گروسی:مذاکرات خوبی در ایران داشتیم/بیانیه مشترک گام‌های آتی ما را ترسیم می‌کند

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که مذاکرات خوبی را در ایران داشته و بیانیه مشترک با سازمان انرژی اتمی ایران گام‌های آتی را در خصوص موضوعات ترسیم می‌کند.

به گزارش مشرق، رافائل گروسی این مطلب را در بازگشت از سفر تهران به خبرنگاران در وین مطرح کرد.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز (شنبه) با رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر امور خارجه کشورمان در تهران دیدار کرد. در نتیجه رایزنی‌های فشرده صورت گرفته، سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی بیانیه مشترکی را در خصوص سرعت بخشیدن و تقویت همکاری‌ها و گفت وگوهای بین خود برای حل و فصل موضوعات صادر کردند.

گروسی گفت تا ماه ژوئن (خرداد) انتظار دارد که یک جمع‌بندی به شورای حکام ارائه دهد.

وی با بیان اینکه «مسایل پادمانی سیاسی حل نمی‌شود و این را نمی‌پذیرد» افزود: به همین خاطر است ما درگیر روند پادمانی هستیم و بیانیه امروز گواهی بر این مطلب است. مدیرکل آژانس اظهار داشت که این سازمان درباره یکی از مکان‌هایی که ادعای کشف ذرات اتمی مطرح شده بود سووال ندارد که منجر به طی کردن پروسه‌ای شود.

او درپاسخ به سووال درباره بر اینکه گفته بود، اگر ایران و آژانس توافق نکنند تصور محقق شدن برجام اشتباه است گفت: به نظرم تصورات من در این مقطع ارزشی در روند مذاکرات وین ندارد. او گفت که بلحاظ فنی به مسئولیتش آگاه است اما حس او ارتباطی به گفت‌وگوها ندارد.
گروسی در پاسخ به این سووال که اگر شما نتوانید اعلام کنید که پرونده ادعایی بسته شده برجام می‌تواند اجرا شود یا نه بیان داشت که این مساله مربوط به مشارکت کنندگان برجام است نه مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی.

او درپاسخ به سووالی درباره اینکه آیا در سفرش پیرامون کاهش سازوکارهای نظارتی آژانس در ایران صحبت کرده هم گفت: این مساله به مشروط به مذاکرات بازگشت به برجام است. ما در این رابطه این‌باره صحبتی نکردیم چون سرگرم تدابیر اولیه هستیم که به ما اجازه داده یکسری نظارت‌هایی را داشته باشیم تا به اجرای کامل برجام بازگردیم. 
وی افزود که نیازی به طرح این موضوع در سفرش به ایران نداشته چون بازرسی‌ها طبق فرمتی که توافق شده جریان دارد. گروسی یادآور شد که طبق توافق انجام شده « آن‌ها اطلاعات را تا زمان بازگشت به برجام نگه می‌دارند»

گروسی در پاسخ به این سووال که آیا جمع‌بندی آژانس در ماه خرداد می‌تواند سووالات جدیدی را ایجاد کند که شورای حکام بخواهد پرونده را باز نگه دارد گفت که بیانیه خیلی با دقت نوشته شده است مبنی بر اینکه ما درباره چه چیزی توافق کردیم. اینکه تلاش کنیم در ژوئن یک جمع‌بندی برسیم. ممکن است این اتفاق بیفتد یا نیفتد. اگر ایران همکاری کند فرآیند بخوبی طی می‌شود و شاید نیازی به رسیدن تا ژوئن نباشد. در غیر اینصورت من به عنوان مدیرکل به طرح سووالات و تداوم فرآیند ادامه می‌دهم 
وی افزود که بیانیه صادر شده خیلی سر راست مسائل را مطرح کرده است تا به نتیجه برسیم.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اشاره کرد که فرق فرآیندی که با ایران به توافق رسیده با روند سال ۲۰۱۵ درباره پرونده پی‌ام‌دی این است که ایران متعهد شده با ما کار کند و من هم متعهد شدم که تلاش کنم تا به جمع بندی برسم. این جمع بندی به گفته او می‌تواند نهایی یا نصفه باشد. وی با این حال گفت که قصد او این است که کارها در مسیر خوبی پیش برود.

گروسی در پاسخ به این سووال که آیا آژانس از تحقیق در مکان چهارم منصرف شده گفت: آنچه ما به دنبالش هستیم در آن مکان نیست. برای ایران هم امکان ندارد که وجود یا عدم وجود ذرات اتمی در این مکان را ثابت کند. بنابراین دلیلی برای ادامه این مساله وجود ندارد.

وی البته عنوان کرد که چنین پرونده‌هایی در اژانس بسته نمی‌شود. گروسی با بیان اینکه این سازمان ارزیابی خود را در هر مقطع ارائه می‌دهد افزود: در این مقطع دلیلی ندارد که این روند را ادامه دهیم چون به هیچ جا نمی‌رسد.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در پاسخ به سوالی در مورد امیدواری او در خصوص نتیجه این روند گفت: ما بهترین تمایل را داریم. من این را به وزیر خارجه ایران و سایر مقامات اعلام کردم. ما باید با عزم جدی کار کنیم. ما دقیق می دانیم به چه نیاز داریم و ایرانی ها نیز دقیق می دانند ما چه می خواهیم.
گروسی افزود:  ما سوالات خود را با ایرانی ها مطرح کرده ایم. همانطور که می دانید چارچوب زمانی که ما در این بیانیه تعیین کرده ایم بسیار الزام آور است زیرا ایرانی ها باید تا ۲۰ مارس نخستین جواب خود را ارائه کنند. بنابراین ما می خواهیم این روند سرعت داشته باشد.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا جمع‌بندی آژانس در توافق وین گنجانده خواهد شد گفت: این مساله به تصمیم مذاکره کنندگان بستگی دارد اما من چنین انتظاری ندارم

مدیرکل آژانس در خصوص اطلاع از انتقال تاسیسات تولید سانتریفیوژ از کرج به اصفهان هم گفت: ما از این مکان به خوبی آگاهی داریم. کارشناسان ما در موارد مختلف از آن دیدار کرده اند. ما با موفقیت دوربین های خود را در تاسیسات اصفهان نصب کرده ایم. ما در حال  حاضر تصاویر را ضبط می کنیم اما به آنها دسترسی نداریم و اگر برجام احیا شود خواهیم توانست به این تصاویر دست یابیم.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • بختیاری IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    2 0
    جناب نوکر کدخدا امیدواریم مثل دفعات قبل به محض رسیدن به جنگل غرب حرفت عوض نشه،
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    2 0
    تیم قوی مذاکره کننده‌ی ایران به غربی‌ها فهماند که ان‌شاءالله دیگر از خطوط قرمز کشور عقب‌نشینی نخواهیم کرد؛ اکنون مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ، بهتر از توافق بد است. اکنون بهترین کار این است که بدون هیچ‌گونه توافقی، با یک بیانیه‌ی رسمی به طرف‌های غربی اعلام کنیم که مذاکرات را تا بیستم فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای تعلیق می‌کنیم؛ چنانچه تا آن تاریخ راستی‌آزمایی لغو تمام تحریم‌ها صورت پذیرفت و مطالباتمان وصول شد، به مذاکرات برمی‌گردیم و در غیر این‌ صورت در همان روز این شجره‌ی خبیثه‌ی برجام را بر سرشان کوبیده و با اقتدار از برجام خارج خواهیم شد و ان‌شاءالله تحریم‌ها را از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی خنثی‌ خواهیم کرد.
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    0 0
    همین مانده بود که این مردک هم برای ما ضرب‌الاجل تعیین کند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس