کد خبر 1333689
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۰
نشست مقتدی صدر در حنانه با بارزانی و حلبوسی

منابع عراقی از نشست رهبر جریان صدر با رئیس اقلیم و نیز رئیس پارلمان عراق خبر دادند.

به گزارش مشرق، یک منبع سیاسی عراقی امروز دوشنبه اعلام کرد که مقتدی صدر رهبر جریان صدر میزبان «نیچروان بارزانی» رئیس اقلیم و «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق در نجف خواهد بود.

این منبع به ایرث نیوز عراق گفت: صدر امروز در حنانه میزبان این دو خواهد بود. این در راستای تلاش‌ها برای نزدیک کردن دیدگاه‌های میان جریان صدر و هیئت هماهنگی گروههای شیعی است.

منبع مذکور بیان کرد: بر اساس اطلاعات به بیرون درز پیدا کرده، بارزانی و حلبوسی پیشنهادهایی برای حل بحران و بن بست سیاسی موجود در عراق ارائه خواهند داد.

تاکید حزب بارزانی بر همپوشانی با جریان صدر

از سوی دیگر «عرفات کرم» یک عضو هیأت مذاکره کننده حزب دموکرات در بغداد  از یادداشت تفاهم امضا شده با جریان صدر خبر داد که شامل برنامه آماده برای دولت جهت مرحله آتی است.

او اعلام کرد: این یادداشت تفاهم براساس اصول قانونی تدوین شده است و حقوق و منافع ملت عراق و مردم اقلیم کردستان را دربرمی‌گیرد.

بر اساس گزارش شبکه «روداو»، وی در این باره گفت: طرح‌های متعددی باعث شده است تا جریان صدر، حزب دموکرات و عرب‌های اهل سنت با یکدیگر ائتلاف کنند و جریانات مذکور، همانگونه که در انتخاب هیأت رئیسه مجلس جدید عمل کردند، رئیس جمهور و نخست وزیر را به طور همزمان انتخاب خواهند کرد.

عرفات کرم افزود: فشارهایی از خارج از عراق بر اتحادیه میهنی کردستان وارد می‌شود این حزب را از پیوستن به ائتلاف تشکیل شده بین جریان صدر، حزب دموکرات و جریانات «عزم و تقدم» باز می‌دارد.

نشست ائتلاف «عزم»

ائتلاف «عزم» طی نشستی به ریاست «مثنی عبدالصمد السامرایی» بر ضرورت پرهیز از صف بندی‌هایی که مشکلات عمیق ایجاد می‌کند و تهدید کننده فرصت ثبات سیاسی و امنیتی در عراق است، تاکید کرد.

کشور عراق ,

در جریان این نشست همچنین تحولات و رخدادهای سیاسی مورد توجه قرار گرفت و بر ضرورت مشارکت همه در روند سیاسی و پرهیز از یکجانبه گرایی تاکید شد.

موضع گیری جدید اتحادیه میهنی درباره ریاست جمهوری عراق

یک عضو ارشد اتحادیه میهنی کردستان تأکید کرد درهای اتحادیه میهنی برای گفتگو باز است و برهم صالح نامزد حزب برای ریاست جمهوری است.

بر اساس گزارش «المسله»، «سوزان منصور» در این باره گفت: درهای اتحادیه میهنی کردستان برای گفتگو با همه جریانات باز است و اخبار منتشر شده مبنی بر منع مسئولان حزب از گفتگو با رسانه‌ها عاری از صحت است.

سوزان منصور افزود: طرح‌ها و توافقات اولیه و سیاسی با حزب دموکرات وجود دارد، اما طرف مقابل توافقات را نقض کرده است و نقطه اختلاف ما با حزب دموکرات فقط درباره نامزد نیست.

این عضو ارشد حزب اتحادیه میهنی تصریح کرد: نامزد کردن برهم صالح برای پست ریاست جمهوری نه فقط خواسته اتحادیه میهنی، بلکه نامزد فضای میهنی کلی اقلیم کردستان است.

آیا جریان صدر از نامزدی زیباری حمایت خواهد کرد؟

روزنامه العرب چاپ لندن نوشت: بعید به نطر می‌رسد جریان صدر حتی اگر به حمایت حزب دموکرات کردستان برای انتخاب نخست وزیر و رأی آوردن دولت مورد نظرش هم نیاز داشته باشد از نامزدی «هوشیار زیباری» به عنوان یک شخصیت متهم به فساد برای ریاست جمهوری عراق حمایت کند.

این روزنامه وابسته به عربستان سعودی در این باره اعلام کرد: حمایت از هوشیار زیباری برای ریاست جمهوری عراق، باعث تخریب وجهه جریان صدر در افکار عمومی و طبقه سیاسی عراق خواهد شد که بر این باور است فرصت بی سابقه‌ای برای رهایی از ساختار فاسد به وجود آمده پس از روند سیاسی سال ۲۰۰۳ فراهم شده است.

این روزنامه عربی چاپ لندن همچنین می‌نویسد: حزب دموکرات و اتحادیه میهنی کردستان به عنوان دو حزب اصلی اقلیم کردستان عراق اگر نمی‌خواهند پیامد اختلافات شدیدشان بر اوضاع داخلی و توازن قوای حساس اقلیم کردستان تأثیر بگذارند، از این رو محکوم هستند سرانجام درباره یک نامزد واحد به توافق برسند و تکرار نزاع بر سر پست ریاست جمهوری مانند آنچه در سال ۲۰۱۸ روی داد باعث تضعیف موضع کُردها در بغداد خواهد شد.

از سوی دیگر «برهان شیخ » یک عضو ارشد اتحادیه میهنی کردستان به تودی نیوز اعلام کرد: پذیرش یک نامزد مفسد برای پست ریاست جمهوری عراق، یک اقدام بی‌سابقه است. «هوشیار زیباری» به اتهام فساد مالی از وزارت اقتصاد برکنار شده است و مطرح کردن وی برای ریاست جمهوری عراق، توهین به قوانین کشور است.

برهان شیخ افزود: اعضای مجلس عراق برای حفظ و پاسداری قانون اساسی قسم خورده‌اند و رأی دادن به زیباری به منزله زیرپا گذاشتن این قسم و تخلفی بزرگ و به منزله به رسمیت نشناختن قوانین وضع شده است.

یادآور می‌شود که امروز قرار است اسامی نامزدهای پست ریاست جمهوری عراق  اعلام شود.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    1 0
    متاسفانه عراق شاهد اختلافات شدید بین احزاب برای تشکیل دولت جدید است و احتمال می رود این کشور به سوی فروپاشی و تجزیه پیش رود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس