کد خبر 1349085
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۷
الماس

شرکتی نوپا به نام ایتر دایموندز به نخستین تولیدکننده ای تبدیل شده که از کربن اتمسفر برای تولید الماس های پایدار استفاده می کند.

به گزارش مشرق، وقتی به الماس فکر می کنیم، تصاویری مانند زیورآلات گران قیمت یا معدنچیانی که در شرایط سخت کار می کنند تا این سنگ گران بها را استخراج کنند در ذهن ما نقش می بندد. "الماس های خونین" یا "سنگ های کثیف" اطلاحاتی هستند که برای تجارت الماس هایی که از مناطق جنگی و اردوگاه های کار اجباری استخراج و به صورت برش نخورده فروخته می شوند، بکار برده می شود.

اما اکنون شرکتی نوپا به نام ایتر دایموندز (Aether Diamonds) که در سال ۲۰۱۸ توسط رایان شیرمن و دنیل وینو همراه با رابرت هاگمن تاسیس شده است، به نخستین تولیدکننده ای تبدیل شده که از کربن اتمسفر برای تولید الماس های پایدار استفاده می کند.

به گفته ایتر دایموندز، هر قیراط الماس فروخته شده برابر با ۲۰ متریک تن دی اکسید کربن گرفته شده از اتمسفر است که این کار با استفاده از ترکیبی از جذب مستقیم هوا و سایر روش های حذف کربن از جمله جداسازی کربن، صورت می گیرد.

این روش تولید می تواند با حذف کربن از هوا به مبارزه با تغییرات آب و هوایی کمک کند و با جلوگیری از نقض حقوق بشر در زمینه استخراج الماس به خود صنعت نیز کمک کند.

جذب مستقیم هوا از ابتدا بخشی از ماموریت ایتر دایموندز بوده است. شیرمن و وینو این شرکت را پس از مطالعه درباره جذب مستقیم هوا در سال ۲۰۱۸ تاسیس کرده و به دنبال یافتن روشی برای تولید الماس با استفاده از کربن بیرون کشیده شده از هوا بودند.

ایتر دایموندز طی سال گذشته میلادی صدها قیراط الماس تولید کرده و عرضه نخستین الماس های خود به مشتریان را از اواسط سال ۲۰۲۱ آغاز کرد. اکنون، این شرکت تولید هزاران قیراط الماس در سال ۲۰۲۲ را برنامه ریزی کرده است.

ایتر دایموندز اکنون می تواند گواهینامه B Corp را به اعتبار خود اضافه کند. برای دریافت این گواهینامه، یک شرکت باید عملکرد اجتماعی و زیست محیطی بالایی را نشان داده، تعهد قانونی به پاسخگویی داشته و در زمینه فعالیت های خود شفافیت نشان دهد. کسب گواهینامه B Corp آسان نیست. بیش از یکصد هزار شرکت طی یک دهه گذشته برای دریافت این گواهینامه درخواست داده اند که تنها ۴۰۰۰ شرکت موفق به دریافت آن شده اند.

چگونه از دی اکسید کربن هوا الماس ساخته می شود؟

ایتر دایموندز فرآیند تولید الماس را با خرید دی اکسید کربن از تاسیسات کلایم‌ورکس (Climeworks)، شرکتی پیشرو در زمینه جذب مستقیم هوا که مقر آن در سوئیس است، و انتقال آن به آمریکا آغاز می کند. دی اکسید کربن خریداری شده فرآیندی اختصاصی را پشت سر گذاشته و به متان با خلوص بالا یا CH۴ تبدیل می شود.

سپس، این متان مستقیما به راکتورهای الماس تزریق می شود، جایی که روش رسوب‌دهی شیمیایی بخار برای رشد مواد الماس سخت طی چند هفته بکار گرفته می شود.

فرآیند رسوب‌دهی شیمیایی بخار گازها را تا دمای بسیار بالا و تحت شرایط نزدیک به خلاء گرم می کند که مقادیر زیادی انرژی مصرف می کند. اما با توجه به این که ایتر دایموندز مقابله با تغییرات آب و هوایی را دنبال می کند، نیروی مورد نیاز این فرآیند و مراحل دیگر تولید از منابع بدون کربن مانند انرژی خورشیدی و هسته ای تامین می شود.

الماس های تولید شده به شهر سورات در هند ارسال می شوند که آنجا برش خورده و صیقل داده می شوند و پس از آن برای فروش دوباره به شهر نیویورک ارسال می شوند.

منبع:عصر ایران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    1 0
    اینا از هوا الماس استخراج میکنن ما هم هنوز داریم نفت رو خام میفروشیم و حال میکنیم
    • DE ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
      0 0
      این از بی همتی مهندسین پتروشیمی است. اگر با این اخبار یک تکونی بخودشون بدن خوب میشه.
    • CA ۰۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
      0 0
      اینا خودتحقیرندارند مثل ما
  • DE ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    0 0
    با این روش علمی انحصار بازارالماس صهیونیست ها دود میشه میره هوا.خداروشکر.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس