.

اوجی گفت: با پتانسیل وزارت نفت و دستگاه های همکار و حمایت های دولت، اتفاقات خوبی در بخش فروش نفت طی ماه های آتی رقم خواهد خورد.

به گزارش مشرق، جواد اوجی وزیر نفت امشب ۱۰ شهریور ماه با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی مسائل حوزه نفت و انرژی از تامین سوخت زمستانی تا راهکارهای جدید برای بازار نفت پرداخت.

اوجی  با اشاره به اینکه در میادین گازی و نفتی قطعاً با کاهش افت فشار روبه‌رو هستیم گفت: در میادین نفتی ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار بشکه در طول یکسال افت خواهیم داشت . در میادین گازی نزدیک به ۱۴۰ میلیون متر مکعب ظرفیت خالی در پالایشگاه‌ها داریم یعنی میادین گازی و یا میادین مشترک گازی که کنار پالایشگاه های ما هستند به لحاظ افت تولید و یا افت فشار باعث شده تا ظرفیت خالی در پالایشگاه‌های ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه پارس جنوبی بالغ بر ۴۰ تا ۶۰ میلیون مترمکعب ظرفیت خالی داریم عنوان کرد: برخی از پالایشگاه‌ها مانند پارسیان بالغ بر ۲۰ تا ۲۵ میلیون مترمکعب ظرفیت خالی دارند.

اوجی ادامه داد: اولویت حفظ منابع است تا بتوانیم حداکثر بهره برداری را از میادین داشته باشیم،با یکسری از میادین طی دو سه سال گذشته قراردادی منعقد شده است.

وزیر نفت با اشاره به اینکه با پتانسیل وزارت نفت و دستگاه های همکار و حمایت های دولت اتفاقات خوبی در بخش فروش نفت طی ماه های آتی رقم خواهد خورد خاطرنشان کرد : برای تامین گاز مصرفی مردم در فصل سرما از هم اکنون اقداماتی در دست اجرا داریم.

وی درباره برنامه دولت سیزدهم برای فروش نفت خام و دور زدن تحریم‌ها، اظهار کرد: با ظرفیتی که در وزارت نفت و مجموعه شرکت‌های تابعه، نیروهای توانمند و متخصص وجود دارد همچنین با اراده بر فروش نفت و استفاده از توان همه ظرفیت‌ها و دستگاه‌های خارج از مجموعه وزارت نفت، با مجوزهای خوب و اختیاراتی که شورای عالی امنیت ملی به وزیر نفت داده است و همچنین حمایت‌های دولت، بی‌شک با برنامه‌ریزی و اراده محکم، قول می‌دهیم که ان‌شاءالله در ماه‌های آینده اتفاق‌های خوبی در حوزه فروش نفت رقم بخورد.

وزیر نفت افزود: گرچه پس از تحریم‌های ظالمانه علیه ایران فروش نفتمان کاهش جدی داشته است اما این توان و ظرفیت در وزارت نفت وجود دارد و یکی از راه‌ها هم تهاتر با کالا و سرمایه‌گذاری نه تنها در حوزه نفت، بلکه در دیگر بخش‌ها و صنایع هم است که از آنها بهره می‌بریم.

اوجی با اشاره به اینکه سوخت نیروگاه های ما با کاهش ۲۵ درصدی به ۱.۷ میلیارد لیتر کاهش یافته است تصریح کرد: به دنبال افزایش ۳۰ درصدی کرایه تانکر های سوخت رسان هستیم لذا باید۳۵ میلیون لیتر باید به ذخایر سوخت مایع کشور اضافه کنیم.

وی با اشاره به اینکه از دو ماه گذشته صادرات فرآورده به شدت کاهش یافت تا بتوانیم ذخایر سوخت نیروگاه‌ها و صنایع را پر کنیم افزود: به همین لحاظ کاهش شدید صادرات فرآورده را از دو ماه گذشته داشتیم و تمام توان را گذاشتیم تا بتوانیم مخازن نیروگاه‌ها و صنایع عمده را تکمیل کنیم.

وزیر نفت با بیان اینکه سال گذشته ۱۶۰ میلیون مترمکعب در برخی از روزهای فصل زمستان کسری گاز داشتیم گفت: در استان های شمالی و شمال شرق کشور به همین خاطر محدودیت هایی به نیروگاه‌ها و صنایع عمده داده شده تا آنها بتوانند گاز بخش خانگی را تامین کنند. امسال پیش‌بینی ما این است که رشد مصرفی که در کشور ایجاد شده بین ۸ تا ۱۰ درصد باشد.  در فصل سرد پیش‌بینی۲۰۰ تا  ۲۵۰ میلیون مترمکعب کسری گاز داریم، به همین خاطر از هفته گذشته که ما در وزارت نفت کارمان را شروع کردیم به جهت تامین سوخت زمستانی جلساتی را به صورت جدی با مجموعه شرکت‌های تابعه وزارت نفت شروع کردیم.

اوجی با اشاره به اینکه امیدواریم بتوانیم فصل سرد سال را بدون دغدغه طی کنیم تا سوخت مصرفی نیروگاه ها ، صنایع و بخش خانگی را تامین کنیم افزود: حجم ذخایر نیروگاه‌های ما نزدیک به ۲۵ درصد کمتر از سال گذشته است. در همین ایام ۲.۲ میلیارد لیتر سوخت مخازن نیروگاهی داشتیم که متاسفانه امسال عدد آن یک و هفت دهم میلیارد لیتر است لذا تدابیری اندیشیده شد تا از ناوگان سوخت رسان استفاده کنیم که نزدیک ۴۰۰۰ ناوگان از برنامه خارج شده بودند. امروز در این قضیه مصوبه هیئت وزیران را گرفتیم تا بتوانیم در زمینه افزایش کرایه تانکرهای سوخت‌رسان اقدام کنیم به طوری که نزدیک به ۳۰ درصد افزایش را اعمال کرده‌ایم.

اوجی با اشاره به اینکه روزانه ۳۵ میلیون لیتر باید بتوانیم اضافه کنیم گفت: پیش‌بینی ذخایر و مصرف را کرده ایم لذا ذخایر سوخت مایع امسال در نیروگاه‌ها نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد کمتر است.

وزیر نفت با اشاره به اینکه تامین گاز بخش خانگی اولویت نخست وزرات نفت و شرکت ملی گاز ایران است عنوان کرد: تلاش ما جبران ذخایر سوخت مایع نیروگاه‌های کشور است که افزون بر بحث تانکرهای سوخت‌رسان، در بخش بالادست گاز طبیعی در پارس جنوبی هم تلاش می‌کنیم ۱۲ تا ۱۴ میلیون مترمکعب هم به حجم گاز افزوده شود گرچه میزان مصرف، روند افزایش هشت درصدی دارد اما به تولید گاز آنچنان اضافه نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    2 2
    80 میلیون مردم ایران بیش از کل اروپا گاز مصرف می کنند یعنی بیش از مجموع آلمان و فرانسه و انگلیس و ایتالیا و اسپانیاو...آنوقت آنها با این گاز چقدر تولیدات صنعتی دارند و ما با این گاز چکار می کنیم.
    • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
      2 0
      این اخبارکذب محضه درست مثل مصرف برق که همیشه میگفتن مصرف ایرانیان بالاترازحداستاندارده که باانتشارامارمشخص شد که اتفاقا ازخیلی کشورها کمتر مصرف میشه درسته اسراف گناهه وهیچ عقل سلیمی اتلاف انرژی روتاییدنمیکنه اما مدیران فقط بلدند فرافکنی کنن تا کم کاریهای خودشان تواین سالها را توجیه کنن
    • IR ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      0 0
      چرا دورغ میگید. اولا چه جوری مصرف ۸۰ میلیون بیشتر ۶۰۰ میلیون میشه؟؟؟؟ اونم جایی که از تجهیزات بیشتری استفاده میکنن؟؟؟ بعد شما تجهیزات درست با مصرف کم تولید بکن بعد بیا ادعای دروغ بکن.
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    1 0
    این اولین فرد دولتی است. که برای حل مشکل حضور میدانی نکرد. شاید نمیشد درون چاه ها ومخازن گاز رفت.
  • رضا IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    0 0
    ایا مرغ ارزان میشود؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس