کد خبر 1333680
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۸
دستور قضایی برای ترخیص فوری محموله‌های ۲ کشتی حامل ۱۳۴ هزار تن جو وارداتی صادر شد

رئیس کل دادگستری هرمزگان از صدور دستور ویژه قضایی برای پهلوگیری فوری ۲ کشتی حامل ۱۳۴ هزار تن جو وارداتی و ترخیص محموله‌های آن‌ها پس از ماه‌ها بلاتکلیفی در دریا خبر داد.

به گزارش مشرق، مجتبی قهرمانی در سی و چهارمین بازدید خود از بندر شهید رجایی بندرعباس ضمن بازرسی از قسمت‌های مختلف این مجتمع بندری، گمرک، اسکله‌ها وانبارها، اقدامات انجام شده به منظور مقابله با قاچاق در بندر و گمرک شهیدرجایی را شخصاً مورد بررسی قرار داد.

رئیس کل دادگستری هرمزگان همچنین علاوه بر ارائه توصیه‌های لازم خطاب به مسئولان مربوطه به منظور تشدید تدابیر پیشگیرانه و مقابله‌ای، دستورات ویژه‌ای صادر کرد.

بیشتر بخوانید:

۵۹ کشتی حامل غلات در بندر امام خمینی(ره) پهلو گرفتند

قهرمانی در جریان این بازدید با اشاره به دستور مهم رییس قوه قضاییه برای پیگیری و نظارت بر نحوه ورود، نگهداری و ترخیص کالا در گمرکات کشور و سازمان اموال تملیکی و ضرورت تعیین تکلیف آن‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن، اظهار کرد: در اجرای سیاست‌های کلان دستگاه قضایی و از باب نظارت بر حقوق عامه، در جریان بازدید از بندر شهید رجایی بندرعباس، تصمیمات لازم به منظور شتاب بخشی به روند ترخیص کالاهای اساسی اتخاذ شد و بر این اساس، دستگاه‌های متولی مکلف شدند نسبت به بسیج تمامی امکانات برای ترخیص فوری اقلام دپو شده در محوطه و انبارهای گمرک و بندر شهید رجایی، به سرعت اقدام کنند.

در ادامه این بازدید که مدیرکل بنادر و کشتیرانی‌ استان هرمزگان، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان، مدیرکل دامپزشکی، مدیرکل پشتیبانی امور دام و جمعی از مسئولان قضایی و اجرایی نیز حضور داشتند، تصمیمات لازم به منظور تشدید اقدامات نظارتی در جهت کنترل ورود و خروج به بندر و تسریع در جهت تعیین تکلیف و ترخیص کالاهای اساسی دپو شده در بنادر، گمرکات و در کشتی‌ها و لنگرگاه‌ها اتخاذ و به مسئولین مربوطه ابلاغ شد.

صدور دستور ویژه قضایی برای نمونه برداری فوری از ۲ کشتی حامل ۱۳۴ هزار تن جو وارداتی

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان همچنین از صدور دستور ویژه قضایی برای نمونه برداری فوری از ۲ کشتی حامل ۱۳۴ هزار تن جو وارداتی جهت ترخیص محموله‌های آن‌ها پس از ۴ ماه بلاتکلیفی در دریا نیز خبر داد و تصریح کرد: در بازدید صورت گرفته از بندر شهید رجایی بندرعباس و پس از کسب اطلاع از عدم تدبیر برای پهلوگیری این کشتی‌ها و عدم ترخیص محموله‌های بزرگ جو وارداتی مورد نیاز کشور، دستورات ویژه قضایی به منظور رفع موانع موجود و تسریع در پهلوگیری این کشتی‌ها و ترخیص محموله هایشان صادر شد.

وی خاطر نشان کرد: عدم پهلوگیری این کشتی‌ها در بندر شهید رجایی بندرعباس ناشی از عدم تعامل، عدم پیگیری و ناهماهنگی میان ادارات و نهادهای متولی بوده است که با توجه به حجم زیاد جو وارداتی موجود در کشتی‌ها و مسائل به وجود آمده، باعث شده بود کشتی‌های مذکور به مدت ۴ ماه معطل رها شده و محموله ۱۳۴ هزار تنی جو روی دریا نگهداری و در معرض خطر تضییع قرار گیرد.

قهرمانی خاطرنشان کرد: به منظور رفع مشکل به وجود آمده برای این کشتی ها، مقرر شد، در اسرع وقت ضمن انجام آزمایش‌های لازم و با مشخص شدن وضعیت سلامت این محموله ها، نسبت به تخلیه کامل و ارسال آن‌ها به استان‌های مختلف برای تأمین بخش قابل توجهی از غله مورد نیاز کشور اقدام شود.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان در ادامه با صدور دستور ویژه قضایی جهت ترخیص فوری دیگر محموله‌های بزرگ موجود در انبارهای بندر شهید رجایی نیز تأکید کرد: باید فوراً بیش از ۹ هزار تن ذرت و بیش از ۸ هزار تن کنجاله سویا از باب ۱۰ درصد کالاهای اساسی باقی مانده نیز از این بندر، ترخیص و پس از بارگیری به اقصی نقاط کشور ارسال شوند.

وی در پایان، اطمینان از سلامت کالاها و محموله‌های وارداتی، جلوگیری از خدشه دار شدن اعتماد فروشندگان خارجی و حفظ اعتبار سرمایه داران و خریداران کالاهای وارداتی را خط قرمز مسئولان قضایی استان هرمزگان در اقدامات و تصمیم گیری‌ها در جریان بازدید از بنادر و گمرکات برشمرد و یادآورشد: دستگاه قضایی استان با توجه به این نکات اساسی و از باب صیانت از حقوق عامه، نظارت بر اجرای قانون و رسیدگی به جرایم و تخلفات احتمالی به موضوع تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز کشور ورود نموده است و امیدواریم با اجرای این دستورات و مصوبات از امروز، مقادیر قابل توجهی جو، کنجاله سویا و ذرت ترخیص و در اختیار مصرف کنندگان در اقصی نقاط کشور قرار گیرد.

گفتنی است، بر اساس آمار، گمرک شهید رجایی بندرعباس، بزرگترین گمرک ایران است که به تنهایی بیش از ۵۵ درصد صادرات و واردات و ۷۰ درصد ترانزیت کشور را برعهده دارد و همچنین سالانه حدود ۱۰۰ میلیون تن کالا در بندر این گمرک تخلیه و بارگیری می‌شود که این رقم معادل تخلیه و بارگیری ۹۰ درصد کالاهای کانتینری کشور است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ناصرزمانی GE ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    0 0
    اگه مسئول،واقعا مسئول باشدهمه چی سرجای خودقرارمیگیردواندکی ازفشاربرطبقه پایین جامعه کاسته میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس