وزیر امور خارجه مجارستان

وزیر امور خارجه مجارستان می‌گوید از خاک کشورش برای ارسال سلاح و نیرو به اوکراین استفاده نخواهد شد.

به گزارش مشرق، «پیتر زیجارتو»، وزیر امور خارجه مجارستان امروز دوشنبه (۲۸ فوریه/ ۹ اسفند) اعلام کرد کشورش به اوکراین سلاح ارسال نخواهد کرد و اجازه نخواهد داد از خاک این کشور برای ارسال سلاح‌های مرگبار به اوکراین استفاده شود.

وزیر امور خارجه مجارستان که به کوزوو سفر کرده تأکید کرده که کشورش قصد ندارد در جنگ میان روسیه و اوکراین دخالت کند. او گفت: «دلیل اتخاذ این تصمیم این است که چنین محموله‌هایی ممکن است هدف اقدامات خصمانه نظامی قرار بگیرند... ما باید از امنیت مجارستان اطمینان حاصل کنیم. نمی‌خواهیم در این جنگ دخالت کنیم.»

روابط میان مجارستان و روسیه از سال ۱۹۹۱ به این سو رو به پیشرفت بوده است که یکی از دلایل آن به انتخاب «ویکتور اوربان» در سال ۲۰۱۰ به عنوان نخست‌وزیر مجارستان و اعلام سیاست «گشایش به شرق» از سوی او مربوط می‌شود.

این سیاست که برای مخالفت با ائتلاف‌های غربی مانند اتحادیه اروپا، ناتو و سازمان ملل طراحی شده بود از روسیه به عنوان یک متحد قابل اتکا یاد می‌کند.

بعد از الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴، نخست‌وزیر مجارستان علی‌رغم فشارهای اتحادیه اروپا تحریم‌ها علیه روسیه را رد کرد. این موجب شده مقام‌های اتحادیه اروپا و ناتو از سیاست‌های مجارستان انتقاد کنند.

روسیه از صبح پنجشنبه (۲۴ فوریه/ ۵ اسفند) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت.

روسیه می‌گوید اوکراین به تعهداتش ذیل توافقات مینسک که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای حل مناقشه‌های موجود میان جدایی‌خواهان و کی‌یف حاصل شده بود عمل نکرده است.

اوکراین ساعاتی بعد از حمله روسیه اعلام کرد تمامی ارتباطات دیپلماتیک با این کشور را قطع کرده است. ولادیمیر پوتین گفته هدف از عملیات نظامی روسیه گرفتن توانمندی‌های نظامی اوکراین و «نازی‌زدایی» از این کشور است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    31 7
    کشورها بهتر هست با دُم شیر بازی نکنند که پوتین قهرمان حساب آنها را خواهد رسید.
  • امیر IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    20 1
    کار عاقلانه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس