کد خبر 1335159
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۶
تورم ۳۳.۴ درصدی تولیدکننده برای مرغداری‌ها

مرکز آمار ایران تورم تولیدکننده مرغداری های صنعتی در پاییز امسال در مقایسه با فصل مشابه سال گذشته ۳۳.۴ درصد اعلام کرد.

به گزارش  مشرق، مرکز آمار ایران شاخص قیمت تولیدکننده محصولات مرغداری‌های صنعتی کشور پاییز ١٤٠٠ (١٠٠=١٣٩٥) را اعلام کرد.

در فصل پاییز ١٤٠٠ تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش مرغداری‌های صنعتی کشور نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۳۳.۴ درصد بوده است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (٦٨.٨ درصد)، ٣٥.٤ واحد درصد کاهش داشته است.

در فصل پاییز سال ١٤٠٠ شاخص قیمت تولید کننده بخش مرغداری‌های صنعتی کشور (بر مبنای ١٠٠=١٣٩٥) برابر با ۴۹۳.۸ بوده است که نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) ٢.٨ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ٣٣.٤ درصد افزایش یافته است.

در فصل مورد بررسی میانگین شاخص قیمت چهار فصل منتهی به فصل جاری نیز نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم سالانه) ٦٩ درصد افزایش یافته است.

تورم فصلی

در فصل پاییز ١٤٠٠ تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش مرغداری‌های صنعتی کشور نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) به ۲.۸ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (١٥.١ درصد)، ١٢.٣ واحد درصد کاهش یافته است.

در میان قلم‌های مرغداری‌های صنعتی، بیشترین افزایش مربوط به قلم «کود» با ١٧.١ درصد، کمترین افزایش مربوط به قلم «تخم مرغ خوراکی» با ٣.١ درصد و بیشترین کاهش مربوط به قلم «جوجه یک روزه با ٦.٨ درصد است.

تورم نقطه به نقطه

در فصل پاییز ١٤٠٠ تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش مرغداری‌های صنعتی کشور نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۳۳.۴ درصد بوده است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (٦٨.٨ درصد)، ٣٥.٤ واحد درصد کاهش داشته است.

به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات مرغداری‌های صنعتی به ازای تولید قلم‌های خود در داخل کشور، در فصل پاییز ١٤٠٠ نسبت به فصل پاییز ١٣٩٩، ٣٣.٤ درصد افزایش دارد.

در بین قلم‌های مرغداری‌های صنعتی، کمترین تورم نقطه به نقطه مربوط به قلم «مرغ گوشتی» با ٢٣.٨ درصد و بیش‌ترین آن مربوط به قلم «جوجه یک‌روزه» با ٧٢.٨ درصد است.

تورم سالانه

تغییرات میانگین شاخص قیمت تولیدکننده محصولات مرغداری‌های صنعتی کشور در داخل کشور در چهار فصل منتهی به فصل پاییز ١٤٠٠ نسبت به مدت مشابه در سال قبل به ٦٩ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در فصل قبل (٨٤.٠)، ١٥ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

در فصل مورد بررسی، در میان قلم‌های مرغداری‌های صنعتی کشور، کمترین تورم سالانه مربوط به قلم «تخم مرغ خوراکی» با ٤٩.٥ درصد و بیش‌ترین آن مربوط به قلم «جوجه یک‌روزه» با ١١٨.٧ درصد است.

شاخص استانی

بررسی شاخص قیمت تولیدکننده محصولات مرغداری‌های صنعتی کشور در پاییز ١٤٠٠ نشان می‌دهد که شاخص کل در اکثر استان‌های کشور نسبت به فصل قبل با افزایش روبه رو بوده است.

بیشترین میزان افزایش مربوط به استان اردبیل با ٢٩ درصد و کمترین میزان افزایش مربوط به استان قزوین با ٣ درصد بوده است. بیشترین میزان کاهش شاخص کل نیز مربوط به استان خراسان رضوی با منفی ٨.٢ درصد است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که شاخص کل در فصل جاری نسبت به فصل مشابه سال قبل، در تمامی استان‌ها با افزایش رو به رو بوده است. بیشترین میزان افزایش مربوط به استان اردبیل با ۸۸.۷ درصد و کمترین میزان افزایش آن مربوط به استان ایلام با ٦.٩ درصد است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس