گفتگوی تلفنی وزیران امور خارجه چین و مجارستان پیرامون اوکراین

«وانگ ئی» وزیر امورخارجه چین به درخواست «پیتر سیارتو» وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان پیرامون بحران اوکراین مکالمه تلفنی انجام داد.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری «شینهوآ» چین،   «پیتر سیارتو» وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان با قدردانی از تلاش های چین برای دستیابی صلح در اروپا و جلوگیری از افزایش تنش ها و بدتر شدن اوضاع در اوکراین گفت کشورش آمادگی دارد تا به شهروندان چینی برای خروج از اوکراین و بازگشت به چین کمک کند.  

وی همچنین برای همکاری مشترک در سطوح بالاتر میان دو کشور چین و مجارستان ابراز امیدواری کرد.

از سوی دیگر «وانگ ئی» نیز با تاسف بار خواندن شرایط اوکراین ابراز امیدواری کرد اتحادیه اروپا بتواند روحِ استقلال  استراتژیک خود را حفظ کند و نقشی فعال تر در حل و فصل بحران کنونی اوکراین و در گام بعدی ساختن مکانیسم امنیتی اروپایی ایفا کند.  

وزیر امور خارجه چین اولویت حال حاضر این کشور را خروج شهروندان چینی از اوکراین و امنیت آنها عنوان کرد و از دولت مجارستان به خاطر کمک به انجام این مهم قدردانی کرد. او همچنین به پشتیبانی و کمک  دو کشور از دیرباز اشاره و از سیاست های دوستانه بلند مدت دولت مجارستان در برابر کشورش تقدیر کرد و از ادامه همکاری مشترک و تقویت و تحکیم روابط میان دو کشور خبر داد.  

به دنبال عملیات نظامی بامداد پنجشنبه (پنجم اسفند) نیروهای روسیه در اوکراین، این جنگ اکنون وارد سیزدهمین  روز خود شده و همزمان با ادامه آتش جنگ، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه درحال افزایش است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه اعلام کرده عملیات این کشور در اوکراین به منزله شروع جنگ نیست بلکه اقدامی برای جلوگیری از یک جنگ در سطح جهانی است.  روسیه اقدامات خود در اوکراین را "عملیات ویژه" می نامد و می گوید برنامه ای برای اشغال اوکراین ندارد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس