رایزنی رهبر جریان صدر با بارزانی درباره روند سیاسی عراق

رهبر جریان صدر در گفتگوی تلفنی با رئیس حزب دموکرات کردستان عراق به بحث و بررسی آخرین تحولات مربوط به روند سیاسی این کشور پرداخت.

به گزارش مشرق، به نقل از بغداد الیوم، دفتر جریان صدر اعلام کرد که مقتدی صدر، رهبر جریان صدر و «مسعود بارزانی»، رئیس حزب دموکرات کردستان عراق در گفتگویی تلفنی به بررسی مواضع ائتلاف سه گانه طی مرحله آتی پرداختند.

دو طرف در این تماس تلفنی، درباره اتخاذ گام‌های لازم و هماهنگی مواضع ائتلاف سه گانه استراتژیک (جریان صدر، حزب دموکرات کردستان و ائتلاف السیادة) طی مرحله آتی برای دستیابی به تشکیل دولت اکثریت ملی رایزنی کردند.

بارزانی و صدر بر سر لزوم برگزاری نشستی با حضور نیروهای سه ائتلاف طی روزهای آتی به توافق رسیدند.

ائتلاف سه گانه شامل جریان صدر، حزب دموکرات کردستان عراق و ائتلاف حاکمیت متشکل از «عزم» به ریاست «خمیس الخنجر» و تقدم به ریاست «محمد الحلبوسی» است.

چگونه می‌توان رئیس جمهور جدید عراق را انتخاب کرد؟

«علی الفتلاوی» از رهبران ائتلاف فتح عراق تحت رهبری «هادی العامری» درباره حالتی که می‌توان از طریق آن در مرحله آتی، رئیس جمهوری جدید را انتخاب کرد، توضیح داد.

الفتلاوی در گفتگو با خبرگزاری بغدادالیوم اظهار داشت: انتخاب رئیس جمهوری جدید از طریق توافق و هم دلی بین همه نیروهای سیاسی به منظور حمایت از یک نامزد واحد میسر می‌شود.

وی با بیان اینکه انتخاب ریاست جمهوری در چارچوب توافق برای تشکیل دولت جدید قرار می‌گیرد و برخلاف آن، تصویب هر گونه نامزدی بدون توافق و هم دلی بسیار دشوار است، تشریح کرد: شرط برگزاری جلسه انتخاب ریاست جمهوری با حضور یک سوم اعضای پارلمان مستلزم توافق نیروهای سیاسی است و برخلاف آن هیچ جلسه‌ای برگزار نخواهد شد به همین دلیل تلاش‌هایی برای دستیابی به هم دلی و همگرایی بین همگان از طریق گفتگو و مذاکره در روزهای آتی وجود دارد.

تحرکات سئوال برانگیز سفیر آمریکا در بغداد

«ماتیو تولر»، سفیر امریکا در بغداد طی روزهای گذشته دیدارهایی در بغداد و اربیل با شخصیت‌های سیاسی برجسته داشته که سوالاتی را درخصوص زمان این دیدارها به وجود آورده است.

با توجه به اینکه این دیدارها پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی عراق و شرایط حال حاضر عراق برگزار شده، این سوال را به وجود آورده که آیا این دیدارها با بحران سیاسی عراق در ارتباط است یا نه.

تولر با «محمد الحلبوسی»، رئیس مجلس عراق در دفتر الحلبوسی در منطقه الخضراء دیدار و درباره تحولات سیاسی در عراق و منطقه و برخی از مسائل دارای اهمیت مشترک رایزنی کرد.

دولت اقلیم کردستان نیز اعلام کرد که «نچیروان بارزانی»، رئیس اقلیم کردستان و «تولر» طی نشستی شماری از پرونده‌ها را بررسی کردند.

بنابر آنچه در بیانیه دولت اقلیم کردستان آمده است، بارزانی تاکید کرد که اوضاع کنونی عراق نیازمند این است که دادگاه فدرال و همه طرف‌های عراق به دنبال حل مشکلات باشند و گفت که اقلیم کردستان به حل مشکلات با دولت فدرال عراق براساس قانون اساسی پایبند است.

تولر سپس به دیدار «مسعود بارزانی»، رئیس حزب دموکرات کردستان عراق رفت و دو طرف آخرین تحولات و گام‌های قانون اساسی برای تشکیل دولت جدید در عراق را بررسی کردند.

برخی رسانه های مرتبط با چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعی دیدارهای سفیر امریکا در اربیل با بارزانی را در فضا و شرایط مبهم توصیف کردند.

شبکه خبری العهد در این رابطه گفت که این دیدارها در بحبوحه تشدید رقابت سیاسی بین طرف‌های حاضر در انتخابات و تلاش برای انتخاب رؤسای سه گانه عراق انجام می‌شود.

در همین راستا «شروق العبایجی»، نماینده سابق پارلمان عراق در گفت وگویی با العربی الجدید گفت: دیدارهای «تولر» با مقامات سیاسی عراق در بحران کنونی مایه تعجب نیست. مشکل اینجاست که همه مداخلات خارجی به نفع ملت و رنج های آن نیست بلکه در خدمت طبقه سیاسی رقابت کننده بر سر قدرت است.

وی تاکید کرد که حل بحران دولت نمی تواند از سوی عراق صورت بگیرد بلکه قطعا با راه حلی از خارج از کشور خواهد بود و احتمال داد که بحران انتخاب رئیس جمهوری و سپس تشکیل دولت براساس راه حل های خارجی حل شود.

العبایجی اشاره کرد که سیستم سیاسی حاکم بر عراق است که موجب شده کشور به این وضعیت از بن بست سیاسی برسد و باب مداخلات خارجی گشوده شود.

همه این تحولات در سایه بن بست سیاسی موجود در عراق و در پی ناکامی مجلس عراق در تشکیل جلسه برای انتخاب رئیس جمهور جدید عراق رخ داده است.

در عراق نمی‌توان بدون انتخاب رئیس جمهور سراغ تشکیل دولت جدید رفت و انتخاب رئیس جمهور نیز به آرای یک سوم نمایندگان مجلس نیاز دارد یعنی ۲۲۰ رای از مجموع ۳۲۹ رای مجلس عراق.

تاکید برهم صالح بر لزوم گفتگوی اربیل و بغداد

«برهم صالح»، رئیس جمهور عراق بر لزوم گفت وگو بین بغداد و اربیل بر سر صادرات نفت تاکید کرد و از مجلس خواستار اقدام فوری برای بررسی لایحه به تعویق افتاده قانون نفت و گاز شد.

وی در بیانیه ای گفت: تردید چند ساله  گروه‌های سیاسی در تصویب قانون نفت و گاز موجب ایجاد مشکلات و بحران ها شده و ما را به این لحظه حساس رسانده که امروز با پیامدهای آن مواجهیم.

صالح بر لزوم آغاز گفتگوی جدی و فوری بین دولت فدرال عراق و دولت اقلیم کردستان برای ایجاد سازوکارهای واقع بینانه و تضمین آنچه دادگاه فدرال به دنبال اتخاذ آن است و در راستای تضمین حقوق قانونی اقلیم کردستان و سائر شهروندان عراق از طریق به کارگیری درآمدها در خدمت به شهروندان به دور از فساد و سوء مدیریت تاکید کرد.

رئیس جمهور عراق از مجلس نیز خواست فورا برای بررسی لایحه به تعویق افتاده قانون نفت و گاز از طریق غنی کردن متن آن یا ارائه لایحه قانون جدیدی به قوه مجریه و تصویب بدون اغماض آن اقدام کند.

وی همچنین بر اهمیت تشکیل شورای فدرال و اتاق قانونگذاری در نظام سیاسی موجود که در ماده ۶۵ قانون اساسی به صورت صریح و لازم الاجرا به آن اشاره شده و تاسیس نهادی عمومی برای تضمین حقوق اقلیم‌ها و استان‌ها که در ماده ۱۰۵ قانون اساسی آمده است و حمایت از این سازمان برای نظارت بر توزیع درآمدهای عراق تاکید کرد.

رئیس جمهور عراق مجددا خواستار اصلاح قانون اساسی شد که در واقع ثابت شده قابلیت اجرا ندارد یا مسئول بحران های عمیق کشور است و همچنین خواستار تکمیل و اصلاح مواد مربوط به فعالیت و تشکیل دو قوه مجریه و مقننه شد.

دادگاه فدرال عراق پیش از این در جلسه روز سه‌شنبه ۱۵ فوریه که به موضوع صادرات نفت اقلیم کردستان عراق بدون هماهنگی و اجازه دولت مرکزی اختصاص یافته بود، قانون نفت و گاز اقلیم کردستان عراق را خلاف قانون اساسی دانست.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس