رئیسی و پوتین - نمایه

پایگاه اطلاع‌رسانی اینترنتی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه طی گزارشی درباره سفر سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، به مسکو، متن بخشی از گفت‌وگوها میان دو رئیس‌جمهور را منتشر کرد.

سرویس جهان مشرق - پس از دیدار اخیر سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، پایگاه اطلاع‌رسانی اینترنتی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه خبری رسمی در این‌باره منتشر کرد که در آن به بخشی از گفت‌وگوها میان دو رئیس‌جمهور اشاره شده است[۱]. در ادامه، ترجمه‌ی متن این خبر خدمت مخاطبان محترم ارائه می‌شود.

منتخب صحبت‌های ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در دیدار با رئیسی [دانلود]


دستورکار نشست شامل موضوعات همکاری دوجانبه، مسائل جاری بین‌المللی و منطقه‌ای، و مشکلات در اجرای «برنامه‌ی جامع اقدام مشترک» (برجام) درباره‌ی برنامه‌ی هسته‌ای ایران بود.

* * *

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه: آقای رئیس‌جمهور، می‌خواهم در ابتدا از شما تشکر کنم که در این دوران سخت کووید، زمانی را برای آمدن به روسیه پیدا کردید. ما از زمان روی کارآمدن شما دائماً در تماس بوده‌ایم، اما مطمئناً کنفرانس‌های ویدیویی و مکالمات تلفنی نمی‌تواند جایگزین جلسات حضوری شود.

گزارش رسمی پایگاه ریاست‌جمهوری روسیه از دیدار رئیسی با پوتین

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در ابتدای دیدار با رئیسی، از رئیس‌جمهور ایران خواست تا «بهترین آرزوها»یش را به رهبر جمهوری اسلامی ابلاغ کند (+)

مایلم اشاره کنم که به‌رغم همه‌گیری کرونا، ما تجارت [دوجانبه] را افزایش داده‌ایم؛ حتی دو سال قبل [سال ۲۰۲۰]. البته میزان افزایش در آن سال زیاد نبود؛ بیش از ۶ درصد بود؛ اما به هر حال، افزایش وجود داشت. سال گذشته تجارت ما بیش از ۳۸ درصد رشد داشت. و داریم پروژه‌های بزرگ خود را در بسیاری از زمینه‌ها اجرا می‌کنیم.

در عرصه‌ی بین‌المللی همکاری نزدیکی داریم: می‌توان گفت تلاش‌های ما تا حد زیادی به دولت سوریه کمک کرد تا بر تهدیدات مرتبط با تروریسم بین‌المللی غلبه کند. اکنون هم شما و هم ما نگران وضعیتی هستیم که در افغانستان در حال شکل‌گیری است. مایلم همه‌ی این مسائل را با شما در میان بگذارم و موضع شما را در مورد این مشکلات بشنوم.

کتاب جان بولتون:

›› آیا پوتین خواهان خروج ایران از سوریه بود؟

›› آیا پوتین از حملات اسرائیل به مواضع ایران در سوریه خبر داشت؟

ایران و «اتحادیه‌ی اقتصادی اوراسیا[۲]» بر اساس یک توافق موقت در حال توسعه‌ی روابط به صورت موقت هستند. ما داریم تلاش زیادی می‌کنیم تا ترتیبات بنیادین بلندمدتی برای همکاری و ایجاد یک منطقه‌ی آزاد تجاری میان ایران و اتحادیه‌یمان اتخاذ شود. ایران به عنوان عضو ناظر در «سازمان همکاری شانگهای[۳]» نیز نقش مهمی ایفا می‌کند.

مصاحبه‌ی «تیم اندرسون» کارشناس استرالیایی درباره‌ی اهمیت «سازمان همکاری شانگهای» و «جهان پساواشینگتن» [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای گامی در جهت پایان جهان تک‌قطبی است

در نهایت، دانستن موضع شما در مورد برجام برای من بسیار مهم است.

به عبارت دیگر، دستورکار بسیار گسترده‌ای داریم. از دیدن شما خوشحالم.

در آغاز جلسه، از شما می‌خواهم که بهترین آرزوهای من را به رهبر معنوی خود (آقای [آیت‌الله] خامنه‌ای) ابلاغ کنید. خوش آمدید.

گزارش رسمی پایگاه ریاست‌جمهوری روسیه از دیدار رئیسی با پوتین

ولادیمیر پوتین (چپ)، رئیس‌جمهور روسیه، شهریورماه سال ۱۳۹۷ با آیت‌الله خامنه‌ای (راست)، رهبر جمهوری اسلامی ایران، دیدار کرده بود (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› متفکر روس: نامه امام خمینی به گورباچف باید در دستورکار پوتین قرار بگیرد

رئیس‌جمهور ایران سید ابراهیم رئیسی (بازترجمه [از فارسی به روسی و سپس از روسی به انگلیسی]): بسیار سپاسگزارم. به نام رحمان [بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم]. از جناب‌عالی به خاطر دعوت من به مسکو صمیمانه تشکر می‌کنم. بسیار خوشحالم که امروز این دیدار را با شما دارم.

مایلم از حمایت شما از جمهوری اسلامی ایران برای عضویت کامل در سازمان همکاری شانگهای تشکر کنم. اراده‌ی ما در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران همکاری [بین‌المللی] است؛ همکاری کامل با کشورها، به‌ویژه کشورهای همسایه.

در همین‌باره بخوانید:

›› روحانی اگر «میراث دیپلماسی» می‌خواهد به شرق رو کند

در مورد روابط با کشور دوست، فدراسیون روسیه، ما می‌خواهیم این روابط پایدار و جامع باشد. ما می‌توانیم روابط خود را در اقتصاد، تجارت، سیاست، فرهنگ و سایر زمینه‌هایی توسعه دهیم که به نفع دو کشور و دو ملت ما هستند. بنابراین می‌توانیم همکاری‌های دوجانبه را در همه‌ی این زمینه‌ها توسعه و گسترش دهیم.

ما در جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی برای توسعه و گسترش روابط با کشور دوست، روسیه، نداریم و این روابط، راهبردی خواهند شد. بنابراین، این روابط، کوتاه‌مدت یا موقعیتی [و موقت] نخواهد بود، بلکه دائم و راهبردی خواهند بود.

عصبانیت شبکه‌ی سعودی ایران‌اینترنشنال از سفر رئیسی به روسیه [دانلود]

مایلم این را هم بگویم که در شرایط استثنائی کنونی که اقدامات یک‌جانبه‌ی غرب، از جمله آمریکا، با مقابله[ی کشورهای دیگر] مواجه هستند، ما می‌توانیم در همکاری‌های خود هم‌افزایی ایجاد کنیم.

ما بیش از ۴۰ سال است که با آمریکایی‌ها مقابله می‌کنیم و تحریم‌ها و تهدیدها هرگز موجب توقف پیشرفت و توسعه‌ی ملی ما نخواهند شد. البته در عین حال تلاش می‌کنیم این تحریم‌ها برداشته شود. روی سازوکارهای مختلفی کار می‌کنیم و هدف نهایی‌مان حذف محدودیت‌ها به کمک این سازوکارهاست.

در همین‌باره بخوانید:

›› توافق محرمانه ایران با روسیه برای صادرات نفت؟

ما تجربه‌ی بسیار خوبی در همکاری با فدراسیون روسیه در سوریه داشته‌ایم. در چارچوب یک کارزار هماهنگ، با تروریسم در منطقه، [به طور خاص] در جمهوری عربی سوریه، جنگیدیم. می‌توانیم از این تجربه‌ی مثبت در بسیاری از زمینه‌های دیگر استفاده کنیم.

گزارش رسمی پایگاه ریاست‌جمهوری روسیه از دیدار رئیسی با پوتین

پس از حمله‌ی داعش به سوریه و تصرف بخش‌هایی از این کشور، شماری از کشورهای عربی تصور می‌کردند دولت بشار اسد به پایان کار خود رسیده است، اما اکنون که داعش به لطف همکاری ایران و روسیه با سوریه شکست خورده، همان کشورها رفته‌رفته در حال برقراری مجدد روابط با دمشق هستند (+)

ما سندی ناظر بر همکاری راهبردی دوجانبه‌ای داریم که ممکن است روابط ما در آینده، طی ۲۰ سال آتی، را تعیین کند. این سند، در هر صورت، می‌تواند چشم‌انداز [روابط] ما را تصریح کند. به همین دلیل است که این سند را در اختیار همکاران روسی خود قرار داده‌ایم. ما معتقدیم این سند قطعاً چشم‌انداز بلندمدت همکاری راهبردی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه را تعیین خواهد کرد.

ما به [سطح] روابط تجاری و اقتصادی دوجانبه در شرایط فعلی قانع نیستیم. مطمئناً می‌توانیم سطح همکاری‌های تجاری و اقتصادی، از جمله سرمایه‌گذاری در تجارت و اقتصاد، را چندین برابر افزایش دهیم. ما در تلاش هستیم تا سطح همکاری‌هایمان در تجارت و اقتصاد را افزایش دهیم و سرمایه‌گذاری را چندین برابر کنیم.

گزارش رسمی پایگاه ریاست‌جمهوری روسیه از دیدار رئیسی با پوتین

سفر سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران (راست)، به مسکو و دیدار با ولادیمیر پوتین (چپ)، رئیس‌جمهور روسیه؛ چرخش تهران به سوی شرق در دستورکار دولت جدید ایران یکی از علائمی است که تغییر یارکشی‌ها در خاورمیانه را نشان می‌دهد (+)

مایلم این را هم بگویم که امیدوارم توافق‌های انجام‌شده میان همکاران ما در این سفر، بیش‌تر توسعه پیدا کنند. می‌دانم که با نگاه مثبت جناب‌عالی به همکاری‌های دوجانبه، جناب عالی می‌توانید به تبدیل این توافقات به واقعیت کمک کنید. من به نوبه‌ی خودم قصد دارم به همکارانم در جمهوری اسلامی ایران دستور دهم بر توسعه‌ی همکاری‌های عملی‌ای تمرکز کنند که نتایج مطلوب را به همراه داشته باشد.

از زمانی که من رئیس دولت شده‌ام، بر برنامه‌یمان در جهت ارتقای روابط دیپلماتیک نظارت داشته‌ام. مطمئناً ما با فدراسیون روسیه و وزارت خارجه‌ی آن همکاری می‌کنیم. همکاران ما با هم همکاری دارند. آن‌ها از این رویداد [سفر من به روسیه] استقبال می‌کنند و من معتقدم هیچ مانعی بر سر راه همکاری سازنده و متقابلاً سودمند میان ما وجود ندارد.

در همین‌باره بخوانید:

›› بازنویسی قواعد بازی در خاورمیانه توسط ائتلاف ایران-روسیه مقابل چشم آمریکا

ما همچنین در سازمان‌های منطقه‌ای، مانند سازمان همکاری شانگهای و اتحادیه‌ی اقتصادی اوراسیا، نیز همکاری داریم. روابط ما بسیار عمیق است. فکر می‌کنم می‌توانیم آن‌ها را بیش از این هم تعمیق کنیم و گام‌های سازنده‌ای برای ارتقای همکاری‌های خود در این زمینه برداریم.

مصاحبه‌ی «اریک والبرگ» کارشناس کانادایی درباره‌ی اهمیت «سازمان همکاری شانگهای» و افول آمریکا (جزئیات بیش‌تر[دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› سازمان همکاری شانگهای می‌تواند جای ناتو را بگیرد

معتقدم در شرایط کنونی می‌توانیم همکاری‌های جدیدی را در زمینه‌های مختلفی آغاز کنیم که فقط برخی از آن‌ها عبارتند از اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، علمی، فناوری، دفاعی و نظامی، امنیتی، هوانوردی و فضایی. می‌توانیم به سطح جدیدی از همکاری‌ها را در همه‌ی این زمینه‌ها دست پیدا کنیم.

مایلم از طرف امام خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، بهترین درودها را به جناب‌عالی ابلاغ کنم. ایشان نیز بر توسعه و گسترش روابط دوجانبه و هم‌افزایی‌ای تأکید دارند که می‌توانیم با هم ایجاد کنیم.

در خدمت شما هستم.

ولادیمیر پوتین: متشکرم. شما برنامه‌ی بسیار گسترده‌ای برای اقامت‌تان در روسیه دارید؛ جلسات و سخنرانی‌های زیادی دارید. اما امروز هیچ عجله‌ای نیست. عجله‌ای نداریم؛ زمان [کافی] خواهیم داشت تا با خیال راحت درباره‌ی همه‌ی این مسائل گفت‌وگو کنیم. سپس ناهار می‌خوریم و می‌توانیم در فضایی راحت‌تر صحبت کنیم.

متشکرم.

کتاب «آتش و خشم»:

›› پوتین محل «سگ» هم به ترامپ نداد


[۱] Meeting with President of Iran Sayyid Ebrahim Raisi Link

[۲] Eurasian Economic Union (EAEU) Link

[۳] Shanghai Cooperation Organisation (SCO) Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    14 9
    آدامس جوییدن پوتین در جلسه با رئیس جمهورمان را که همه دیدیم ...باعث تاسفه خیلی بی ادبه
    • خسرو IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
      5 0
      ما آدامس جویدن پوتین را نمی بینیم. از خودتان حرف در می آرید؟!
  • IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    9 6
    امام خامنه‌ای فرمودند: «سیاست کشور را ما اعلام کردیم و به مسئولین هم گفته‌ایم؛ هم از نزدیک گفتیم، هم با نوشته گفتیم، هم در جلسات گفتیم، هم در صحبت عمومی گفتیم؛ سیاست کشور معلوم است که چه کار باید بکنند. خب حالا تشخیص‌ مسئولین ما این است که برویم مذاکره کنیم تا همین سیاست را اِعمال کنیم؛ ما بحثی در این زمینه نداریم، منتها باید مراقبت بشود که مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این را هم توجّه داشته باشید اینکه آمریکایی‌ها دائم اسم مذاکره را می‌آورند و مذاکره‌ی مستقیم با ایران را ما حاضریم و مانند این حرف‌ها، این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقّی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند! اصلاً کار او این جوری است، وَالّا اینکه حالا یک حرف حقّی را بشنوند، تصدیق کنند، قبول کنند، این جوری نیست؛ کما اینکه همین آقایان اروپایی‌ها هم در بعضی از جلسات خصوصی که گزارشش را مسئولین ما، مأمورینِ ما به ما می‌دهند، اقرار می‌کنند که حق با ایران است. ما گفتیم که باید اوّل تحریم‌ها برداشته بشود، چون ما خاطرجمع نیستیم به اینکه آن‌ها وعده بدهند که تا حالا ده‌ها بار به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند و ضدّ وعده عمل کرده‌اند، و حالا هم همین کار را خواهند کرد، لذا بایستی آن‌ها کاری را که ما می‌گوییم اوّل انجام بدهند تا ما خاطرجمع بشویم که انجام گرفت، بعد ما آنچه تکلیفمان است انجام خواهیم داد. این مذاکره‌کنندگان اروپایی گاهی در جلسات خصوصی تصدیق می‌کنند که همین سیاست، درست است و حق با ایران است امّا در مقام تصمیم‌گیری خب تابع آن‌ها هستند و خودشان واقعاً هیچ استقلالی ندارند. آمریکا هم زورگو و تحمیل‌کننده است و مسئله‌اش این است؛ بنابراین پیشنهادهایی هم که میکنند، غالباً پیشنهادهای متکبّرانه و تحقیرآمیزی است که حتّی قابل نگاه کردن نیست.» 1- مذاکره بعد از اعلام سیاست قطعی، به‌ویژه به‌صورت فرسایشی غلط بوده و هست. 2- آمریکا شیطان بزرگ، زورگو و تحمیل‌کننده‌ی حرف باطل است، و حرف حق را نمی‌پذیرد. لذا مذاکره‌ی مستقیم با آمریکا غلط اندر غلط بوده و هست. 3- از تمام مسئولین می‌خواهیم به جد به خطوط قرمز رهبری در اجرای سیاست قطعی و عدم مذاکره‌ی مستقیم با آمریکا پایبند باشند.
  • IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    4 5
    بارها تجربه کرده‌ایم که آمریکا شیطان بزرگ است و وعده‌هایش جز دروغ و فریب‌کاری نیست. اخیراً هم دیدیم که آمریکایی‌های عهد شکن، در برجام بسیار وقیحانه عمل کردند. کشورهای اروپایی همراه با آمریکا هم، از لحاظ عهدشکنی و بداخلاقی کمتر از آمریکا نیستند؛ اما در مقام زبان‌بازی و حرف‌زدن همیشه طلب کارند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. البته از آنجا که عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد؛ می دانیم که وجود تحریم‌ها گرچه ظاهراً مشکلاتی جزئی را برای ما ایجاد می‌نماید، اما سبب می‌شود که ما به اقتصاد مقاومتی اهمیت بیشتری بدهیم و در نتیجه با قوی شدن در حوزه‌ی اقتصاد بتوانیم تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر سازیم؛ در حالی که اگر تحریم‌ها به فرض محال برداشته هم بشود، باز هم بالاخره باعث رخوت و شرطی شدن اقتصاد نفتی کشور شده و ما را به دشمنان وابسته نگه می‌دارد. لذا اطمینان داریم که سازش و وابستگی هیچگاه مشکلات ما را به‌طور اساسی حل نخواهد کرد؛ و با این وصف هیچ علاقه و عجله‌ای هم برای یک توافق جدید، حتی اگر مثلاً خوب هم باشد، نداریم. اما چنانچه بنا باشد توافقی حاصل شود، باید نه یک توافق خوب، بلکه یک توافق عالی و در حد شأن ملت مقاوم، صبور و سلطه‌ناپذیر ایران باشد. در این توافق باید بر اساس سیاست قطعی، تمام تحریم‌ها لغو شود؛ زیرا معتقدیم تمام تحریم‌ها به هر بهانه و با هر برچسبی که وضع شده است ناعادلانه، ظالمانه، مؤثر و غیرقانونی است. نمی‌توان تحریم‌ها را تقسیم بندی به حوزه‌های مختلفی مثل هسته‌ای و غیر هسته‌ای نمود؛ یا آن‌ها را به تحریم‌های قبل و بعد از خروج آمریکا از برجام تقسیم نمود. سیاست قطعی اعلام شده از طرف رهبر معظم انقلاب در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت‌های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، باید کلمه‌به‌کلمه و موبه‌مو به‌طور شجاعانه اجرا گردد.
  • علی IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    0 0
    پوتین خیلی با ادب تر از غربی ها و رئیس جمهور آمریکا و غربی هاست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس