کد خبر 1336560
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۶
آمریکا از دخالت در مناقشه اوکراین به دنبال چیست؟

مناقشه اوکراین و بالا رفتن سطح تنش میان آمریکا و روسیه با واکنش‎ها و تحلیل‎های زیادی همراه شده است.

به گزارش مشرق، سطح تنش‎ها میان آمریکا و روسیه در ماجرای مناقشه اوکراین، بالا گرفته است، اما چرا؟

روسیه همسایه اوکراین سعی دارد تا از منافع ملی خود دفاع کند.

اوکراین با گرایش به غرب و پیوستن به ناتو، امنیت ملی روسیه را به خطر انداخته است؛ حتی دیگر کشورهای همسایه این کشور نیز از این خطر در امان نیستند و طبیعی است که نسبت به این سیاست کی‎یف واکنش نشان دهند و حساسیت داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

رایزنی های مکرون با بایدن پیش از سفر به روسیه و اوکراین

هدف از تسخیر کشورهای پیرامون روسیه، احاطه این کشور از سوی آمریکا و ناتو است تا هر چه بیشتر با نفوذ در منطقه، علاوه بر افزایش قدرت، تضعیف روسیه نیز رقم بخورد.

آمریکا از ایجاد یک درگیری و جنگ بین روسیه و اوکراین استقبال می‌کند و حتی در صدد آن است تا چنین اتفاقی بیفتد.

روشن است که در صورت بروز جنگ میان مسکو و کی‎یف، روسیه سرگرم این بحران خواهد شد و قادر نخواهد بود به دیگر مسائل بپردازد.

علاوه بر آن در صورت آغاز درگیری‌ها میان اوکراین و روسیه، منطقه ناامن شده و بر روی مبادلات اقتصادی و تجاری نیز تأثیر می‌گذارد.

هزینه‌های جنگ سنگین است و روسیه هم در شرایطی نیست که بتواند در یک جنگ طولانی خود را درگیر کند.

هر چند اوکراین توان مقاومت در برابر روسیه را نخواهد داشت، اما درگیری احتمالی این دو کشور قطعاً به سقوط اوکراین منجر خواهد شد.

روشن است که مسکو نیز به نکات منفی حمله نظامی به اوکراین واقف است و می‌داند که تبعات این اقدام بسیار فراتر از خویشتنداری است.

تحریکات غرب حتی در دروغ پراکنی‌های رسانه‌ای آن‌ها نیز دیده می‌شود.

شبکه خبری «بلومبرگ»، اخیرا در وب‌سایت خود با تیتر «روسیه به اوکراین حمله کرد» باعث شگفتی همگان شد، اما پس از چندی این خبر را از وب‎سایت خود حذف کرد.

«بلومبرگ»، با بیان اینکه «عمیقا بابت این خطا متاسف است»، گفت «ما تیترهایی را برای سناریوهای مختلف آماده کردیم و یکی از آن عناوین سهوا و ناخواسته حدود چهار عصر به وقت شرقی (نیمه شب به وقت روسیه) در وب‌سایت ما منتشر شد.»

چنین اخبار دروغی نشان می‌دهد که آمریکا تا چه اندازه برای وقوع جنگ در اواکراین لحظه شماری می‌کند.

روسیه هوشیارتر از آن است که بخواهد در دام آمریکا گرفتار شود اما در این میان این اوکراین است که باید با سیاست خود بحران به وجود آمده را پایان دهد و از حساسیت آن بکاهد.

مردم و دولت اوکراین باید به این حقیقثت واقف باشند که اجازه گسترش نفوذ آمریکا و ناتو در منطقه با واسطه حضور در این کشور، خطری است که حتی اوکراین را نیز تهدید می‌کند.

گرایش به آمریکا و غرب، باعث حل مشکلات کشوری، چون اوکراین نخواهد شد و واشنگتن تنها در اندیشه بهره بر دن از موقعیتی است که به دست آورده و هیچگاه در زمینه مسائل اقتصادی به به این کشور کمک نخواهد کرد.

هم اکنون نیز آمریکا با تنش نظامی که میان مسکو و کی‎یف به وجود آمده که آن هم به خاطر دخالت‌های غرب است، سعی دارد سطح حساسیت بالا بماند تا فروش سلاح‌های تولید خود را به اوکراین و برخی کشورهای منطقه افزایش دهد.

اگر جنگ هم اتفاق بیفتد رقم فروش سلاح بسیار افزایش خواهد یافت که این شرایط، مطلوب آمریکاست.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس