طرح برخی از نمایندگان کنگره آمریکا علیه جنایت های عربستان در یمن

۲ عضو برجسته دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در تلاش برای کاهش مشارکت واشنگتن در جنگ هفت ساله سعودی علیه یمن، طرحی برای جلوگیری از ارایه خدمات شرکت های آمریکایی به نیروی هوایی عربستان ارائه کردند.

به گزارش مشرق به نقل از از تارنمای میدل ایست آی؛ تام مالینوسکی و جیم گاورن دستیار تام لانتوس رئیس کمیسیون حقوق بشر مجلس نمایندگان، در این طرح ممنوعیت ۲ ساله وزارت امور خارجه ایالات متحده را از صدور مجوز برای شرکت های آمریکایی ارایه دهنده خدمات تعمیر و نگهداری به هواپیماهای ارتش عربستان که در یک سال گذشته مجری حملات هوایی به خاک یمن بوده اند، پیشنهاد کرده اند.  

مک گاورن گفته است که مردم یمن به مدت بیش از ۶ سال از جرایم جنگی و جنایت ها علیه بشریت شامل حملات هوایی عربستان سعودی رنج برده اند که برخلاف وجدان و نادرست است. دولت بایدن باید در پیامی آشکار و شفاف به ریاض بگوید که این اقدامات غیرقابل پذیرش است و توسط ایالات متحده تحمل نخواهد شد و جت های سعودی مسئول کشتار شهروندان بی گناه یمن نباید از خدمات پشتیبانی دولت آمریکا برخوردار شوند.

در صورت تصویب این طرح، این شرکت ها تنها مجاز به ارایه خدمات تعمیر و نگهداری به هواپیماهای ساخت ایالات متحده شامل ناوگان جت های جنگنده اف – ۱۵ عربستان سعودی به شرطی هستند که انحصارا به صورت دفاعی مانند هدف قراردادن توانایی های موشکی و پهپادی نیروهای یمن، به کار برده شوند.

بر اساس این طرح، جو بایدن رئیس جمهوری تنها مجاز به صدور معافیت های موردی برای قراردادهای تعمیر و نگهداری است، هر چند دشواری در تشخیص موارد ماموریت های دفاعی از تهاجمی، موجب قطع همه فعالیت های پشتیبانی شرکت های آمریکایی برای هواپیماهای عربستان که در آسمان یمن پرواز می کند، خواهد شد.  

این طرح افزون بر ابطال تمامی مجوزهای پشتیبانی کنونی، دولت را به ارایه گزارش های سه ماهه به کنگره در باره حملات هوایی سعودی ها در یمن موظف می کند.

عربستان با همراهی امارات متحده عربی، بحرین، سودان و آمریکا در چارچوب ائتلاف عربی - آمریکایی، در ۶ فروردین ۱۳۹۴ تجاوز به خاک یمن و کشتار کودکان و زنان این کشور عربی را آغاز کرد، که تاکنون موجب شهادت هزاران شهروند یمن شده و بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، قحطی در این کشور فقیر به بزرگ‌ترین فاجعه انسانی در جهان تبدیل شده است.  بر اساس گزارش ماه نوامبر این سازمان، در این مدت ۳۷۷ هزار یمنی جان خود را از دست داده‌اند.

بسیاری از زیر ساخت‌های بخش بهداشت و درمان یمن بر اثر حملات نیروهای متجاوز از بین رفته و بر اساس اعلام سازمان‌های بین المللی نیمی از امکانات بهداشتی موجود در این کشور از کار افتاده است و این مراکز دچار کمبود شدید دارو، تجهیزات و کادر درمانی مورد نیاز شده اند.  

در نزدیک به ۶ سال گذشته به استثنای امارات و آمریکا، سایر هم پیمانان سعودی از این ائتلاف خارج شدند و ابوظبی نیز هم‌اکنون از یک همپیمان قدیمی به یک رقیب رو در روی ریاض در جنوب یمن تبدیل شده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس