سرما خورده‌ام، آلرژی دارم یا به کووید مبتلا شده‌ام؟

با نزدیک شدن به بهار و نامتعادلی شرایط جوی، میزان بروز آلرژی‌های فصلی و سرماخوردگی‌ها افزایش یافته؛ اما در شرایط هم گیری کرونا یک سوال دغدغه افراد شده که آیا سرما خورده‌ام و یا به کرونا مبتلا شده‌ام؟

به گزارش مشرق، تقریبا همه افرادی که پیش از این آلرژی فصلی داشتند و این روزها با علائم سرماخوردگی از خواب بیدار می شوند، با ۹۹.۹ درصد اطمینان می دانند که این علائم مربوط به آلرژی فصلی آنهاست اما در گوشه ذهنشان یک احتمال ۰.۰۱ درصدی نیز وجود دارد که به کووید مبتلا شده باشند.

این افراد بیشتر به انجام آزمایش های سریع خانگی کووید-۱۹ روی می آورند و زمانیکه نتیجه این آزمایش ها منفی می شود باز هم از آنجاییکه می دانند نتیجه این آزمایش های خانگی کووید-۱۹ قطعی نیست و می تواند نتیجه منفی کاذب داشته باشد باز هم این احتمال اندک آنها را آزار می دهد که شاید به کرونا مبتلا شده باشم.  

سرما خورده‌ام، آلرژی دارم یا به کووید مبتلا شده‌ام؟

همپوشانی

در واقع از آنجاییکه آلرژی، سرماخوردگی و کووید-۱۹ علائم مشترک زیادی دارند، تمایز میان این وضعیت ها دشوار است.   «ملانی کارور»، مدیر «بنیاد آسم و آلرژی آمریکا» می‌گوید: آبریزش بینی و گرفتگی بینی از علائمی هستند که اغلب با همه این وضعیت ها همپوشانی دارد. همچنین گلودرد هم در سرماخوردگی و کووید-۱۹ رایج است، می تواند از علائم آلرژی نیز باشد.

با این حال اگرچه سرفه کردن احتمال ابتلا به سرماخوردگی و یا کووید را افزایش می دهد اما می‌تواند به علت تحریک شدن گلو بر اثر آلرژی نیز باشد. حتی خستگی، اگرچه معمولاً با ابتلا به کووید-۱۹ مرتبط است اما می‌تواند بر اثر ابتلا به سرماخوردگی و یا آلرژی نیز باشد به خصوص اگر گرفتگی بینی موجب بیدار نگه داشته شدن فرد مبتلا در شب شده باشد.

سرما خورده‌ام، آلرژی دارم یا به کووید مبتلا شده‌ام؟

شما به آلرژی مبتلا شده اید، اگر...

کارور می گوید: خارش چشم و بینی از علائم مشخصه آلرژی فصلی است، اما به ندرت با سرماخوردگی یا کووید-۱۹ مشاهده می‌شود. همچنین اگر فرد در گذشته آلرژی فصلی داشته است، خارش چشم و بینی به احتمال زیاد یکی از بهترین علائم بازگشت این آلرژی خواهد بود.  دکتر «مارک کوربت»، رئیس کالج آمریکایی آلرژی، آسم و ایمونولوژی می‌گوید: اگر آلرژی فصلی داشته اید به احتمال زیاد این علائم نشانه آلرژی است و بنابراین همان اقداماتی را انجام دهید که هر سال در مورد آلرژی انجام می دادید.

کارور همچنین متذکر شد که علائم آلرژی فصلی تقریباً هر سال در همان زمان اتفاق می افتد و به طور ناگهانی شروع می شود، اما علائم سرماخوردگی به تدریج ظاهر می شوند.

در حالیکه درمان علائم سرماخوردگی و کووید-۱۹ ممکن است دشوار باشد، اما خوشبختانه برای کاهش علائم آلرژی درمان‌های ساده‌ای وجود دارد. کوربت استفاده از یک اسپری استروئیدی بینی و آنتی هیستامین های خوراکی را برای کمک به کاهش علائم آلرژی در طول فصل بهار توصیه می کند.

سرما خورده‌ام، آلرژی دارم یا به کووید مبتلا شده‌ام؟

شما سرماخورده اید اگر...

کوربت می گوید: زمانیکه سرما می خورید احتمال بیشتری وجود دارد که دمای بدن شما اندکی افزایش یابد. همچنین ممکن است لرز یا بدن درد داشته باشید که واقعاً در مورد آلرژی وجود ندارد. همچنین به طور معمول، یک سرماخوردگی معمولی احتمالاً تنها چند روز طول می‌کشد، در حالی که آلرژی ادامه دارد.  اما از آنجایی که سرماخوردگی معمولاً علامت مشخصه بزرگی ندارد که بتوان به آن توجه کرد، احتمالاً همواره گزینه ابتلا به سرماخوردگی حذف می شود. سرماخوردگی به ندرت باعث بروز استفراغ، حالت تهوع، اسهال یا سردرد می شود که از علائم آشکار کووید-۱۹ هستند. سرماخوردگی همچنین با خارش که نشانه کلاسیک آلرژی فصلی است، مرتبط نیست.

و از آنجایی که سرماخوردگی می تواند برخی از علائم خفیف کووید-۱۹، مانند سرفه، گلودرد و آبریزش بینی را به همراه داشته باشد، بهترین کار برای تشخیص ابتلا به سرماخوردگی و یا کووید انجام آزمایش است.  آزمایشی برای تشخیص ابتلا به سرماخوردگی وجود ندارد، اما می‌توان با انجام آزمایش PCR یا آزمایش سریع کووید-۱۹، متوجه شوید که آیا به کرونا مبتلا شده اید یا خیر.

سرما خورده‌ام، آلرژی دارم یا به کووید مبتلا شده‌ام؟

به کووید-۱۹ مبتلا شده اید اگر...

دو سال را با کووید-۱۹ زندگی کرده‌ایم، و کارشناسان اکنون با علائم منحصر به فرد این ویروس فراگیر آشنا هستند.  از دست دادن ناگهانی حس بویایی یا چشایی - به خصوص اگر آبریزش یا گرفتگی بینی ندارید - یک علامت مشخص ابتلا به کووید-۱۹ است.  کووید همچنین اغلب با تب مداوم همراه است، در حالی که علائم آلرژی هرگز شامل تب نمی‌شود. تب ناشی از سرماخوردگی در صورت تظاهر، کوتاه مدت است.

همچنین مشکل تنفسی نیز مادامیکه به آسم مبتلا نباشید، یکی از علائم منحصر به فرد ابتلا به کووید-۱۹ است. کارور می گوید: «در افراد مبتلا به آسم، آلرژی و سرماخوردگی می تواند باعث بروز تنگی نفس شود. کووید-۱۹ تنها بیماری است که به تنهایی با تنگی نفس مرتبط است.  همچنین اگر حالتون خوب نیست و می دانید که با فرد مبتلا به کووید-۱۹ در تماس بوده اید، این نیز یک شاخص بسیار خوب است که چه علائم داشته باشید و چه نداشته باشید، بهتر است برای آرامش خاطر خود و محافظت از اطرافیانتان آزمایش کرونا بدهید.

نتیجه

بنابراین خارش چشم و بینی علامت مشخصه آلرژی فصلی است، اما به ندرت با سرماخوردگی یا کووید-۱۹ دیده می شود.   از دست دادن ناگهانی حس بویایی یا چشایی  به‌ویژه اگر آبریزش یا گرفتگی بینی ندارید، از علائم مشخصه کووید-۱۹  است. کووید-۱۹ همچنین اغلب با تب مداوم همراه است، در حالی که علائم آلرژی هرگز شامل تب نمی شود. سرماخوردگی اغلب تب کوتاه مدت دارد و به ندرت باعث بروز استفراغ، حالت تهوع، اسهال یا سردرد می شود که از علائم آشکار کووید-۱۹ است. سرماخوردگی همچنین با خارش که از علائم مشخصه آلرژی است، همراه نیست.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس