کد خبر 1346812
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۳
اولین واکنش عربستان سعودی به بحران اوکراین

عربستان سعودی با صدور بیانیه‌ای در خصوص بحران اوکراین موضع خود را اعلام کرد.

به گزارش مشرق، عربستان سعودی با صدور اولین بیانیه درباره تنش بین روسیه و اوکراین  موضع خود  را در خلیج فارس اعلام کرد.

به گزارش الخلیج اونلاین، عربستان سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد  که خواستار کاهش تنش بین روسیه و اوکراین است.

دولت عربستان روز سه شنبه به تاکید شورای همکاری خلیج فارس مبنی بر حمایت از تلاش‌های بین‌المللی برای کاهش تشدید تنش در اوکراین از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی اشاره کرد.

سعودی‌ها اعلام کردند که تحولاتی را که جهان در سطوح سیاسی و امنیتی شاهد آن است، دنبال می‌کنند.

دولت عربستان در ادامه تاکید کرد که دیپلماسی به بازگرداندن امنیت و ثبات کمک می‌کند و راه را برای گفتگوهای سیاسی  که منجر به حل بحران می‌شود هموار می‌کند.

«محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان و «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه روز یکشنبه گذشته درباره وضعیت اوکراین و تأثیر بحران بر بازارهای انرژی به صورت تلفنی گفت‌وگو کردند.

طی این تماس تلفنی محمد بن سلمان به توجه عربستان نسبت به ثبات و توازن در بازارهای نفت و تعهد این کشور بر توافق اوپک پلاس تأکید کرد.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه/۲ اسفندماه با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

وی بامداد روز پنجشنبه طی یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از عملیات نظامی ارتش روسیه در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.

روسیه اعلام کرده است عملیات این کشور در اوکراین به منزله شروع جنگ نیست بلکه اقدامی برای جلوگیری از یک جنگ در سطح جهانی است.

موضع کویت، امارات و قطر در قبال تحولات اوکراین

هیئت وزیران کویت نیز در نشستی ضمن بررسی تحولات اوکراین، بر موضع ثابت کویت در مخالفت با استفاده از زور و تهدید تأکید کرد.

«احمد ناصر المحمد الصباح» وزیر خارجه کویت اعلام کرد که این کشور با نگرانی و تأسف شدید نابسامانی اوضاع و تشدید تنش‌ها در اوکراین را دنبال می‌کند. وی بر اهمیت پایبندی به اصول قانون بین‌المللی و منشور سازمان ملل در خصوص روابط بین کشورها که مبتنی بر احترام به حاکمیت کشورها، سلامت منطقه‌ای، اصول حسن همجواری و حل منازعات به روش مسالمت‌آمیز است، تأکید کرد.

این وزیر کویت همچنین ضرورت احترام به استقلال اوکراین، حمایت کامل کشورش از تمامی تلاش‌های بین‌المللی برای آرام کردن اوضاع، خویشتنداری طرفین و حل‌وفصل اختلافات با استفاده از ابزارهای مسالمت‌آمیز و نیز اتخاذ تدابیر لازم جهت حمایت از غیرنظامیان را مورد تأکید قرار داد.

امارات که عضو غیردائم شورای امنیت است، در جلسه شورای امنیت به قطعنامه محکومیت روسیه در حمله به اوکراین رای ممتنع داد. قطر نیز خواستار خویشتن‌داری طرفین شده است.

همچنین  دولت سوریه «هجمه جنون‌آمیز» کشورهای اروپایی و آمریکا علیه روسیه را محکوم و تاکیدکرد که مسکو حق دارد از خود برابر تهدیدهای کشورهای غربی دفاع کند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    0 0
    داخل آدم شده واکنش نشان بدهد
  • كريم IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    0 0
    اي عربستاني وهابي و جنايتكار اگر تو معتقد به از بين بردن تنش و دیپلماسی به بازگرداندن امنیت و ثبات و کمک به می‌کند راهي برای گفتگوهای سیاسی که منجر به حل بحران در جنگ روسيه و اوكران هستي. پس چرا در مورد يمن مظلوم چنين تصميمي از خودتان نمي گيريد اي كودك كشان خائن به بشريت.
  • IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    0 0
    عربستان وروسیه واکراین به ماچه فعلابرادررمضانف هم درحدسرعت تراکتوربابرادرپوتین بطرف اروپادارندمیتازند
  • IR ۰۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    0 0
    خدايى هميشه غصه ميخوردم كه چرا همه ى جنگ هاى دنيا بين مسلمانهاست بذاريد كمى هم اينها همديگر رو بكشند تا بدونند جنگ و كشتار يعنى چه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس