سوخو 25

یک رسانه آمریکایی نوشت که جمهوری آذربایجان ممکن است نیروی هوایی کوچک خود را با خرید جت‌های سبک آموزشی و جنگنده از کشورهای همسایه ترکیه و گرجستان گسترش دهد.

به گزارش مشرق، یک رسانه آمریکایی روز دوشنبه نوشت که جمهوری آذربایجان ممکن است نیروی هوایی کوچک خود را در آینده با خریدهای مقرون به صرفه از کشورهای همسایه ترکیه و گرجستان گسترش دهد. به نوشته وبگاه «فوربس» ترکیه و جمهوری آذربایجان در سال‌های اخیر روابط نظامی خود را به طور چشمگیری افزایش داده‌اند. صادرات تسلیحات ترکیه به باکو در ماه‌های منتهی به جنگ در قره‌باغ کوهستانی که در آن جمهوری آذربایجان ارمنستان را شکست داد، ۶ برابر شد. استفاده مؤثر باکو از هواپیماهای بدون سرنشین «بیرقدار»  ساخت ترکیه، توجه بسیاری از کشورها را به این پهپاد برانگیخت.

در ژوئن گذشته، «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه به «الهام علی اف»، همتای خود پیوست تا از شهر «شوشا» در قره باغ کوهستانی که جمهوری آذربایجان در جنگ به تصرف خود درآورده بود، بازدید کند. آنها متعهد شدند که همکاری نظامی گسترده بین دو کشور را افزایش دهد.

به نوشته این وبگاه، باکو ممکن است به دنبال هواپیماهای بیشتری برای نیروی هوایی کوچک خود باشد که در حال حاضر شامل ۱۲ فروند هواپیمای جنگنده «میگ-۲۹ فالکروم» ساخت روسیه و دوجین هواپیمای تهاجمی «سوخو-۲۵» است.

این کشور ممکن است به دنبال هواپیماهای اضافی، اما نه لزوماً جت‌های گران قیمت با کارایی بالا باشد. جمهوری آذربایجان می‌تواند هواپیماهای آموزشی بخرد که از آن‌ها به عنوان هواپیماهای تهاجمی سبک نیز استفاده شوند.

«اسماعیل دمیر» رئیس ریاست صنایع دفاع ترکیه در چهارم دسامبر گفت: «ما شاهد تحولات مهمی در مورد صادرات هواپیما به آذربایجان خواهیم بود.»

روز بعد از این سخنان، یک فروند جت «هورکوش» برای یک پرواز آزمایشی در جمهوری آذربایجان فرود آمد. این جنگنده آموزشی می‌تواند بمب‌های چند منظوره را حمل و مهمات میکرو هوشمند ساخت ترکیه را پرتاب کند.

جمهوری آذربایجان پیشتر علاقه خود را برای تقویت نیروی هوایی با جت‌های سبک نشان داده است. در فوریه ۲۰۲۰، علی‌اف اعلام کرد که کشورش جت‌های آموزشی پیشرفته «ام-۳۴۶» را از ایتالیا خریداری خواهد کرد که می‌توانند بمب های هوشمند و همه منظوره را به همراه موشک نیز حمل کنند.

شایعات و گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر اینکه باکو ممکن است جنگنده «جی‌اف-۱۷ تاندر» را از پاکستان خریداری کند، وجود دارد.

پیشتر رسانه‌ها گزارش دادند که جمهوری آذربایجان قصد خرید جنگنده  از پاکستان را دارد.  سرهنگ «مهمان نوروزوف»، وابسته نظامی سفارت جمهوری آذربایجان در اسلام آباد  علاقه باکو به خرید این جنگنده‌ها را تایید کرد.

به گفته نوروزوف، این موضوع مهم در دستور کار سفارت جمهوری آذربایجان بوده است. وابسته نظامی جمهوری آذربایجان اعلام کرد که باکو قصد دارد چند جنگنده جی اف-۱۷ بلاک را خریداری کند که اولین پرواز خود را در دسامبر ۲۰۱۹ در چین انجام داد. 

این در حالی است که در ماه‌های سپتامبر تا اکتبر گذشته رسانه‌های اجتماعی ترکیه پر از شایعاتی مبنی بر این بودکه ترکیه قصد دارد ۵۰ فروند سوخو-۲۵ ساخته شده توسط جمهوری گرجستان را خریداری کند. گفته می‌شود که ترکیه ممکن است جنگنده‌های سوخو-۲۵ جدید ساخت گرجستان را با سیستم اویونیک و تسلیحات ساخت ترکیه تجهیز کند.

باکو قبلاً بسیاری از جنگنده‌های سوخو-۲۵ خود را در سال ۲۰۰۲ از گرجستان خریداری کرده بود. گرجستان برنامه های بلندپروازانه‌ای برای ساخت یک سوخو-۲۵ کاملا جدید بدون هیچ گونه قطعه روسی به نام «بورا» دارد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 10
  • NL ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    5 20
    (فارغ از متن این خبر) لطفا در دلمون برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم. اللهم العجل لولیک الفرج
  • سید مرتضی IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    6 37
    من به جای ارمنستان بودم با چین قراردادهای استراتژیک میبستم در حال حاظر بهترین گزینه برای ارمنستان چین هستش همه میگن اس۳۰۰نتونست درست عمل کنه چرا نتونست یک دلیل داره این سامانه های وسامانهای پدافندی ارمنستان اکثرا برای دهه۸۰میلادی بوده و رادارهای اصلیش پالس داپلر هستن در حالی که الان رادارهای ارایه فازی هم در برابر جنگ الکترونیک وپهپاد کم میارن اگر ارمنستان بجای نگهداری پر هزینه اس۳۰۰پرهزینه که از رده خارج شدن اژ سامنهای بوک استفاده میکرد این بلا سر پدافندش نمیومد ارمنستان یک کشور بسیار کوچیکه رادارهای اصلیش زود هدف قرار داده میشن که سامانها وپدافند کوتاه برد جدید چینی از پانیستر بهتر عمل میکنه وجی اف۱۷ارزونتراز هرجنگنده دیگه ای هست چین هواپیماهای اموزشی ارزون هم داره ارمنستان برای چین از اذربایجان مهمتره به یک دلیل چون در حال حاظر چین جای پایی در قفقاز نداره وباید از یک متحد کوچیک ونیازمند عمل کنه ارمنستان برای روسیه به اندازه ما وچین اهمیت نداره؟! وبدترین اتفاق برای ناتو ورود چین به قفقاز هست ماباید اینکارو بکنیم در کپتاه مدت وطولانی مدت به نفع ما هست ما نمیتونیم ارمنستان از دست بدیم هم زمان هم نمیتونیم برای ارمنستان بجنگیم اقتصاد ما اجازه نمیده دو ما یک دشمن بزرگ در غرب وجنوب داریم به نام امریکا که به قول معروف۴چشمی باید مراقب بود، همه رسانها مشور رقیب ترکیه بعضیا اون رو دشمن میدونن متأسفانه!!پیروزی بر ارمنستان جشن گرفتن اما پیروزی بر یک کشور کوچکی که نیروی هوایی نداره رادارهای اصلیش همه پالس داپلرن در جنگ هوایی کاری نداره پاتریوت معروف که وظیفش مقابله موشک وهواپیماست وبروزترین سامانهاست دیدیم در جنگ یمن چطور کم میاری اونم کشور بزرگی مثل عربستان بارادراهای جدید واواکسهای به روز ونیرو هوایی بزرگ
    • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
      9 21
      دوست عزیز ارمنستان و بادکوبه هر دو کارمند آژانس یهو.د هستند. و ماجرای قرباغ هم فقط اچتجزیه ایران را هدف گرفته است. نه الهام دلش برای مردمش و نه پاشینیان دلش برای مردمش می طبد. این ها رییس جمهور هستند پادشاه نیستند و رییس حمهورها برای بقا نیاز به حمایت آژانس یهو.د دارند
  • GB ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    30 28
    آذربایجان بهتر هست .جنگنده آمریکایی وغربی بخرد ..آذربایجان اقتصاد خوبی دارد .باید ارتش‌ مدرن تری و‌قویتری بسازد .انشالله جنگنده نسل پنچم ترکیه هرچی زودتر به پرواز کند باعث وحشت جریان انحرافی فاشیستی ودشمنان ملت آذربایجان خواهد شد
    • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
      12 2
      خبر نداری جمهوری آذربایجان از طرف آمریکا بخاطر نفوذ لابی ارمنی در هیت حاکمه آمریکا که جمعیت یک و نیم میلیون نفری ارامنه آمریکا در انتخاباتی که هر دو حزب رقابت تنگاتنگی باهم دارند و برای تعیین سرنوشت انتخاب آنها مهم هستند، در تحریم تسلیحاتی می باشد؟
    • RU ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
      10 24
      ترکیه جنگنده نسل پنجم نمی تواند بسازد. قرار است جنگنده KF_X از کره جنوبی بخرد و با نام TF_X در ترکیه مونتاژ کند.
    • IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
      22 3
      Kfx ربطی به tfx نداره حداقل یکم به قیافه هاشون دقت کن حتی از نظر توان حمل سلاح وزن سرعت و... هم فرق دارن
    • بهزاد IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
      14 6
      جنگنده tfx کاملا تولید بومی هست و ساخت اولین نمونه اش انشالله امسال تموم میشه
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    9 18
    در بین کشورهایی که ترک زبان داند فقط قلب وطنمان ایران برای سرورمان زهرا س می طبد. مراقب ایرانمان باشیم.
  • US ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    10 16
    خداوند عظیم، نگهدار اران عزیز ما ایرانیان، و همه ایرانیان ساکن شمال ارس باشد.
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    9 22
    آذربایجان وسری از پسران مادرمان ایران است.
  • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    9 23
    سربازان ایران در آزادسازی قرباغ خون دادند. ولی ترکیه با زیرکی فقط النصره را جلو انداخت
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    9 24
    سربازان ایران در آزادسازی قرباغ خون دادند. ولی ترکیه با زیرکی فقط النصره را جلو انداخت عثمانی هیچگاه برای آذری کاری نمیکند
  • IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    11 20
    جنگ قرباغ، نقشه ای برای به اسرات گرفتن آذری ها در دستان عثمانی بود.
  • IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    7 16
    مادرم ایران مادری دارد بنام زهرا س
  • IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    7 15
    استان
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    7 11
    در نوشته های باستان به ایرانیانی که در جنوب سرزمین بزرگ ایرانزمین زندگی میکردند فارس و به ایرانیانی که در شمال ایرانزمین زندگی میکردند
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    12 12
    زنده باد ايران بزرگ
  • ناشناس IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    3 3
    به گوریه چشم پانفارسها وارمنیهای بی اورزه وپس فطرت توی آذربایجان ایران میلیون ها نفر در خانه هایشان ساکت نشستن وموفع نیاز برای جنگ برای ریس جمهور ورهبرکل مردم ترک آذربایجان پرزنت عزیزمان الهام علی اف جان ومالمان را خواهیم داد وهیچ قومی تا وقتی ارتش میلیونی ترک آذربایجان ایران وجود دارد هیچ غلطی نمیتونن بکنن ما ترک هستم وترک زبان وبجز زبان ترکی خودمان به هیچ زبانی ارزش قایل نیستم وبرزگترین دشمن ملت ومردم ترک آذربایجان شمالی و جنوبی ملت مهاجر هندوستانی صفت پانفارس وارمنه است وما ترکها از بچه گی به بچه هایمان باد میدیم که بزرگترین دشمن ملت ترک آذربایجان اول پانفارسها بعد وارمنیهای وحشی صفت هستن وبعد تاریخ برزگ پادشاهان وامپراتورهای ترک ایران که از اول دست ترکها بوده هست وخواهد بود وپانفارسها اگر اورزه داشتن از کشور خودشان کوچ نمیکردن به اقلیمی بنام ایران زمین و هزاران سال غلام و کنیز دربار ترک باشند والان هم بخوان برای ملت برزگ ترک آذربایجان که نصف بیشتر کشور ایران ترک زبان هستن ومابقی هم کرد و عرب لرو بلوچو ترکمنو گیلکو فارس باید تقسیم بشه واز این آمار میشه فهنید که صاحبان اصلی این سرزمین ترکها هستن بس وبقیه باید گورشونو کم کنن وبرن از هر کشوری که آمدن اما اگر پانفارسها اورزه وغیرت داشتن میماندن در هندوستان کشور خودشان رامیساختن ایران مال ترکها و سرزمین پدری و مادری پدران ما بوده وخواهد بود وهر مسی غلط اضافه با ایل وتایفه اش بخوره با جنگ بیرون خواهیم کرد چون ما ترکها از اولش جنگاور بدنیا آمدیم یاشاسن ترک ملتلری ویاشاسن آذربایجان و ترکیه قارداشلخی جانمیز سنه فدا اولسون پرزنت الهام علی اف بیزم رهبرمیز سن سن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس