روی آوردن ریاض به پاکستان برای دست یابی به فناوری هسته‌ای

پایگاه اطلاعاتی فرانسوی در گزارشی فاش کرد که عربستان با افزایش کمک‌های مالی خود به پاکستان در پی استفاده از تجربه این کشور در عرصه فناوری هسته‌ای و نیز ارتباط با طالبان است.

به گزارش مشرق به نقل از القدس العربی، منابع فرانسوی از روی آوردن ریاض به پاکستان در عرصه هسته ای پرده برداشتند.

بر اساس این گزارش، پایگاه اطلاعاتی «اینتلیجنس آنلاین» فرانسه در گزارشی اعلام کرد که عربستان با افزایش کمک‌های مالی خود به پاکستان در پی استفاده از تجربه این کشور در عرصه فناوری هسته‌ای و نیز ارتباط با طالبان است.

طبق این گزارش، تازه‌ترین نمونه کمک عربستان وام ۴.۲ میلیارد دلاری عربستان بود که اخیراً «صندوق توسعه عربستان» به بانک مرکزی پاکستان پرداخت کرد.

همچنین عربستان قرار است کمک‌های مالی تازه‌ای به شهرک صنایع نظامی پاکستان در ازای توسعه بخش هسته ای خود، اعطا کند.

در این گزارش آمده است: این کمک‌ها که پس از مدتی سردی روابط میان ریاض و اسلام‌آباد، بار دیگر شدت گرفته با هدف انتقال تجارب هسته‌ای دستگاه اطلاعات پاکستان به عربستان است.

براساس این گزارش، پیش از این عربستان کارشناسانی را به چین فرستاد تا از پروژه نسل تازه رآکتورهای هسته‌ای دیدن کنند. اما به نظر می‌آید که توجه عربستان در این عرصه به پاکستان معطوف شده است.

به نوشته این سایت اطلاعاتی فرانسوی، مذاکرات با پاکستان در این عرصه را سازمان امنیت عربستان، به ریاست عبدالعزیز الهویرینی و سرویس اطلاعاتی سعودی به ریاست خالد الحمیدان مدیریت می‌کنند.

ریاض همچنین گروهی از پژوهشگران در «شهرک ملک عبدالله برای تحقیقات انرژی هسته‌ای و انرژی‌های تجدیدپذیر» را به پاکستان اعزام کرد تا در نهادهای هسته‌ای پاکستان دوره‌هایی را ببینند.

بر اساس این گزارش محمد بن سلمان ولیعهد و عبدالعزیز بن سعود وزیر کشور عربستان خواستار ایجاد تشکیلات تازه‌ای برای مبارزه با جاسوسی هسته ای شده اند که «مسئولیت آن حفاظت از دانشمندان هسته‌ای عربستانی و پاکستانی و چینی فعال در عربستان و تأسیسات هسته‌ای عربستانی» است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس