پوتین

سیا فکر می کرد پوتین به سرعت اوکراین را فتح خواهد کرد اما این اشتباهی بزرگ بود. تکیه بیش از حد بر فناوری جاسوسی احتمالا ایالات متحده را نسبت به یک عامل درونی مهم و تعیین‌کننده در ارتش روسیه غافل کرد.

سرویس جهان مشرق- نشریه‌ی تحلیل امنیتی «اینترسپت»، در مقاله‌ای این ادعا را مطرح کرده که آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا به طور خاص و جامعه اطلاعاتی این کشور به طور عام، در رسیدن به این نتیجه که اوکراین در عرض چند روز توسط ارتش روسیه فتح می شود، دچار خطای فاحش شدند. از نظر تحلیل‌گران این نشریه(جیمز رایزن و کن کلیپنستین)، جامعه اطلاعاتی آمریکا، به واسطه‌ی ضعف در جاسوسی انسانی در درون روسیه، متوجه یک عامل ضعف ساختاری در وزارت دفاع روسیه نشدند که به دعوی این نشریه، عامل اصلی عدم توفیق مسکو در فتح سریع اوکراین بوده است.

بازنشر این مقاله، صرفا از باب ارایه تفاسیر و روایات مختلف(به ویژه از دو سوی میدان جنگ) به مخاطبان مشرق است. بدیهی است که انتشار آن به معنی تایید محتوا نیست.

**

دلیل خطای فاحش سیا درباره پیروزی سریع روسیه در اوکراین چیست؟

از زمانی که اوکراین در اواخر ماه اوت یک ضد حمله موفق را علیه نیروهای روسی آغاز کرد، مقامات آمریکایی سعی کردند کسب اعتبار کنند و اصرار داشتند که اطلاعات ایالات متحده ،کلید پیروزی‌های اوکراین در میدان نبرد بوده است.

با این حال، مقامات ایالات متحده به طور همزمان شکست های اطلاعاتی خود در اوکراین را کم اهمیت جلوه داده اند - به ویژه اشتباهات فاحش آنها در آغاز جنگ. به گفته مقامات اطلاعاتی فعلی و سابق آمریکا که خواستند نامشان فاش نشود، وقتی پوتین در ماه فوریه دستور هجوم به اوکراین را صادر کرد، مقامات اطلاعاتی ایالات متحده به کاخ سفید گفتند که روسیه در عرض چند روز با غلبه سریع بر ارتش اوکراین پیروز خواهد شد.

دلیل خطای فاحش سیا درباره پیروزی سریع روسیه در اوکراین چیست؟

آژانس اطلاعات مرکزی به قدری در مورد شانس اوکراین بدبین بود که مقامات به رئیس جمهور جو بایدن و سایر سیاست‌گذاران گفتند که در بهترین حالت، انتظار این است که بقایای نیروهای شکست خورده اوکراین یک شورش و یک جنگ چریکی علیه اشغالگران روسی به راه بیاندازند. به گفته مقامات، در زمان تهاجم فوریه، سیا در حال برنامه‌ریزی بود که چگونه از شورشیان اوکراینی پس از پیروزی نظامی روسیه حمایت کند.

گزارش‌های اطلاعاتی ایالات متحده در آن زمان پیش‌بینی می‌کردند که کیف به سرعت سقوط خواهد کرد، شاید حداکثر ظرف یک یا دو هفته. مقامات فعلی و سابق گفتند که پیش‌بینی‌ها باعث شد که دولت بایدن به طور مخفیانه برخی از دارایی‌های اطلاعاتی کلیدی ایالات متحده را از اوکراین خارج کند، از جمله پرسنل عملیات ویژه مخفی سابق که با سیا قرارداد داشتند. حساب آنها توسط یک افسر نیروی دریایی و یک نیروی دریایی سابق پشتیبانی می شد، که از این حرکات آگاه بودند و همچنین خواستند نامشان فاش نشود زیرا مجاز به صحبت علنی نبودند.

یکی از مقامات ارشد سابق اطلاعاتی ایالات متحده که از گزارش سیا در زمان آغاز تهاجم روسیه آگاه است، گفت:

 «سیا کاملاً اشتباه کرده است». آنها فکر می کردند روسیه فوراً پیروز می شود.

مقامات نظامی و اطلاعاتی گفتند، زمانی که مشخص شد پیش‌بینی‌های آژانس اطلاعات مرکزی درباره پیروزی سریع روسیه اشتباه بوده است، دولت بایدن دارایی‌های مخفی را که از اوکراین خارج شده بود، به کشور بازگرداند. یکی از مقامات آمریکایی تاکید کرد که سیا در زمان شروع جنگ تنها بخشی از دارایی های خود را برداشت و این آژانس "هیچ وقت به طور کامل اوکراین را ترک نکرد.."

دلیل خطای فاحش سیا درباره پیروزی سریع روسیه در اوکراین چیست؟

با این حال، عملیات‌های مخفیانه آمریکا در داخل اوکراین اکنون بسیار گسترده‌تر از اوایل جنگ است، زمانی که مقامات اطلاعاتی ایالات متحده می‌ترسیدند که روسیه بر ارتش اوکراین غلبه کند. چندین مقام اطلاعاتی فعلی و سابق به اینترسپت گفتند که حضور پرسنل و منابع عملیات ویژه سیا و آمریکا در اوکراین بسیار بیشتر از زمان تهاجم روسیه در فوریه است.

مقامات فعلی و سابق گفتند که عملیات محرمانه ایالات متحده در داخل اوکراین بر اساس یافته‌های یک اقدام سرّی دفتر ریاست جمهوری انجام می شود. این یافته نشان می دهد که رئیس جمهور بی سر و صدا به برخی از رهبران کنگره در مورد تصمیم دولت برای اجرای یک برنامه گسترده عملیات مخفی در داخل اوکراین  اطلاع داده است. یکی از افسران سابق نیروهای ویژه گفت که بایدن یافته‌های از قبل موجودی را اصلاح کرد که قبلا در دولت اوباما تایید شدند  و برای مقابله با فعالیت های نفوذ بدخیم خارجی طراحی شده بود. یکی از افسران سابق سیا به اینترسپت گفت که استفاده بایدن از یافته های قبلی، برخی از مقامات اطلاعاتی را کلافه کرده است، آنها معتقدند که دخالت ایالات متحده در درگیری اوکراین به قدری با روح این یافته متفاوت است که باید اصولا یافته‌ی جدیدی را مبنا قرار داد. یک سخنگوی سیا از اظهار نظر در مورد اینکه آیا یک اقدام سرّی رئیس جمهور برای عملیات در اوکراین وجود دارد یا خیر، خودداری کرد.

دلیل خطای فاحش سیا درباره پیروزی سریع روسیه در اوکراین چیست؟
آنتونیو بلینکن در کنار جو بایدن

شکست خیره کننده جامعه اطلاعاتی ایالات متحده در آغاز جنگ در تشخیص ضعف های اساسی در سیستم روسیه، یادآور کوری آن نسبت به ضعف های نظامی و اقتصادی اتحاد جماهیر شوروی در دهه ۱۹۸۰ است، زمانی که واشنگتن نتوانست سقوط دیوار برلین را  در ۱۹۸۹ و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ را پیش‌بینی کند. با وجود این که همه تحلیلگران اطلاعاتی ایالات متحده هم اراده اوکراین برای مبارزه را دست کم نگرفتند، گام های اشتباه جامعه اطلاعاتی در اوکراین تنها چند ماه پس از آن رخ داد که تشکیلات اطلاعاتی آمریکا به شدت سرعت سقوط دولت تحت حمایت ایالات متحده را در افغانستان در سال ۲۰۲۱ دست کم گرفت، که منجر به تسلط سریع طالبان شد.

برخی از مقامات ارشد اطلاعاتی ایالات متحده از آن زمان اعتراف کرده اند که در پیش بینی پیروزی سریع روسیه اشتباه کرده‌اند. در ماه مارس، آوریل هاینز، مدیر اطلاعات ملی، طی جلسه استماع کمیته اطلاعات سنا اذعان کرد که سیا «در زمینه پیش‌بینی چالش‌های نظامی که [پوتین] با ارتش خود پیدا کرده ، خوب عمل نکرده است».

دلیل خطای فاحش سیا درباره پیروزی سریع روسیه در اوکراین چیست؟
آوریل هاینز، مدیر اطلاعات ملی ایالات متحده

سپهبد اسکات بریر، مدیر آژانس اطلاعات دفاعی ارتش، در همان جلسه مارس گفت:

"نظر من این بود که بر اساس عوامل مختلف، اوکراینی‌ها آنطور که فکر می‌کردم آماده نیستند. بنابراین، اراده آنها برای مبارزه را زیر سوال بردم، [و] این ارزیابی بدی از سوی من بود."

او افزود:

"من فکر می کنم ارزیابی روحیه و اراده برای جنگیدن یک کار تحلیلی بسیار دشوار است. ما ورودی های متفاوتی از سازمان های مختلف داشتیم. و حداقل از منظر من به عنوان یک مدیر، آن‌طور که می‌توانستم عملکرد خوبی نداشتم."

دلیل خطای فاحش سیا درباره پیروزی سریع روسیه در اوکراین چیست؟
اسکات بِریر، مسوول اطلاعات نظامی ارتش آمریکا

با این حال، مقامات اطلاعاتی فعلی و سابق گفتند که این اعترافات شکست اساسی‌تری را پنهان می کند که مقامات به طور کامل آن را تایید نکرده اند: مقامات اطلاعاتی فعلی و سابق گفتند که اطلاعات ایالات متحده اهمیت فساد و بی کفایتی گسترده در رژیم پوتین، به ویژه در ارتش روسیه و صنایع دفاعی مسکو را تشخیص نداده است. . اطلاعات ایالات متحده تأثیر معاملات داخلی فاسد و فریب وفاداران به پوتین در تشکیلات دفاعی مسکو را، که ارتش روسیه را به پوسته ای شکننده و توخالی تبدیل کرده است، لحاظ نکرد.

دلیل خطای فاحش سیا درباره پیروزی سریع روسیه در اوکراین چیست؟

این مقام ارشد سابق اطلاعاتی گفت:

"هیچ گزارشی در مورد فساد در سیستم روسیه وجود نداشت. آنها(سرویس‌های آمریکایی) آن را از دست دادند، و هر گونه شواهد آن را نادیده گرفتند."

پس از یک رشته شکست روسیه، حتی تحلیلگران برجسته روسیه شروع به سرزنش آشکار فساد و فریبکاری کردند که گریبانگیر سیستم روسیه شده است. در تلویزیون روسیه آخر هفته گذشته، آندری گورولیوف، معاون سابق فرمانده ناحیه نظامی جنوبی روسیه و اکنون عضو دومای روسیه، خسارات کشورش را ناشی از سیستم دروغگویی "از بالا به پایین" دانست.

علاوه بر این، یک مقام فعلی ایالات متحده استدلال کرد که پوتین یک طرح تهاجم به ارتش روسیه تحمیل کرد که دستیابی به آن غیرممکن بود. این مقام گفت:

"شما واقعا نمی توانید موضوع صلاحیت نظامی روسیه را از این واقعیت جدا کنید که آنها در بند یک طرح غیرممکن قرار گرفتند که منجر به آمادگی نظامی ضعیف شد."

دلیل خطای فاحش سیا درباره پیروزی سریع روسیه در اوکراین چیست؟

پس از شکست روسیه در لیمان، در شرق اوکراین، آخر هفته گذشته، ژنرال بازنشسته ارتش، بن هاجس، که از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ فرماندهی نیروهای ارتش آمریکا در اروپا را بر عهده داشت، همچنین اعتراف کرد که قبل از حمله روسیه به اوکراین، توانمندی‌های روسیه را بیش از حد ارزیابی کرده بود زیرا "نتوانستم عمق فساد را در وزارت دفاع روسیه درک کنم."

به نظر می رسد ناتوانی جامعه اطلاعاتی ایالات متحده در تشخیص اهمیت فساد روسیه، نتیجه اتکای بیش از حد به اطلاعات فنی باشد. قبل از جنگ، ماهواره‌ها و سیستم‌های نظارتی با فناوری پیشرفته به ایالات متحده اجازه می‌داد استقرار سربازان، تانک‌ها و هواپیماهای روسیه را ردیابی و مقامات نظامی روسیه را شنود کند و اطلاعات ایالات متحده را قادر ساخت  تا زمان تهاجم را به دقت پیش‌بینی کند. اما برای مشاهده اینکه ارتش و صنایع دفاعی روسیه عمیقاً فاسد شده‌اند، به جاسوسان انسانی بیشتری در داخل روسیه نیاز بود.

از زمان آغاز جنگ، فهرست طولانی‌ای از نقاط ضعف در ارتش روسیه و صنایع دفاعی آن آشکار شده است که نماد آن، عیان شدن نقصی مرگبار در تانک‌های روسی است. نیروهای اوکراینی به سرعت متوجه شدند که یک گلوله در موقعیت مناسب می تواند یک برجک تانک روسی را منفجر کند و آن را به هوا بفرستد و کل خدمه را بکشد. مشخص شد که تانک‌های روسی ارزان طراحی و ساخته شده‌اند - با مهمات آشکارا ذخیره شده در حلقه‌ای در داخل برجک که می‌تواند در صورت اصابت گلوله به برجک منفجر شود - و ایمنی خدمه در اولویت قرار نگرفته است. در ماه جولای، دریاسالار تونی راداکین، فرمانده ارتش بریتانیا، گفت که روسیه تقریباً ۱۷۰۰ تانک را در اوکراین از دست داده است.

دلیل خطای فاحش سیا درباره پیروزی سریع روسیه در اوکراین چیست؟

ضعف رهبری، آموزش ضعیف و روحیه پایین منجر به تلفات زیادی در میان سربازان درجه یک روسی شده است. در ماه اوت، پنتاگون تخمین زد که ۷۰۰۰۰ تا ۸۰۰۰۰ سرباز روسی در اوکراین کشته یا زخمی شده اند. اوکراین نیز متحمل تلفات زیادی شده است، اما قدرت خط مقدم روسیه به شدت تضعیف شده است.

در همین حال، یکی از بزرگترین رازها برای تحلیلگران آمریکایی، شکست روسیه در به دست گرفتن کنترل آسمان اوکراین، علیرغم داشتن نیروی هوایی بسیار بزرگتر است. نقص‌های طراحی هواپیما، آموزش ضعیف خلبان‌ها و شکاف‌ها در تعمیر و نگهداری هواپیما، هواپیماهای روسی را در برابر پدافند هوایی اوکراین که با موشک‌های استینگر و سایر سیستم‌های دفاع هوایی غربی تقویت شده‌اند، آسیب‌پذیر کرده است.

ناکامی دستگاه اطلاعاتی ایالات متحده در مشاهده ناکارآمدی در ارتش و صنایع دفاعی روسیه به این معنی است که شکست های مستمر روسیه در میدان جنگ را نیز پیش بینی نمی کرد، که اکنون تأثیرات سیاسی و اجتماعی عمیقی بر پوتین و روسیه دارد. پوتین دستور بسیج نسبی را برای جایگزینی تلفات سنگین میدان نبرد صادر کرده است که باعث اعتراضات گسترده شده است. حداقل ۲۰۰۰۰۰ نفر در حال حاضر روسیه را ترک کرده اند، از جمله هزاران مرد جوان که به دنبال اجتناب از خدمت اجباری هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 85
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    30 30
    روسیه مثل امریکا در جنگ شخم نمیزند .
    • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
      5 7
      وارونه میگی
  • IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    10 35
    شاید همین تحلیل باعث شد ارتش روسیه دست به اقدامی فراتر از توانش بزنه و زمینگیر شود!
  • IR ۰۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    5 21
    فساد و دروغ و ریا ....
    • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
      8 1
      در روسیه
  • IR ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    15 27
    قدرت های پوشالی الان که ضعف ارتش روسیه آشکار شده امیدوارم روزی برسه که همین موارد که در ارتش آمریکا هم هست ولی فعلا سربسته است افشا شود
    • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
      6 0
      قدرتهای پوشالی ،خودشون فکر میکنن قدرتی هستند ، مگرنه بقیه میدونن هیچی نیستن
    • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
      0 0
      آمریکاییا از طالبانی شکست خوردن که با دمپایی جنگ میکنن !
  • مصطفی IR ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    15 38
    تا دیروز بشار رو نجات می دادیم از فردا باید پوتین رو هم نجات بدیم
  • IR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    14 58
    این چه مزخرفی بود که گذاشتید. اکراین از چند وقت قبل به تحریک امریکا تجهیز شده بود. ارتش روسیه در مقابل کل تجهیزات ناتو وایساده
  • جاوید ایران اتمی US ۰۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    12 1
    دلیل خطای فاحش؟! به همون دلیلی که شما هم الان در این ۵۰ روز در خطای فاحش تحلیل هستید. ببینید من دیگه نمیخوام حرفهایی که توی این چند هفته گفتم رو تکرار کنم چون فایده نداره، دیشب دیدید درباره امروز کامنت دادم گفتم مراقب باشید؟! این شل کن و سفت کن هایی که توی این ۵۰ روز درآوردید برای چیه؟ شما اصلاً متوجه هستید ماجراهارو؟ همین رفتارهای شماست که باعث شده یه عده فکر کنن اینبار دیگه فرق داره و‌داره انقلاب میشه و‌حکومت دیگه نمیتونه جمع کنه و رفتنی هست!! بخاطر همین رفتارشماست که اون بازیگر خرفت دیروز با استفاده از مفاهیم بازی های قمار و پوکر اومد حرفهایی زد، میدونید که کیو‌میگم؟ وقتی شما در روز های قبل چند نفر رو‌نخواستید توی شهرهای کوچیک جلوش رو بگیرید و اجازه دادید یه آتش ساده روشن کنن بدون تجمع یا تجمع های چند نفره برگزار کنن که میشد مثل آب خوردن جلوش رو گرفت نتیجش میشه مسائل امروز
    • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
      3 1
      مگه سفرس که جمع کنن ؟
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
      6 1
      آخر زور همینه .
  • IR ۰۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    12 27
    مطمئن باشید که همین سوراخ سمبه ها در ارتش و نیروی نظامی آمریکا هم وجود داره که به وقتش رو میشه
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
      6 6
      آمریکا پشت اقیانوسهاس ، هیچ کس دستش بهش نرسیده ، اگه دستیافتنی بود دوتا جنگ جهانی داشتیم ، یک بمب هم کسی داخلش ننداخت . خیالبافی نکنید .
    • سروش IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
      0 2
      جناب 13:37 فعلا که ایران پشت دروازه های آمریکا و در حیاط خلوت آمریکا در آمریکای لاتین داره جلولان میده و آمریکا رو از این بابت به خشم وحشت انداخته ایران شوروی سابق نیست که در بحران موشکی کوبا با دو تا تهدید عقب بنشینه ما ملت شهادتیم فرق داره با شوروی کو الان نیست و آمریکایی که امروز هست و فردا نیست فردا چه بخواهی چه نخواهی مال ملت های آزاده هست که ابر قدرتهای جهان و استعمارگران دیروز و امروز را به خاکستر نشانده اند و باید در سازمان مللی نوین بازخواست شوند و خسارت سالیان سال جنایاتشان را پس دهند.
  • جاوید ایران اتمی US ۰۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    4 5
    شمابجای اینکه روز به روز مخالفان رو ناامید کنید دارید حامیان خودتون رو نا امید میکنید، این همه توصیه های مهم توی چندهفته گذشته گفتم اما هیچ کدوم رو بصورت همزمان و منسجم انجام ندادید، الانم نمیخوام دیگه تکرارش کنم.
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
      4 0
      اخه واقعیات رو که نمیشه لاپوشونی کرد که .
  • محسن IR ۰۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    2 14
    بالاخره روسیه ابرقدرت هست یا نه و اصلا بوده یا نه تی 72 هاشان که در جنگ ایران و عراق خوش درخشید و....
    • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
      4 1
      روسیه ابرقدرت هست . اوکراین قویتر از اونی هست که تصور میشد .موصوع اینه .
  • جاوید ایران اتمی US ۰۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    4 3
    وقتی شماها متوجه نبودید که باید دقیقاً جلوی اون چند نفری که در داخل هفته از شنبه تا چهارشنبه یا شنبه بعدی در محله های شهرهایی مثل بوکان و مهاباد وسنندج با چند نفر شعار میدادن و یک نفر میرفت آتش روشن میکرد میگرفتید تا این زنجیر پیوسته بودن در هر شب رو پاره میکردید، من دیگه چی بگم؟؟ کسی که متوجه نیست باید توی.این مدت این چندنفر رو فقط و فقط بخاطر نتیجه ای که رسانه ها ازش میگرفتن باید جمع میکردید من چی بگم دیگه؟
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
      5 1
      شومو ، صد سال عقبی . الان دوران جاهلیت نیست
  • US ۰۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    0 0
    چی بگم
  • IR ۰۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    3 6
    درست مثل ايران كه فساد در سيستم نهادينه شده ، فقط خدا كنه جنگى به ايران تحميل نشه
    • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
      1 0
      ۳ روزه تمومه
  • IR ۰۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    3 0
    جنگ تا مرزهای روسیه کشیده شده
  • IR ۰۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    3 32
    خطا نبود بنظر با این ترفند هندونه زیر بغل روسیه گذاشتند بیفته تو چاه اسیر یه حنگ‌فرسایشی بکنند واقتصادش ونیروی نظامیش رو تحلیل ببرند.امروز روسیه واقعا اون روسیه هشت ماه پیش نیست
  • IR ۰۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    4 17
    بشنو ولی باور نکن. آمریکائیها برآورد خیلی خوبی از امکانات نظامی روسها داشتند و با پیش بینی های قبلی موفق به مهار روسیه در خاک اوکرایین شدند. وقتی روسها به نزدیکی کیف رسیدند زلنسکی هنوز تو کیف مونده بود و فرار هم نکرد. این نشون میده که از قبل همه چیز پیش بینی شده بود. من معتقدم روسها در اثر تاکتیک نظامی غلط به نتیجه دلخواه نرسیدند. ما نباید اجازه بدیم که روسهای احمق تو این جنگ شکست بخورن. باید از نظر تاکتیک نظامی بهشون کمک کنیم.
    • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
      3 2
      ما هم باهاش شکست میخوریم .
  • رستم ایرانی IR ۰۶:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    3 23
    طولانی کردن جنگ و نگرفتن سریع اوکراین یک تاکتیک هوشمندانه بود که با طولانی کردن آن دنبال دستاوردهای خاص خود و سردرگم کردن کابوهای امریکایی بود
    • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
      3 2
      اگر جنگ طولانی باشه ، غربیها دیگه نفت و گاز خاورمیانه رو هم میزارن کنار و ما و همه کشورهای پولدار منطقه ما ، می افتیم به گدایی
  • شهروند شهرستان ارومیه IR ۰۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    4 25
    سلام دنیای قدرتها چون مهره های بازی شطرنج در حال تغییر با حرکات پیچیده است بهترین تحلیل گران نیز گاهی اشتباه های بزرگ می کنند که تاریخ را متحول می کنند1-روسیه بزرگترین اشتباه تاریخی را با حمله به اوکراین انحام داد2-امریکا بزرگترین اشتباه تاریخی را با تحریک اوکراین شروع کرد که هسته اصلی سقوط امریکا را در سطح جهانی سرعت بخشید3-نگاهی به تاریخ بیاندازیم از جنگ بین ایران و روم در زمان خسرو پرویز و به عواقب آن4-اروپا با صراحت دید و حس کرد به ناتوی بی خاصیت در قالب یک قدرت بزک شده5-برنده جنگ روسیه و امریکا و او کراین و ارو پا نخواهند بود6-هند و چین بزرگترین برنده گان این جنگ خواهند بود7-روسیه و امریکا و اروپا بزرگترین بازندگان جنگ خواهند بود و بیشترین توان جهانی خود را از دست خواهند داد8-ایران اسلامی در کنار قدرت های تازه ظهوربزرگترین صحنه گردان جهانی خواهد شد9-دولت های ریاض و تل آویو بازنده گان بعدی در خاورمیانه خواهند بود10-ترکیه دیگر بازنده اقتصادی خواهد بود چرا که محرک پنهان جنگ در کنار تل آویو بوده است11-باید منتظر ماند و دید که سلاحها نتیجه جنگ را روشن نمی کند بلکه واقعیتها بر پایه عقل متکی به اراده و ایمان تکلیف جنگ را روشن می سازد و نه بازی سازان12-ظهور نظم جهانی بر پایه منطق و واقعیتها و اثبات بی فایده بودن جنگها نسیم آرامبخشی در حهان حکم فرما خواهد کرد 13-دنیا کوچکتر خواهد شد برای بازی سازان جنگ و تفکرهای نوین بر پایه توسعه عدالت در همه زمینه های جهانی جای آنها را خواهند گرفت 14-ایران اسلامی می تواند با ظهور نسیم گرایش به عدالت در سطح حهانی با تکیه به هسته قدرتمند خود فرهنگ مهدویت در صحنه جهانی به زیبایی نقش ایفا بکند. انشالله و توکل الله
    • یوسف از همدان IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
      2 0
      فقط اون قسمت نظرت که ترکیه رو بازنده اقتثادی می دونی منو کشته عزیز من الان هم ترکیه داره از آب گل آلود ماهی می گیره الان شده هاپ گازی و مرکز دور زدا تحرین های روسیه و ایران صادراتش به روسیه چند برابر شده فقط امسال ۵ میلیون روس آمدن ترکیه
    • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
      2 2
      آمریکای جنایتکار به همه ی ملتهای جهان ظلم کرده حتی به ملت خودش
    • شهروند شهرستان ارومیه IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
      0 1
      سلام دوست عزیز در مورد ترکیه در جنگ ایران و روسیه نگاهی بیاندازید به تحلیل تحلیل گر بزرگ ترکیه که در تسنیم منعکس شده موفق باشید انشالله و توکل الله
  • IR ۰۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    7 38
    فقط سربازای امریکایی با پوشک خوب میتونند بجنگند
  • IR ۰۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    5 21
    مقاله خوب و منطقی بود مشرق کارت درسته
  • IR ۰۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    4 14
    هیچ یک از ارتشها بدون ضعف در عملکرد نیستند... مهم هدفی است که برای آن می جنگند. آمریکا و اروپا و سایر متحدان برای تسلط استکباری بر دنیا جنگ افروزی می کنند.
  • IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    6 38
    دیکته ننوشته غلط نداره ، کسی چی میدونه ، شاید عملکرد آمریکایی ها هم در یک جنگ تمام عیار از عملکرد روس ها هم ضعیف تر باشد .
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
      2 0
      همه چیز بستگی به اراده و خواست طرف مقابلشون داره
    • علی IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
      0 0
      مسلم اخبار شکست روس درست نیس
  • IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    8 43
    اراده خداوند ، توفیق الهی ، اثر ایمان چیزی هایی هستند که دستگاه ها ی جاسوسی و ماهواره ای و حتی عقل تحلیل گران آمریکایی قادر به اندازه گیری آن نیستند .
  • IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    3 2
    سیاه و پوتین چرا فکر میکردند اوکراین فوری شکست میخورد؟ دلیلش این بود مردم جانانه مومت کردن و هر چند سیا الکی میگفت شکست چند روز ه اوکراین!!! چون د اشت برای روسیه دام میذاشت تا خیالشون تخت باشه که برن جلو با همون برنامه بلی که دیدید چه کردن اوکراین البته با دکمک تسلیحات سبک ارسالی از غرب- پس تحلیل اشتباه تحویل خواننده ندید
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    3 1
    فکر نمی کنید که این مقاله گوشه ای از یک جنگ روانی علیه روسیه است. و احتمال صحت آن بسیار ضعیف می باشد. آیا نمی دانید که «اینترسپت» یک نشریه صهیونیستی است !!؟
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    3 19
    بزرگنمایی آمریکایی بدون دستاورد
  • ناشناس IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    1 5
    کشوری به بزرگی و اهمیت روسیه نباید در دستان یک مافیای بیمقدار مانند باند سنت پطرزبورگ پوتین و یارانش اسیر باشد . این جنگ روسیه نیست . این ماجراجوییهای مسخره مافیای پوتین است .
  • مجتبی محمدی از زنجان IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    0 6
    آقای پوتین با استفاده از جوانان روس توانست اوکراین رو شکست دهد این پیروزی به چه دردی میخوری این مناطق اضافی هستش شرف چی میشه رییس
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    9 50
    خیلی جالبه که فقط به تعداد تلفات روسیه اشاره کرده این یعنی گزارش یکطرفه ای که سعی داره روسیه رو ضعیف نشون بده ؛)) / زدن کشوری که سلاح ‌وموشک های اتمی و هایپرسونیک ووووو... داره جرأت میخواد و میخواست / توان نظامی یک کشور رو با تانک اش نمی سنجند / رژیم صهیونیستی با اون تانک های پیشرفته مرکاوا اش هم نتونست به لبنان تجاوز زمینی بکند و همین تانک هاش هم مورد اصابت قرار گرفت / سیا به عنوان یک سازمان اطلاعاتی امنیتی اشتباه فاحش خودش رو فریاد نمیزنه این گزارش نشریه اینترسپت هم اسمش افشاگری نیست / اینکه روسیه ظرف مدت کوتاهی نتونسته اوکراین رو بگیره بر میگرده به پاییندی اش نسبت به جان غیرنظامیان اوکراینی و از اول هم هدفش رو اشغال اوکراین اعلام نکرده بود بلکه هدفش رو جلوگیری از نظامی‌گری و نازیسم شدن اوکراین اعلام کرده بود / روسیه آمریکا نیست که عراق یا افغانستان رو اشغال کنه و جان غیر نظامیان براش مهم نباشه / هدف این نشریه و پشت پرده هاش ضعیف نشون دادن روسیه است تا ادعای ارسال پهباد و موشک از ایران به روسیه رو در ا هان عمومی جهان باورپذیر کند / روسیه موشک آنهم از نوع قاره پیما و.. کم ندارن که بخواد از ایران موشک بگیره ؛)) / اگه غربی ها و رسانه هاشون ادعا میکنند که روسیه میخواد از ایران موشک بخرد یا پهباد ارسال کند هدفش اینه که با این دروغ یک هیاهوی جهانی بوجود بیاره و جلوی صادرات و واردات متقابل ایران و روسیه که تحریم های غرب رو بی اثر کرده هست رو بگیره / ادعای ارسال موشک از ایران به روسیه با توجه به توانایی روسیه در ساخت موشک های پیشرفته یک ادعای مضحک است ؛))/ اینکه ناتو و کشورهای غربی اروپایی اش جرأت ندارند به خاک روسیه مستقیما حمله کنند نشانه ضعیف بودن روسیه نیست اینکه حرأت ارسال موشک دوربرد به اوکراین رو ندارند نشانه ضعف خود غرب است نه نشانه ضعف روسیه ؛))
    • علی IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
      0 0
      عالی بود وواقعی
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    8 13
    این گزارش بر مبنای تخلیات زلنسکی استوار اسد
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    3 17
    الان که ۴۰ سال از جنگ تحمیلی گذشته هنوز تحلیل گران نظامی و کسانی که خودشان در دفاع مقدس حضور داشتند می گویند زدن تانک با ار پی جی خالی بندی و غیر ممکن است و بدنه تانک از فولاد آرموکس هست ولی جوانان و نوجوانان ما این کار را کردند و تانک های عراقی را با همین آر پی جی زدند و خیلی نمی شود به تحلیل کارشناسان نظامی استناد کرد.
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    5 43
    روسیه نمی خواست اوکراین را با خاک یکسان کند چون بیشتر مردم اوکراین طرفدار روسیه بودند. او اوکراین را تا حد امکان سالم می خواست.
    • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
      1 2
      در حالی که روسیه چچن و شهر گروزنی را که داخل خاک روسیه بود با خاک یکسان کرد اما چرا خواست اوکراین سالم بماند و اوکراین را صاف نکرد در حالی که اوکراین ده برابر چچن به روسیه ضربه زد چون برخی مقامات ارشد ارتش روسیه خاین و خودفروخته به امریکا بودند زلنسکی ازز وجود مشاوران اوکراینی در حلقه مشاوران پوتین و فرماندهی ارتش روسیه مطمئن بود خوب ادامه این جنگ باعث پاکسازی مهره های مزدور می شود گرچه تلفات روسیه را بالا بردند
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    3 15
    خطای فاحش نیست همان نقشه ای که برای صدام کشیدند همون بلا را سر پوتین آوردند آنقدر صدام را بزرگ کردند فکر کرد ۴۸ ساعته ایران را فتح میکنه پوتین را آنقدر بزرگ کردن انهم فکر کرد چندروزه اکراین و یا حتی کل اورپا را تسخیر میکنه ولی گرفتار شد شما دوستان هم آنقدر پوتین را دوست دارین که باور کردین چون دلتان میخواست پوتین دنیا را تصرف کنه ولی همانگونه که ملت ایران بادکنک صدام را شکست مردم اکراین هم پوتین را ناکام کردند
  • عیسی IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    2 12
    کاش یبارهم که شده ماهم بااشتباهاتمون اعتراف کنیم
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    0 4
    زنده باد وطن دوستی ومرگ بر استبداد واپسگرایی
  • علی۹۳۷۹۴ IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    1 0
    البته که روسیه واکنش غیر مستقیم ناتو رو کم اهمیت ارزیابی کرده بود ، اصلاحات بعد از ظهور مشکل عملیاتی یک کار روتین فرماندهی در همه ارتش های دنیا هست کاهش بلند پروازی روسیه والحاق بخشهای کوچک ولی پر اهمیت در شرق اوکراین و تمرکز بر اثرات بلند مدت جنگ بر روی کل حریف مقابل در آینده نه چندان دور همه را متقاعد کرده که بهترین راه حل آتش بس وترک مخاصمه هست. هرچند اگر جامعه اطلاعاتی غرب دوباره دچار خطای محاسباتی از میزان ضعف روسبه نشده و تصویر یک ارتش پیزوری را برای تصمیم گیران نمایان کند که نتیجه فاجعه جنگ اتمی را به وجود خواهد اورد.
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
      0 1
      تا زمانی که قرارداد صلح یا اتش بس بین ریسجمهور وقت اوکراین و روسیه امصا نشه ، حتی اگر روسبه کل اوکراین رو هم روی کاغذ و یا اشعال زمیمه خاکش کرده باشه ، این جنگ ادامه داره . موصوعی که ارزیابی نشده بود ، حس میهنپرستی و شجاعت مردم اوکراین بود که کل معادله جهان رو بهم زد
  • FR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    1 22
    کاملا دروغ و یک طرفه
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    1 18
    نویسنده این متن بهتر بود یکم بیشتر تحقیق می کرد و بعد اینجا ادعای فضل م یکرد . سازمان های جاسوسی مثل سیا و یا اصلا کشورهایی مثل امریکا و یا انگلیس حرامیتر از آن هستند که تو بخواهی با چند تا گزارش الکی و یا مصاحبه و یا گفتار نفراتشان به واقعیت حرف آنها پی ببری .
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    3 17
    دلیل ذلت آمریکا در سراسر دنیا هم همین پروپاگاندا و جفنگیاتی است که به عنوان تحلیل به دولت و مردم آمریکا تزریق می شود.
  • دارا US ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    2 4
    اوکراین باتلاقی برای روسیه است .
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    1 2
    اینکه اعتراف به اشتباه می کنند نشانه چیست ؟؟ جواب.فرهنگی متفاوت
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    1 3
    خب که چی؟ حالا شکست تحقیر آمیز ارتش پوتین رو باید به گردن سیا بندازیم که گفته بود چن روزه کیف رو تصرف میکنه یا به گردن پوتین و ارتش پوشالیش که گمان میکردن ارتش اوکراین ضعیفه و همچنین حمایت غربی ها رو تصور نمیکردن؟
  • CN ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    3 17
    امیدوارم درس عبرتی باشه،
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    6 41
    ۱۷۰۰ تانک روسیه که عموما تی۷۲ ارتقا یافته است در چشم بهم زدنی دود شد رفت هوا حالا ما با ۶۰۰ تانک عموما از نسل اول تی ۷۲ و کلاسهای پایین‌تر قراره چه کار کنیم؟
    • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
      1 1
      اولا ما تولید کننده تانک هستیم. دوما سبک رزمی ما با روسیه فرق دارد. ما از تانک برای خط نگه داشتن استفاده می کردیم نه برای خط باز کردن. سومندش تانک اساسا در جنگ های آینده نقشی ندارد. چهارمندش روسیه تانک آرماتا دارد که با مسلسل موشک ها به سمتش رو از بین می برد
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    3 18
    حکمت خدا رو بنازم.ما بشدت به دنبال خرید تجهیزات مثلا پیشرفته روسی بودیم ولی روسها برامون طاقچه بالا میگذاشتند.تا اینکه جنگ اکراین شروع شد و ضعفهای خیلی از تسلی پحات نمایان شد.حالا روسها التماس هم بکنند ما دیگه ازشون خرید نمیکنیم.
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    1 1
    والا مام فکر میکردیم روسیه میبره
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    1 1
    ایران با دادن پهبادهای بیشتر مثلا 8000 پهباد می تواند خسارات ارتش اوکراین را بالا ببرد و نقاط ضعف ارتش روسیه را پوشش بدهد
    • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
      1 1
      پهبادها به نیروی نطامی اسیب نمیزنه . اشتباه اینه ‌ . اونچه تعیین کننده نتیجه جنگ هست ، میزان و امادگی نیروی نطامی در خط مقدم
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    2 2
    البته حمله روسیه به زیر ساخت های اوکراین گرچه دیر اتفاق افتاده و باید بعد از شکست در تصرف شهر کیف فورا زیر ساخت های انرژی و مخابراتی و رادیویی اوکراین نابود می شد اما نابودی 30 درصد شبکه برق اوکراین باز یک خبر خوبی است که نشان دهنده تغییر در فرماندهی ارتش روسیه می باشد و باید تا نابودی صدردصد توان برق اوکراین ادامه یابد
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    2 1
    جنگ اخیر روسیه با اوکراین بسیار شبیه جنگ اول چچن و روسیه است زمانی که یلتسین مامور سازمان سیا تحت فشار مقامات ارشد روسیه مجبور به حمله به جدایی طلبان جمهوری چچن شد اما دختران یلتسین و خود یلتسین اطلاعت فوق سری ارتش روسیه را به جدایی ططلبان چچنی می دادند یادتان باشد در شب اول حمله روسیه به شهر گروزنی 400 تانک روسی در داخل شهر گروزنی به دام افتاده و همه توسط کوکتل مولوتوف منهدم گردید حتی یلتسین شرط تحویل قددرت به پوتین را عدم پیگیری قضایی فروش اسلحه به چچنی ها توسط دخترانش شرط نمود اما پوتین بعد تحویل قدرت با تغییر تاکتیک 4 سال بعد در جنگ دوم چچن شهر گروزنی را تصرف نمود حالا هم اوکراین همانند جنگ اول چچن است و پوتین و روسیه باید همانند جنگ دوم چچن با تغییر فرماندهان ارشد ارتش روسیه و با تغییر تاکتیک همانند جنگ دوم چچن نئونازی ها را شکست دهد به مقامات نیز برسانید
    • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
      0 0
      تازگی فرمانده جبهه رو پوتین عوض کرد. موفق ترین ژنرال میدانی و عملیاتی روسیه که آخرین پستش، فرماندهی نیروهای روسی در سوریه بود و شکست نمیشناسه رو مامور به جنگ در اوکراین کرد.
  • من IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    0 4
    باز هم اصلیترین اشتباه رو سیستم ما انجام داد وبه جای بیطرفی کامل تلویزیون ما مدتها عملیات ویژه تیتر میزد حالا هم که ورق برگشته کلا لال شده
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    1 0
    خطای فاحش نبود اتفاقا با نقشه بود تا روسیه رو وارد یک خطای محاسباتی کنند تا به امید پیروزی یک هفته ای، جنگ رو شروع کنه... این اهریمن به دنبال به آتش کشیدن دنیاست... از اروپا تا غرب آسیا و شرق آسیا... خدا لعنتشون کنه. خداوند آتش رو به داخل کشور خودش بکشونه انشاالله
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    1 0
    این گزارش از اساس فریب و کذب است مگه امریکا با متحدانش ۳ روز عراق اشغال کردند
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    0 0
    چون پوتین با پروپاگاندا ، چشم خودش و بقیه رو به واقعیت شجاعت و دفاع وطنپرستانه اوکراینیها کور کرده بود
  • علی افصحی IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    0 0
    واقعا جای تعجب دارد این نوشته موهوم و بی ربط و کاملا آمریکایی چرا ترجمه و چرا در این تارنما به چاپ رسیده است!
  • GB ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    0 0
    اصوالاً یکی دو سال طول میکشه که مرد جنگی بوجود بیاد. تیراندازی تو میدون تیر و هواپیما سواری با تیراندازی و نبرد هوایی خیلی تفاوت داره. اما نکته پدافند هوایی خیلی مهم هست که قابل توجه همه بوده.
  • IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    0 0
    این تحلیل اصلا درست نیست. آمریکا از اول باتلاق اوکراین رو برای روسیه تدارک دیده بود، همون بلایی که بر سر شوروی توی افغانستان آورد... فقط برای اینکه از حمله پوتین مطمئن بشه اول رو نکرد سلاح ها و کمک های ناتو رو الان عملا روسیه داره با کل ناتو میجنگه
  • IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    1 0
    زمستون سرد اروپا که مسؤلین وعده داده بودن چی شد
    • IR ۰۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      0 1
      یه نگاه به تقویم آن بیانداز هنوز زمستون نشده و در پاییز بسر می بریم / جوجه ها رو هم آخر پاییز میشمرند / صدای زمستان سرد رو باید در زمستان بشنوی نه در پاییز ؛))) عجله نکن
  • ایران IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
    0 0
    آفرین اوکراین ..فرهنگها همیشه مقاومترینها هستند.
  • ابوطالبی IR ۰۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    0 0
    امریکا کاملا دراشتباه است ضعف تسلیحات روسیه برطرف شده وجاسوسی گاوچرونها هم تآثیری در روند پیروزی روسیه نخواهد داشت جنگ روسیه فرسایشی نخواهدشدوبازنده یانکیها خواهندبو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس