همه آدم‌ها برابرند، چشم‌رنگی‌ها برابرتر!

رفتار برخی از رسانه‌های اروپایی در برابر جنگ اوکراین به حدی نژادپرستانه شده است که در شبکه‌های اجتماعی بازخوردهای جالبی داشته است. به مرور این بازخوردها می‌پردازیم.

به گزارش مشرق، «جنگ بین روسیه و اوکراین نمایش برهنه‌ای از تبعیض نژادی غرب متمدن است. وقتی چارلر دآگاتار، خبرنگار سی‌بی‌اس، مجبور به عذرخواهی در مورد حرف‌های نژادپرستانه‌اش شد این موضوع بیش از پیش هویدا شد! همچنان در چشم غرب، نژاد و رنگ مهم‌ترین شاخص انسان بودن است. در خلال پوشش اخبار جنگ شاهد تناقضات بسیاری بودیم. از پوشش خبری قطره‌های اشک یک شهروند اوکراینی تا ساخت شایعات دراماتیک در مورد سربازان اوکراین. اما اروپایی‌ها بدون هیچ ابایی به رنگین‌تر بودن خون اوکراینی‌ها نسبت به پناه‌جویان خاورمیانه‌ای اشاره می‌کردند.» این جملات اظهار نظر یک نویسنده ایرانی در صفحه اینستاگرامش در رابطه با نگاه‌های نژادپرستانه‌ایست که بازتابش در این روزها در صفحات مختلف اینستاگرام دیده می‌شود.

چند مورد از این صحبت‌های نژادپرستانه را باهم مرور می‌کنیم:

- خبرنگار سی‌بی‌اس گفت: «اوکراین مثل عراق و افغانستان نیست. اوکراین یک جای نسبتاً «متمدن» است.» این آقا تنها کسی بود که تابه حال مجبور به عذرخواهی از حرف‌های نژادپرستانه‌اش شده است.

- گزارشگر دیگری می‌گوید: «اکنون اتفاق غیرقابل تصوری رخ داده است، کشوری جهان سوم و در حال توسعه نیست. اینجا اروپاست!»

- مهمان بی‌بی‌سی: «برای من بسیار احساسات برانگیز است که می‌بینم اروپایی‌ها با چشمان آبی و موهای بلوند و بچه‌ها هرروز توسط موشک‌های پوتین کشته می‌شوند.»

مجری بی‌بی‌سی: «مسلما من این احساس را می‌فهمم و به آن احترام می‌گذارم.»

- مجری: «به صراحت بگویم, این‌ها پناهندگانی از سوریه نیستند، از اوکراین‌اند! … آنها مسیحی، سفیدپوست و بسیار شبیه افرادی هستند که در لهستان زندگی می‌کنند.»

-- مهمان الجزیره: «اگر به پناهندگان اوکراینی و لباس آنها بنگرید می‌بینید که افرادی از طبقه متوسط و مرفه هستند… بدیهی است که این‌ها پناهندگانی نیستند که از خاورمیانه یا شمال افریقا می‌گریزند. اینها شبیه هر خانواده اروپایی‌اند که کنار شما زندگی می‌کنند.»

- مجری شبکه فرانسوی: «ما در قرن بیست و یک هستیم. در یک شهر اروپایی و موشک‌های کروز داریم. انگار در عراق یا افغانستان هستیم، می‌توانید تصور کنید؟»

- مجری شبکه فرانسوی: «ما درباره فرار سوری‌ها از بمباران رژیم سوریه با حمایت پوتین صحبت نمی‌کنیم. ما در مورد اروپایی‌ها صحبت می‌کنیم که شبیه ما هستند و برای نجات جان خود کشور را ترک می‌کنند.»

- رئیس کمیته روابط خارجی مجلس فرانسه: «و خوبی این (پناهندگی اوکراینی‌ها) این است که مهاجرتی با کیفیت عالی و مهاجرت روشن‌فکران خواهد بود و ما می‌توانیم از آن استفاده کنیم.»

بازتاب در فضای مجازی

- حامد قاف در صفحه خود با انتشار چند عکس مفهومی زبان نژادپرستان را نشان داده است. این عکس‌ها که وضعیتی مشابه را در دو کشور اوکراین و یکی از کشورهای افغانستان، سوریه، یمن، لیبی و اتیوپی را نشان می‌دهد در قاب صفحه لایو طراحی شده است که و روزنامه فرهیختگان در بازنشر این تصاویر در متن زیر پست تنها یک جمله آمده است: «جنگ=جنگ است، هر جای دنیا که باشد.» فرزند خردسال اوکراینی و افغانستانی که در آغوش پدری نگران است. مادری اوکراینی و سوری که معترض از وضع جنگ در کشورش به لنز دوربین می‌نگرد. پسر بچه‌ای ۱۰-۱۲ ساله اوکراینی و یمنی. مادر و فرزندی ۲-۳ ساله که اوکراین و عراق در دو طرف تصویرند. خرابه‌های اوکراین در کنار خرابه‌های لیبی. اشک چشمان کودک مظلوم اوکراینی در کنار کودک اتیوپی. این تصاویر تنها لحظات کوچکی از تشابه این کشورهای درگیر جنگ هستند.

همه آدم‌ها برابرند، چشم‌رنگی‌ها برابرتر!

این مجموعه تصویر در صفحه‌های مجازی مورد استقبال قرار گرفته است و بارها بازنشر شده است.

همه آدم‌ها برابرند، چشم‌رنگی‌ها برابرتر!

- پرس تی‌وی هم در صفحه توئیتر خود دو تصویر را در کنار هم آورده است و بالای تصاویر نوشته است: جهانی که ما در آن زندگی می‌کنیم. تصویر سمت راست: «سنگی که در سازمان ملل به عنوان «ابزار ترور» توسط فلسطینی‌ها نشان داده شده است را می‌رساند و تصویر دیگر ویدئویی از آماده سازی کوکتل مولوتوف‌های اوکراینی است که به عنوان «ابزار دفاع» معرفی شده است.

- یکی از شهروندان ایرانی هم با قرار دادن فیلم‌های مذکور در صفحه خود، نوشته است: «نژادپرستی رسانه‌ای. پشت نقاب طرفداری از حقوق بشر»

- کاربر دیگری با انتشار همین فیلم‌ها نوشته است: «فقط اروپایی‌ها کشتن‌شان گناه دارد؟ فقط چند روز از جنگ گذشته است و کل دنیا مطلع شدن و تظاهرات کردند در حالی که هر روز ساله‌است در افغانستان، یمن، سوریه، فلسطین جنگ است و خیلی از کشورها هیچ اهمیتی نمی‌دهند و شاید حتی ندانند که کشورهای خودشان در حال تجاوز به کشورهای دیگرند. خودشان کشور دیگری را تخریب می‌کنند و بعد می‌گویند شما جهان سومی‌اید! معلوم است در جنگ و خونریزی و تحریم هیچ کشوری نمی‌تواند پیشرفت کند. ما همیشه تصور تمدن و فرهنگ از جهان اول داریم در حالی که خیلی چیزها خلاف ماست‌. به غیر از چیزهای قشنگ و رنگانگی که ما تصور می‌کنیم، این هم بخش تاریک غرب است.»

- کاربری نوشته است: «جنگ هم برای اروپایی‌هاست. جنگ کردن ما از نفهمی است و مال شما از دلاوری»

- کاربری دیگر: «ما که دفاع می‌کنیم تروریست هستیم، شما که دفاع می‌کنید قهرمان می‌شوید.»

- دیگری آورده است: «همه آدم‌ها با هم برابرند، اما چشم رنگی‌های اروپا مظلوم‌ترند، اما مردم خاور دور برای دلسوزی مستحق‌ترند، اما فقط دخترهایی که موی بور دارند، عشق بیشتری نسبت به معشوق سربازشان دارند، اما سربازان نبردهای اروپای شرقی، کشته‌های عاشق تری در جنگ هستند، اما آوارگی مردم خاورمیانه اهمیت کمتری دارد، جنگ در همه جا محکوم است ولی در اروپا محکوم تر است، متجاوز در همه جا بدکار است ولی اگر شرقی باشد بدکارتر است. همه آنها که برای آزادی می‌جنگند قهرمان‌اند، به شرطی که مردم خاورمیانه نباشند… البته تبعیضی در کار نیست؛ همه با هم برابرند اما بعضی‌ها برابرترند…! این خلاصه همه واکنش‌هایی هست که در جنگ‌های اوکراین و سوریه و عراق و افغانستان و یمن و غیره و ذلک شاهد هستیم…»

همه آدم‌ها برابرند، چشم‌رنگی‌ها برابرتر!

و اغلب پست‌های این مضمون فیلم توصیف شده از صحبت‌های خبرنگاران اروپایی نژادپرست است با کپشن: «بدون شرح!»

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • AU ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    21 6
    شما اگر راست می گی جلوی تبلیغات صدا و سیما و استفاده از چشم رنگی ها را بگیر
    • محمد IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      7 2
      به شما میگن سوفیست واقعی از چی چی نتیجه گرفتی
  • فرهاد IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    19 0
    یکی نیست به این احمقهای نژاد پرست بگه اگه اونور چشم آبی ها دارن کشته میشن اینور هم چشم آبی ها دارن میکشن ومکروا ومکرالله والله خیر الماکرین
    • سروش IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      4 0
      چشم آبی های اروپایی و انگلیسی و فرانسوی و غیره باد کاشتند و توفان درو خواهند کرد!!! اگر می بنید کشته می شوند بدانید در جایی دیگر از غیر اروپایی پشته از کشته ساخته اند در الجرایز در آمریکا و کشتار سرخپوستان در بوسنی در افغانستان در ویتنام در میانمار در عراق در سوریه در آفریقا در سودان و از همه مهم تر که همه شان درست دارند و متفق هم هستند در فلسطین عزیز و حالا دارند نتیجه کرده خود را می بینند. جو زجو روید گندم زگندم!!! از هر دستی بدی از همان دست پس میگیری!!! چه چشم آبی باشی و متمدن و چه آفریقایی تیره و چه خاورمیانه ای و چه شرق دور همه بندگان خدایت و خداوندگاراشان مکار است و بزرگترین مکرها را در آستین دارد که شیاطین چشم سبز و آبی مو بور بلوند را در هم میکوبید. اگر بلوندی ها خدایی دارند دیگران هم خدایی دارند.
  • کیایی IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    10 2
    بله واقعا صدا و سیمای خودمونم از این قاعده مستثنا نیست
  • خخخ IR ۰۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    7 1
    البته اعراب یمن باز از مسلمانان بی کس چین و هندی هم برابرترن خخخخ
    • ........ IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      2 6
      تو برو همون خخخخخخ بنویس .
  • عباس IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    0 2
    خخخ
  • FR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    3 0
    من موندم که این چشم سیاه ها ی مسلمان دو قدم راه به کشورهای اسلامی و ثروتمند خیلی خیلی ثروتمندتر از کشورهای اروپایی را می گذارند می روند چند هزار کیلومتر آن طرف به مردم ای پناه می برند چشم رنگی مو طلایی مسیحی و اکثراً بی دین و مخالف مسلمان ها پیدا کنید پرتقال فروش را

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس