کد خبر 1335798
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷
اوکراین از تولید مشترک پهپاد «بیرقدار» با ترکیه خبر داد

یک مقام دولت ترکیه اعلام کرد که نارضایتی و مخالفت روسیه موجب عقب نشینی ترکیه از قراردادهای تسلیحاتی با اوکراین از جمله فروش احتمالی پهپادهای نظامی بیشتر به اوکراین نخواهد شد.

به گزارش مشرق، "فخرالدین آلتون" Fahrettin Altun مدیر ارتباطات دفتر ریاست جمهوری ترکیه گفت که همکاری های نظامی بین آنکار و کی یف با هدف ضدیت با روسیه نیست و این همکاریها برای خوشامد روسیه متوقف نخواهد شد. 

این اظهارنظر در حالی مطرح شده که اردوغان قرار است امروز پنجشنبه به اوکراین سفر کند و در دیدار با "ولادیمیر زلنسکی" رئیس جمهوری اوکراین توافقنامه های مختلفی از جمله توافقی در زمینه تجارت آزاد امضا نماید. 

کشور ترکیه به عنوان یکی از اعضای ائتلاف نظامی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در سالهای اخیر به عنوان یکی از حامیان اصلی اوکراین ظاهر شده است و دهها فروند از پهپادهای "بیرقدار TB۲" را به این کشور فروخته که اوکراین سال گذشته برای اولین بار از این پهپادها در منطقه "دونباس" استفاده کرد. 

ترکیه همچنین یکی از منتقدان اصلی اقدام سال ۲۰۱۴ روسیه در منضم ساختن شبه جزیره کریمه به خاک آن کشور است و در باره سرنوشت جوامع ترک در آن منطقه ابراز نگرانی کرده است. ترکیه بهبود روابط با اوکراین را دارای ارزش راهبردی تلقی می کند و از جمله آن را یک منبع احتمالی فناوری و دانش برای صنعت دفاعی رو به رشد خود می داند. 

ترکیه همچنین درصدد بوده که از اهرم روابط خود با اوکراین برای میانجیگری بین اوکراین و روسیه و خنثی کردن بحران مرزی دو کشور استفاده نماید . آلتون در این زمینه گفت که ترکیه در پی سفر اردوغان به اوکراین ممکن است میزبان ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه باشد اما تاریخ چنین اجلاسی هنوز مشخص نشده است. 

اردوغان همچنین موفق شده که روابط نزدیکش با روسیه را حفظ نماید که این مساله موجب خشم برخی از متحدان ترکیه در ناتو از جمله ایالات متحده آمریکا شده است. اقدام دولت اردوغان در سال ۲۰۱۷ برای خرید سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ از روسیه منجر به تحریمهای آمریکا علیه صنعت دفاعی ترکیه شد اما این تحریمها موجب عقب نشینی آنکارا نشد. 

آلتون مدیر ارتباطات اردوغان گفت که قراردادهای تسلیحاتی ترکیه با اوکراین هم متفاوت نخواهد بود. وی گفت: ما توافقنامه های همکاری را برای هدف قرار دادن کشورهای دیگر امضا نمی کنیم و روسیه حتما این مساله را می داند . قراردادهای (قبلی) ما با اوکراین و قراردادهایی که در آینده امضا خواهیم کرد هیچ ارتباطی مستقیمی با بحران جاری (در مرزهای شرقی اوکراین) ندارند. 

صادرات ترکیه به اوکراین در مدت پنج سال تقریبا دوبرابر شد و سال گذشته به ۲.۶ میلیارد دلار رسید در حالی واردات ترکیه از اوکراین در همین مدت به ۴.۴ میلیارد دلار افزایش یافت. دو کشور خواهان افزایش ارزش تجارت دوجانبه به ۱۰ میلیارد دلار  در سال هستند. برای کشور اوکراین ، مشارکت با ترکیه و خرید پهپاد از این کشور  از لحاظ دفاع از قلمرو خود در برابر روسیه نیز حائز اهمیت است. ترکیه نیز خواهان استفاده از فناوریهای اوکراین در زمینه راکت های فضایی مشابه راکتهای "زنیت-۲" و انتقال دانش فنی درباره فناوری انجین (موتور موشکی) است. 

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • Mjp IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    6 11
    چقدرنفاق داره این ترکیه.. ازیطرف ادای میانجیگری وبی طرفی در میاره ازیطرف پهپادمیفروشه بطرف دیگه... دقیقاشبیه ادای قدس دوستیش ک میگه ازادش میکنیم اماالان بزرگترین مهمانی رابرای سران یهودی میگیره. و80درصدکالاهای اسراییل ازمرز ترکیه واردمیشه.. لعنت به منافق ک هرچقدرم بامکروریا مخفی کنه اخر رومیشه ک منافقه و... غلام حلقه بگوش غرب ویهودیانه این سران ترکیه بی اختیار
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    6 10
    ترکیه اصرار دارد که با وی مانند یک فاحشه رفتار شود. هرکاری که می کند برای پول است. کاری هم به منافع هیچکس ندارد. با همه می آید و می رود. بنابراین باید مانند یک فاحشه با ترکیه برخورد کرد.
    • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
      5 5
      یکی نوشته در ترکیه آمریکا پایگاه نظامی داره دوست عزیز این توافق بر اساس توافقات ناتو هست در ضمن همین پایگاه باعث شد که بعد جنگ جهانی ترکیه به عنوان تنها کشور جرات کنه جنگنده روسیه رو ساقط کنه
    • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
      3 1
      قبل عضویت در ناتو این پایگاه تشکیل شد. بعدشم هیچ نیرچی ناتویی آنجا نیست فقط امریکاست.
  • AE ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    5 16
    ترکیه فقط با کارهای جنجالی قصد مطرح کردن خود در سطح بین‌المللی را دارد صد ها مدل پهپاد در دنیا وجود دارد حالا این بایرکدار مگه چه تکنولوژی خاصی داره که اینقدر گندش می کنند .انگار دیگه در دنیا پهپاد دیگری وجود ندارد گنده گویی هم حدی داره
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    3 10
    ترکیه یک‌کشور اشغال شده و بی اراده است امریکا در نرکیه پایگاه نظامی دارد.
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    6 1
    ببین ترکیه چطور داره از رابطه با شرق وغرب به نفع خودش استفاده میکنه
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    2 0
    این همکگاری دوطرفست اوکراین هم در زمینه هایی از جمله موشکی که گفتید و دریایی و موتور به ترکیه کمک میکنه
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    1 2
    ما هم باید صادرات سلاحمون رو افزایش بدیم بسیار تا پولی به جیب بزنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس