کد خبر 1344915
تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۵

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: فارن‌افرز در یادداشتی به ارزیابی تأثیر بحران اوکراین بر وضعیت غرب آسیا پس از کاهش حضور نظامیان آمریکایی پرداخته است. نویسنده بیان داشته در حالی که شرکای سنتی آمریکا در اروپا، در کنار بایدن ایستاده‌اند ولی در خاورمیانه، متحدان آمریکا تمایلی به موضع‌گیری علیه مسکو نداشته‌اند.

 نویسنده این وضعیت را از عواقب کاهش تعهدات دولت‌های اوباما و ترامپ نسبت به متحدان منطقه‌ای آمریکا می‌داند. به عنوان مهم‌ترین نمونه، اسرائیل صرفاً پیشنهاد میانجی‌گری میان روسیه و اوکراین داد. اسرائیل برای تداوم حمله به نیروهای نزدیک به ایران در سوریه، به حمایت مسکو نیاز دارد.

 سایر متحدان و شرکای استراتژیک واشنگتن در خاورمیانه نیز به طور قابل توجهی ساکت بوده‌اند: از سعودی و کویت تا مصر. رهبران عربی از یاد نبرده‌اند که آمریکا از تغییر رژیم در مصر و لیبی حمایت کرد ولی این مسکو بود که اسد را در قدرت حفظ کرد. ثبات برای این رهبران مهم‌تر از تغییر است.

 با بی‌توجهی ترامپ نسبت به تعهدات امنیتی سنتی ایالات متحده، تردیدهایی را که قبلاً اوباما ایجاد کرد، تشدید شد. بایدن با اولویت دادن به چین در سیاست خارجی آمریکا، این روند را ادامه داد. هنگامی که او به جنگ در افغانستان پایان داد، رهبران خاورمیانه به یک نتیجه مشترک رسیدند: ایالات متحده دیگر شریک قابل اعتمادی نیست.

 سکوت عمومی این کشورها گویای ژئوپلیتیک جدید خاورمیانه است. روسیه به قدرتی در منطقه تبدیل شده و تا حدودی خلاء ناشی از خروج نظامی ایالات متحده را پر می‌کند. برای برخی متحدان آمریکا، مسکو قابل اعتمادتر به نظر می‌رسد. 

 رژیم صهیونیستی به دلیل وجود یهودیان بسیار در اوکراین و ترکیه به دلیل عضویت در ناتو و ملاحظات جغرافیایی‌اش به انتقاد از روسیه در حمله به اوکراین پرداخته‌اند. اما سکوت نسبی کشورهای عربی در قبال حملات روسیه می‌تواند حاکی از نفوذ فزاینده روسیه در منطقه و کاهش اثرگذاری آمریکا بر این کشورها باشد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    1 0
    امریکا برای روسیه برنامه داره البته بعد از جنگ اوکراین. ظاهرا هدف غربی ها کشوندن روسیه به صحنه جنگه و این هدف را مستمر در صحنه های دیگه پیگیری میکنن چون میدونن بطور کلی جنگ باعث تضعیف حکومت میشه.این طرح را برای ایران هم دارند ولی شرایط ایران بر عکس است چون روسیه کسی را نداشت که براش بجنگه ولی ایران نیروهای نیابتی داره و این برگرفته از اندیشه امام راحل در جهت صدور انقلاب بود و البته تدابیر حکیمانه رهبر. در هدایت این هدف. کازشناسان نخبه فقط میتونن این ویژگی را درک کنن که ایران نیروهای نیابتی داره ولی روسیه نداره و این بهتر از بمب اتمه.پس فتوای رهبر را باید با دید عقل و حکمت وارسی کرد نه تعصب و تندروی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس