کد خبر 1325351
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۴
اصل اختلاف دو حزب عمده کُرد برای انتخاب رئیس جمهور عراق بر سر چیست؟

پس از اینکه رئیس پارلمان جدید عراق اعلام کرد که کُردها پانزده روز برای معرفی نامزد خود برای پست ریاست جمهوری فرصت دارند، آنها برای دامنه رایزنی‌های خود افزودند.

به گزارش مشرق، «غیاث السورچی»، از سران اتحادیه میهنی کردستان از توافق اولیه حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی کردستان درخصوص منصب ریاست جمهوری عراق خبر داد.

وی گفت: تاکنون توافق نهایی بر سر نامزد ریاست جمهوری عراق صورت نگرفته است.

السورچی در ادامه افزود:. اتحادیه میهنی اصرار دارد که نامزد ریاست جمهوری «برهم صالح» باشد اما حزب دموکرات کردستان ملاحظاتی بر سر برهم صالح دارد و اصل اختلاف بین دو طرف همین است.

وی اشاره کرد که مهلت ۱۵ روزه برای معرفی نامزد ریاست جمهوری برای حل اختلافات کافی است و به زودی نامزدی که بر سر آن توافق شده باشد، معرفی می‌شود.

السورچی اظهار داشت اتحادیه میهنی کردستان با آنکه مُصر به ریاست جمهوری مجدد برهم صالح است، اما شاید دو نامزد برای این منصب معرفی کند.

مهلت دو هفته‌ای برای انتخاب رئیس جمهوری و توپ در زمین کُردها

«محمد الحلبوسی»، رئیس پارلمان عراق روز یکشنبه از آغاز نامزدی برای منصب ریاست جمهوری عراق خبر داد و دور جدیدی از گفت وگوهای سیاسی که باید طی دو هفته به نتیجه برسد، آغاز شد.

براساس عرف سیاسی حاکم در عراق از زمان اولین انتخاباتی که در سال ۲۰۰۵ برگزار شد، نیروهای کرد، نامزد ریاست جمهوری عراق را معرفی می کنند.

طی ۱۷ سال گذشته در عراق، سه رئیس جمهور کرد از سال ۲۰۰۵ تاکنون بر سر کار آمدند؛ جلال طالبانی از سال ۲۰۰۵-۲۰۱۴، فؤاد معصوم از سال ۲۱۴-۲۰۱۸ و برهم صالح از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲.

الحلبوسی در نخستین جلسه پارلمان عراق تاکید کرد که امکان نامزد شدن برای ریاست جمهوری عراق به مدت ۱۵ روز وجود دارد و نهایتا در روز آخر باید رای گیری شود و این بدین معناست که نیروهای سیاسی تا ۱۵ روز مهلت دارند گزینه‌های خود را نهایی کنند.

کشور عراق ,

منابع سیاسی نزدیک به حزب دموکرات کردستان به ریاست «مسعود بارزانی»، تاکید کردند که این حزب طی روزهای گذشته مشغول انتخاب ریاست پارلمان بوده و از روز دوشنبه رایزنی‌های خود برای انتخاب نامزد ریاست جمهوری را آغاز کرده و این رایزنی‌ها در دو سطح انجام می شود؛ نخست با سایر احزاب کُرد برای توافق بر سر یک شخص و دوم با سایر نیروهای سیاسی برای متقاعد کردن آنها نسبت به نامزد ریاست جمهوری.

این منابع اشاره کردند که این گفتگوها پیش از تشکیل جلسه برای رای گیری برای انتخاب رئیس جمهور باید به تفاهمات سیاسی منجر شود و انتخاب رئیس جمهور نیز به موافقت یک سوم اعضای پارلمان یعنی ۲۲۰ نماینده از ۳۲۹ نماینده پارلمان نیاز دارد.

اخیرا «محمود محمد»، سخنگوی حزب دموکرات کردستان اعلام کرده است که هنوز برای انتخاب نامزد ریاست جمهوری زمان وجود دارد.

حزب دموکرات کردستان تاکنون نامزدی برای منصب ریاست جمهوری معرفی نکرده و رؤسای جمهور عراق از سال‌های ۲۰۰۵ تاکنون از اتحادیه میهنی کردستان که دومین حزب بزرگ اقلیم کردستان محسوب می شود، انتخاب شده است.

هفته گذشته «ستران عبدالله»، از سران اتحادیه میهنی کردستان تاکید کرد که ریاست جمهوری سهم اتحادیه میهنی کردستان است و گفت‌وگوها با سایر احزاب کرد در این خصوص ادامه دارد.

پارلمان عراق روز یکشنبه آغاز به کار کرد و «محمد الحلبوسی»، رئیس پیشین عراق مجددا به عنوان رئیس جدید پارلمان عراق انتخاب شد. «حاکم الزاملی»، نامزد جریان صدر به عنوان نائب رئیس اول و« شاخوان عبدالله»، نامزد اتحادیه میهنی کردستان به عنوان نائب رئیس دوم پارلمان عراق انتخاب شد.

کشور عراق ,

در گام بعدی نامزدی برای ریاست جمهوری عراق تعیین می‌شود و پس از رای گیری و انتخاب رئیس جمهوری عراق، نامزد فراکسیون اکثریت پارلمان از سوی رئیس جمهور مکلف به تشکیل دولت می‌شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس