روسیه و اوکراین

یکی از رهبران شبه‌نظامی اوکراین در اظهاراتی جنجالی مدعی شده که خرابکاران تحت تعلیم انگلیس در حال برنامه‌ریزی یک حادثه هستند تا به نزاع و مناقشه دامن بزنند.

سرویس جهان مشرق - راشاتودی با اعلام این خبر نوشت: یکی از مقامات تشکیلاتِ به رسمیت شناخته‌نشده موسوم به «جمهوری خلق دونباس» مدعی شده که تکاوران اوکراینیِ تعلیم‌دیده نزد انگلیس مشغول برنامه‌ریزی یک «سری از حملات تروریستی» در دونباس هستند تا از آن به‌عنوان پوششی جهت دست زدن به یک عملیات با «پرچم دروغین» استفاده کنند.


مخاطبان گرامی، آنچه در ادامه می‌خوانید صرفاً ترجمه گزیده گزارش‌ها و مقالات مذکور است و محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و هرگونه ادعا و القائات احتمالی این مقالات هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


عملیات «پرچم دروغین» اوکراین برای تحریک و متهم کردن روسیه / روسیه قصد حمله به هیچ کشوری را ندارد

اقدامات تحریک‌آمیز اوکراین برای متهم کردن روسیه

در این گزارش آمده است: ادوارد باسورین سخنگوی شبه‌نظامیان محلی گفت که کی‌یف دست به اقدامات تحریک‌آمیز خواهد زد تا روسیه را به حمله به آن کشور متهم کند. او افزود که معتقد است شبه‌نظامیان نئونازی «جناح راست» نیز در منطقه فعال هستند. با این حال، او هیچگونه شواهد و مدارکی در اثبات ادعاهای خود ارائه نکرد.

باسورین در عین حال اصرار داشت که «اطلاعات مؤثقی» دارد در خصوص اینکه شش گروه خرابکار از هنگ ویژه هشتم نیروهای مسلح اوکراین توسط کارشناسانی از انگلیس تعلیم داده شده‌اند و در نزدیکی خط تماس مستقر گردیده‌اند. اهداف آنها ظاهراً شامل شبکه گازرسانی و آب‌رسانی و پست‌های برق می‌شوند.

عملیات «پرچم دروغین» اوکراین برای تحریک و متهم کردن روسیه / روسیه قصد حمله به هیچ کشوری را ندارد

همکاری یگان عملیات‌های روانی و تلویزیون اوکراین در عملیات پرچم دروغین

او افزود که هدف از اقدامات تحریک‌آمیز فرضی آنها آن است که روسیه را به حملات با «پرچم دروغین» به منظور مقدمه‌چینی جهت «تهاجم» به اوکراین متهم کنند و ساکنان محلی را به هول و هراس بیندازند.

گذشته از این، به گفته باسورین، اعضای «جناح راست» همچنین در مجاورت شهر ماریوپول در نزدیکی خط تماس مشاهده شده‌اند. یک یگان عملیات‌های روانی و پرسنل یک کانال تلویزیونی اوکراینی نیز این گروه را همراهی می‌کردند. طبق ادعای او، گروه مزبور در نزدیکی روستای پاولوپول از مناطق تحت کنترل تیپ سی و ششم ارتش اوکراین فعالیت می‌کند.

بخشی از دونباس از زمان سرنگونی دولت منتخب اوکراین در پی اعتراضات سال ۲۰۱۴ که با حمایت غرب صورت گرفت، خارج از کنترل کی‌یف قرار دارد. مبارزان وفادار به «جمهوری‌های خلق» خودخوانده در دونتسک و لوهانسک از آن زمان تاکنون در تلاش جهت حفظ قلمرو خود با کی‌یف درگیر هستند.

عملیات «پرچم دروغین» اوکراین برای تحریک و متهم کردن روسیه / روسیه قصد حمله به هیچ کشوری را ندارد

ارسال «ترکیبات شیمیایی ناشناس» توسط آمریکا به منطقه

راشاتودی در بخش دیگری از این گزارش نوشت: در ماه دسامبر، سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه مدعی شد که شرکت‌های نظامی خصوصی آمریکایی ارسال «ترکیبات شیمیایی ناشناس» به شهرهای واقع در منطقه دونباس را به‌عنوان پیش‌درآمد احتمالی حمله آغاز کرده‌اند. شویگو هیچگونه جزئیات بیشتر یا شواهد و قرائنی در اثبات این توطئه ادعایی ارائه نکرد.

گفتنی است واشنگتن هفته پیش روسیه را به برنامه‌ریزی جهت دست زدن به یک حمله با «پرچم دروغین» در مناطق تحت کنترل جدایی‌طلبان و استفاده از آن به‌عنوان بهانه‌ای برای حمله به اوکراین متهم کرد. این ادعا بازتاب‌دهنده ادعاهای دولت اوکراین بود و پس از دیدار ویلیام برنز رئیس سازمان سیا از کیِف مطرح شد. روسیه این ادعا را بی‌پایه و اساس دانسته و اشارات آمریکا در خصوص حمله برنامه‌ریزی‌شده را «اخبار جعلی» خوانده است.

عملیات «پرچم دروغین» اوکراین برای تحریک و متهم کردن روسیه / روسیه قصد حمله به هیچ کشوری را ندارد

روسیه قصد ندارد به جایی حمله کند

در پاسخ به اظهارات از طرف وزارت امور خارجه آمریکا و پنتاگون مبنی بر اینکه حمله ممکن است «هر لحظه اتفاق افتد» و حتی از سمت بلاروس باشد، سفارتخانه روسیه در واشنگتن شامگاه سه‌شنبه اعلام کرد «روسیه قصد ندارد به هیچ‌کس حمله کند.»

راشاتودی در پایان نوشت: سفارت روسیه در این خصوص گفت: «ما از شما مصرانه می‌خواهیم از رفتارهای هیجانی دست بردارید و پیرامون مسئله دونباس تنش ایجاد نکنید. و نکته اصلی اینکه «آدم‌های دمدمی‌مزاج» در کی‌یف را به اقدامات خشونت‌آمیز جدید ترغیب نکنید.» سفارت افزود که اگر آمریکا واقعاً خواهان حل‌وفصل نزاع داخلی در اوکراین بود، از ارسال سلاح به کی‌یف دست می‌کشید و از دولت اوکراین مصرانه می‌خواست تا به توافقات مینسک که با هدف توقف نبرد منعقد شده‌اند، احترام بگذارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • US ۰۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    11 2
    اگر حمله کرد؟
  • ناشناس IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    11 2
    روسیه قصد حمله به اکراین ندارد!ولی کربمه را از اکراین گرفت!و الان هم دورتادور اکراین محاصره شده!
  • نیما IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    16 3
    اگر به عمو پوتین باشد حمله ای در کار نخواهد بود
    • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
      3 7
      مگه اشغال کریمه به ارباب پوتین نبود؟!
  • جهودشناس IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    12 6
    اتحادیه جماهیر شوروی پس از اینکه مجبور شد شکست را بپذیره، در سال 1991 فروپاشی خود را جعل کرد. یعنی فروپاشی نکرد و هنوز این یهودیان در روسیه بر سر قدرت هستند. از راسپوتین تا پوتین همه جهودمنش و کمونیست هستند. ذات کمونیسم هم با واژه جمهوری آمیخته و عجین است. باید گفت «یهود جمهوری پرور»
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    18 1
    غرب چطوری میتونه میلیاردها دلار اسلحه به اوکراین بفروشه?! چطوری تونست میلیاردها دلار اسلحه به سعودی اماراتی ها بفروشه?! مرگ بر انگلیس مرگ بر آمریکا
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    4 2
    این نامفهم ها دارن با آتش بازی میکنن در منطقه آذربایجان که کریمه هم بخشی از آن است و مرز اوکراین بنا به پیش بینیهای آخرالزمانی اگر جنگی روی دهد این جنگ آتشیست که گریبان خیلیها رو میگیره و احتمالا اروپا در این جنگ بسوزد بخصوص اینکه جنگ ها به موشک های هسته ای هم برسد
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    3 1
    از کی تا حالا شبه نظامیان روسی خودخوانده شدند مبارز! اینها در شرق اوکراین آلت دست روسیه و خرس قطبی هستند
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    2 2
    روسیه باید جنوب این کشور را و همچنین شرق اوکراین را به مساحت 160 هزار کیلومتر مربع یا 30 درصد خاک اوکراین را به اوکراین شرقی تبدیل نماید و اوکراین را محصور در خشکی نماید و خود را به مرزهای مولدوای و رومانی برساند
  • !! IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    5 2
    آمریکا و توله هایش ، گویا قصد بپا کردن شری دیگر ، در جای دیگری را دارند ، و اوضاع اوکراین را ، برای رد گم کردن ، برجسته کرده اند !!
  • علی IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    0 1
    احمقا حتی نمیدونید کریمه با همه پرسی عضو روسیه شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس