اصفهان

شهر اصفهان با دارا بودن صدها اثر تاریخی و طبیعی و طبیعت بکر خود، هر ساله پذیرای مسافران نوروزی اسـت.

به گزارش مشرق، استان اصفهان از استان‌های مرکزی ایران است که مرکز آن، شهر اصفهان می‌باشد. استان اصفهان ششمین استان پهناور، سومین استان پرجمعیت ایران و رتبه اول شهرنشینی کشور را دارد. مهم‌ترین شهرهای این استان اصفهان، کاشان، گلپایگان و نجف‌آباد می‌باشند.

شهر اصفهان با دارا بودن صدها اثر تاریخی و طبیعی و طبیعت بکر خود، هر ساله پذیرای مسافران نوروزی اسـت؛ مسافرانی کـه خیلی از آنها، بیشتر از مـا اصفهانی‌ها مکان‌هـای‌ دیدنی شهر را می‌شناسند اما خیلیشان هم بـه دنبال زیباترین مکان‌هـای‌ گردشگری شهر اصفهان هستند تا سفر خود را بهتر از هر سال در اصفهان تاریخی بگذرانند.

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری نصف جهان +تصاویر

تقریبا همه اصفهان را با سی‌ و سه پل و عالی‌قاپوی آن و انواع گز و پولکی‌ هایش می شناسیم. اما این شهر باستانی با معماری هـای‌ ویژه و بناهای ماندگار، جاذبه هـای‌ گردشگری بی‌شماری دارد. اگر قرار اسـت بـه این شهر بروید خوب اسـت در مورد مکان هـای‌ گردشگری آن اطلاعات کامل داشته باشید.

اصفهان «سپاهان» مرکز استان اصفهان، با پهنه‌ای حدود ۲۵۰ کیلومترمربع، در دل فلات ایران قرار گرفته اسـت. آب و هوای شهر اصفهان نیمه خشک و معتدل اسـت، بـه طوری که متوسط درجه حرارت سالانه این شهر حدود ۱۶ درجه سانتیگراد و متوسط بارندگی سالانه این شهر در حدود ۱۳ میلی ‌متر می باشد.

بطور کلی، اصفهان شهر کم آبی اسـت ولی بـه واسطه وجود رودخانه زاینده رود، کشاورزی در این استان توان رشد پیدا کرده اسـت.

اصفهان بـه لحاظ واقع ‏شدن در مرکز جغرافیایی ایران و با داشتن آب و هوایی معتدل و خاکی حاصلخیز و آب ‏کافی زاینده ‏رود «زنده رود»، از دیرباز بـه‏ عنوان مکانی برای سکونت، مورد توجه بوده اسـت.

 

جاذبه های‌ گردشگری اصفهان

در میان شیرینی هـای‌ اصفهان گز و پولکی اصفهان از همه ی معروفتر هستند؛ مهم‌ترین غذای محلی اصفهان از نظر آنوبانینی؛ کـه بسیار مورد توجه مسافران و گردشگران اسـت “بریانی” «بریونی» نام دارد کـه خوراکی گوشتی و بسیار چرب بوده و در بیشتر نقاط شهر می‌توان آن را تهیه کرد. عمده آثار باستانی اصفهان مربوط بـه دوره صفویه و مهم‌ترین مناطق گردشگری آن در حاشیه زاینده رود قرار دارد.

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری نصف جهان +تصاویر

عمارت عالی قاپو، مسجد شیخ لطف الله، مسجد امام «مسجد شاه»، کلیسای وانک، منار جنبان، کاخ چهل ستون، کاخ هشت بهشت، چهار باغ، آتشگاه،آرامستان قدیمی تخته فولاد،بازار تاریخی اصفهان، میدان نقش جهان، باغ پرندگان، پل خواجو، پل شهرستان، سی و سه پل «پل الله وردی خان» و… از مهم ترین نقاط دیدنی و تاریخی شهر اصفهان می باشند.

مکان های زیبا و گردشگری اصفهان

عمارت چهلستون در اوایل قرن ۱۱ هـ .ق در میان باغ و مجموعه بناها و کاخهای محوطه دولتخانه صفوی ساخته شده اسـت . این عمارت عمدتاً بـه منظور پذیرائی رسمی از میهمانان و سفرای خارجی ، طی سه مرحله و طبق یک طرح واحد ساخته شده اسـت .

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری نصف جهان +تصاویر

مرحله اول ـ تالار اصلی و بزرگ . مرحله دوم ـ ایوان آئینه و اطاقهای طرفین آن . مرحله سوم ـ ایوان ستون دار که از هجده عدد ستون و سقف چوبی تشکیل شده اسـت . نام چهلستون بـه نشانه کثرت ستونها و انعکاس تصویر بیست ستون در آب استخر اسـت .

نقاشی هـای دیواری چهلستون زیر نظر هنرمند نامدار عصر صفوی ، رضا عباسی با خصلت بزرگ نمائی بـه شیوه مینیاتورهای ایرانی انجام گرفته اسـت . چهار تابلو بزرگ داخل سالن ، صحنه هایی از میدانهای جنگ و مجالس پذیرائی پادشاهان صفوی را نشان می دهد . دو تابلو بزرگ میانی از الحاقات بعدی با موضوعات مشابه اسـت که بـه قلم صادق نقاش باشی «هنرمند دوره قاجار» ترسیم شده اسـت.

متأسفانه بسیاری از نقاشی هـای دوره صفوی در زمان حکومت ظل سلطان ، تخریب گردیده اسـت . از اشعار دلپذیر نجیب کاشانی که بـه «خط محمد صالح اصفهانی» بر پیشانی ایوان ستوندار مرقوم گردیده ، چنین مستفاد می گردد که این عمارت بی نظیر در اوایل قرن ۱۲ هـ.ق دچار آتش سوزی گردیده و در زمان شاه سلطان حسین صفوی تعمیر شده اسـت .

زاینده رود

زاینده‌ رود مهم‌ترین‌ رودخانه‌ مرکز فلات‌ ایران‌ اسـت‌. این‌ رودخانه‌ بـه‌ دلیل‌ جوشش‌ چشمه‌هـای‌ ‌فراوان‌ از سرچشمه‌ تا مصب‌، بـه‌ زاینده‌ رود معروف‌ شده‌ اسـت‌. این‌ رودخانه‌ از جبهه‌ شمال‌ شرقی‌ زردکوه‌بختیاری‌ سرچشمه‌ میگیرد و تا باتلاق‌ گاوخونی‌ جریان‌ می‌یابد.

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری نصف جهان +تصاویر

طول‌ این‌ رودخانه‌ حداکثر ۴۲۰ کیلومتر و عرض‌ مسیر آن‌ از ۱۰ تا ۲۰ متر در دره‌ها و تا ۸۰۰ متر در شهر اصفهان متفاوت‌ اسـت‌. از ابتدا تا انتهای‌ مسیرزاینده‌ رود، بیشه‌ زارهای‌ سرسبزی‌ در سواحل‌ آن‌ وجود دارند که‌ در زیبائی‌، طراوت‌ و لطافت‌ آب‌ و هوا و چشم‌اندازهای‌ پیرامون‌ رودخانه‌ بسیار موثر هستند.

میدان نقش جهان

یکی از زیباترین میدانهای جهان بـه طول حدود ۵۱۲ متر و عرض ۱۶۰ متر اسـت که در اطراف آن اطاق هائی در دو طبقه با یک اندازه و شکل احداث شده اسـت . تعداد چهار اثر تاریخی بی نظیر در اطراف میدان قراردارد . عمارت عالی قاپو ـ مسجد امام ـ مسجد شیخ لطف اله و سر درب بازار قیصریه ، در وسط میدان اصلی ، زمین و دو دروازه سنگی چوگان بوده اسـت .

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری نصف جهان +تصاویر

میدان امام امروزی یکی از مراکز خرید صنایع دستی و همچنین محل برگزاری بسیاری از مراسم ملی و مذهبی می باشد . در هر هفته نماز پرشکوه جمعه در این میدان برگزار می گردد .

بازار قیصریه

سردرب قیصریه در شمال میدان امام «نقش جهان» ساخته شده اسـت . این سردرب ، یکی از زیباترین نقاشی هـای مربوط بـه دوران صفویه را نشان می دهد . از این سردرب ، وارد یکی از زیباترین بازارهای جهان می شویم . این بازار در دوران صفویه مرکز فروش کالاهای گران قیمت بوده اسـت و نمایندگان شرکتهای خارجی در این مکان دارای حجره هائی بوده اند .

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری نصف جهان +تصاویر

بازار اصفهان یکی از بزرگترین بازارهای ایران اسـت که دارای قسمتهای مختلف می باشد و در هرقسمت کالاهای خاصی را بـه فروش می رسانند . برای مثال قسمت صنایع دستی ، طلا و نقره ، قالی ، کفش و غیره . بازدید از همه ی قسمتهای بازار ساعتها بـه طول می انجامد .

عمارت عالی قاپو اصفهان

این کاخ در قرن یازدهم هجری در شش طبقه احداث شده اسـت . هر طبقه تزئینات هنری خاصی را دارا می باشد . از قسمتهای مهم این کاخ ، ایوان طبقه سوم ، حوض مسی در ا“ و تالار پذیرائی همین طبقه که با زیباترین نوع نقاشی و گچ بری تزئین شده اسـت .

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری نصف جهان +تصاویر

تالار موسیقی طبقه ششم و تزئینات گچبری بی نظیر آن و اغلب کارهای هنری بـه وسیله رضا عباسی هنرمند معروف آن دوران انجام شده اسـت .

مسجد امام اصفهان

در جبهه جنوبی میدان نقش جهان ـ «میدان امام» ـ یکی از زیباترین مساجد جهان اسلام قراردارد که بـه دستور شاه عباس اول ، توسط استاد علی اکبر اصفهانی احداث گردیده اسـت . در مرحله اول سردرب اصلی و جلوخان ورودی با دو مناره خارجی مسجد ساخته می شود . درب مسجد با ورقهای نقره و طلا تزئین گردیده و مربوط بـه دوره شاه صفی ، جانشین شاه عباس اول اسـت .

در داخل مسجد یک حیاط اصلی و مرکزی ، با چهار ایوان و دو حیاط فرعی جانبی قراردارد . گنبد خانه جنوبی بـه صورت دو پوش اجرا گردیده و فضای بین این دوگنبد حدود ۱۲ متر ارتفاع دارد .

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری نصف جهان +تصاویر

ارتفاع گنبد خارجی از کف مسجد ۵۰ متر می باشد . کتیبه هـای مسجد، توسط خطاطان و خوشنویسان معروف دوران صفویه مانند : علیرضا عباسی ، عبدالباقی تبریزی ، محمدصالح اصفهانی و محمدرضا امامی مزین شده اسـت .

تمام سطوح جرزها و دیوارها و گنبد و مناره ها و طاق نماهای داخلی و خارجی مسجد از کاشیهای هفت رنگ و مرعق پوشیده شده اسـت . نقوش این کاشی کاریها «گل و بوته ها» بـه صورت مجرد و رمزی ظاهر می شود .

مسجد شیخ لطف اله اصفهان

در ضلع شرقی میدان امام «نقش جهان» مسجدی قراردارد که در زمان شاه عباس اول صفوی ، هنگام احداث میدان و همراه با بناهای اطراف آن بـه منظور محل عبادت و حوزه تدریس مرحوم شیخ لطف اله ، که از علما و روحانیون بزرگ جبل عامل در لبنان بوده ، ساخته شده اسـت . ساختمان مسجد در سال ۱۰۱۱ هـ .ق آغاز و در سال ۱۰۲۸ بـه پایان رسیده اسـت .

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری نصف جهان +تصاویر

این مسجد دارای یک شبستان زیرزمینی اسـت که کف گنبدخانه را از سطح زمین بالاتر قرارداده اسـت . بخاطر استفاده هـای خاص علمی ـ مذهبی از این مسجد ، نیازی بـه احداث حیاط و مناره نبوده اسـت . گنبد بر روی هشت طاق جناغی قرار گرفته و لبه این طاقها با کاشیهای پیچ بـه رنگ فیروزه ، تزئین یافته اسـت .

سطوح داخلی بـه ویژه محراب مسحد شیخ لطف اله از شاه کارهای بی نظیر هنر کاشی کاری هفت رنگ و معرق اسـت. در محراب دو کتیبه وجود دارد که عبارت ذیل بر انها نوشته شده اسـت : عمل فقیرحقیر محتاج بـه رحمه خدا محمد رضا بن استاد حسین بنا اصفهانی .

این نوشته مبین آن اسـت که استادان و هنرمندان و سازندگان بناهای آن زمان در مقابل قدرت جان آفرین تسلیم فرود آورده و هرگز نخوت و تکبر بـه وجودشان راه نیافته اسـت .

مسجد جامع اصفهان

مسجد جامع اصفهان در گوشه شمال غربی میدان قدیم احداث گردیده اسـت . مسجد اولیه درکنار روستای قدیمی یاوان و احتمالاًُ بر روی یک بنای مربوط بـه قبل از اسلام احداث گردیده اسـت .

شهر اصفهان در سال ۲۴ هجری ، دین مبین اسلام را می پذیرد و اولین مسجد رادر محل فعلی با ابعادی محدودتر در سال ۱۵۶ هجری می سازد . در قرن سوم هجری بـه علت گسترش شهر و ازدیاد جمعیت ، مسجد وسیع تری بر روی مسجد اولیه پایه ریزی می گردد . عمده ترین سبک معماری بـه کار رفته در مسجد مربوط بـه دوره سلجوقی ، بـه شیوه رازی اسـت .

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری نصف جهان +تصاویر

در این شیوه کاربرد آجر و ایجاد نماهای آجری با طرحهای گره در حد اعلاء مهارت و زیبائی در نمای داخلی و خارجی گنبدهای خاکی و نظام الملک ظاهر گشته اسـت . گچ بری محراب او لجایتو ، تزئینات کاشی کاری و خطوط بنائی و مقرنس سازی هـای مختلف ایوانها همراه با کتیبه هـای خط کوفی و ثلث ، نشانگر کوشش و علاقه هنرمندان اصفهانی در بنای این مسجد می باشد .

مسجد جامع اصفهان را می توان ، بـه حق دایره المعارف معماری و یادگارهای با ارزش تاریخی ، فرهنگی و هنری شهر اصفهان محسوب نمود و بخاطر همین ارزشهای نهفته اش ، حفاظت و مراقبت از آن ، از جمله وظائف دینی ، ملی و فرهنگی همگان تلقی می گردد .

کاخ هشت بهشت اصفهان

کاخ هشت بهشت در میان باغ بلبل ، داخل مجموعه دولتخانه دوره صفوی در زمان حکومت شاه سلیمان «در نیمه دوم قرن ۱۱ هجری قمری» ساخته شده اسـت .

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری نصف جهان +تصاویر

موقعیت ممتاز باغ و عمارت هشت بهشت بـه گونه ای بوده که ورودی هـای باغ از کلیه اضلاع آن انجام می گرفته اسـت . در جنوب باغ هشت بهشت در زمان شاه سلطان حسین ، مجموعه مدرسه و کاروان سرا و بازارچه احداث گردیده اسـت .

نام هشت بهشت عمدتاً در اصطلاح زمان خود ، بـه معنای هشتی یا ورودی بهشت بوده اسـت . عمارت هشت بهشت در دو طبقه و بر روی یک کرسی با ازاره سنگی ساخته شده و ترکیب احجام و فضاهای معماری بـه گونه ای ماهرانه و متناسب انجام گرفته اسـت . در وسط ساختمان ، فضای اصلی و مرکزی قرار دارد که در پلان بـه صورت هشت ضلعی اسـت .

ارتباط دو طبقه از طریق دو دستگاه راه پله انجام می گیرد کلیه سطوح ایوانهای هشتی مرکزی ، اتاقها و راهروها ، با سبکهای متنوعی تزیئن شده اسـت . از جمله خصوصیات منحصر بـه فرد این عمارت ، حوض مروارید و آبشار ایوان جنوبی اسـت که آب آن از حوض فوقانی تأمین شده اسـت .

کوه صفه اصفهان

کوه صفه نام کوهی در جنوب اصفهان اسـت. کوه صفه یکی از محبوب ترین جاذبه‌هـای‌ گردشگری اصفهان اسـت.

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری نصف جهان +تصاویر

پل خواجو اصفهان

در قسمت شرق رودخانه زاینده رود و پل خواجو از آثار دوره صفویه در سال ۱۰۶۰ هجری ، مصادف با زندگی شاه عباس دوم احداث شده اسـت . پل خواجو در طراحی قدیم برای چندین منظور در نظر گرفته شده اسـت. قسمت فوقانی برای حرکت سریع و عبور کالسکه ها و چهارپایان بوده در حالی که بخش تحتانی عمدتاً برای حرکت آرام و توقف و تأمل عابرین پیاده بوده اسـت .

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری نصف جهان +تصاویر

قسمت زیرین تماماً از سنگ و ملات ساروج ساخته شده و دهانه هـای عبور آب بـه صورت بند با تخته هـای قطور چوبی قابل کنترل بوده و با بستن کامل دهانه ها سطح آب در قسمت غربی پل بالا آمده و دریاچه کوچکی را بـه وجود می آورد . در سمت شرقی ، پلکانهای سنگی انسان را تا حد تماس با آب بـه پائین هدایت می کند . ضمن اینکه این پلکانها خود محلی برای نشستن و لذت بردن از مناظر طبیعی می باشد .

در قسمت مرکزی پل ، عمارت بیگلربیگی در طبقه فوقانی و در دو طرف راهروی پل برای پذیرائی و تشریفات رسمی ساخته شده اسـت که اطاقهای آن در دوره هـای مختلف با نقوش رنگ طلائی تزئین گردیده اسـت.

سی وسه پل اصفهان

زمانی که اصفهان بـه عنوان مرکز حکومت دولت صفویه انتخاب می گردد ، جهت گسترش شهر بـه طرف جنوب متمایل می شود . و عنصر مهم شهرسازی در آن طرح ، محور چهار باغ بوده که از دروازه دولت بـه سوی جنوب احداث می گردد و حدود شش کیلومتر طول آن بوده اسـت .

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری نصف جهان +تصاویر

این خیابان الزاماً از رودخانه عبور می نماید و بدین جهت معماران آن زمان، پل الهوردیخان را که بـه سی و سه پل معروف می باشد بر روی زاینده رود و منطبق بر محور چهارباغ ایجاد می نمایند . زمان احداث پل درحد فاصل سال‌هـای ۱۰۰۸ تا۱۰۱۱ هجری قمری بوده و طول آن سیصد متر و عرض آن ۱۴ متر می باشد .

این پل از معماری بسیار زیبا و متناسب برخوردار اسـت ، نظم طولانی دهانه هـای آن ، ابهت و وقار خاصی در آن بـه وجود آورده اسـت . در طرفین سطح فوقانی ، دو راهروی سرپوشیده ساخته شده که هم در زمستان و هم در تابستان سرپناه مطمئنی برای عابرین می باشد . پل الهوردیخان را می توان نتیجه مطلوب ترکیب فنون در مهندسی با هنر معماری محسوب کرد .

کلیسا و موزه وانک اصفهان

در قرن یازدهم هجری ، تعدادی از ارامنه ساکن در ارمنستان فعلی بـه اصفهان منتقل گشته و در دهکده ای در جنوب غرب اصفهان سکونت داده شدند . نام آن دهکده را جلفا گذاشتند . پادشاهان صفوی براساس فرامینی که صادر کردند ، آزادی هـای مذهبی برای آنها را تضمین نمودند و این اقلیت ارامنه را مورد حمایت قراردادند . در بین ساکنان جلفا ، تجار و افرادی که دانش فنی آن دوران را دارا بودند ، وجود داشتند .

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری نصف جهان +تصاویر

با کمک و مساعدت تجار ارمنی چند کلیسا از جمله کلیسای وانک احداث گردید . اکنون جلفا بخشی از شهر اصفهان محسوب می گردد . کلیسای وانک یکی از زیباترین کلیساهای ایران اسـت که دارای آمیخته ای از معماری ایرانی و اروپائی می باشد .

داخل کلیسا تزئینات هنری از جمله گچبری ، نقاشی و طلاکاری وجود دارد . در کنار کلیسا ، موزه با ارزشی وجود دارد که در آن تابلوهای نفیس نقاشی ، کتب خطی و سایر اشیا نفیس هنری دیده می شود .

آتشگاه اصفهان

کوه آتشگاه در ۷ کیلومتری غرب اصفهان در همان مسیر منارجنبان قراردارد . ارتفاع این کوه حدود ۱۶۸۰ متر از سطح دریا اسـت . در زمان ساسانیان یک آتشکده در بالای این کوه احداث شده اسـت .

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری نصف جهان +تصاویر

ساختمان از خشت هـای بسیار بزرگ و ضخیم ساخته شده اسـت . جایگاه و محل روشن نگه داشتن آتش هنوز در بین خرابه هـای بالای کوه دیده می شود و این بنا یکی از معدود بناهای مربوط بـه دوران قبل از اسلام اسـت .

منارجنبان اصفهان

منارجنبان یکی از آثار تاریخی معروف ایران اسـت که در ۵ کیلومتری غرب اصفهان در جاده اصفهان بـه نجف آباد قراردارد . ساختمان دارای یک ایوان و دو مناره اسـت . قبر عبداله این محمد ابن محمود یکی ازچهره هـای شاخص قرن ۸ هجری در این بنا قراردارد . احداث این بنا همزمان با دوران حکومت ایلخانیان مغول می باشد . این بنا از نقطه نظر معماری ، دارای ارزش فراوانی اسـت .

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری نصف جهان +تصاویر

یکی از ویژگیهای این بنا این اسـت که اگر یکی از مناره ها تکان داده شود ، مناره دوم و تمام ساختمان تکان و حرکت بسیار محسوس دارد . ارتفاع ایوان از سطح زمین ۱۰ متر و ارتفاع مناره ها ۵/۱۷ متر می باشد . مسئله بسیار مهم این اسـت که این بنا را برای تکان دادن نساخته اند وتکان دادن زیاد آن موجب ویرانی بنا می گردد .

مسجد حکیم اصفهان

جاذبه هـای‌ گردشگری اصفهان مسجد حکیم اصفهان یکی از مساجد بسیار نفیس چهار ایوانه اسـت که در فاصله سال‌هـای ۱۰۵۱ تا۱۰۷۳ هـ .ق مقارن با سلطنت شاه صفی و شاه عباس دوم بـه همت طبیب حکیم محمد داوودخان ملقب بـه تقرب خان بر روی ویرانه هـای مسجد جامع جور جیراز بناهای قرن چهارم هجری ساخته شده اسـت . براساس کتیبه هـای موجود ، معمار این بنا محمدعلی بن ستاد علی بیک اصفهانی اسـت .

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری نصف جهان +تصاویر

آن چـه مسجد حکیم را در عداد مساجد بسیار نفیس دوران صفویه قرار می دهد ، ارزشهای خاص معماری ، کتیبه هـای متعدد آن اسـت که بـه دست استاد محمدرضا امامی ، خوشنویس نامدار عصر صفویه تحریر شده اسـت . از دیگر قسمتهای دیدنی این بنا می توان بـه محراب بسیار زیبایی که با مقرنسها و کتیبه ها که بـه خط ثلث بر زمینه لاجوردی تزئین یافته اسـت اشاره کرد .

گنجینه های هنرهای تزئینی اصفهان

گنجینه «موزه» هنرهای تزئینی ایران در عمارت تاریخی ، رکیب خانه قراردارد . که در اوایل قرن ۱۱ هـ .ق مقارن با سلطنت شاه عباس اول در میان مجموعه بناهای دولتخانه صفوی احداث و بـه عنوان محل نگهداری لوازم سوارکاری و یراق آلات مرکب سلطنتی مورد استفاده قرار می گیرد .

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری نصف جهان +تصاویر

این عمارت در دوره قاجار ، اندونی ظل السلطان حاکم اصفهان بوده و در دوره پهلوی نیز بـه عنوان اداره و ثبت احوال مورد استفاده قرار داشته اسـت . این گنجینه مشتمل بر بخش هـای مختلف خوشنویسی از قبیل آثار خطی و کتابت ، جلد سازی و نگارگری و آثار لاکی ، بافته ها و رودوزیهای سنتی ، فلزکاری ، آثار چوبی ، سفال و آبگینه می باشد که یادگارهای نفیس و ارزشمندی از دوره صفوی و قاجاریه را در بر می گیرد .

مقبره‌ مجلسی‌

این‌ آرامگاه‌ در گوشه‌ شمال‌ غربی‌ مسجد جامع‌ اصفهان واقع‌ شده‌ اسـت‌. در این‌ آرامگاه‌ غیر از ملامحمد تقی‌ مجلسی‌، چند تن‌ از علمای‌ شیعه‌ از جمله‌ فرزند وی‌ ملاباقر مجلسی‌ نیز بـه‌ خاک‌ سپرده‌ شده‌اند. ازاره‌ بقعه‌ دارای‌ کاشی‌کاری‌ و بدنه‌ آن‌ دارای‌ تزئینات‌ نقاشی‌ و آینه‌ کاری‌ اسـت‌. در داخل‌ آینه‌ کاری ها، دو تصویر قلمی‌ از ملا محمد باقر مجلسی‌ مشاهده‌ می‌شود. سر در قدیمی‌ آرامگاه‌ با مقرنس‌هـای‌ گچی‌ تزئین‌ شده‌ اسـت.

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری نصف جهان +تصاویر

نقاشی های‌ داخل کاخ چهل ستون اصفهان

احتمالا از عصر ساسانیان که سپاهیان «اسپهان» در دشت حاصلخیز اطراف شهر گرد آمدند بـه این‏ نام خوانده شده اسـت. در سال ۱۹ ه. ق. اصفهان بدون جنگ و خونریزی و با انعقاد یک صلحنامه بـه دست سپاهیان اسلام افتاد و جزیی از سرزمین وسیعی شد که اسلام بر آن حکومت می‏کرد.

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری نصف جهان +تصاویر

در دوره سیصد ساله پس از آن، این شهر اغلب دست ‏بـه‏ دست می‏شد تا اینکه در قرن چهارم هجری، در زمان آل ‏زیار و آل ‏بویه، بـه‏ عنوان پایتخت مورد استفاده قرار گرفت. در قرن پنجم، در دوران سلجوقیان، پایتخت امپراطوری وسیعی شد که یک مرز آن رود سیحون و مرز دیگرش سواحل شرقی دریای مدیترانه بود.

غارت وحشیانه شهر بـه دست تیمور لنگ و قتل ‏عام ساکنان آن در سال ۷۸۹ ه. ق. اصفهان را بـه وضع اسف‏باری دچار کرد.

در زمان نخستین حکمرانان صفوی در قرن دهم هجری، اصفهان از مراکز مهم تجارت، فرهنگ و صنعت گردید. در اوایل قرن یازدهم «۱۰۰۶ ه.ق.» پایتخت شاه ‏عباس از قزوین بـه اصفهان انتقال یافت و قریب یک قرن ‏و نیم این شهر پایتخت سلسله صفویه بوده و بـه همین واسطه از شهرت جهانی برخوردار شد.

از مناره های‌ اصفهان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

مناره‌ مسجد علی‌

این مناره‌ کتیبه‌هایی‌ بـه‌خط‌ کوفی‌ دارد و خطوط‌ و تزئینات‌ آن‌ از آجر اسـت‌. تاریخ‌ بنای‌ آن‌ قرن‌ ششم‌ هجری‌ اسـت‌.

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری نصف جهان +تصاویر

مناره‌ باغ‌ قوشخانه

از بناهای‌ قرن‌ هشتم‌ هجری‌ اسـت‌ که ‌تزئینات‌ کاشی‌ کاری‌ زیبائی‌ دارد.

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری نصف جهان +تصاویر

مناره‌ چهل‌ دختر

یکی‌ از آثار جالب‌ دوره‌ سلجوقی‌ اصفهان مناره‌ چهل‌ دختر اسـت‌ که‌ با تزئینات‌ آجری‌ و کتیبه‌هـای‌ کوفی‌ آراسته‌ شده‌ اسـت‌.

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری نصف جهان +تصاویر

مناره‌ گلدسته‌

مناره‌ ۲.۲۲ متر، ضخامت‌ دیواره‌ آن‌ ۲۱ سانتی‌ متر و قطر ستون‌ مدور مرکزی‌ آن‌ ۵۴ سانتی‌متر اسـت‌.

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری نصف جهان +تصاویر

مناره‌ غار

این‌ مناره‌، میله‌ای‌ اسـت‌ مدور و منفرد که‌ با آجر ساخته‌ شده‌ و بر پایه‌ای‌ هشت‌ ضلعی‌ بنا شده‌اسـت‌.

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری نصف جهان +تصاویر

از مقبره های‌ اصفهان باید به موارد زیر اشاره کرد

آرامگاه‌ بابا رکن‌ الدین‌

ساختمان‌ زیبای‌ بابا رکن‌ الدین‌ بـه‌ شکل‌ هرم‌ دوازده‌ ترک‌ اسـت‌. نمای‌ خارجی‌ بنا و سردر آن‌ کاشی‌ کاری‌ شده‌ اسـت‌. قاعده‌ گنبد، مخمس‌ متساوی‌ الاضلاع‌ اسـت‌ و پنج‌ ایوان‌ مشابه‌ بر گرداگرد محوطه‌ زیر گنبد ساخته‌ شده‌ اسـت‌.

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری نصف جهان +تصاویر

آرامگاه‌ پیر بکران‌

مشتمل‌ بر سه‌ قسمت‌ رواق‌، صحن‌ و سقف‌ بلند اسـت‌ که‌ ایوانچه‌هایی‌ در اطراف‌ دارد. پوشش‌ تاق‌ ایوان‌ با خطوط‌ کوفی‌ و بنایی‌ و شاخ‌ و برگ‌ و بوته‌هـای‌ گچ‌ بری‌ تزئین‌ شده‌ اسـت‌. آرامگاه‌ پیر بکران‌ در ضلع‌ شمالی‌ بقعه‌ و متصل‌ بـه‌ اتاقی‌ که‌ محل‌ تدریس‌ و عبادت‌ پیربکران‌ بود، قرار دارد.

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری نصف جهان +تصاویر

آرامگاه‌ صائب‌ تبریزی‌

از معماری‌ دوران‌ صفویه‌ الهام‌ گرفته‌ و بـه‌صورت‌ ایوان‌ زیبایی‌ اسـت‌ بـه‌ طول‌ ۱۴.۲۰ و عرض‌ ۶ و ارتفاع ‌۸ متر که‌ حدود ۲ متر از سطح‌ باغ‌ بلندتر ساخته‌ شده‌ اسـت و ده‌ پله‌ سنگی‌ سراسری‌ دارد. روی‌ سر ستون‌ها قوس‌هـای‌ جناغی‌ قرار گرفته‌ و زیر سقف‌ با طرح‌ شطرنجی‌ آیینه‌ کاری‌ شده‌ اسـت‌.

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری نصف جهان +تصاویر

فاصله از شهر های مهم (راه های دسترسی)

شهر اصفهان به طور تقریبی در مرکز کشور واقع شده است و از بیشتر شهرهای بزرگ کشور دسترسی مناسبی دارد. نزدیک ترین مرکز استان به اصفهان شهر کرد در استان چهارمحال و بختیاری است که حدودا ۱۶۷ کیلومتر با آن فاصله دارد و با ماشین شخصی حدودا ۲ ساعت و نیم در راه هستید. دیگر مرکز استانی که حدودا نزدیک به اصفهان ، قم است. فاصله قم تا اصفهان از نزدیک ترین مسیر زمینی ۲۷۶ کیلومتر است که با ماشین شخصی حداقل ۳.۵ ساعت طول میکشد. فاصله تهران تا اصفهان نیز ۴۵۰ کیلومتر است و با ماشین حداقل ۵ ساعت زمان می خواهد.  به طور کلی راه های دسترسی به اصفهان متفاوت است بجز ماشین شخصی شما از بیشتر شهرهای ایران برای سفر به اصفهان یا سه گزینه روبرو هستید .

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری نصف جهان +تصاویر

تاریخچه

بنیانگذار شهر اصفهان فردی به نام تهمورث سومین پادشاه سلسله پیشدادیان بود. شهر اصفهان در بیشتر دوره های تاریخی از اهمیت بالایی برخوردار بوده است و اغلب به عنوان مرکز حکومت یا یک شهر مهم از لحاظ سیاسی یا اقتصادی به شمار می رفت که از جمله مهمترین دوره های حکومتی که می توان از اهمیت اصفهان در آنها نام برد، دوره هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان، سلجوقیان، صفویان، قاجاریان و پهلوی نام برد. در زمان های گذشته به دلیل اینکه این شهر محلی برای گردهمایی سپاه ایران به شمار می رفت، به آن اسپهان گفته می شد که بعدها نام این شهر کم کم به اصفهان مشهور شد.

فرهنگ و آداب و رسوم

وجود زاینده رود سبب شده تا اقوام مختلفی در شهر اصفهان زندگی کنند که هر کدام آداب و رسوم مربوط به خود را دارند. از جمله آداب و رسوم مردمان اصفهان می‌توان به مراسم‌های گلاب‌گیری، شب اسفند، آتش افروزی و جل جلانی، چله بزرگ و چله کوچک، چهارشنبه سوری و عید نوروز اشاره کرد.

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری نصف جهان +تصاویر

صنایع دستی اصفهان

شهر اصفهان با انتخاب شدن بـه عنوان نخستین پایتخت فرهنگی کشورهای اسلامی در سال ۲۰۰۵ در میان مردم این کشورها بیش از پیش معروف گشته و گردشگران بسیاری را بـه خود جلب کرده اسـت.

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری نصف جهان +تصاویر

این شهر از لحاظ صنایع دستی مهم‌ترین شهر کشور بـه شمار می‌آید کـه بیشتر صنایع دستی کشور اعم از قلم کاری، خاتم کاری، ترمه و… در آن تولید میشود و گردشگرانی کـه مشتاق بـه تهیه سوغات ایرانی هستند تقریبا صنایع دستی و سوغاتی هـای‌ تمام نقاط ایران را در حاشیه میدان نقش جهان و در بازار قدیمی اصفهان می‌توانند تهیه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    0 7
    ما مثلی داریم:که می گوییم،اصفهان نصف جهان است/اگرتبربزنباشد-اصفهان بارها رفتم ولی اذربابجان شرقی وغربی نرفتم هنوز..
    • بشار عبدالواحد IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
      6 0
      چرا هذیان میگویی مردک. حالت خوب نیست چوچک
  • سعید رضایی 28 تنظیم کننده مشهد IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    7 0
    زنده باد اصفهان
    • IR ۰۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
      0 2
      باز این پیداش شدبی نمک

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس