کد خبر 1340442
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۸
حزب‌الله بعد از ۳۰ سال دبیرکلی سید حسن نصرالله؛ از قدرت بازدارندگی تا تکثیر الگوی مقاومت در منطقه

بارزترین محصول دستاورد حزب الله از زمان دبیر کلی سید نصرالله از ۳۰ سال گذشته تاکنون این است که اکنون صهیونیست‌ها از هرگونه رویارویی مستقیم با مقاومت وحشت دارند.

به گزارش مشرق، گرچه حزب‌الله در سال ۱۹۸۵ رسما اعلام موجودیت کرد اما می‌توان گفت که حزب‌الله لبنان به‌عنوان یک اندیشه و فکر از سال ۱۹۸۲ شکل فعالیت به خود گرفته و نشات گرفته از جریان سیاسی - اسلامی است که از اندیشه‌های امام موسی صدر بوده اما در سال ۱۹۷۹ این جریان قدرت وشدت بیشتری گرفت تا ساختاری به مراتب قدرتمندتر از سازمان مادر یعنی جنبش امل در صحنه سیاسی لبنان پیدا کند.

سید «عباس موسوی» نخستین دبیر کل حزب‌الله بود که در در ۱۶ فوریه ۱۹۹۲ زمانی که به همراه خانواده‌اش برای شرکت در مراسم سالگرد شهادت شیخ راغب به جبشیت رفته بود، هدف بالگردهای رژیم صهیونیستی قرار گرفت و به همراه همسر، فرزند خردسال و یکی از محافظینش به شهادت رسید.

سید حسن نصرالله , حزب‌ الله لبنان ,

دبیر کلی سید حسن نصرالله در حزب‌الله؛ بزرگترین شوک به صهیونیست‌ها بعد از ترور سید عباس موسوی

مهمترین پیامد ترور سید عباس موسوی برای صهیونیست‌ها ، انتخاب سید حسن نصرالله به عنوان جانشین او بود. در طول چندین سال مشخص بود که ستاره‌ی سید حسن نصرالله در آسمان حزب الله دارد اوج می‌گیرد، شخصیت دوست داشتنی‌اش و توانمندی‌های سازمانی وی باعث شده بود افراد زیادی در حزب‌الله او را دوست داشته باشند. یکی از نیروهای باسابقه و قدیمی حزب الله می‌گوید حتی وقتی که سید عباس موسوی به دبیرکلی انتخاب شد سید حسن نصرالله نیز به شدت در نظر مردم جلوه کرد.

سید حسن نصرالله که در آن زمان ۳۲ سال بیشتر نداشت، خط واقع‌گرایانه‌ای که شهید موسوی در پیش گرفته بود را دنبال کرد، خطی که در عین حفظ موضع علنی خود در برابر اسرائیل و مقاومت، رفتار عملگرایانه با دولت لبنان را در دستور کار خود قرار داده بود.

سید حسن نصرالله , حزب‌ الله لبنان ,

سید حسن نصرالله فردای انتخابش و در بین ۴۰ هزار نفری که در روستای نبی شیت برای تشییع پیکر سید عباس موسوی گرد آمده بودند متعهد شد که در مسیر شهید موسوی حرکت کند و گفت: «آمریکا همچنان از نظر حزب الله بزرگترین دشمن امت و شیطان بزرگ باقی خواهد ماند، و اسرائیل همچنان از نظر ما غده‌ای سرطانی است که باید از ریشه کنده شود و به عنوان یک رژیم ساختگی که باید از صحنه‌ی روزگار محور شود باقی خواهد ماند. ... مقاومت اسلامی تنها انتخاب ما و پاسخ ثابت ما و راهیست که ابدا از آن دست برنخواهیم داشت و نبردی که آن را ادامه خواهیم داد، حتی اگر همه‌ی عالم تسلیم شوند، مقاومت باقی خواهد ماند.»

دستاوردهای سید نصرالله در حزب‌الله

حزب‌الله در دوره دبیرکلی سیدحسن نصرالله که تقریبا دوسوم از کل عمر این حزب را به خود اختصاص می‌دهد گرچه با چالش‌های بزرگی مواجه شد اما در بعد هسته‌ای موفق شد دوبار خواسته‌های خود را بر اسرائیل تحمیل کند، ابتدا در سال ۲۰۰۰ اسرائیل را مجبور به عقب‌نشینی از جنوب لبنان کرد و بار دوم در جنگ جولای ۲۰۰۶ توانست با مقاومتی خارق‌العاده از زیر فشار گسترده نظامی اسرائیل سالم بیرون برود وبدین شکل دومین ناکامی پیاپی را برای صهیونیست‌ها رقم زد.

علاوه بر آن مقاومت لبنان در این دوره نقش محوری در نجات کشورش از شر تروریسم تکفیری داشته و مانع تکرار بحران سوریه در لبنان شد.

حزب‌الله در کنار تقویت ساختار نظامی خویش همچنین طی بیش از یک دهه گذشته توانست با ایجاد سازمان‌های موازی اجتماعی، سیاسی واقتصادی در این عرصه‌ها نیز در صحنه لبنان نقش‌آفرینی کند.

حضور قدرتمند حزب‌الله در صحنه سیاسی

در این بین شاید مهمترین شاخه غیرنظامی حزب‌الله را باید شاخه سیاسی آن دانست که توانست بعد از تحولات ۱۱ سپتامبر با نقش‌آفرینی گسترده در این صحنه موفق شود و بسیاری از چالش‌ها و مشکلات مردم لبنان را از سر راه بردارد. حزب‌الله اکنون نیز به عنوان یکی از مولفه‌های سیاسی اصلی لبنان در عرصه این کشور نقش‌آفرینی می‌کند و در سایه ناتوانی دولت لبنان بارها ابتکارهای موفقی برای برون رفت ملت از بحران‌ها ارائه داده است.

به لطف همین دستاوردهای حزب‌الله در دوره دبیرکلی نصرالله است که آنها جایگاه بالایی در میان همه مولفه‌های مردمی لبنان –چه شیعیان-چه اهل سنت-چه مسیحیان و چه دروزی‌ها دارند و مردم حزب‌الله را مهمترین عامل مصونیت لبنان در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی می‌دانند.

هراس صهیونیست‌ها از شخصیت کاریزماتیک نصرالله

گذشته از دستاوردهایی که حزب‌الله در این دوره کسب کرده، شخصیت منحصر به فرد سید حسن نصرالله مسئله‌ای است که حتی دشمن صهیونیستی از همان ابتدا بر آن متمرکز شده است. درواقع دبیرکل حزب‌الله لبنان همچنان موضوع بحث و پژوهش تصمیم‌گیران ارشد اسرائیل است و آن‌ها در مراکز تحقیقاتی تل‌آویو تلاش می‌کنند تا اعماق وجودی این پدیده را که خواب از سر سران و شهرک‌نشینان صهیونیست ربوده است، کشف کنند.

درواقع بیش از آنکه اسرائیلی‌ها از دبیرکل حزب‌الله لبنان بگویند، شخصیت سیدحسن نصرالله را می‌توان از لابه‌لای توئیت‌های تحلیلگران و کارشناسان غربی مورد حمایت اسرائیل شناخت که به نوعی یافته‌های اسرائیلی‌ها را در زمینه شخصیت نصرالله تأیید می‌کنند. به‌عنوان نمونه «نورمن فینکلستین»، استاد دانشگاه آمریکایی-یهودی و کارشناس علوم سیاسی در یکی از سخنرانی‌هایش سیدحسن نصرالله را به‌خوبی توصیف کرده و می‌گوید: نصرالله تنها رهبر سیاسی است که از سخنانش می‌توان درس گرفت، او یک معلم است. نصرالله ذهن دشمنانش و تک‌تک اسرائیلی‌ها را می‌خواند و به‌دنبال نقاط ضعف آن‌هاست تا در سخنرانی‌هایش از آن‌ها بهره‌برداری و افشایشان کند و باعث شرمساری‌شان شود. حزب‌الله در کنار ما نیست و همین موضوع باعث می‌شود قدرت‌های جهان با (فعالیت‌های) آن مخالفت کنند. دبیرکل حزب‌الله با عمامه و شخصیتش، بزرگترین راز این سازمان لبنانی را شکل می‌دهد و با سخنانش مسئولان اسرائیلی را رسوا می‌کند.

سید حسن نصرالله , حزب‌ الله لبنان ,

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت نیز در گزارشی از روند تحقیقات اسرائیل بر روی پرونده شخصیت سید مقاومت لبنان نوشت: مقامات اسرائیلی گروهی ۱۵ نفره شامل یک تحلیلگر اطلاعاتی، یک شرق‌شناس و روانشناس تشکیل داده‌اند تا بتوانند شخصیت نصرالله را تجزیه و تحلیل کنند.

همچنین نتیجه یک نظرسنجی در میان شهرک‌نشینان صهیونیست نشان می‌دهد که آن‌ها اظهارات سیدحسن نصرالله را نسبت به گزارش رسانه‌های اسرائیلی بیشتر قبول دارند و در زمینه تحلیل امور سیاسی و نظامی توجهشان به جای مسئولان صهیونیست، معطوف به اظهارات دبیرکل حزب‌الله لبنان است.

سید حسن نصرالله، خطرناک‌ترین دشمن اسرائیل

رژیم اشغالگر تصور می‌کرد که با ترور سید عباس موسوی، کار حزب‌الله تمام خواهد شد، درحالی که اکنون خود صهیونیست‌ها اعتراف می‌کنند سید حسن نصرالله خطرناک‌ترین دشمن آنهاست.

«یوآو لیمور» یک کارشناس نظامی مرتبط با سرویس‌های امنیتی رژیم صهیونیستی به‌ نقل از منابع ارشد امنیتی در تل‌آوی، عقب‌نشینی ارتش اسرائیل از جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰ را رویدادی محوری از جانب حزب‌الله دانسته و تأکید کرد: دبیرکل این حزب در لبنان و همچنین کل جهان عرب قهرمان محسوب می‌شود. نصرالله در آن زمان سخنرانی معروف خود با عنوان «خانه عنکبوت» را انجام داد که در آن گفت «اسرائیل سست‌تر از خانه عنکبوت است».

وی به‌نقل از «درور شالوم»، افسر ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی که تا سال گذشته پست ریاست بخش تحقیقات در شعبه اطلاعات نظامی این رژیم (امان) را به‌عهده داشت گفت: نصرالله شخصیتی منحصربه‌فرد و کاریزماتیک است و هوش عاطفی عالی دارد و همین ویژگی‌ها حزب‌الله را تا این اندازه محبوب کرده است. نمی‌توان نصرالله را دست‌کم گرفت. او شخصی جدی است که در طول سال‌ها ثابت کرده بزرگترین متخصص در امور اسرائیل در جهان عرب است و هنوز هم خطرناک‌ترین دشمن اسرائیل محسوب می‌شود. نصرالله بهتر از هر کسی ما را می‌شناسد.

از قدرت بازدارندگی حزب‌الله تا تکثیر الگوی مقاومت در منطقه

علاوه بر دستاوردهایی که شخص نصرالله و جنبش حزب‌الله طی این ۳۰ سال به دست آورده، حزب الله لبنان در حال حاضر به یک قدرت بازدارندگی در عرصه مقابله با تهدیدات خارجی دست یافته است. دستیابی به این قدرت موجب شده است تا از حاکمیت و تمامیت ارضی لبنان بیش از پیش حفاظت و حراست شود. قدرت نظامی و تسلیحاتی حزب الله لبنان منشأ شکل‌گیری این قدرتِ بازدارندگی فراگیر است.

سید حسن نصرالله , حزب‌ الله لبنان ,

موشک‌های نقطه زن حزب‌الله و آنچه که صهیونیست‌ها «پروژه دقت» می‌نامند محصول همین دوره محوری ۳۰ ساله است. «آلن بن دیوید» تحلیلگر و مفسر مسائل نظامی رژیم صهیونیستی در مقاله خود در روزنامه صهیونیستی «معاریو» نوشت: ارتش تهدید موشک‌های نقطه زن در لبنان علیه اسرائیل را راهبردی می‌داند و قدرت این موشک‌ها می‌تواند سامانه‌های راهبردی اسرائیل را فلج کند. حزب‌الله با این موشک‌ها می‌تواند پایگاه «هکریا» در تل‌آویو را هدف قرار دهد که مقر دستگاه اطلاعات و ستاد مشترک ارتش در آنجا قرار دارد.

علاوه بر موشک‌های نقطه زن، اکنون پهپادهای تهاجمی و شناسایی حزب‌الله در کنار سامانه‌های پدافند هوایی پیشرفته جدیدترین عامل اضطراب صهیونیست‌هاست و آنها را از هرگونه تحرک حساب‌نشده علیه مقاومت بازمی‌دارد.

سید حسن نصرالله , حزب‌ الله لبنان ,

علاوه بر دستاوردهایی که سید حسن نصرالله و دبیرکل حزب‌الله برای لبنان به ارمغان آورده‌اند، محصول این دستاوردها در سایر گروه‌های مقاومت منطقه از جمله فلسطین نیز دیده می‌شود.

روحیه تکثیر الگوی حزب‌الله در میان گروه‌های مقاومت فلسطین به جایی رسید که از زمان شکست خفت بار اسرائیل در جنوب لبنان، فلسطینیان با جرات بیشتری در برابر دشمن ایستادند و طی ۳ جنگ قبلی غزه در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ شاهد روند پیشرفت نظامی به ویژه صنعت موشکی فلسطینی‌ها بودیم. این استقلال و حاکمیت‌خواهی در مواضع سیاسی گروه‌های فلسطینی نیز به خوبی دیده می‌شود؛ جایی که در توطئه‌هایی نظیر «معامله قرن» و عادی‌سازی برخی رژیم‌های عربی با دشمن اشغالگر حاضر به باج دادن نشدند.

همین مسئله را در یمن و جنبش انصارالله می‌بینیم. در مارس سال ۲۰۱۵ زمانی که سعودی‌ها با تشکیل یک ائتلاف عربی تصور می‌کردند ظرف چند هفته می‌توانند مناطق تحت نفوذ انصارالله را تصرف کرده و دولت دست نشانده خود را بار دیگر بر سر کار آورند هرگز فکر نمی‌کردند که بعد از گذشت ۶ سال هنوز در خانه اول بوده و هیچ دستاوردی جز کشتار یمنی‌ها و برجای گذاشتن وخیم‌ترین بحران انسانی عصر حاضر در سایه فشار افکار عمومی محقق نکرده باشند. اکنون عربستان به جایی رسیده که برای مذاکره با یمنی‌ها و پایان جنگ دست به دامن آمریکا و غرب شده است.

به طور کلی عملکرد حزب الله از ۳۰ سال گذشته تاکنون معادلاتی را ایجاد کرده که توازن قوا با دشمن صهیونیستی را کاملا برهم زده؛ جایی که بعد از به چالش کشیده شدن قدرت نظامی اسرائیل، اشغالگران دیگر جرات آغاز هیچ جنگی را ندارند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس