گذر از فصل زمستان بدون قطعی گاز در بخش خانگی

وزیر نفت گفت: با تعمیرات اساسی پالایشگاه ها، خطوط انتقال و ایستگاه‌های تقویت فشار گاز توانستیم در فصل سرد آمادگی کامل را برای تولید حداکثری از میدان‌های مشترک و مستقل گازی داشته باشیم.

به گزارش مشرق، جواد اوجی اظهار کرد: خوشبختانه با تلاش همکاران و متخصصان وزارت نفت و برداشت حداکثری از میدان‌ها به‌ویژه در میدان مشترک پارس جنوبی به رقم ۷۰۵ میلیون مترمکعب در روز رسیدیم. این در حالی است که متأسفانه براساس بررسی‌های وزارت نفت در ابتدای آغاز به‌کار این دولت، آمار ذخیره‌سازی‌های سوخت مایع در نیروگاه‌ها و صنایع نسبت به پارسال ۲۵ تا ۳۰ درصد پایین‌تر بود و پیش‌بینی می‌شد زمستان امسال ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون مترمکعب کسری گاز داشته باشیم.

وی افزود: با توجه به این شرایط، وزارت نفت اقدامات کوتاه‌مدت برای گذراندن فصل سرمای ۱۴۰۰ و اقدام‌های میان‌مدت و بلندمدت برای رفع مشکل کسری گاز و محدود کردن سوخت نیروگاه‌ها در سال‌های آینده را در دستور کار قرار داد.

وزیر نفت، افزایش کرایه نفتکش‌های جاده‌پیما ویژه حمل سوخت را از دیگر اقدام‌ها برشمرد و ادامه داد: خوشبختانه این مهم در همان ابتدای آغاز به‌کار دولت مصوب شد و انگیزه دوچندانی به تانکرهای سوخت‌رسان برای نیروگاه‌ها شد.

وی با اشاره به شناسایی چالش‌ها و مشکلات پارسال نیروگاه‌ها و صنایع در مناطق مختلف کشور افزود: در همان ماه‌های نخست، توانستیم ۱.۵ میلیارد لیتر بیشتر از پارسال ذخیره‌سازی سوخت مایع را برای نیروگاه‌ها و صنایع داشته باشیم.

وزیر نفت افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف را یکی از دیگر اقدام‌های انجام شده خواند و اظهار کرد: پس از سال ۹۴ تا امسال هیچگونه افزایش قیمتی برای مشترکان پرمصرف گاز انجام نشده بود که در این دولت از ابتدای آذرماه افزایش قیمت گاز برای مشترکان پرمصرف که ۲۵ درصد از مجموع مشترکان را شامل می‌شوند و ۵۰ درصد مصرف گاز را دارند، عملیاتی شد که این اقدام منجر به کاهش ۲۵ تا ۳۰ میلیون مترمکعب گاز در ماه‌های سرد امسال شد.

اوجی انجام عملیات سوآپ گازی بین ترکمنستان، ایران و آذربایجان از ۱۰ دی‌ماه در اوج سرما را از دیگر اقدام‌های کوتاه مدت عنوان و تصریح کرد: امسال نیز شاهد سرمای کم‌سابقه‌ای در کشور بودیم و بیشتر استان‌ها دمای منهای ۲۰ تا ۲۷ درجه را داشتند که خوشبختانه با همت و تلاش همکاران در وزارت نفت، تولید گاز در بخش بالادست و بخش فرآورش و انتقال گاز، زمستان امسال را بدون قطعی گاز برای بخش خانگی پشت سر گذاشتیم.

وی به محدودیت‌های گازرسانی به صنایع و نیروگاه‌ها اشاره کرد و گفت: پیش از این محدودیت‌ها، تأمین سوخت مایع برای صنایع عمده و نیروگاه‌ها در نظر گرفته شده بود که به محض اینکه مصرف گاز به‌ویژه در بخش خانگی و تجاری افزایش می‌یافت، گاز این صنایع محدود می‌شد و از سوخت مایع استفاده می‌کردند و اجازه داده نمی‌شد که فعالیت این صنایع متوقف شود و قیمت سوخت مایع نیز به قیمت سوخت گاز محاسبه شد.

وزیر نفت در توضیح برنامه‌های وزارت نفت برای سال‌های آینده با اشاره به امضای ۴.۵ میلیارد دلار قرارداد با پیمانکاران و سازندگان داخلی و خارجی برای توسعه میدان‌های مستقل گازی و افزایش برداشت از میدان‌های مشترک گازی طی این مدت، اعلام کرد: از این طریق حفظ و نگهداشت تولید گاز و در عین حال افزایش برداشت گاز در سال ۱۴۰۱ و سال‌های آینده محقق می‌شود.

اوجی همچنین از آغاز سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت نفت و گاز خبرداد و اعلام کرد که در این مدت کوتاه قراردادهای خوبی در این زمیه امضا شده است.

وی با اشاره به اینکه امسال با توجه به همه محدودیت‌ها، نسبت به پارسال روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه‌ها بیشتر داده شد، گفت: بخشی از گاز صنایع عمده که در زمستان محدود شده بود را بلافاصله با سوخت مایع جایگزین کردیم و تقریباً از این هفته نیز محدودیت گازرسانی به همه صنایع و نیروگاه‌ها برداشته شد و خوشبختانه هم‌اکنون هیچگونه محدودیتی را برای گازرسانی به صنایع و نیروگاه‌ها نداریم.

وزیر نفت اظهار کرد: با برنامه‌ریزی‌هایی که برای سال‌های آینده انجام شده، امیدواریم در سال‌های آینده گاز مورد نیاز صنایع عمده و پتروشیمی را به‌طور کامل در فصل سرد تأمین کنیم که این مشکلات را نیز در زمستان نداشته باشیم.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    0 0
    دومین دارنده ذخایر گاز دنیا!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس