چابهار

در یک نگاه چابهار شهری بدون امکانات و محرومی به نظر می رسد ولی بی شک این شهر بسیار زیبا و دیدنی است و مناظر بکر و جذابی دارد.

به گزارش مشرق، شهر چابهار، یکی از شهر های بندری در جنوب کشور ایران و یکی از شهرهای استان سیستان و بلوچستان می باشد که در نزدیکی دریای مکران و اقیانوس هند واقع شده است و اسکله واقع در آن این امکان را دارد تا کشتی های اقیانوس پیما بتوانند در آن پهلوگیری نمایند. موقعیت جغرافیای این شهر به گونه ای می باشد که نزدیک ترین راه دسترسی کشور های ترکمنستان، افغانستان، تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان و ازبکستان به آب های آزاد را فراهم کرده است.

موقعیت جغرافیایی مهم و راهبردی بندر چابهار باعث شده است که سرمایه گذاری های بسیار زیادی مانند؛ تاسیس و ساخت اسکله، افزایش دادن قابلیت بارگیری های کشتی های اقیانوس پیما، تاسیس راه آهن به سمت آسیای میانه، ساخیک فرودگاه بین المللی و… در آن صورت پذیرد.

جاذبه های دیدنی تنها شهر اقیانوسی ایران +تصاویر

شهر چابهار علاوه بر موقعیت بازرگانی بسیار مهمی که دارد، جاذبه های گردشگری و تفریحی بسیار زیادی دارد که باعث جذب گردشگران بسیار زیاد از داخل و خارج از ایران شده است. بندر چابهار به دلیل آب و هوای معتدل و خوبی که دارد، در تمام طول سال از هوای بهاری و دل انگیزی برخوردار می باشد که به همین دلیل به آن «چهار بهار» نیز گفته می شود.

جاذبه های دیدنی تنها شهر اقیانوسی ایران +تصاویر

ولی با این حال چابهار بهترین و معتدل ترین هوا را بین شهر های جنوب کشور دارد.

بیشتر بخوانید:
نکاتی که باید در سفر جاده‌ای با خودرو شخصی بدانید +عکس

با دُر یتیم خلیج فارس بیشتر آشنا شوید +تصاویر

آشنایی با بهشتی در قطب شمالی ایران +تصاویر

با مکان‌های دیدنی مشگین شهر آشنا شوید +تصاویر

آشنایی با زیباترین جاده جنگلی +تصاویر

باغی به اندازه یک جنگل در نزدیکی تهران +تصاویر

مقصد چهار فصل مذهبی ایران +تصاویر

آشنایی با شهر گل و شعر +تصاویر

آشنایی با سرزمین همیشه بهار +تصاویر

گلستانی در پایتخت شلوغ +تصاویر

مساحت شهرستان چابهار حدود ۱۷۱۵۵ کیلومتر است. همچنین این شهرستان با اقیانوس هند و دریای عمان در ارتباط است. این شهرستان در ابتدای شهریور تحت تأثیر بادهای قطب جنوب قرار می گیرد که به اصطلاح به آن بادهای ۱۲۰ روزه می گویند.

جاذبه های دیدنی تنها شهر اقیانوسی ایران +تصاویر


آداب و رسوم ، فرهنگ و زبان مردم چابهار

مردم چابهار لباس های بسیار زیبا و سوزن دوزی شده ای دارند که بسیار متنوع و خوش رنگ هستند. باستان شناسان معتقد هستند که طرح لباس های مردم چابهار از سنگ نوشته های قبل از تاریخ برگرفته شده اند که ظاهری بسیار جذاب تر و با ارزش تر به آن ها می دهد.

لباس زنان بلوچ پیراهنی بلند و زیبا است که در کنار آن از جامگ و پاجامگ، نوعی روسری به نام تکو و سیرگ و همچنین جوراب و کفش های مخصوصی استفاده می کنند.

مردان نیز از جامگ و پاجامگ مردانه و همچنین پیراهن و شلوار گشاد بلوچی استفاده می کنند. همچنین آن ها از عمامه هایی به نام " پاک " و دستمال سری به نام " مسر " نیز بهره می گیرند.

جاذبه های دیدنی تنها شهر اقیانوسی ایران +تصاویر

مردم چابهار همچنین موسیقی بسیار جذابی دارند که در مراسمات عید فطر شما می توانید شنونده نواهای سرنا، دهل و طبل باشید. این مردم همچنین غذا های خاص و مخصوصی دارند که اکثرا تند مزه هستند. اکثر خوراکی این مردم از ماهی و میگو و همچنین خرما تهیه می شود اما از تنوع بالایی برخوردار است.

از غذاهای معروف چابهار می توان به پلوزعفرانی، تنورچه، بت ماش، تخلان، تباهگ، تیموش و دوتینی، دوغ پا و شیرینی چنگال اشاره نمود.

مردم چابهار به زبان فارسی و بلوچی صحبت می کنند و اکثر آن ها تسنن و حنفی مذهب هستند.


آب و هوای چابهار

به علت این که چابهار در نزدیکی مدار رأس السرطان و همچنین خط استوا قرار گرفته است دارای آب و هوایی گرمسیری معتدل با رطوبت نسبی می باشد. این منطقه در زمستان گرم ترین شهر کشور و در تابستان خنک ترین شهر جنوبی است. به طور کلی در این شهر تغییر آب و هوایی چندانی رخ نمی دهد فقط در دو ماه پایانی بهار رطوبت هوا کمی بالا می رود.

جاذبه های دیدنی تنها شهر اقیانوسی ایران +تصاویر


اقتصاد چابهار

حوضه اقتصادی این شهر در زمینه های صنعت و معدن و همچنین در زمینه ی کشاورزی و منابع طبیعی قرار دارد. محصولات عمده این شهرستان سبزیجات، محصولات جالیزی و علوفه می باشد. همچنین مردم این شهر به پرورش دام و طیور نیز مشغول هستند. در نتیجه میزان زیادی لبنیات، گوشت قرمز و گوشت سفید و عسل تولید می شود.

همچنین در این شهرستان معادنی همچون سنگ لاشه ساختمانی وجود دارد.

جاذبه های دیدنی تنها شهر اقیانوسی ایران +تصاویر

بهترین زمان سفر به چابهار

همانطور که گفته شد، این شهر در تمام طول سال به شما حال و هوای بهاری را هدیه خواهد داد و در زمان سفر به شهر چابهار از تابستان های خنک و زمستان های بهاری آن لذت خواهید برد. اگر چه این شهر، مانند دیگر شهر های ساحلی جنوب، در گروه شهر های گرم به شمار می رود، اما گرمای آن به هیچ عنوان طاقت فرسا نبوده و باد های بسیار خنک و دلپذیری از سمت ساحل در آن می وزد. اگر علاقه دارید که در بهترین زمان به این شهر سفر کنید، توصیه می کنیم که حتماً فصل زمستان تا اوایل فصل بهار را برای سفر به این شهر بندری خوش آب و هوا را انتخاب کنید.

جاذبه های دیدنی تنها شهر اقیانوسی ایران +تصاویر

جاذبه های گردشگری شهر چابهار

بندر چابهار هم مانند سایر نقاط کشورمان، جاذبه های تفریحی و منحصر به فرد خود را دارد که همواره برای گردشگران جذاب می باشد.

جاذبه های دیدنی تنها شهر اقیانوسی ایران +تصاویر

در ادامه چند نمونه از مهم ترین جاذبه های گردشگری تور چابهار را برایتان معرفی کرده ایم:

کوه های مینیاتوری

شاید شما هم جزو آن دسته از افرادی باشید که علاقه مند به سفر به سیاره مریخ می باشند. همانطور که می دانید سفر به این سیاره برای همگان امکان پذیر نمی باشد. اما اگر واقعا علاقه دارید که این سیاره را ببینید، توصیه می کنیم که حتماً به شهر چابهار سفر کنید.

در این بندر کوه هایی تحت عنوان کوه های مینیاتوری وجود دارد که شباهت بسیار زیادی به سیاره مریخ دارند. البته لازم به ذکر است در این کوه ها هیچ گونه گیاه و آبی وجود ندارد و سفر به آن حتماً باید با امکانات و تجهیزات کامل صورت پذیرد.

جاذبه های دیدنی تنها شهر اقیانوسی ایران +تصاویر


منطقه حفاظت شده گاندو

این منطقه یکی از بهترین گزینه ها برای افرادی می باشد که علاقه زیادی به بازدید و گردش در طبیعت بکر و حیات وحش دارند. در این منطقه می توانید تنها تمساح های بومی ایران، به نام «گاندو» را از نزدیک مشاهده کنید. علاوه بر این سفر به این منطقه حفاظت شده این شانس را به شما می دهد که بتوانید حیواناتی نظیر؛ روباه، شغال، خدنگ، سنجاب بلوچی و… را از نزدیک ببینید.

جاذبه های دیدنی تنها شهر اقیانوسی ایران +تصاویر

گورستان جن

در این گورستان، قبرهایی با ابعاد بسیار بزرگ وجود دارد و یکی از بهترین مکان ها برای علاقه مندان به دنیای ماوراالطبیعه می باشد. این گورستان در روستای «تیس» شهر چابهار قرار گرفته است و بومیان این منطقه معتقد هستند که ابعاد زیاد قبر های آن نشان می دهد که در داخل آنها نمی تواند جسد انسان دفن شده باشد.

جاذبه های دیدنی تنها شهر اقیانوسی ایران +تصاویر


مسجد جامع دزک بندر چابهار

این مسجد یکی دیگر از جاذبه های گردشگری بندر چابهار می باشد که در نزدیکی «سراوان» قرار دارد.

جاذبه های دیدنی تنها شهر اقیانوسی ایران +تصاویر

بندر گواتر

به جرات می توان گفت که این بندر اصلی ترین و مهمترین جاذبه های گردشگری چابهار به حساب می آید که در منطقه مرزی چابهار و پاکستان قرار گرفته است. این بندر به دلیل نزدیکی با جنگل های حرا، به یکی از مناطق حفاظت شده در این شهر تبدیل شده است.

جاذبه های دیدنی تنها شهر اقیانوسی ایران +تصاویر

سوغات چابهار

شهرستان چابهار سوغاتی های بسیار متنوع و جذابی دارد. از این سوغاتی ها می توان به عنوان صنایع دستی همچون بلوچی دوزی یا همان سوزن دوزی، سکه دوزی، زری دوزی، وسایل زینتی، معرق صدف، گلیم بافی، حصیر بافی و تراش سنگ های قیمتی اشاره نمود که بسیار زیبا و چشم نواز هستند.

جاذبه های دیدنی تنها شهر اقیانوسی ایران +تصاویر

همچنین می توان به خوراکی های سوغاتی این شهر یعنی ماهی های لذیذ و با کیفیت و همچنین انواع شیرینی مثل شیرینی لندو که با خرما تهیه می شود اشاره نمود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • بشار عبدالواحد IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
    0 0
    اینجا ایران نیست
  • سید سعید IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
    0 0
    حیف
  • جاسم IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
    1 0
    امارات جزیره مصنوعی میسازه شما نمیتوانید یک شهر رو آباد کنید.
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
    0 0
    برید همین کشورهای عربی تا پیشرفت و زیبایی رو ببینید و لذت ببرید که شیوخ عرب چه زحمتی که برای آبادانی کشورشون کشیدن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس