افشاگری جدید؛ آموزش نیروهای ویژه اوکراین از سوی سیا برای نبرد با روسیه - کراپ‌شده

یاهو نیوز نوشت، در صورت حمله روسیه به اوکراین شبه نظامیان اوکراینی آموزش دیده توسط سیا نقش محوری ایفا خواهند کرد.

به گزارش مشرق، چند مقام سابق اطلاعاتی و امنیت ملی آمریکا فاش ساختند که سازمان سیا طی یک برنامه آموزشی فشرده مخفیانه در ایالات متحده، تربیت و آموزش نیروهای عملیات ویژه اوکراین برای نبرد محتمل با روسیه را  نظارت می‌کند.

وبگاه «یاهو نیوز»، اخیرا  به نقل از این مقامات نوشت، این برنامه که در سال ۲۰۱۵ آغاز شد در یک مرکز نامشخص در جنوب ایالات متحده انجام می‌شود و نیروهای آموزش دیده توسط سیا نقش مهمی در مرزهای شرقی اوکراین، مکان  تجمع نیروهای روس ایفا می‌کنند.

یک مقام ارشد سابق اطلاعاتی امریکا در این زمینه گفت، این برنامه مخفی توسط دولت «باراک اوباما» رئیس جمهور پیشین آمریکا پس از حمله روسیه و انضمام کریمه در سال ۲۰۱۴ بنا شد و تحت دولت ترامپ گسترش یافت و در دولت بایدن بیشتر توسعه یافت. به گفته ۱۲ مقام‌ سابق اطلاعاتی آمریکا، تا سال ۲۰۱۵،به عنوان بخشی از  تلاش گسترده ضد روسیه، شبه نظامیان شاخه زمینی سیا شروع به سفر به شرق اوکراین کردند تا به همتایان خود مشاوره دهند.

به گفته مقامات سابق اطلاعاتی آمریکا، برنامه چند هفته‌ای سیا مستقر در ایالات متحده شامل آموزش در زمینه سلاح گرم، تکنیک‌های استتار، ناوبری زمینی و سایر موارد تاکتیکی بوده است. یک مقام سابق جاسوسی آمریکا گفت، این آموزش که شامل «موارد تاکتیکی» است، در صورت حمله روس‌ها به اوکراین، بسیار تهاجمی خواهد شد. یک مقام ارشد اطلاعاتی کنونی آمریکا  نیز گفت که هدف از این برنامه تنها کمک به جمع آوری اطلاعات بوده است.

آموزش نیروهای ویژه اوکراین از سوی سیا برای نبرد با روسیه

یکی از مدیران سابق سیا گفت که این سازمان چند دهه قبل آموزش‌های محدودی به واحدهای اطلاعاتی اوکراین ارائه کرده تا تلاش کنند کی‌یف را تقویت و از خرابکاری روسیه جلوگیری کنند، اما همکاری پس از حمله به کریمه افزایش یافت. به گفته مقامات سابق آمریکا، دولت ترامپ به اصرار کنگره بودجه این طرح و تعداد گروه‌های اوکراینی که سالانه به ایالات متحده آورده می‌شد را افزایش داد.

در فعل و انفعال دیگری درباره اوکراین و روسیه، برخی منابع خبری اوکراینی مدعی شدند که روسیه شماری  سامانه‌های موشکی اسکندر را به مرز با اوکراین انتقال داده است.

منابع خبری اوکراین روز یکشنبه مدعی شدند که روسیه در حال انتقال سامانه‌های موشکی «اسکندر» از منطقه نظامی شرق به غرب است  وسامانه‌های موشکی روسیه در حال استقرار در مرزهای اوکراین هستند و فیلم‌های منتشر شده در روزهای گذشته نشان می‌دهند که سامانه‌های موشکی تاکتیکی «اسکندر-ام» با قطار در حال انتقال به غرب روسیه است.  

وزارت دفاع روسیه بارگیری تجهیزات نظامی در قطارها را به عنوان اعزام آنها به پایگاه های آموزشی توضیح داد.

روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» به نقل از منابع آگاه غربی نوشت که تا اواسط ماه دسامبر، حدود ۱۰۰۰۰۰ نظامی روسی در نزدیک مرز اوکراین مستقر شدند.بر اساس برآوردها، شمار نیروها ممکن است تا پایان ژانویه به ۱۷۵۰۰۰ نفر برسد و هم زمان یا یخ زدن زمین  در صورت تهاجم زمینی برای حرکت تانک‌ها مناسب‌تر خواهد بود.

برخی منابع گفتند که مسکو درگیری با اوکراین را به عنوان تلاشی برای محافظت از جمعیت روسی زبان در «دونباس» در برابر آنچه  که تجاوز اوکراین می‌نامد توجیه خواهد کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس