کد خبر 133433
تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۲

مجید انتظامی گفت: صدای عقیلی را دوست دارم چرا که صدای او پرقدرت و شخصیتش برایم شیرین است. او روی صحنه نیازی به کنترل ندارد بنابراین تمام نیروی من جذب گروه کر و ارکستر می‌شود.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، نشست خبری سمفونی "کارون" با حضور مجید انتظامی؛ آهنگساز و سازنده سمفونی، علی ترابی؛ مدیرعامل انجمن موسیقی ایران و مهندس رضازاده؛ مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست رضازاده در مورد رود کارون و ویژگی‌های آن توضیح داد و گفت که این رودخانه به خاطر حجم باران‌های نامتناوبی که دارد همیشه سیل‌آسا بوده و این سیلاب‌ها برای مردم منطقه دردسرساز بوده‌اند.

وی راه حل دفع این سیلاب‌ها را سدسازی دانست و اطلاعاتی در مورد سدهایی که بر روی کارون ساخته‌اند داد  و در مورد سمفونی کارون گفت: از نظر من کارون بخش مهمی از هویت ملی ماست ولی این رودخانه همان گونه که خاستگاه رشادت‌ها، حماسه‌ها، فرهنگ و تاریخ ما است تجلی‌گاه استعدادهای مدیران و استفاده آنها از اراضی کشور از گذشته تاریخ‌مان تا به امروز است به خاطر این نیازها از انجمن موسیقی درخواست کردیم که به این کار بزرگ و مهم مشغول شود و خوشبختانه اثر فاخر و ارزشمندی نیز در این راستا خلق شد. بنابراین تلاش ما این است که بتوانیم دین خود را به کسانی که مدیونشان هستیم ادا کنیم.
 
وی در پاسخ به سوالی در این باره که چرا یک مسئول صنعتی دولتی اقدام به خرید و سفارش آثار موسیقی کرده است؟ گفت: این فرهنگ باید در کشور ترویج پیدا کند و مسئولان در اجرای طرح‌های خود مسائل فرهنگی را نیز در نظر بگیرند. یک صنعت‌گر نمی‌تواند تمام جوانب یک موضوع را به مخاطب معرفی کند بنابراین مجبور است از زبان موسیقی کمک بگیرد تا فعالیت‌هایش جاذبه بیشتری داشته باشد بنابراین بنده خرید آثار موسیقی را از سوی مسئولان دور از ذهن نمی‌بینم.

در ادامه این نشست مجید انتظامی گفت: حدود دوسال پیش پیشنهاد این کار به من شد و در سفری زمینی که از آبادان تا اصفهان داشتم از رودخانه کارون و سدهایی که بر روی آن ساخته شده است دیدن کردم.

وی در مورد حواشی این سمفونی و نامه مردم خوزستان که وی را خطاب قرار داده و از انتظامی خواسته‌اند به خاطر جفایی که در حق آنها شده است و زمین‌های آنها که از آنها گرفته‌اند از ادامه کار بر روی این سمفونی دست بردارد توضیح داد: دو هفته است که حواشی سمفونی کارون به شدت مرا درگیر کرده است. چرا که خیلی از انتقادها به بنده نیز صورت گرفته است. قراردادی که بنده بسته‌ام مربوط به موسیقی است و هیچ اطلاعاتی در مورد سیاست ندارم، بنابراین نمی‌دانم در جنوب کشور چه اتفاقاتی می‌افتد؛ زارعان آنجا آب دارند یا خیر؟ اما سعی کردم در این موسیقی، نقطه نظرات مردم را مطرح کنم و نوعی درددل مردم در این موسیقی باشد.

وی با ذکر این جمله که اگر حتی یک نفر به من پیشنهاد می‌داد تا این کنسرت را لغو کنم، اگر بحث قرارداد و نوازنده‌ها نبود قطعا این کار را می‌کردم، ادامه داد: آنجه در این بازدید خیلی برایم اهمیت داشت و در عین حال نمی‌دانستم چطور باید آن را با زبان موسیقی بیان کنم، انتقال حسی بود که از شهدای زیادی که در آنجا دفن شده‌اند برمی‌خاست. گاهی وقت‌ها انتقال حس به زبان موسیقی دشوار می‌شود بنابراین سعی کردم این اثر را عامیانه‌تر بنویسم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه چرا این سمفونی را پیش از آنکه سفارش داده شود ننوشته‌ است در حالی که در مصاحبه‌ای که چند روز پیش انجام داده از عشق وافر خود به کارون گفته است توضیح داد: هزینه ضبط این آثار بسیار بالا است وقتی هنوز کسی نیست که برای آنها سرمایه‌گذاری کند، دلیلی ندارد که آنها را در منزل خودم بایگانی کنم. بنابراین باید نهادی باشد تا بر روی این آثار سرمایه‌گذاری کند.

انتظامی افزود: در خارج از کشور نیز دولت بر روی آثار کلاسیک سرمایه می‌گذارد. به هرحال یک سری موسیقی‌ها مصرفی هستند و خودشان می‌توانند درآمدزایی کنند ولی قضیه موسیقی‌ کلاسیک فرق دارد. من دو سال روی این پروژه کار کردم و چهل میلیون تومان هم دستمزد گرفتم. البته هنوز هم در این دستمزد حرف است و به طور کامل پرداخت نشده است، این در حالی است که یک خواننده پاپ 100 میلیون تومان به راحتی درمی‌آورد.

این هنرمند عرصه موسیقی تاکید کرد: تمام تلاش من در ساخت این اثر این است که شنونده کار را درک کند. به علت اینکه آثار سفارشی معمولا یک‌بار پخش شده و دیگر در بایگانی‌ها قرار می‌گیرد. سعی می‌کنم در موسیقی تنوع به وجود آورم، فکر می‌کنم باید پاپ، سنتی و مدرن در هم آمیخته شوند تا مخاطب‌های مختلف را جذب کنم.

وی در مورد نحوه چینش سازها در این ارکستر توضیح داد: سازهای کوبه‌ای جنوب، گیتار، گیتارباس و پیانو در این ارکستر جای داده شدند. البته این سازها مربوط به ارکسترهای پاپ هستند که من آن را با ارکستر سمفونیک ترکیب کردم، برای اینکه بیشتر بتوانم به مخاطبم نزدیک شوم.

انتظامی درباره‌ حضور سالار عقیلی هم بیان کرد: مردم دوست دارند بیشتر موسیقی را با کلام بنویسم، چرا که آنها کلام را بیشتر احساس می‌کنند. موسیقی سمفونی کارون در کل عظمت و از خودگذشتگی جوانانی را نشان می‌دهد که آنها را از دست داده‌ایم و در چهار قسمت ساخته شده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه فضای این سمفونی چقدر به موسیقی جنوب نزدیک است، گفت: وقتی در مورد موسیقی کلاسیک صحبت می‌کنیم، دیگر توجه نمی‌کنیم که چقدر به فضای موسیقی بومی آن استان نزدیک است یا نه؟ فقط من تلاش می‌کنم موسیقی برای مخاطبم قابل هضم باشد.

وی در مورد دلیل لغو اجرای کنسرت سمفونی کارون در سال گذشته، توضیح داد: سال گذشته  10 تا 15 روز با ارکستر کار کردم. اما این تمرینات همزمان شد با استعفای بابک رضایی از انجمن موسیقی و آقای ترابی هم هنوز مدیریت این مجموعه را نپذیرفته بودند. اعضای ارکستر سر تمرین می‌آمدند اما چون دستمزدشان را دریافت نکرده بودند با ما همدلی نمی‌کردند. در ضمن در آن برهه زمانی سعید شریفیان هم به ایران آمده بود و قرار بود اثر خودش را اجرا کند. تالار گفته بود که صبح‌ها شریفیان و بعدازظهرها من با ارکستر تمرین کنم که دیدیم شرایط برای کار مساعد نیستم بنابراین تصمیم گرفتم اجرا نکنم.

فرزند آقای بازیگر سینمای ایران ادامه داد: وقتی برای تمرین فرصت کمی داشتم، ترجیح دادم دیگر تصویر را با کار همزمان نکنم. حتی این کار می‌تواند با نور و یا صداهای خاصی همراه باشد نکته دیگر این است که گاهی حاشیه‌ها آنقدر به من فشار می‌آورد که دیگر روی کارم تمرکز نداشتم.

این هنرمند در پاسخ به سوالی دراین‌باره که چرا سالار عقیلی را برای خوانندگی اثر انتخاب کرده، گفت: صدای عقیلی را دوست دارم چرا که صدای او پرقدرت و شخصیتش برایم شیرین است. او روی صحنه نیازی به کنترل ندارد بنابراین تمام نیروی من جذب گروه کر و ارکستر می‌شود.

انتظامی همچنین گفت: قسمت اول سمفونی با نواختن گیتار آغاز می‌شود که جاری شدن آب را تداعی می‌کند. تلفیق هارپ و ارکستر زهی از دیگر ویژگی‌های این موومان است. در قسمت دوم صدای هارپ، صدای قطرات آب را برای مخاطب تداعی می‌کند و قسمت سوم به نوعی نشاط و شادی را القاء خواهد کرد چرا که با سازهای جنوبی همراه می‌شود.

همچنین در بخشی از این نشست علی ترابی گفت: بحث ساخت سمفونی کارون در سال 90 به سفارش شرکت توسعه آب و نیرو مطرح شد و آنها متقاضی ساخت این قطعه از سوی مجید انتظامی شدند. وی افزود: متاسفانه در کشور ما سازمان‌های صنعتی کمتر به رخدادهای فرهنگی توجه می‌کنند و بیشتر در حوزه کاری خودشان فعالیت می‌کنند این در حالی است که می‌توان با محتوای هنر یک وزارتخانه صنعتی را نیز به یک شیوه مناسب توصیف کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس