کد خبر 1345929
تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۸
رای دادگاه فدرال عراق درباره نفت اقلیم و تحرکات مقامات اربیل

رای دادگاه فدرال درباره صادرات نفت اقلیم کردستان عراق، مقامات اربیل را به تحرکاتی سوق داده است.

 به گزارش مشرق، «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق با «فاضل میرانی» رئیس دفتر سیاسی حزب دموکرات کردستان عراق دیدار و در خصوص مسائل مختلف اقلیم کردستان عراق از جمله رای دادگاه فدرال در خصوص قانون نفت و گاز در این اقلیم گفتگو کرد.

به گزارش «الفرات نیوز»، «میرانی» پس از این نشست اعلام کرد که در دیدار با نخست وزیر عراق در خصوص وضعیت سیاسی کشور و حفظ حقوق قانونی اقلیم کردستان پس از صدور رای دادگاه فدرال درباره قانون نفت و گاز و همچنین پرداخت حقوق مالی کارمندان در اقلیم کردستان از سوی بغداد گفتگو شد.

نشست مقامات اربیل درباره رای دادگاه فدرال عراق

«دلشاد شهاب» مشاور عالی «نچیروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان در گفتگو با شبکه تلویزیونی کردستان 24 گفت که قرار است امروز دوشنبه 28 فوریە ( نهم اسفند)، روسای 4 قوە اقلیم کردستان عراق نشستی را برگزار کنند.

وی افزود که این نشست با حضور «نچیروان بارزانی رئیس و مسرور بارزانی» نخست وزیر اقلیم کردستان، «ریواز فایق» رئیس پارلمان و همچنین با شرکت رئیس شورای عالی قضائی اقلیم کردستان، برای بررسی پاسخ اقلیم به حکم اخیر دادگاه فدرال عراق، برگزار شود.

دادگاه فدرال عراق در جلسه روز 15 فوریه که به موضوع صادرات نفت اقلیم کردستان عراق بدون هماهنگی و اجازه دولت مرکزی اختصاص یافته بود، قانون نفت و گاز اقلیم کردستان عراق را خلاف قانون اساسی دانست.

طی این حکم، دولت اقلیم کردستان عراق ملزم شده که وزارت نفت و دستگاه بازرسی عراق را در جریان قراردادهای فروش نفت و گاز اقلیم کردستان قرار دهد.

اقلیم کردستان عراق همچنین ملزم شده که همه درآمدهای نفتی خود را در اختیار وزارت نفت عراق قرار دهد.

رایزنی بارزانی با دبیرکل جنبش بابلیون عراق

منابع کُردی اعلام کردند که دیداری در شهر اربیل مرکز اقلیم کردستان عراق میان «مسعود بارزانی» رهبر حزب دمکرات کردستان (پارتی) و «ریان کلدانی» دبیرکل جنبش بابلیون عراق و هیئت همراه وی برگزار شد.

کشور عراق ,

در این دیدار وضعیت سیاسی و آخرین تحولات روی داده در عراق، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بارزانی و کلدانی همچنین بر ضرورت حفظ حقوق تعیین شده طیف‌های مختلف عراقی در قانون اساسی این کشور و اقدام برای نزدیک تر شدن این طیف‌ها به یکدیگر، تاکید کردند.

بر اساس این گزارش؛ هیئت جنبش بابلیون متشکل از نمایندگان این حزب در مجلس عراق، از نقش اقلیم در حمایت از طیف‌های قومی و دینی مختلف این کشور، قدردانی کردند.

همچنین دیداری میان «مسرور بارزانی» نخست وزیر اقلیم کردستان و «ریان کلدانی» دبیر کل جنبش بابلیون عراق و هیئت همراه وی متشکل از شماری نمایندگان این حزب مجلس عراق، در شهر اربیل مرکز اقلیم، برگزار شد.

در این نشست وضعیت عراق و روند سیاسی آن و همچنین تلاش‌ها و اقدامات در جریان برای تشکیل دولت جدید این کشور مورد بررسی قرار گرفت.

دو طرف همچنین بر اهمیت افزایش تلاش‌ها برای نزدیک تر شدن احزاب و جریان‌های سیاسی به یکدیگر در راستای منافع عمومی شهروندان عراق و حفظ حقوق طیف‌های مختلف طبق قانون اساسی، در چارچوب اصول مشارکت واقعی در اداره کشور و تصمیمات سیاسی تاکید کردند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    0 0
    باید امریکا هر طور شده از این کشور رانده شود
  • IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    0 0
    پوتین می داند گاز و نفت روسیه را اروپا از این جهت می خرد چون روسیه را ابرقدرت می داند و نفت ایران و ونزوئلا را از این جهت تحریم کرده اند چون از ایران و ونزوئلا نمی ترسند غرب با تحریم ایران و ونزوئلا پیام بدی به روسها جهت شروع حمله داد !!!
  • IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    0 0
    روسها فقط دارند مرتب نیرو در گوستومل وارد می کنند تا حمله را به کیف نهایی کنند روسها قصد وارد نمودن 60 هزار نیرو در حومه کیف را دارند طی روزهای آینده نبرد بزرگ جهت ورود به کیف شروع

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس