تکرار ادعاهای تایوان علیه چین در خصوص جلوگیری از دسترسی به واکسن کرونا

معاون اول رییس جمهور تایوان ادعای سال گذشته درباره ممانعت چین از دسترسی این جزیره به واکسن کووید-۱۹ را تکرار و از نقش یکی از قانونگذاران آمریکایی در اهدای این واکسن قدردانی کرد.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، «تسای اینگ‌ون» رییس جمهور تایوان در ماه می سال گذشته میلادی و بعد از آنکه پکن پیشنهاد آغاز واکسیناسیون در این کشور از طریق یک شرکت چینی را داد، مدعی شد که چین مانع از توافق این جزیره با شرکت آلمانی BioNTech برای خرید واکسن کووید-۱۹ شده است. در آن زمان تایوان با رشد شدیدی در زمینه ابتلا به ویروس کرونا روبه‌رو بود.

پکن این ادعا را به شدت رد کرد و همزمان پیشنهاد داد تا از واکسن‌های پیشرفته چینی برای واکسیناسیون در تایوان استفاده شود. تایوان البته این موضوع را نپذیرفت.

کمتر از یک هفته بعد از اظهارات رییس جمهور تایوان، سناتور «تمی داک ورث» به همراه ۲ قانونگذار دیگر آمریکایی از تایپه بازدید و اعلام کرد که آمریکا ۷۵۰ هزار دُز واکسن کووید-۱۹ را به تایوان اهدا خواهد کرد.

حالا ویلیام لایی معاون رییس جمهور تایوان پس از بازدید از آمریکا و در راه بازگشت به کشورش، با توقف در شهر سان‌فرانسیسکو از سناتور دموکرات ایالت ایلینویز قدردانی کرد.

براساس گزارش دفتر ریاست جمهوری تایوان، لای به این سناتور آمریکایی گفته است: تایوان در آن زمان به دلیل عامل چین نمی‌توانست به واکسن کرونا دسترسی داشته باشد.

دفتر ریاست جمهوری تایوان اعلام کرده است که این سناتور آمریکایی نه تنها به طور فعالانه دولت بایدن را به فراهم کردن واکسن برای تایوان تشویق کرده است بلکه به طور شخصی به تایوان سفر کرد تا واکسن‌های اهدایی آمریکا را به این جزیره بیاورد.

وزارت خارجه چین اما این اتهامات را «کاملا تخیلی» توصیف و تاکید کرد این اتهامات «تهمت بدخواهان برای لکه‌دار کردن چهره واقعی سرزمین اصلی» است.

براساس این گزارش، تایوان در نهایت در ماه سپتامبر به واکسن‌های ساخته شده توسط شرکت BioNTech که با همکاری شرکت فایزر آلمان درست شده بود، دسترسی پیدا کرد.

با این حال رویترز در گزارش خود نوشته است که دسترسی تایوان تنها پس از آن بود که دولت این کشور به شرکت فاکسکان (۲۳۱۷.TW) که تأمین‌کننده بزرگ اپل (AAPL.O) است و همچنین تری گو بنیانگذار میلیاردر آن، همراه با شرکت تولید نیمه‌رسانا تایوان و یک گروه بودایی تایوانی اجازه داد تا از طرف آن برای دریافت این واکسن‌ها مذاکره کنند.

در حالی معاون رییس جمهور تایوان یکی از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ تایوان است، از سفر خود به آمریکا برای تعامل دیپلماتیک با این کشور به عنوان مهمترین حامی و پشتیبان تسلیحاتی آن استفاده کرده است.

وی در جریان این سفر علاوه بر مذاکره گسترده با کامالا هریس معاون اول رییس جمهور آمریکا با نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا نیز از طریق ویدئو کنفرانس مذاکره کرد.

براساس بیانیه دفتر ریاست جمهوری تایوان، لای همچنین با سه تن از مقامات سابق دولت آمریکا در دولت ترامپ از جمله مشاور امنیت ملی سابق و مشاور ترامپ در امور آسیا دیدار داشته است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس