کد خبر 1337478
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۸
تورم نمایه

شاخص بهای تولیدکننده در فصل پاییز کاهش یافت که می‌تواند نویدبخش کاهش تورم مصرف‌کننده در ماه‌های پیش‌رو باشد.

به گزارش مشرق، «روزنامه کیهان» در بخش اخبار ویژه خود نوشت:

روزنامه دنیای اقتصاد ضمن انتشار خبر به نقل از گزارش‌های مرکز آمار نوشت: مقایسه تورم تولیدکننده بخش خدمات فصل پاییز با فصول قبل سال جاری حاکی از فـرود نـرم و کاهش ملایـم تورم تولیدکننده در سومین فصل سال است. از آنجا که تورم تولیدکننده تورمی پیش‌نگر است انتظار می‌رود بااندکی وقفـه زمانی این کاهش ملایم خود را در شاخص بهای مصرف‌کننده منعکس کند.

بر اساس گزارش منتشر شده شاخص بهای تولیدکننده نسبت به تابستان ۱۰ درصد افزایش یافته است تا تورم فصلـی تولیدکننده بخش خدمات در فصل پاییز ۲ رقمی به ثبت برسـد.

بیشتر بخوانید:

بهادری جهرمی: بازار ارز به ثبات نسبی رسید/ به دنبال توافق کاغذی نیستیم

این در حالی است که شاخص بهای تولیدکننده بخش خدمات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شاهد رشدی ۴۵/۸ درصدی بوده است. از مقایسـه این آمارها با آمارهـای فصل قبل می‌توان دریافت که تورم فصلی و نقطه به نقطه تولیدکننده بخش خدمات در فصل پاییز نسبت به تابستان‌، به ترتیب ۱/۱ و ۲ درصد کاهش را تجربه کرده اسـت. تغییرات میانگین شاخص کل قیمت تولیدکننده بخش خدمات در ۴ فصل منتهی به پاییز ۱۴۰۰ نیز بـه ۴۶/۳ درصد بالغ شده است که نسبت به همین شاخص در فصل تابستان ۱/۲ درصد افزایش یافته است.

با بررسی جزئیات گزارش منتشر شـده می‌توان دریافت که بالاترین تورم تولید کننـده بخش خدمات در فصل پاییز مربوط به آموزش با ۲۲/۵ درصد و فعالیتهای خدماتی مربوط به تامین جا و غذا با ۱۶/۹ درصد بوده است.

اطلاعات و ارتباطات با ۶/۳ و فعالیت‌های بیمه با ۶/۷ درصد نیز کمترین تورم را در مدت مذکور به ثبت رساندند.

شاخص بهای تولیدکننده با اندازه‌گیری قیمت‌هایی که تولیدکننده در فرآیند تولید با آنها روبه‌رو است محاسبه می‌شود. هم‌اکنون این شاخص در بسیاری از کشورهای جهان تهیه و مورد استفاده تحلیلگران اقتصادی قرار می‌گیرد.

در بخش تورم نقطه به نقطه نیز روند کاهشی به چشم می‌خورد. شاخص بهای تولید کننده خدمات فصل پاییز نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد افزایشی ۴۵/۸ درصدی بوده که در مقایسه با همین شاخص در فصل تابستان کاهشی ۲ درصدی را به ثبت رسانده اسـت.

تورم نقطه به نقطه تولیدکننده بخش خدمات در تابستان عدد ۴۷/۸ درصد را به ثبت رساند. از آنجـا کـه تورم تولیدکننده بخش خدمات کاهشی ملایم و فرودی نرم را نسبت به فصول قبل سال جاری به نمایش گذاشته است‌، توقع می‌رود که این فرود نرم در شاخص بهای مصرف‌کننده نیز منعکس شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
    2 0
    قیمت دلار باید زیر ده هزار تومان بیاید . تا زندگی مردم امکان شروع مجدد پیدا کند .
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
    0 0
    حقوق کارگر باید 10 برابر شود مگر همه چیز 10 برابر نشد برن ایرانی کیلویی 9 بوده الان 90 تخم مرخ 200 تومان الان2000 سبزی 2000 الان20000 سکه 1م الان 12م و الی اخر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس