کد خبر 1335244
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۱
هواشناسی ایران ۱۴۰۰/۱۱/۱۵؛ برف و باران کشور را فرا می‌گیرد/ هشدار کولاک برف و آب‌گرفتگی در ۲۶ استان

سازمان هواشناسی از بارش برف و باران در اکثر مناطق کشور خبر و با صدور اطلاعیه‌هایی نسبت به کولاک برف، ‌آب‌گرفتگی، ریزش بهمن و انسداد راه‌های روستایی هشدار داد.

به گزارش مشرق، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی سامانه بارشی امروز در نوار غربی، شمال فارس و بوشهر، دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های قزوین، البرز و تهران و مناطقی از مرکز و شرق کشور فعال است و باعث بارش برف، ‌باران و وزش باد شدید و رعدوبرق در استان‌های جنوبی می‌شود.

شدت بارش‌های امروز به‌صورت برف برای استان‌های اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، غرب کردستان، کرمانشاه، لرستان، ‌چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، ارتفاعات شرق خوزستان است.

اوایل امشب با نفوذ جریانات شمالی به غرب سواحل دریای خزر بارش همراه با کاهش دما در شرق اردبیل و گیلان شروع می‌شود. فردا شنبه به جز جنوب شرق کشور در سایر مناطق برف و باران می‌بارد.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی شدت بارش‌های فردا برای شرق مازندران، ‌گلستان، غرب فارس و نیمه شمالی بوشهر است.   روز یکشنبه در سواحل شمالی، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی بارش‌ها ادامه دارد و و به تدریج سامانه بارشی از کشور خارج می‌شود.

دوشنبه آینده در شمال شرق، شرق و جنوب شرق وزش باد، کاهش نسبی دما و در ارتفاعات بارش پراکنده برف روی می‌دهد.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: جمعه ۱۴۰۰/۱۱/۱۵

زمان پایان: شنبه ۱۴۰۰/۱۱/۱۶

نوع مخاطره: بارش برف و باران، وزش باد شدید، کولاک برف و پدیده مه

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۰/۱۱/۱۵: شمال و شرق خوزستان، شمال ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، غرب اصفهان، غرب کردستان، غرب کرمانشاه، جنوب لرستان، جنوب اردبیل، شمال زنجان.

شنبه ۱۴۰۰/۱۱/۱۶: ارتفاعات گیلان، مازندران و گلستان، غرب فارس، شمال بوشهر، شرق خراسان رضوی.

اثر مخاطره: لغزندگی سطح جاده‌ها و اختلال در تردد، کولاک برف، کاهش دید، احتمال سقوط بهمن، مسدود شدن جاده‌های مواصلاتی برف گیر، افت فشار گاز و تاخیر و احتمال لغو پرواز.

توصیه: اجتناب از سفرهای غیر ضروری، همراه داشتن تجهیزات زمستانی از جمله زنجیر چرخ، مه شکن و سوخت کافی، توقف فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، آمادگی دستگاه‌های امدادی جت برف روبی و مقابله با خسارت احتمالی و مدیریت در مصرف انرژی.

توصیف سامانه اول: نفوذ سامانه بارشی

زمان شروع: جمعه ۱۴۰۰/۱۱/۱۵

زمان پایان: یکشنبه ۱۴۰۰/۱۱/۱۷

نوع مخاطره: بارش برف، باران، وزش باد شدید موقت و رعد و برق و کاهش دما از روز شنبه.

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۰/۱۱/۱۵: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کرمانشاه، کردستان، زنجان، لرستان، ایلام، همدان، مرکزی، خوزستان، قزوین، البرز، تهران، شمال فارس، شمال بوشهر.

شنبه ۱۴۰۰/۱۱/۱۶: آذربایجان شرقی، اردبیل، شمال زنجان، گلستان، مازندران، گیلان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، یزد، کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، لرستان، شمال و شرق خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، بوشهر، شمال و ارتفاعات کرمان.

یکشنبه ۱۴۰۰/۱۱/۱۷: گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، ارتفاعات استان‌های زنجان، قزوین، البرز، تهران و سمنان.

اثر مخاطره: اختلال در تردد، پدیده مه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، کولاک برف در جاده‌های کوهستانی، احتمال سقوط بهمن، احتمال مسدود شدن راه‌های روستایی در اثر بارش برف، تاخیر و احتمال لغو پرواز، احتمال آب گرفتگی معابر شهری.

توصیه: اجتناب از سفرهای غیر ضروری، تجهیز خودروها به لوازم زمستانی از جمله زنجیر چرخ، مه شکن و سوخت کافی، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، امتناع از جابجایی عشایر کوچ‌رو و آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی برای عملیات برف روبی.

توصیف سامانه دوم: وزش باد شدید

زمان شروع: اوایل وقت شنبه ۱۴۰۰/۱۱/۱۶

زمان پایان: اواخر وقت شنبه ۱۴۰۰/۱۱/۱۶

نوع مخاطره: وزش باد شدید در برخی مناطق جنوبی همراه با گردوخاک.

منطقه اثر:

شنبه ۱۴۰۰/۱۱/۱۶: خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، بوشهر، فارس، اصفهان، یزد، تهران، البرز، قم، سمنان، مرکزی.

اثر مخاطره: در نواحی مستعد خیزش گردوخاک و کاهش دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال شکستن درختان فرسوده و نهال‌ها و آسیب به سازه‌های موقت مانند گلخانه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی.

توصیه: مستحکم کردن سازه‌های موقتی، احتیاط در تردد از اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های‌ نیمه کاره و عدم پارک خودروها در اطراف موارد ذکر شده.

توصیف سامانه: افزایش سرعت باد

زمان شروع: شنبه ۱۴۰۰/۱۱/۱۶

زمان پایان: دوشنبه ۱۴۰۰/۱۱/۱۸

نوع مخاطره: افزایش ارتفاع موج بین ۲ تا ۳ متر.

منطقه اثر:
شنبه ۱۴۰۰/۱۱/۱۶: دریای خزر، در استانهای گیلان، مازندران، گلستان و خلیج فارس، در استانهای خوزستان، بوشهر، هرمزگان.

یکشنبه ۱۴۰۰/۱۱/۱۷: دریای خزر، در استانهای گیلان، مازندران، گلستان و خلیج فارس، در استانهای خوزستان، بوشهر، هرمزگان.

دوشنبه ۱۴۰۰/۱۱/۱۸: خلیج فارس، در استانهای خوزستان، بوشهر، هرمزگان.

اثر مخاطره: خسارت به تاسیسات دریایی و ساحلی، خطر غرق شدن قایق‌های سبک و نیمه سنگین و اختلال در تردد با شناورهای سنگین و آسیب به قفس ها و تورهای صیادی.

توصیه: احتیاط در تردد قایق‌های سبک و تفریحی، احتیاط در فعالیت‌های دریایی در مناطق فراساحل، احتیاط در تردد کشتی‌های تجاری و تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هرگونه خسارت.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس