توانیم به توافق دست پیدا کنیم.

مذاکرات در روزهای آینده در سطوح و قالب‌های مختلف ادامه خواهد داشت. حتی پنجشنبه که در اتریش به دلیل یکی از جشن‌های مسیحیان تعطیل عمومی است، مذاکرات ادامه دارد و شنیده‌ها حاکی است قریب به اتفاق هیات‌ها برای دستیابی به توافق مصمم هستند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۲۵ IR ۰۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    6 3
    در این مذاکرات اروپاییها و آمریکاییها مثل ...تو گِل گیر کرده اند نه راهی به جلو دارند و نه راهی به عقب.
    • DE ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
      0 0
      لطفاً این عروسک را با ... مقایسه نفرمایید. طرف حتی نمی نمیتونه اون متن آلمانی که بهش دادند رو جلوی خبرنگاران قرائت کنه.
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    6 3
    چقدر وقیح هستند که بی اعتباری و غیر قابل اعتماد بودن خود را به ایران نسبت میدهند. واقعا تودهنی باید بخورند
  • DE ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    0 0
    بربوک با ریشه ی لهستانی یهودی و پدر آمریکایی و جالبه در دانشگاه با هزینه ی جورج سوروس درس خوانده و آموزش دیده و با ظاهر مدافع محیط زیست از حزب سبزهای آلمان بهتر از این هم نمی‌شود انتظار داشت. باید خیلی مراقب این افراد که با ظاهر محیط زیست در حقیقت لابی دشمن هستند بود مانند سید امامی که دقیقا به همین‌ها متصل بود.
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    2 0
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    2 0
    اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد؛ به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند؛ آنجایی که ضربه نمی‌زنند، آنجایی است که امکانش را ندارند؛ هر جا امکان داشته‌اند ضربه زده‌اند؛ این تجربه‌ی بسیار مهمّی است. مطلقاً نبایستی برنامه‌های داخلی را به همراهی غرب موکول کرد و منوط کرد،‌ چون قطعاً شکست می خورَد، قطعاً ضربه می خورَد. هر جایی که کارهایمان را منوط کردیم به همراهی غرب، ناموّفق ماندیم؛ هر جایی که بدون اعتماد به غرب، خودمان قد عَلَم کردیم و حرکت کردیم موفّق شدیم. در قضیّه‌ی هسته‌ای، آمریکایی‌ها انصافاً وقاحت را از حد گذرانده‌اند؛ واقعاً وقاحت را از حد گذرانده‌اند: جلوی چشم همه از برجام خارج شدند، حالا جوری حرف می زنند انگاری که ایران از برجام خارج شده، و جوری طلبکاری می کنند که انگار ما تعهّدات را به هم زده‌ایم! مدّت ها در مقابل این حرکت آمریکایی‌ها هیچ حرکتی از طرف ایران انجام نگرفت؛ بعد از گذشت مدّتی، با اعلام، با توجّه، برخی از تعهّدات کنار گذاشته شد؛ برخی، نه همه. آن ها به تعهّدشان عمل نکردند. کشورهای اروپاییِ همراه با آمریکا هم همین جور؛ آن ها هم از لحاظ عهدشکنی و بداخلاقی کمتر از آمریکا نیستند؛ آن ها هم مثل آمریکایند لکن در مقام زبان بازی و حرف زدن طلب کارند؛ همیشه طلب کارند. گویا این ما بودیم که مدّتها مذاکره را به مسخره گرفتیم و تعهّداتمان را زیر پا گذاشتیم و عمل نکردیم؛ این کاری است که آن ها کردند. و دولت کنونی آمریکا هم هیچ فرقی با دولت قبلی ندارد؛ یعنی همین چیزی که الان این ها در زمینه‌ی مسائل هسته‌ای از ایران مطالبه می کنند، همان چیزی است که ترامپ مطالبه می کرد، که آن روز مسئولین بالای دولتی می گفتند که امکان ندارد، عاقلانه نیست و مانند اینها. امروز این ها همان را می خواهند؛ هیچ تفاوتی نکرده. او با یک زبان می گفت، اینها با یک زبان دیگری می گویند. باید به این ها توجّه کرد. انصافاً آمریکا در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، یک گرگ درنده است؛ ظاهر، دیپلماسی است و لبخند و حرف زدن و حرف های گاهی اوقات حق به جانب ادا کردن، امّا باطن قضیّه‌ یک گرگ، یک گرگ وحشیِ درنده که در خیلی از جاهای دنیا انسان مشاهده می کند؛ البتّه گاهی گرگ، گاهی روباهِ حیله‌گر؛ به شکل های مختلف درمی‌آید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس