به گزارش مشرق، این روزها کمتر کسی را می توان پیدا کرد که برای سفر درون شهری از یک اپلیکیشن تاکسی اینترنتی و به طور خاص از اسنپ و تپسی استفاده نکرده باشد.
اگر به طور کلی به فلسفه ایجاد و وجود چنین استارتاپهایی نگاه کنیم، یک رضایت نسبی از سوی مسافران و رانندگان را شاهد خواهیم بود، چرا که در شهر بزرگی مانند تهران وجود ترافیک و قیمت بالای ورود به محدوده طرح و از همه مهمتر کمبود جای پارک، باعث شده شهروندان برای انجام کارهای روزمره خود خصوصاً در مرکز شهر به استفاده از این اپلیکیشن ها روی آورند.
از سوی دیگر رانندگان هم چه به عنوان شغل اول و چه شغل دوم، منبع درآمد نسبتا خوبی دارند که می تواند برای زندگی آنها کمک خرج مناسبی باشد. اما این موارد، فقط یک روی سکه بوده و در روی دیگر، مشکلات و نارضایتی هایی است که اغلب رانندگان با آن مواجه هستند.
یکی از مهمترین مشکلات، عدم تحقق قولهای قبلی این شرکتها در خصوص سهمیه بنزین تاکسیهای اینترنتی است که باید اول هر ماه به حساب رانندگان واریز شود. اما بررسیها نشان میدهد واریز این سهمیه بنزین برای چندمین بار متوالی با تاخیر و این بار با تاخیر حدود ۴ ماهه روبه رو شده است.
طبق بررسی ها، آخرین واریز سهمیه طبق اعلام اسنپ و تپسی روز ۸ دی برای بازه زمانی ۲۱ مرداد تا ۲۰ شهریور بوده است. پیش از آن نیز، واریزی مربوط به برای رانندگان، متعلق به ۱۱ آبان ماه و برای بازه ۲۱ تیر تا ۲۰ مرداد بوده است!
البته هر دو شرکت بر اعلام به موقع اسامی واجدین شرایط به وزارت کشور تاکید و اعلام کرده اند به طور دورهای بدون هیچ گونه تاخیری، مشخصات و میزان پیمایش هر یک از کاربران راننده واجد شرایط دریافت سهمیه را به نهادهای مسئول اطلاعرسانی می کنند و توزیع اعتبار سهمیه سوخت بر عهده نهادهای مربوطه است وعلت این تاخیر در واریز سهمیه را دو وزارت خانه کشور و نفت می دانند.
روابط عمومی تپسی چندی پیش در این باره گفته بود: "علی رغم تمام پیگیری ها، واریز سهمیه بنزین در حال حاضر با دو دوره تاخیر مواجه است. اعتبار سهمیه سوخت تاثیر مستقیم روی درآمد رانندگان تاکسیهای اینترنتی دارد و عدم واریز آن منجر به ایجاد چالش و نارضایتی بین این قشر پر تلاش می شود. "
اسنپ هم با تاکید بر اینکه توزیع اعتبار سهمیه سوخت بر عهده این شرکت نیست، بیان کرده بود که "بررسی و تبادل اطلاعات بین دو وزارتخانه کشور و نفت و متعاقبا واریز سوخت توسط وزارت نفت حدود یک ماه زمان می برد. "
اما در این میان، متضرر اصلی رانندگانی هستند که با مصرف بالای سوخت و گرانی بیشتر، همچنان سرگردان هستند و کسی هم پاسخگوی نگرانی آنها نیست.
طبق اعلام این شرکت ها، اگر مجموع پیمایش هر راننده در کل اپلیکیشن ها بالاتر از ۲۰۰ کیلومتر باشد به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، اعتبار ۸.۷۵ لیتر به کارت بانکی راننده واریز خواهد شد (۸.۷۵*۱۵۰۰= ۱۳۱۲۵ تومان). در اینکه این مبلغ در نوع خودش کم بوده و شاید برای یک راننده پرکار، ارزش زیادی نداشته باشد، حرفی نیست اما انباشته شدن این مبالغ بابت تاخیر در واریز پول، مبلغ قابل توجهی می شود.
در عین حال، تنها محل مراجعه رانندگان برای دریافت پاسخ، پشتیبانی این اپلیکیشن هاست که در آنجا هم با قوانین و متن های از قبل آماده شده مواجه می شوند و گاهاً جواب پیامک پیگیری عدم دریافت سوخت هم برایشان نمی آید و در بهترین حالت با پاسخی همچون "مقصر ما نیستیم" روبرو می شوند و عملا دست این قشر، به جایی بند نیست و همچنان باید انتظار بکشند تا نوبت نامعین بعدی واریز سهمیه، چه زمانی از راه می رسد.