کد خبر 1344244
تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۳

به گزارش مشرق، علیرضا تقوی‌نیا، تحلیلگر مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت: توپولوف ۱۶۰ پیشرفته ترین هواپیمای بمب افکن راهبردی شوروی و سنگین ترین هواپیمای بمب افکن دنیا بود که پس از فروپاشی این امپراطوری ، چند فروند از آن به اوکراین رسید .

 این هواگرد نظامی، قابلیت آن را داشت تا بدون سوخت گیری هزاران کیلومتر را بپیماید دهها تن بمب را به اهداف از پیش تعیین شده شلیک کند.

 توپولوف ۱۶۰، هنوز هم لقب سنگین ترین بمب افکن دنیا را یدک می کشد اما جالب اینجاست اوکراین برای اعتماد سازی آمریکا کشورهای قدرتمند در سال ۱۹۹۸ چند فروند از آن را نابود کرد.

مطمئنا اگر امروز اوکراینی ها چنین بمب افکنی را در اختیار داشتند، می توانستند به طور جدی تر به مقابله با حمله روسیه بپردازند و یا حتی از جنگ جلوگیری می کردند.

تصویری که می بینید نابودی بمب افکن راهبردی توپولوف ۱۶۰ توسط اوکراین با نظارت ایالات متحده در سال ۱۹۹۸ است.

روزی که آمریکا بمب افکن‌های اوکراین را نابود کرد

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 40
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • عبدالله مومن IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    53 5
    وجود افساداتی غربگدا در هر کشور = ذلت و بدبختی آن کشور و مردمش
    • IR ۰۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
      27 0
      یادمان بیاید بازرگان هم در حال فروش اف 14 ها به کانادا بود و تنها اف 16 را هم به آمریکا پس داد.
    • بختیاری US ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
      10 0
      دقیقا شبیه همین حقه رو برخی ها به خواست کدخدا میخواستن برسر اف 14 های ایران دربیارن اوایل انقلاب!!! با تفکر دنیا دنیای گفتمانه!!
  • IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    18 3
    اینا پس بیست سال پیش خودشان را برای حمله روسیه اماده کرده اند
  • IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    26 0
    خاک عالم
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
      10 1
      کاری که خودتان هم با صنعت هسته ای کرده اید در مقابل شرق و غربی
  • IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    8 26
    بالاخره اسرائیل خبیث برای برهم زدن برجام موفق شد امریکا وروسیه رو به جون هم بندازه.الحق ابرقدرتها احمقند که بازیچه سناریو وفتنه اسرائیل در اوکراین شدند
    • گل محمدی IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
      7 0
      اسرائیل فیلم بازی میکنه والا اسرائل روز و شب دعا و جادو میکنه مسئولین ایرانی رو که زودتر توافق کنن. چون عدم توافق ایران برای اسرائیل یعنی ایران اتمی و این برای اونها یعنیمحو اسرائیل هر آن
  • IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    34 27
    روسیه به اکراین حمله کرد مثل حمله ای که سالیان قبل به ایران کرد و تبریز را اشغال کرد و ازادی خواهان را وسط شهر به دار اویخت . همانقدر بی منطق همان قدر وقیح ‌.
    • رامین IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
      11 1
      خطاب به 23:54، چرا از حملات نظامی آمریکا به دهها کشور حرف نمی زنی؟!!!! اون حملات نایس بودند؟!!!! حملات قرن گذشته روسیه تزاری در ذهنت هست، و.لی حملات چند سال قبل آمریکایی ها را فراموش کردی؟!!!!حملات ائتلاف عربی به رهبری آل سعود و کمک آمریکا به یمن و کشتر مردم این کشور هم که اصلاً برای امثال شما اهمیتی نداره. اشغال هفتاد ساله فلسطین هم همین طور.
    • IR ۰۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
      13 3
      عوضی گرفتی .هرگردی گردو نیست .دانشمند معظم. نه اینکه انگلیسو امریکا ملیونها ایرانیرو ازگرسنگی نکشتندو 100 سال نفتو مخازن ایرانو بغارت نبردندو چنددین بار ایرانو اشغال نظامی نکردندو افغانستانو بحرینو ازایران جدا نکردندو باعث 8 سال ویرانی توسط صدام درایران نشدند .درحالیکه تزار روسیه باتفکرش زیر خاک پوسیده ونابود گشته .اما همان تفکر درامریکا وانگلیس وفرانسه هنوزم حاکمه وباهمون عقیده وعقده وکینه .واسرائیل عید پوریم ایرانی کشانش همواره بپاس. نکنه اطلاعات شما فقط یه طرف خورجینو میبینه ومیفهمه.اونم باغرضو مرض
    • IR ۰۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
      12 2
      اگر آن زمان ایران هم ارتش قوی داشت این حمله رخ نمی داد. همان زمان هم کار خوبی کرد. یک مش بابی خطرناک و وابسته انگلیس را اعدام کرد. همانها که متاسفانه امروز در رسانه ها قهرمان معرفی شده اند.
    • رضا IR ۰۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
      12 2
      مثلا وقتی آمریکا به عراق و افغانستان حمله کرد منطق و وجاهت داشت. ابر قدرت ها بدنبال منافع خود هستند مردم کشورهای دیگر برایشان عیچ ارزشی ندارند‌.
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    2 2
    بنویسید روزی که اوکراین جهت جلوگیری از تهاجم روسیه و تضمین امنیتی، سلاح های راهبردی خود را نابود کرد ولی روسیه عکس آن عمل کرد
  • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    9 1
    عاقبت بستن با کدخدا
    • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
      2 1
      بستن با روسیه هم عاقبتی نداره عمو از یوگسلاوی عزیزتر نیستی براش وقتی ناتو شخمش زد روسیه جیک نزد دنیا ۴ ابر قدرت داره ، آمریکا چین روسیه و مردم خودت با هیچکدوم در نیفت و جز به چهارمی به هیچکدوم دل نبند کاری که مسئولین ما دقیقا برعکسشو میکنن
  • IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    5 2
    اوکراین ۲۰ سال پیش ۱۶ فروند میگ۲۹ و ۱۱ فروند سوخو۲۵ خودشو فروخت به آذربایجان جعلی
  • حسین IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    7 3
    سلاح اتمی نسازیم قطعا چند سال دیگه وضعیتی مشابه اوکراین خواهیم داشت.
  • IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    7 1
    اوکراین ورئیس جمهور یهودی خائنش به خاطر برهم زدن برجام حمال ومزدور اسرائیل شد که بین امریکا و روسیه رو برهم بزنه تا برجام فرو بپاشه ،سزای اوکراین خائن ورئیس جمهور یهودیش همینه.درود بر جناب پوتین جوانمرد وفردین منطقه.
  • IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    12 1
    این روزها تحلیل ها و نظرات بسیار مشابه به این می بینم مثل اینکه اوکراین قدرت سوم هسته ای بود یا اگر کلاهک‌ها و موشکهاشون رو نداده بودن الان اینطور نمیشد و ‌... به نظر من این تحلیل ها ناقص و سطحی هستند. اینکه داشتن سلاح و موشک و ابزار نظامی از مولفه های قدرت هست درش شکی نیست اما مسئله مورد اغفال دوستان این هست که مشکل اوکراین نداشتن سلاح نیست بلکه نداشتن استقلال و وابستگی چه در گذشته به شرق و چه امروز به غرب است. قدرت نظامی بر پایه یک مولفه مهم ارزشمند میشه و معنی پیدا می کند و اونهم استقلال و تکیه به توان ملی یک کشور هست. نظام شاهنشاهی در زمان خودش نسبت به سایر کشورهای منطقه‌ از نظر ابزار نظامی بسیار پیشرفته بود ولی این پیشرفت ریشه در هیچ جای ملت خودش نداشت و سرنگون شد. دولت حامد کرزای به ظاهر کلی سلاح پیشرفته آمریکایی داشت و نیروهای آموزش دیده داشت اما چون یک دولت وابسته بود اون سلاح ها به راحتی به دست طالبان افتاد. الان برخی از کشورهای عربی خلیج فارس به لحاظ هزینه و حجم خرید سلاحهای پیشرفته از غرب شاید در دنیا رکورد دار باشند اما چون حکومت‌های وابسته ای هستند محلی از اعراب کسی در دنیا براشون قائل نیست. اینکه می بینید موشک‌ها و پهباد ها و ناوشکن جماران ما اینجور دشمن رو به هراس می اندازه لزوما بخاطر سطح پیشرفتگی اونها نیست قطعا اونها خودشون موشک‌ها و پهبادها و ناوهای پیشرفته تری در اختیار دارند. عامل ترس، اون ملت مستقلی هست که این سلاحها رو در دست داره. رهبری فرمودند هیچ نگرانی از سلاحهای خریداری شده عربستان وامارات و ... ندارن چون اینها به زودی به دست مجاهدان اسلام خواهد افتاد. تمام این هواپیماهای میلیون دلاری در مقابل ملت یمن با کمترین بضاعت ناتوان مونده. پس لطفا آدرس غلط ندهید مشکل اوکراین عدم استقلال اش هست. من حمایتی از کار روسیه نمی کنم اما مسلما همانطور که یک افغانستان یا یک عراق با یک دولت وابسته به آمریکا یا یک آذربایجان با یک دولت هم کاسه با اسرائیل در تضاد با منافع ملی ماست. وضع اوکراین و روسیه نیز همین است. اگر اوکراین کشور مستقلی بود و به آمریکایی ها و غرب اجازه نمی‌داد که از خاک کشورش برای تهدید روسیه استفاده کنند و همینطور برعکس به این بحران دچار نمیشد.
    • بنده IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
      8 0
      حقیقتی جالب و مورد تامل .
    • رهگذر IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
      2 0
      احسنت! آفرین! دست مریزاد! چه تحلیل خوب و فکورانه‌ای کردید. تکیه به پای خویشتن می‌شود ترس در دل دشمن!
  • رضا اکبری US ۰۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    3 0
    درس عبرت است برای ایران
  • فرزاد IR ۰۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    5 1
    غربگدایان اوکراین کشورشان رانابودکردند قابل توحه غربگدایان واصلاح طلبان منافق ایرانی .
  • IR ۰۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    1 0
    تا جایی که در اسناد تاریخی هست این مطلبی که ذکر کردی نتیجه همکاری غرب و شرق بوده نه فقط امریکا
  • جهودشناس US ۰۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    1 2
    این یک قضیه یهودی است و یهودیان دو طرف بازی میکنند. هنوز زمان میبره که بیشتر مردم بفهمند که کمونیسم جهانی همان فراماسونری است و اینها بازی هستند و بس.
  • IR ۰۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    5 1
    نتیجه تفکر غربگرایی بلایی که روحانی وظریف بر سر مسائل هسته ای بر سر کشور خودمون اوردن خقا که غربگرا هرجا باشد احمق است
  • IR ۰۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    1 0
    روسیه به اکراین حمله کرد همانگونه که غرب به لیبی و سوریه و ،،، حمله کرد
  • IR ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    5 2
    دولت اکراین مزدور دست نشانده وحلقه به گوش امریکا وخیانت این دولت به خاک خودش ووطن فروشی ونابودی مردم خودش به دلیل حلقه به گوشی وبازیچه غرب شدن ومردبزرگی چون پوتین عزت مردم وخاکش را نگه داشت وباعظمت واقتدار تودهنی تاریخی به مزدوران زد ودرود برپوتین مردبزرگی که تسلیم جباران عالم نشد وواقعا قابل ستایش است
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    0 2
    گاها من از سادگی مردم و سیاسیون خنده ام میگیره چرا باید روسیه بازیچه دست اسرائل وشریک تجاری خودش-بشه اما اگه چند ماه به عقب برگردید قضیه لواه گاز از ترکمنستان به آذربایجان وترکیه ازشمال ایران بعد قرداد انتقال گاز مصر به اردن به ظاهر اما در اصل حذف ایران از بازار گاز جهان و انتقال گاز وترانزیت آن توسط-ترکها واسرائیل و تسلط-بر اردن لبنان وسوریه چرا صدای ترکها وآذریها درنمی ادفگر میکنید میترسن نه به اونها گفتن شاید یه نفعی هم به شما هم از این سفره برسه بالاخره نابودی زیر ساختهای اوکراین و باز سازی ازن کشور میتونه سالخا اقتصاد تر کیه واسرائیل را جلو بیندازه حالا فعلا زنده باد نا زمانی که مشخص بشه کی برنده جنگه یه موشک که به کشتی باری ترکیه خورده چقدر پیراهن عثمان خواهد شد
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    1 0
    ان دوران هاییکه غرب در پی از بین بردن ادوات جنگی باقیمانده در روسیه بود بخاطر حکومت های طرفدار روسیه در اوکراین بودند. پس از ان خود شروع ب دادن عدوات جنگی حتی مجانی ب انها کرد.
  • ایرانی IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    1 0
    آمریکا از ترس اینکه یروزی اوکراین قوی بشه و از این سلاح ها به نفع خودش استفاده کنه و منافع آمریکا به خطر بیافته پیشنهاد این حرکت رو داده .. طفلکی اوکراین ( ملت اوکراین )
  • مجتبی IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    5 2
    مسئولین عزیز باید به فکر بمب اتم برای ایران باشند تجربه کشورهای ضعیف رو ببینید الان پاکستان و هند و اسرائیل و روسیه دور ایران بمب اتم دارند چرا ایران نداشته باشه
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    1 0
    این بمب افکن اونقدر بزرگه که هر رادار ضعیفی شناساییش میکنه و هر تیری که به سمت بالا شلیک بشه میخوره به این بمب افکن!!! این بمب افکن ها برای دوران جنگ جهانی طراحی شده و به درد همون موقع میخوره الان بهترین چیز موشک نقطه زن هست و پدافند قوی وسلام.
  • محمدرضا IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    5 0
    سلاح اتمي تنها راه كشورهايي مثل ماست در دنياي امروز بايد قوي و راسخ بود
  • احمدی IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    1 0
    به نظر بنده غربگداها ته ماند ه کثافت ایرانی هاو خوراک یانکی ها هستند
  • وطن IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    0 0
    فقط به این فک کنیم که جنگ هرزمانی تو یه منطقه بوده،سال ها پیش در اروپا ،سال ها در شرق آسیا ،این همه سال در خاورمیانه،والان هم جنگ از خاورمیانه کوچ میکنه به اروپا،این ها سیاسته ولی بحث اصلی اینه که جنگ در خاورمیانه تمام میشه و به اروپا میره،اینا قوانین نانوشته سیاسته
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    1 2
    هیچ انسان عاقلی سلاح های خودش رو راحت از دست نمی ده. اما روشی هم که مسولان ما در پیش گرفتن درست نیست
  • محمدعلی لارستانی IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    0 0
    قابل توجه آنهایی که نام مقدس معلمی رایدک میکشند وکف زدند . برای آن مرحوم مغروق که خواستارحذف نیروهای نظامی وهزینه کرد بودجه این بخش به اقتصاددر دوره دوم دولت(ح ر)شد ووعده داد که عملی می شود. غافل ازاینکه این مملکت صاحب دارد ولی فقیه دارد.
  • IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    0 0
    اون پیر نیمدون هم میگفت دنیای آینده دنیای بدون موشک و هواپیماست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس