کد خبر 1336135
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰

به گزارش مشرق، علیرضا تقوی‌نیا، تحلیلگر در کانال تلگرامی تفسیرگر نوشت: رهبر ائتلاف فتح در یک مصاحبه رسانه ای ضمن تکذیب کنار گذاشتن نوری مالکی از چهارچوب هماهنگی اظهار داشت : یا تمام چهارچوب هماهنگی در دولت مشارکت می کند یا همه آنها به سمت روند سیاسی انتخابات می روند .

این اظهار نظر پس از چند هفته رایزنی های مقتدی صدر جهت جدایی عامری و جریان فتح از چهارچوب هماهنگی با هدف فروپاشی این ائتلاف بزرگ بیان گردید.

اما معنای اصلی جمله هادی(ابوحسن) العامری چیست؟

به اعتقاد نگارنده رهبر جریان فتح با بیان این جملات رسما مقتدی و متحدانش را تهدید کرده  که اجازه انتخاب رئیس جمهور را تا پذیرفتن شروط چهارچوب هماهنگی توسط آنان نخواهد داد زیرا رئیس جمهور نیاز به رای دوسوم پارلمان دارد و مجموع آرای چهارچوب هماهنگی و متحدانش همچون اتحادیه میهنی بیش از یک سوم است.

همچنین نکته اصلی اینجاست که طبق قانون اساسی تا رئیس جمهور انتخاب نشود ، نخست وزیر نیز انتخاب نخواهد شد و عملا دولت تشکیل نمی شود.

از طرفی حزب دموکرات کردستان نیز ائتلاف با صدر و حمایت از گزینه وی برای نخست وزیری را منوط به رئیس جمهور شدن هوشیار زیباری (دایی مسعود بارزانی) کرده و اگر وی به ریاست جمهوری نرسد بدون تردید سران حزب دموکرات کردستان به شدت خشمگین خواهند شد.

علاء الرکابی از جنبش امتداد که ۹ کرسی دارد نیز رسما بیان داشته که نمایندگان آنان در جلسه انتخاب یک فاسد جهت تصدی سمت ریاست جمهوری حاضر نخواهند شد و به عبارت دیگر کار مقتدی ، حلبوسی و بارزانی برای به ریاست جمهوری رسانیدن زیباری اصلا راحت نیست.

همچنین هوشیار زیباری با توجه به پرونده های فسادش و حمایت از رفراندوم تشکیل کردستان و تجزیه عراق مورد مخالفت اکثر گروههای عراقی است و به نظر نمی رسد که بر ریاست جمهوری وی اجماع صورت گیرد.

حال باید دید با توجه به عدم ائتلاف عامری با جریان صدر و در نتیجه کمرنگ شدن احتمال ریاست جمهوری زیباری و سپس تیره شدن رابطه مقتدی و بارزانی ، سرنوشت ریاست جمهوری و نخست وزیری عراق به کجا خواهد رسید؟

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • نیما IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    2 0
    اوضاعدر عراق به شدد پیچده است
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    2 6
    حاجی یه سوال: مگه شما نمیگفتین توی انتخابات تقلب شده پس چرا دنبال تشکیل فراکسیون و شراکت هستین؟! بیناموسی میدونید چیه؟!
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    1 3
    متحدان ایران در عراق هر روز ضعیف تر و منزوی تر از دیروز می شوند
    • تبریزی IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
      4 1
      همیشه گفتین ایران در عراق هیچ کاره هست و موقع انتخاب نخست وزیر گفتین ضعیف تر شده!!! این چندمین بار هست و قراره تا کی این دل خوش کنک رو بگید؟
  • reza IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    2 1
    تجربه ثابت کرده کشورهایی که حکومتهایشان به شکل طایفه ای و نژادی و مذهبی اداره میشه همیشه دچار بحران و تشتت خواهند بود و روی آرامش را نمیبینند مثل لبنان و جدیداً عراق!
  • یک ترک IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    1 0
    بجای تاکید بر جملات بر شدت حملات پرتلفات علیه امریکایی ها و انگلیسی ها تمرکز کنید چون انگلیسی ها در ایارن نفوذ زیادی دارند حتی خیلی بیشتر از روسها و چینی ها
    • IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
      0 0
      انگلیسی ها خوب پول خرج میکنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس