گروسی: گفتگو‌های سازنده‌ای با ایران داشتیم

در جریان سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران، توافقی برای تعیین نقشه‌ی راه حل و فصل پرونده‌ی پادمانی ادعایی آژانس علیه کشورمان شکل گرفت که ابهامات جدی درباره آن وجود دارد!

به گزارش مشرق، «رافائل ماریانو گروسی» عصر روز جمعه به همراه دو کیف بزرگ از وین به تهران آمد. سومین سفر گروسی به تهران در دولت سیزدهم، همزمان با برگزاری آخرین مرحله از ماراتن مذاکرات وین بود.

ایران همواره تاکید کرده است که حل پرونده پادمان یکی از خطوط قرمز خود برای حصول توافق در وین است، به همین دلیل انتظار بود این پرونده در فاصله‌ی زمانی سه ماهه از زمان سفر قبلی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران مورد حل و فصل قرار گیرد.

منابع آژانس به استناد اطلاعات غلط کشورهای غربی است

از آن جایی که آژانس بر خلاف ادعایش مبنی بر اینکه یک سازمان فنی و حرفه‌ای است، در قبال کشورمان همواره رویکرد سیاسی داشته و بارها به استناد اطلاعات غلط صهیونیست‌ها و غرب، کشورمان را متهم به فعالیت‌های غیرقانونی هسته‌ای کرده است که البته همواره این ادعاها مورد اثبات قرار نگرفت!

این بار نیز طرف‌های غربی که بر اساس برجام متعهد به رفع تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه علیه کشورمان بودند، به دنبال سو استفاده از پرونده‌ای باز تحت بهانه‌ی پادمان برای حفظ اهرم‌های فشار خود در دوران پس از احیای برجام بودند که با پافشاری تیم مذاکره‌کننده کشورمان در مذاکرات وین، بر لزوم حل و فصل شدن این پرونده، این دیپلمات ژولیده آرژانتینی را به تهران کشاند.

پرونده‌ی پادمانی ادعایی آژانس توسط باند ترامپ و شرکا علیه ایران باز شد

تاریخچه‌ی شکل‌گیری این پرونده‌ی ادعایی نیز از ابتدا به عنوان بخشی از پروژه مشترک رژیم صهیونیستی و دولتِ ترامپ در جهت تخریب برجام و مشروعیت‌زدایی از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان، ذیل کارزار فشار حداکثری مطرح و پس از آن با فشار آمریکا و سه کشور اروپایی به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کشیده شد. قطعنامه آژانس نیز در ژوئن ۲۰۲۰ نیز توسط همین سه کشور اروپایی (فرانسه، انگلیس و آلمان) و آمریکا پیگیری شد.

گروسی در اولین برنامه‌ی خود در تهران، با حضور در سازمان انرژی اتمی کشورمان با محمد اسلامی رئیس این سازمان دیدار کرد و دو طرف پس از پایان جلسه‌ی خود در کنفرانس خبری مشترک شرکت کردند و از حصول یک توافق برای زمانبندی حل و فصل پرونده‌ی ادعایی پادمانی آژانس خبر دادند.

اسلامی: فلسفه وجودی برجام صرفاً دفع و رفع اتهامات است

اسلامی در این خصوص تصریح کرد: به یک جمع‌بندی رسیدیم که مدارکی که باید بین سازمان انرژی اتمی و آژانس مبادله شد، حداکثر تا خرداد انجام دهیم و برای روز باز اجرا که جزو مفروضات مذاکرات وین است، اینها حل و فصل شود و همانگونه که در توافق برجام مورد تصمیم گیری قرار گرفته بود، مجدد مورد تصمیم‌گیری و بسته شدن قرار گیرد.

وعده‌ی نسیه‌ی رافائل / بمب ساعتی آژانس برای توافق احتمالی وین

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه یک سال است در حال توضیح به ادعاهای مطرح شده هستیم، این بار قرار است چه اتفاقی بیفتد که تضمینی باشد و این موضوع حل شود؟ بیان کرد: فلسفه وجودی برجام و مذاکراتی که انجام شد صرفاً برای دفع و رفع این اتهامات از سر کشور بود. ایجاد یک برنامه توطئه آمیزی که توسط صهیونیست‌ها مدیریت و هدایت شود، متأسفانه انتها ندارد و دلیل شکل گیری برجام هم عبور از همین موانع ادعایی بود که در سال ۲۰۱۵ بسته شد. ولی باز مجدداً شیطنت‌ها ادامه یافته و در این مقطع که مذاکرات در وین در حال انجام است و در مراحل پایانی قرار گرفته است، به همین دلیل روشن و واضح، این یکی از خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران است که این موارد ادعایی باید برای همیشه بسته شود و بیش از این مزاحمت سر راه ملت ایران و کشور ایجاد نکند.

گروسی: بدون تفاهم ایران و آژانس در مسائل پادمانی، توافق جامع در خصوص برجام را بسیار دشوار می‌شود

گروسی نیز در تأیید اهمیت این مذاکرات تصریح کرد: در صورتی ایران و آژانس درباره مسائل پادمانی باقیمانده تفاهم نداشته باشند، تصور اینکه توافق جامع درباره برجام به نتیجه برسد، بسیار دشوار است.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از دیدار با اسلامی به میدان مشق رفت تا با امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در این دیدار با اشاره به نقش رژیم صهیونیستی در ایجاد اختلاف انگیزی و بحران سازی، توجه مدیرکل را نسبت به هر گونه سو استفاده رژیم صهیونیستی از سازوکارهای آژانس جلب کرد.

وعده‌ی نسیه‌ی رافائل / بمب ساعتی آژانس برای توافق احتمالی وین

گروسی در آخرین برنامه از سفر روز شنبه به تهران با «محمد مخبر» معاون اول رئیس جمهور دیدار و گفتگو کرد که مخبر در این دیدار بر توسعه همکاری‌ها با آژانس تاکید کرد و گفت: مبنای اصلی تشکیل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کمک به توسعه و ترویج دانش صلح‌آمیز هسته‌ای در سراسر جهان است و تهران از گسترش همکاری‌های آتی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در راستای استفاده صلح‌آمیز از دانش هسته‌ای استقبال می‌کند.

در نهایت پس از چند ماه رفت و برگشت، بالاخره سازمان انرژی اتمی کشورمان و آژانس بین المللی انرژی اتمی به یک بیانیه مشترک برای ترسیم نقشه راه حلو فصل پرونده‌ی پادمانی ادعایی آژانس دست یافتند که بر اساس این بیانیه سازمان انرژی اتمی حداکثر تا ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ توضیحات کتبی مرتبط با آن دسته از سوالات مطرح شده توسط آژانس در خصوص موضوعات مربوط به سه مکان که ایران به آن‌ها نپرداخته است را به همراه اسناد پشتیبان مربوطه به آژانس ارائه خواهد کرد، سپس ظرف دو هفته پس از دریافت توضیحات کتبیِ سازمان و اسناد پشتیبان مرتبط با آن، آژانس این اطلاعات را مرور کرده و هر سؤالی در مورد این اطلاعات دریافت شده را به سازمان ارائه می‌کند و ظرف یک هفته پس از ارائه اطلاعات به سازمان توسط آژانس در خصوص هر سوال دیگر در مورد این اطلاعات، آژانس و سازمان برای بررسی سوالات در تهران تشکیل جلسه خواهند داد؛ برای هر مکان جلسات جداگانه‌ای برگزار خواهد شد.

وعده‌ی نسیه‌ی رافائل / بمب ساعتی آژانس برای توافق احتمالی وین

در پایان مدیرکل در نظر دارد با انجام فعالیت‌های بالا و به دنبال ارزیابی مربوطه توسط آژانس، نتیجه‌گیری خود را پیش از برگزاری شورای حکام در خرداد ۱۴۰۱ (ژوئن ۲۰۲۲) گزارش کند.

گروسی پس از بازگشت از ایران و در بدو ورود به وین به خبرنگاران درباره فضای همکاری میان ایران و این نهاد بین‌المللی گفت: چیزها در حال حرکت به سوی فضایی بهتر است.

وعده‌ی نسیه‌ی رافائل / بمب ساعتی آژانس برای توافق احتمالی وین

رابطه‌ی مستقیمی بین بسته شدن سوالات آژانس و توافق وین وجود دارد

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز در جریان نشست خبری خود در خصوص اینکه حل‌وفصل پرونده پادمانی جز خطوط قرمز ایران قبل از توافق احتمالی در وین بوده، اما اکنون بسته شدن این پرونده به زمانی دیگر موکول شده است، گفت: سوالاتی که از سوی آژانس در خصوص برخی از اماکن ایران مطرح شد که جمهوری اسلامی ایران جواب آن‌ها را داد، اما لازم بود در یک بستر زمانی تعیین و توافق شده، شکل روشن پیدا کند که در چه زمانی این‌ها بسته خواهد شد و این همکاری جامع فنی است که بر اساس آن طی زمان کوتاهی تمام سوالات با همکاری فنی که بین ایران و آژانس پاسخ داده شود.

وی تصریح کرد: طبیعی است که رابطه مستقیمی بین بسته شدن این سوالات و توافق در وین وجود دارد. این توافق باید به صورت همزمان و جزئی از آن توافق حاصل شود.

با توجه به اظهارات مقامات مختلفی ایرانی و خارجی حاضر در مذاکرات وین در خصوص احتمال حصول توافق در آینده‌ی نزدیک، سوالات و ابهامات مهمی در خصوص توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح است؛ زیرا پیش‌تر کشورمان حل و فصل پرونده ادعایی پادمان را جزو خطوط قرمز خود برای حصول توافق مطرح کرده بود، در صورتی که اگر توافق احتمالی در وین به وسیله‌ی ایران امضا شود، هیچ ضمانتی برای بسته شدن این پرونده وجود ندارد و اگر آژانس در پایان موعد زمانی توافق شده (خرداد) ادعاهای جدیدی را مطرح کند، آنگاه بهانه‌ی جدیدی در دست غرب برای ایجاد اخلال در انتفاع ایران از منافع توافق خواهد بود.

ابوالفضل عمویی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص گفت: شکل‌گیری یک راه‌حل پایدار میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که منجر به خاتمه پرونده ایران در مسائل پادمانی شود، قطعاً توافق احتمالی با گروه ۴+۱ را نیز پایدار خواهد ساخت، اما بدون چنین توافقی و بدون خاتمه پرونده ادعاها علیه ایران، هرگونه توافقی با گروه ۴+۱ از نظر ما پایدار نخواهد بود. این در حالی است که معتقدیم پایداری توافق یک اصل اساسی است.

از این رو لازم است مسئولان مربوطه قبل از امضای هر توافقی با غرب، نسبت به حل و فصل این پرونده اقدام کنند، در غیر اینصورت پرونده ادعایی پادمان همانند بمبی ساعتی هر لحظه امکان تحت شعاع قرار دادن منافع کشورمان در توافق احتمالی وین را دارد و می‌تواند به عنوان مهره اصلی بازی سیاسی آژانس به نفع غربی‌ها باشد!

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • حفظ خطوط قرمز در عمل: DE ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    6 0
    حل‌وفصل پرونده پادمانی جز خطوط قرمز ایران قبل از توافق احتمالی در وین بوده، اما اکنون بسته شدن این پرونده به زمانی دیگر موکول شده است.
    • IR ۰۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      6 0
      هر چقدر سپاه مردم ایران را سربلند می کنه سازمان انرژی اتمی خار و ذلیل مینماید
    • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      4 3
      صد رحمت به روحانی وظریف...
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      1 0
      ایران باید به گونه ای توافق کند که شرطی باشد یعنی بگوید درصورتی که آژانس دوباره ادعایی جدید کند بلافاصله ایران از توافق خارج خواهد شد و همه تعهدات باطل میشود
  • DE ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    10 1
    خدا را شکر بالاخره توافق حاصل شد. گروسی که اینبار از بس عجله داشت کفش نپوشیده بود پرید و گفت یافتم یافتم....راه حل را یافتم ما با تهران توافق کردیم که بعد توافق کنیم که دیگه برای همیشه توافق کنیم که هر چند ماه یکبار توافق کنیم نه چند سال یکبار و سالها توافق کنیم تا زندگی مردم اینقدر شرطی و منحل بشه که دیگه احتیاج به توافق نداشته باشه باشه . حالا این ایده خودشه یا ایده باباشه؟ احتمالا ایده عمه شه. خوب بلد شدند اعصاب مردم ایران را بازی دهند خودشان را مسخره کرده اند.
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    8 0
    درود بر مشرق ، یادداشت و تحلیل مفید ارزشمندی بود امیدوارم مسئولین مذاکره کننده ایرانی به این نکته مهم که فرمودید توجه کنند در غیر اینصورت ظرف چند ماه آینده دوباره بازی آژانس بین المللی با ایران شروع می‌شود تحت همین بهانه ها مجددا" تحریم ها را مجددا" فعال خواهند کرد .. نباید به غربی ها و مامور غربی ها در آژانس اعتماد کرد .. زنده باد ایران
  • IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    8 0
    غربی ها و عامل غربی ها همین گروسی دقیقا" همین هدف رو دارند می‌خواهند دریچه و روزنه ای باز نگهدارند تا هر زمان دوست داشتند بهانه تراشی کنند و به راحتی از تعهدات خودشون طفره بروند .. غربی ها ٱدم نمیشن پینوکیو تو قسمت های آخرش آدم شد ولی این غربی ها ... هرگز هرگز ..
  • IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    3 9
    خوشم میاد با دست پس میزنین برجام رو ولی با پا همچین زیر پوستی پیش میکشین
    • IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
      5 0
      این که گفتی خودش یک تعریف از سیاست ما ایرانیان مجازی جان ، ما هم بازی بلدیم .. وقت کشی بلدیم .. هر زمان لازم باشد همین کارو خواهیم کرد تا تو خوشت بیاد .. خخخ
    • IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
      5 0
      اتفاقا عجلکی و هول هولکی کار را بدینجا رساند ، همه چیز برای همیشه حل و فصل بشه و بهانه آنهم با وجود امثال آمریکا . حداکثر باقی نمانه . ورود آمریکا به برجام باید کاملا حساب شده باشه ، بقول معروف گوشت بدست گربه ندهیم . بخاطر تعجیل ، خدای ناکرده متضرر شویم و انگشت ندامت بدهان بگیریم .،
    • IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      5 1
      ای طوطی من فهمید که احیای برجام برای "جبران" بخشی از خسارت هایی است که در زمان فریدون به ایران وارد شد. ولی شماها و مزدورای ماهواره ای (بخصوص اون نوری زاده مزدور و بیسواد) nabafahmid !
  • IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    2 0
    اینها کلک های لحظه آخری هستند. اوباما هم در برجام قبلی ب مکانیزم ماشه نام «بشکن عقب گرد» را داده بود تا کسی ب ماهیت آن پی نبرد و تاکید داشت بدون آن آمریکا ب هیچ وجه برجام را نمی پذیرد. از این نام گذاری های گمراه کننده قبلا هم انجام داده اند، مثلا زمانی که می‌خواستند اولین بمب هسته ای را بسازند در محلی در نیویورک مرکزی بنام «مرکز تحقیقات ....» ایجاد کردند و بعد نگران شدند کسی ممکن است از این عملیات آگاه شود، در صورتیکه در آن زمان چنین اقدامی خارج از تصور مردم بود، نام پروژه را ب «...» تغیر دادند.
  • علی IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    1 0
    این تحلیل ها رو به وزارت خارجه بدید ما که کاره ای نیستیم
  • Farhad US ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    4 0
    داستان هسته ای جمهوری اسلامی ایران تا زمان ظهورحضرت همچنان ادامه خواهد داشت
  • IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    5 0
    مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ، بهتر از توافق بد است و بهترین کار این است که بدون هیچ‌گونه توافقی، با یک بیانیه‌ی رسمی به طرف‌های غربی اعلام کنیم که مذاکرات را تا بیستم فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای تعلیق می‌کنیم؛ چنانچه تا آن تاریخ راستی‌آزمایی لغو تمام تحریم‌ها صورت پذیرفت و مطالباتمان وصول شد، به مذاکرات برمی‌گردیم و در غیر این‌ صورت در همان روز این شجره‌ی خبیثه‌ی برجام را بر سرشان کوبیده و با اقتدار از برجام خارج خواهیم شد و ان‌شاءالله تحریم‌ها را از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی خنثی‌ خواهیم کرد.
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    2 0
    باید همه تحریم ها لغو گردد و 6 ماه راستی ازمائی شود. بعد ما فعالیتی اتمی را به سطح سابق بر گردانیم. البته یک گرم از مواد اتمی تولید شده را نه باید جائی فرستاد و نه فروخت. بلکه باید در محلی مناسب با مهر و موم ازانس در ایران نگهداری شود.
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    1 0
    در صورتی که اگر توافق احتمالی در وین به وسیله‌ی ایران امضا شود، هیچ ضمانتی برای بسته شدن این پرونده وجود ندارد و اگر آژانس در پایان موعد زمانی توافق شده (خرداد) ادعاهای جدیدی را مطرح کند، آنگاه بهانه‌ی جدیدی در دست غرب برای ایجاد اخلال در انتفاع ایران از منافع توافق خواهد بود.
  • IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    2 1
    بازهم کلاه سرما گذاشتن بابا برای یکبار هم که شده بجنگیم و تماش ‌کنیم .
  • IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    4 0
    به حرف های گروسی اعتماد نکنید جاسوس و عامل دشمن است و هدفش کمک به غرب برای فریب ایران است.
  • داریوش IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    2 0
    متاسفانه بیشترین ضربه را خورده ایم
  • IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    2 0
    اف ب شرف نداشته غربیها که معلوم نیست از جان ما چه میخواهند
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    0 0
    باید برای همیشه بسته شود؟! مگه نمی کنید قبلا بسته شده بود دوباره باز شد پس هیچ تضمینی نیست و ندارد که بعداً باز نشود تنها راه ما قوی شدن و قدرت گرفتن خودمونه نه امید بستن به وعده های دشمن
  • رضا IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    0 0
    با اين وجود چرا مذاكره ميكنيد ؟! شماها كه از روحانى بيشتر خواهان رابطه با غربيد !
  • IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    0 0
    فقط یک ساده می تواند قبول کند که آژانس حرفه ای عمل می کند و در این بازه زمانی پرونده را می بندد و دیگر آن را باز نمی کند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس