.

حدودا ۲ سال زمان لازم بود تا سامانه‌های پدافندی پاتریوت مستقر در فرودگاه اربیل با چالشی بزرگتر و جدی‌تر یعنی " موشک‌های بالستیک" روبرو شوند.

به گزارش مشرق، بامداد یک‌شنبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در پاسخ به جنایات و شرارت‌های رژیم صهیونیستی در منطقه، حمله موشکی گسترده‌ای را به مرکز جاسوسی این رژیم در اطراف محل ساخت کنسولگری جدید امریکا در شهر اربیل مرکز اقلیم کردستان عراق انجام داد.

روابط عمومی کل سپاه در بیانیه‌ای با اشاره به هدف قرار گرفتن مرکز راهبردی توطئه و شرارت صهیونیستها توسط موشک های نقطه زن تاکید کرد: تکرار هر گونه شرارت با پاسخ های سخت، قاطع و ویرانگر مواجه خواهد شد.

اگرچه هنوز اطلاعات و جزئیات دقیقی از این حادثه مخابره نشده است اما منابع عراقی مدعی هستند در این حمله چندین افسر جاسوسی رژیم صهیونیستی به هلاکت رسیده یا زخمی شده‌اند.

در بازه زمانی ۲ سال اخیر، چندین مورد حملات راکتی، موشکی و پهپادی به مقرهای جاسوسی موساد و سایر سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل در منطقه اقلیم کردستان عراق به ویژه شهر اربیل و پایگاه الحریر در شمال شرقی این شهر انجام شده است؛ پای ثابت عمده این حملات ناتوانی سیستم‌های پدافندی ارتش امریکا در حفاظت از مقرهای جاسوسی فرزند نامشروعشان در شمال عراق بوده است.

"خواب عمیق" سامانه پدافندی پاتریوت در فرودگاه اربیل/ چرا ارتش امریکا در دفاع از مراکز جاسوسی رژیم صهیونیستی در کردستان عراق ناتوان است؟ +تصاویر
تصویر مقر جاسوسی رژیم صهیونیستی که هدف حمله موشکی قرار گرفت

سابقه استقرار سامانه پاتریوت در اربیل

در تاریخ ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ تصاویر جالبی از طریق ماهواره تجاری MAXAR منتشر شده و در اختیار عموم قرار گرفت که نشان می‌داد ارتش امریکا که در آن دوره زمانی در حال کاهش نیروهای مستقر در عراق و انتقال آنها از بغداد، صلاح الدین و الانبار به اقلیم کردستان بود، تجهیزات نظامی گسترده‌ای را در بخش نظامی فرودگاه شهر اربیل که تحت کنترل آنها قرار دارد مستقر کرده است.

"خواب عمیق" سامانه پدافندی پاتریوت در فرودگاه اربیل/ چرا ارتش امریکا در دفاع از مراکز جاسوسی رژیم صهیونیستی در کردستان عراق ناتوان است؟ +تصاویر

تصاویر منتشر شده نشان می‌داد تعداد زیادی بالگردهای ترابری یا تهاجمی از مدل AH-۶۴ آپاچی، هواپیماهای ترابری و سایر ادوات نظامی در فرودگاه اربیل مستقر شده‌اند؛ اما آنچه که بیش از همه جلب توجه می‌کرد استقرار سامانه‌های پدافندی MIM-۱۰۴ پاتریوت در این مکان بود.

"خواب عمیق" سامانه پدافندی پاتریوت در فرودگاه اربیل/ چرا ارتش امریکا در دفاع از مراکز جاسوسی رژیم صهیونیستی در کردستان عراق ناتوان است؟ +تصاویر
پرتابگرهای سامانه پدافندی پاتریوت در فرودگاه اربیل

تا پیش از این تاریخ و به ویژه در خصوص حادثه حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پایگاه هوایی عین الاسد در ژانویه ۲۰۲۰ میلادی، منابع امریکایی مدعی بودند که هیچ سامانه دفاع موشکی در این پایگاه برای رهگیری موشک‌های ایرانی حضور نداشته است. اما بیانیه رسمی فرماندهی مرکزی ارتش امریکا (سنتکام) نشان می‌داد که ارتش امریکا اقدام به استقرار رسمی سیستم‌های دفاع ضد راکت_موشک در مراکز حضور خود در خاک عراق کرده است.

"خواب عمیق" سامانه پدافندی پاتریوت در فرودگاه اربیل/ چرا ارتش امریکا در دفاع از مراکز جاسوسی رژیم صهیونیستی در کردستان عراق ناتوان است؟ +تصاویر

از ناتوانی در رهگیری پهپادهای انتحاری تا سکوت محض در برابر موشک‌های بالستیک

پس از اینکه گروه‌های مقاومت متوجه حضور سیستم‌های پدافندی امریکایی در این مناطق شدند، این موضوع تبدیل به چالش و انگیزه جالبی برای آنها شد تا با شلیک راکت‌های توپخانه‌ای یا پهپادهای انتحاری و عبور از سد پدافند امریکا، ناکارآمدی آنها را اثبات کنند.

از فروردین تا خرداد سال ۱۴۰۰ حداقل ۴ مورد حملات پهپادی موفق به مقرهای نظامی و جاسوسی ارتش امریکا در خاک عراق انجام شد که ۲ مورد مربوط به پایگاه هوایی عین الاسد در استان الانبار و ۲ مورد در محدوده جغرافیایی اقلیم کردستان عراق بودند.

 در نیمه شب ۱۴ آوریل ۲۰۲۱ میلادی، ۱ فروند پهپاد انتحاری سوله متعلق به سازمان امنیت امریکا CIA را در فرودگاه اربیل هدف قرار داد که این موضوع توسط منابع امنیتی رسمی ایالات متحده تایید شد. بنا بر گزارش پنتاگون این حمله منجر به تلفات انسانی نشد اما با توجه به ماهیت مقر هدف قرار داده شده و پیچیدگی عملیات مورد نظر به منزله هشداری جدی برای سازمان‌های نظامی و امنیتی این کشور بود.  

"خواب عمیق" سامانه پدافندی پاتریوت در فرودگاه اربیل/ چرا ارتش امریکا در دفاع از مراکز جاسوسی رژیم صهیونیستی در کردستان عراق ناتوان است؟ +تصاویر
تصویر ماهواره‌ای از مقر هدف قرار داده شده CIA در اربیل

مورد دیگر نیز در شب ۱۱ ماه می ۲۰۲۱ میلادی رخ داد که یک فروند پهپاد انتحاری ساختمان مرکزی پایگاه هوایی الحریر در شمال شرق اربیل را هدف قرار داد.

پایگاه الحریر، به عنوان مرکز عملیات ویژه ارتش امریکا در عراق شناخته می‌شود  و با توجه به اهمیت و حساسیت بالای آن، حجم نگرانی‌ها از تداوم این حملات را دوچندان کرد.

"خواب عمیق" سامانه پدافندی پاتریوت در فرودگاه اربیل/ چرا ارتش امریکا در دفاع از مراکز جاسوسی رژیم صهیونیستی در کردستان عراق ناتوان است؟ +تصاویر
تصویر ماهواره‌ای از استقرار سامانه پدافندی پاتریوت در اربیل

در هیچ کدام از حملات پهپادی ذکر شده سامانه‌های پدافندی ارتش امریکا نظیر پاتریوت یا سی رم موفق به واکنش و رهگیری پرتابه‌ها نشدند.

اما حدودا ۲ سال زمان لازم بود تا سامانه‌های پدافندی پاتریوت مستقر در فرودگاه اربیل با چالشی بزرگتر و جدی‌تر روبرو شوند؛ موشک‌های بالستیک نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.

جزئیات دقیقی از عملیات شب گذشته علیه ساختمان‌های جاسوسی اطراف کنسولگری جدید امریکا در دسترس نیست اما در فیلم و تصاویر منتشر شده حداقل اصابت ۶ تیر موشک بالستیک تاکتیکی دیده می‌شود. این در حالی است که علی رغم حضور حداقل ۲ آتشبار سامانه پدافندی پاتریوت در نزدیکی محل حمله، حتی یک تصویر از شلیک موشک‌های پدافندی پاتریوت و رهگیری پرتابه‌های مهاجم وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 59
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 21
  • رضا IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    5 8
    احتمال داره در بدنه موشک ها از فیبر کربن یا مواد پوشش جاذب راداری استفاده شده باشه. البته احتمال دیگه خواب تشریف داشتن اپراتور های سامانه پدافندی و مازاخلاماق با همکاران بوده باشد.
    • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
      10 7
      باید همه بمب ها را به همین فیبر کربن یا مواد پوشش جاذب راداری مجهز کنیم و عراق رو کلا موشک بزنیم تا صدر و الکاظمی و .. جرات شکایت تو سازمان ملل و احضار سفیر و ...رو نداشته باشن. اربیل رو هروقت دلمان بخواهد میزنیم بغداد رو هم میزنیم.
    • اشکان IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
      5 3
      آخی ، پاتریوتها مست بودند و حواسشون سر جاش نبود
    • علی IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
      3 0
      تو عین الاسد که پهپادارا با سنچورین و کایوت زدن فیلمشم هست. البته کایوت بلاک 2 پلاس خودش یه پهپاد انتحاریه خیلی جالبه که از موطور میکرو توربوفن استفاده میکنه و توان انهدام خمپاره و پهپادای کلاس 1 و 2 داره البته سرعتش حدود 500 کیلومتر بر ساعت تو موقع حله است و بردش نامعلومه و بلاک 1 که پراوانه دار بود 200 کیلومتر بود البته فقط انتحاریه ضد نفر و رادار بود البته قابلیت پرتاپ از هواپیما و پهپادای بزگ با ستفاده از سنوبوی را داشت
    • علی IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
      3 0
      سلام برا رادار گریزی شکل جسم خیلی مهمه مثلا موشکای کروز و هواپیماهای رادار گیز را ببینین بدنشون زاویه داره مثل مثلا اف35 یا سوخو57 اینطوری امواج به جهات دیگه منحرف میشه و اصتلاحا سطح مقطع راداری جسم کم میشه ولی تو موشکای بالستیک و موشکای کروز سوپرسونیک نمیشه همچین کاری کرد برا همین سطح مقطع راداری زیادی دارن چون شکل مخروطی امواج زیادیا بازتاب میکنه البته مواد و رنگ جاذب رادار یا رم باعث کم شدن انرژی امواج میشن ولی جسما رادار گریز نمکنن البته رادار پاتریوت تو باند ایکس کار میکنه که امواجش خیلی قوین البته رادار پاتریوت قدیمیه و بردشم 100 کیلومتره که خیلی کمتر رادار اس 400 و تاده که 600 و 1000 تا 4700 کیلومتر برد دارن البته برد رادار تاد دقیقا معلوم نیست و سایتای مختلف هرکدوم یه چیزی گفتن ولی ویکی پدیا حداکثر بردشا4700 کیلومتر گفته رادار تو پدافند از همه مهمتره چون اگه سرعت و مانور پذیری موشک از یه حدی بالاتر بره پردازش پدافند مشکل میشه مثلا رادار ارو2 13 تا موشک با سرعت بالای 9 ماخ را میتونه شناسایی کنه البته برا سرعتای خیلی بالا مثلا 20 ماخ از رادارای برد بلند با باند یو اچ اف کار می کنن و البته فقط شناسایی موشکا انجام میدم خود اون موشکا تصویر ساز فروسرخ دارن ولی پاتریوت پک 3 برا موشک بالستیک هدایتش نیمه فعال البته میشه باراد تاد هدایتش کرد که تونست تو امارات موشک بالستیک میان بردم با چند شلیک بزنه البته برد این سامانه ها برا بالستیکا کمه برا پاتریوت 20 کیلومتر و اس 400 60 کیلومتره البته پاتریوت مانور پذیر تره و 20جی مانور داره و اس 400 16جی که هردوشون خیلی بیشتر یه موشک بالستیک و حداکثر سرعت هدف برا اس400 14ماخ ولی پاتریوت نامعلومه ولی احتمالا حداکثر تا برد 1500 کیلومتر باشه البته اینجا گفته تو فرودگاه بوده احتمالا بیش از 20 کیلومتر بوده البته برا تحلیل نوع دقیق موش برد و سرعتش خیلی مهمتره البته با داشتن برد میشه سرعت تقریبی موشک بالستیکا حساب کرد اگه تو گوگل بزنین محاسبه سرعت موشک بالستیک براتون میاره فقط فرمولاش یه کم زیاد و پیچیدس. البته فاکتورای دیگه مثل رادار پیش اخطارم مهمه چون رادار هدایت اتش فقط زمان درگیری و جنگ روشنش میزارن.
  • علی IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    6 2
    در خواب خرگوشی بودند که دیدند صبح شده و هیچ چیز سرجایش نیست و پاتریوتها هم کلی در خواب حاصل از خستگی رصد درشب گذشته بودند
    • ممد IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
      2 0
      قبلا به دولت مرکزی عراق که طبیعتا به اقلیم کردستان عراق هم رسیده ، گفته شده که قراره این اتفاق بیفته. پس مباحث ناکاآمدی را فرآموش بنمایید .
  • حقیقت IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    2 3
    خوبه ایرادای خودتو یه نفر هی چماق کنه مرتب بزنه تو سرت :اصلا کاره خوبی نمیکنی
  • US ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    4 7
    قرار نیست 24 ساعته روشن باشند هر وقت خبر داده بشه روشن میشن
    • اشکان IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
      5 1
      این یعنی حماقت
    • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
      4 1
      موشک های ایرانی مافوق صوته تا یارو بیاد تمبونش رو بپوشه بره خبر بده دیگه باید برن بقایا رو جمع کنن
  • IR ۰۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    12 4
    شما اول این را توصیح بده که آیا اسرائیل با تجاوز به خاک ایران پایگاه نظامی ایران را با پهپاد هدف قرار داده؟ اگر بله کاری به چگونگی آمدن و زدن و آیا پدافندایران خواب بوده و یا بیدار بوده و.. ندارم ولی این را خوب می دانم اگر این کار را انجام داده پس آن حرفتان که گفتید غلطی بکنند اسرائیل را با خاک یکسان می کنید کجا رفت؟ این مورد دیگر سوریه و عراق و لبنان بوده بلکه خاک ایران بوده
    • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
      6 7
      عمو بفهم اگر از کشور جعلی خودش به کشور بزرگ ایران حمله ای صورت می گرفت(که البته عمق راهبردی چنین غلطی را ندارند) آنوقت وضعیت حیفا و تل ابیب را می دیدی.ولی الان از کشور دیگری(عراق) با پهباد به کرمانشاه حمله شده.شیرفهم شد یا نه......
    • IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
      0 0
      این که گفتیم اگر از اسرائیل هم حمله کنند و محدود باشد با منطق شما باید همان سطح گاسخ داد یا شعار نابود کردن اسرائیل باید عملی شود چه ایرادی داشت که منتشر نکردی؟ رسوا می شوی در گس شعارهایشان؟
    • اکبر IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
      0 0
      شما که می گفتید پدافند ما نفوذ ناپذیره.
  • IR ۰۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    4 1
    گوشت لخم و فراوان ، بحکم خدا در دسترس و زیر نطرتان قرار گرفته ، انگار زیر دندان ، کافیه فشار بیاورید و ریز ریزشان کنید ، ببخشید ، بی ادبی نباشه . هرگز . خدا نکنه ،
  • IR ۰۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    4 2
    به نظر من چون همشون فیلمن اصلا اگر فلسطینی ها حرکت کنن و با تجهیزات حمله کنن به اسرائیل همشون فرار میکنن مثل سگ میترسن این یهودیها ی ترسو اصلا همه این اعدا و اطفارها فیلمه و ما با تجهیزاتمون از همشون قوی تریم و کارشون تمومه باید اقدام با عمل کنیم در میدان مخصوصا بر ضد آل سعود و اسرائیل حرومزاده و همشون را به درک بفرستیم مردم قطیف عربستان را باید با قدرت تجهیز کنیم و مردم یمن که حمله کنن به آل سعود و مکه و مدینه را از این حرومزاده های شیطان پرست بگیرن و بدن دست همه مسلمانهای واقعی
  • IR ۰۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    1 2
    این جای سواله چرا سامانه پاتریوت نتونسته موشکهارو کشف کنه حتی یک شلیک هم نداشته دونمونه پاتریوت در اربیل است
  • IR ۰۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    42 9
    موشکاتون از این به بعد تو هوا توسط سپر دفاع موشکی منهدم میشه دوره موشک وپهباد گذشته....خخخخخخخخخ
    • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
      6 43
      فعلا که با همین موشکا و پهپاد ها دهن اسرائیل و آمریکا و عربستان سرویس شده
    • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
      6 1
      خب چرا نمیزنن منتظرن سال تحویل شه؟ یکیش رو بزنن حداقل بفهمیم سامانه دارن برا دوا
  • IR ۰۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    6 3
    اسرائیل بداند حتما سلاخی خواهد شد.
  • IR ۰۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    5 2
    از ده تا موشک شش تاش برای همین پایگاه هست که عکسو فیلماش منتشر شد چرا از اون یکی پایگاه که چهار تا موشک برای اونجا بوده فیلمو عکسی نیست؟!
  • احمدی IR ۰۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    5 3
    آمریکا در جهان وار وذلیل شده
  • IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    3 3
    فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَلَٰکِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ ۚ وَمَا رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَلَٰکِنَّ اللَّهَ رَمَىٰ ۚ وَلِیُبْلِیَ الْمُؤْمِنِینَ مِنْهُ بَلَاءً حَسَنًا ۚ إِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ
  • علی IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    2 0
    تو عین الاسد که پهپادارا با سنچورین و کایوت زدن فیلمشم هست
  • اکبر IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    3 7
    سلام جالبه وقتی روسیه به اکراین که یه کشور مستقله حمله میکنه شما انقدر ازش طرفداری می کنید میگید بخاطر حفظ امنیتشه بعد عربستان که به حوثیا حمله میکنه میگین تجاوز گره خب حوثیا ام دشمنه عربستانن که البته من از عربستان طرفداری نکردم ولی ادم نباد از حوثیا که هم دینشن حمایت کنه ولی از اوکراینیا که مسیحین حمایت نکه خداهمه ادمارا برابر افریده و متجاوز متجاوزه فرقی نداره کجای زمین باشه خود اقای رییسی ام تو سخرانیشون گفتن ما از مظلوم حمایت می کنیم چه در خاور میانه چه در اسیا چه در اروپا چه در قلب امریکا باشد و... البته اویغور ها رم یادم رفت اونا که از همه مظلوم ترن تازه همین عربستان خیلی سلاحاشا از چین میخره حتی چین براشون کارخونه موشک بالستیک ساخته همین روسیه ام میخواست بهشون استاد بده البته تونست به امارات پنتسیر بده حالا شما نمی خواین حماین کنید از اوکراین حداقل از پوتین حمایت نکنید پوتین حتی خانواده ام نداره برین تحقیق کنین حتی فامیل دختراشم پوتین نیست تازه فک کردین اگه پوتین امریکا و ناتو را نابود کنه بعدش نوبت کیه همین اوکراین از روسیه ضمانت گرفته بود که ازش دفاع کنه ولی برعکس شد تازه مشرق الان که داری از اوکراین اخبار لحظه ای میدی از یمن و فلسطینم میدی کسی از شما اخبار اونجارا میدونه؟
    • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
      3 1
      از ی تا حالا حوثی ها علیه عربستان کاری کردن؟ وقتی عربستان حمله کرد حوثی ها ام وارد عمل شدن و عربستان را زدن وگرنه قبل آن کاری با عربستان نداشتند
    • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
      5 1
      هذیان سرایی از آثار تب بالا
    • اکبر IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      1 0
      مگه اوکراین به روسیه کاری داشت همین هالاش مگه به طرف شهرا روسیه موشک میزنه ولی روسیه غیر نظامیا میکشه حتی سربازاشون همینطوری به طرف غیر نظامیا لیک میکنن فیلماشم هست تازه تو مناطق شهریم از بمب بدون هدایت و بمب خوشیه و راکت ترموباریک استفاده کرده که جنایت جنگیه البته عربستانم بمب بشکیه رو یمنیا میریخت که هردوشون یکیه ولی اسیبی که تو این 19 روز به تاسیسات غیر نظامی اوکراین و خونه ها وارد شده تو این چندسال به صنعا وارد نشده میتونین عکسای بندر اریوپل و خارکوف و کیف باش مقایسه کنین تازه روسا حتی زایشگاها و بیمارستانا را هم زدن.
  • علی IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    3 2
    برد پاتریوت پک3 برا موشک بالستیک 20 کیلومتره اینجا با محل برخوردا چند کیلومتر فاصله داره؟
  • احمد IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    2 2
    متجاوز متجاوزه فرقی نداره کجای زمین باشه خود اقای رییسی ام تو سخرانیشون گفتن ما از مظلوم حمایت می کنیم چه در خاور میانه چه در اسیا چه در اروپا چه در قلب امریکا باشد و... البته اویغور ها رم یادم رفت اونا که از همه مظلوم ترن تازه همین عربستان خیلی سلاحاشا از چین میخره حتی چین براشون کارخونه موشک بالستیک ساخته همین روسیه ام میخواست بهشون استاد بده البته تونست به امارات پنتسیر بده حالا شما نمی خواین حماین کنید از اوکراین حداقل از پوتین حمایت نکنید تازه فک کردین اگه پوتین امریکا و ناتو را نابود کنه بعدش نوبت کیه همین اوکراین از روسیه ضمانت گرفته بود که ازش دفاع کنه ولی برعکس شد
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    2 2
    اسراییلی ها و امریکایی ها را خدا برای فتنه آفریده است اونا مرد جنگ نیستند اونا فقط در فیلم های سینمایی و در تلویزیون بزرگ و قدرتمندند نه در میدان جنگ بیادبیارید در دولت روحانی که سپاه 10نفر از متجاوزین امریکایی رو در خلیج فارس و نزدیکی جزیره فارسی بوشهر دستگیر کرد چقدر لاغر و مردنی و در حال گریه بودند و البته با خیانت ظریف آزاد شدند حالا هم میخواهند با تجهیزات شان مردم کشورهای دیگر را بترسانند
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    1 7
    مردم همه می گن چرا ما فقط شبها و به امکان خالی موشک می زنیم.
    • نازنین IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
      3 0
      آخه دقت کردی و با خودت فکر کردی اگر شب هم میزنن چرا راس ساعت ۱:۲۰ شب میزنن؟ چون به همه این بی شرفهایی بی دین بگویند که اینها هنوز انتقام سردار دلها حاج قاسم عزیز هست...
  • مهدی IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    2 2
    سامانه های پاتریوت مثل دولت آمریکا چون توان درگیری ندارند مشغول دعا هستند خخخخ
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    5 2
    ترکیه مفلوک کلی التماس کرد همین پاتریوت های معیوب را بخرد که حتی همین را هم به ترکیه ندادند.
  • ماله کش کدخدا IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    4 1
    خوب اینم معلومه که هر سامانه ای هم برای مدتی نیاز به استراحت داره و احتمالاً به دلیل حمله سر شب، این سیستم خواب بوده و ایرادی به عمل نکردنش نباید گرفت.شاید هم جهت رهگیریش به سمت دیگه ای بوده.
  • ابوشاهد کرج IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    3 2
    ادعای خواب سامانه های پدافندی پاتریوت در اربیل و اماکن حساس یانکی ها از پایه قابل خدشه و ایراد است طبیعی است وجود مراکز حساس اطلاعاتی و پایگاههای نظامی در استان کردستان عراق قطعا دارای سامانه های دفاع ضد هوایی و پدافند بسیار پیشرفته است و امریکاییها در جستجوی پاسخ به این سوال هستند که سپاه چگونه توانست یکساعت پایگاه چشم شیر امریکا را زیر ضرب موشکی بگیرد و چگونه نمی تواند موشکهای ایران را رهگیری نماید !!؟ موضوع مهم این هست تکنولوژی بکار رفته در موشکهای ایرانی واقعا خواب را از چشم یانکی ها و عبری ها و همه دشمنان ج ا ایران ربوده است و این به مدد تلاشهای شبانه روزی سرو قامتان بی ادعای سبز پوش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ماست ...
    • SE ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
      2 0
      بالاخره روشن نکردی که سامانه های پدافندی پاتریوت در اربیل خواب بودند یا توی چرت بودند و یا بیدار بودند ولی کو کور و کر و ناتوان بودند
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    1 1
    باید آنکارا را هم میزدیم تا این اردوغان هم حساب دستش بیاید با صهینیزم ها گرم نگیرد.
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    2 1
    این موشک ها نشان داد کسی برای دیپلماسی و مذاکره باقالی هم بار نمیکند. تیم مذاکره کننده هم به جای خرج تراشی از بیت المال زودتر برگردد. موشک زبان ایران است.
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    1 1
    آخرش چند نفر کشته شدن؟ حداقل هزینه مشک ها به اندازه دیه کشته شده ها بشه وگرنه صرف نمیکنه.
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    4 3
    روسیه به اوکراین حمله میکه میشه عملیات ویژه نظامی عربستان به یمن میشه تجاوز ایران به اربیل میشه حقو مسلم آمریکا به عراق و افغانستان میشه تجاوز تکلیف خودتون رو روشن کنین
  • علی IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    1 0
    سلام برا رادار گریزی شکل جسم خیلی مهمه مثلا موشکای کروز و هواپیماهای رادار گیز را ببینین بدنشون زاویه داره مثل مثلا اف35 یا سوخو57 اینطوری امواج به جهات دیگه منحرف میشه و اصتلاحا سطح مقطع راداری جسم کم میشه ولی تو موشکای بالستیک و موشکای کروز سوپرسونیک نمیشه همچین کاری کرد برا همین سطح مقطع راداری زیادی دارن چون شکل مخروطی امواج زیادیا بازتاب میکنه البته مواد و رنگ جاذب رادار یا رم باعث کم شدن انرژی امواج میشن ولی جسما رادار گریز نمکنن البته رادار پاتریوت تو باند ایکس کار میکنه که امواجش خیلی قوین البته رادار پاتریوت قدیمیه و بردشم 100 کیلومتره که خیلی کمتر رادار اس 400 و تاده که 600 و 1000 تا 4700 کیلومتر برد دارن البته برد رادار تاد دقیقا معلوم نیست و سایتای مختلف هرکدوم یه چیزی گفتن ولی ویکی پدیا حداکثر بردشا4700 کیلومتر گفته رادار تو پدافند از همه مهمتره چون اگه سرعت و مانور پذیری موشک از یه حدی بالاتر بره پردازش پدافند مشکل میشه مثلا رادار ارو2 13 تا موشک با سرعت بالای 9 ماخ را میتونه شناسایی کنه البته برا سرعتای خیلی بالا مثلا 20 ماخ از رادارای برد بلند با باند یو اچ اف کار می کنن و البته فقط شناسایی موشکا انجام میدم خود اون موشکا تصویر ساز فروسرخ دارن ولی پاتریوت پک 3 برا موشک بالستیک هدایتش نیمه فعال البته میشه باراد تاد هدایتش کرد که تونست تو امارات موشک بالستیک میان بردم با چند شلیک بزنه البته برد این سامانه ها برا بالستیکا کمه برا پاتریوت 20 کیلومتر و اس 400 60 کیلومتره البته پاتریوت مانور پذیر تره و 20جی مانور داره و اس 400 16جی که هردوشون خیلی بیشتر یه موشک بالستیک و حداکثر سرعت هدف برا اس400 14ماخ ولی پاتریوت نامعلومه ولی احتمالا حداکثر تا برد 1500 کیلومتر باشه البته اینجا گفته تو فرودگاه بوده احتمالا بیش از 20 کیلومتر بوده البته برا تحلیل نوع دقیق موش برد و سرعتش خیلی مهمتره البته با داشتن برد میشه سرعت تقریبی موشک بالستیکا حساب کرد اگه تو گوگل بزنین محاسبه سرعت موشک بالستیک براتون میاره فقط فرمولاش یه کم زیاد و پیچیدس. البته فاکتورای دیگه مثل رادار پیش اخطارم مهمه چون رادار هدایت اتش فقط زمان درگیری و جنگ روشنش میزارن.
  • هموطن IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    1 1
    به یاد حاج قاسم و مدافعان حریم ولایت با ذکر مداوم بسم رب القاصم الجبارین شون
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    1 2
    مقامات اقلیم کردستان خیانت در حق تمام همسایگان را کامل کردند جمهوری آذربایجان با اونهمه سابقه دوستی با اسرائیل گفته به خطوط قرمز ایران احترام میزاره و هرگز برای حمله به ایران پایگاهی به اسرائیل نخواهد داد ببین سران اقلیم چقدر بیشرف و وقیح هستند دولت عراق باید با کوچاندن عرب زبانها به شمال عراق بافت جمعیتی انجا را تغییر بده تا نژاد پرستی و فساد در خاورمیانه کم بشه
    • IR ۰۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
      1 0
      نژاد پرستی از حرفات میباره حیوان
    • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
      0 0
      ایشون نژاد پرست و حیوان نیستن بلکه از اون بدتر هستن و یک عصمانی پرست های مغول زاده هستند که خواب توران را به گور میبرن
  • مجتبی از زنجان IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    0 1
    اربیل شهر زیبایی هستش حیف نیست البته والله پایگاه های اسراییل اونجاست خطر هستش ای بابا روزگار بی خیال
  • مجتبی از زنجان IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    2 0
    ننگ بر اسراییل و آمریکا و انگلیس ناجوانمرد که باعث تفرقه در کشورها با استفاده از مشکلات اون کشور میشه این زندگی ارزش نداره والسلام تموم بشه
  • بهمن IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    0 2
    مطلب و تحلیلتان کشکی و بدرد دلواپسان میخورد تا علمی و منطقی باشد
  • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    1 0
    8.20 آیا حرف بایدن که گفت روسیه بدون علت و یا تحریک ب اوکراین حمله کرده کسی باور میکنه. از کشتن 14000 روسی تبار در دونتکس و لوهانس توسط رادیکال های اوکراین که بگذریم، حرکات و عکس العمل های اروپایی ها بنظر میاد کاملا هماهنگ شده و یکپارچه نمیتونه بدون مدیریت آمریکا شده باشه. ظاهرا اروپا از قبل ساخته و تحریک شده. خط لوله نورد استریم دو که آلمان و روسیه میلیارد ها دلار خرج آن کردند چطور آلمان حاظر شد کنار بگذارد. نفت گاز را مستقیم و با قیمت پایین تر میخرید. آلمان هم با بقیه اروپا و آمریکا در کاهوت هستند.
  • امید IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    0 0
    در جواب 11/30چرا چرت میگی مگه ما با عراق دشمن هستیم ؟ هدف اقلیم کردستان بود. شما از البانی وتل اوویوت دیگه خبر؟
  • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    0 0
    پس سامانه های ما هم خوابیده بودند که کر مانشاهو زدند
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    0 0
    هاآرتص: در حمله ماه گذشته اسرائیل، صدها پهپاد ایرانی منهدم شدند ‏روزنامه اسرائیلی هاآرتص نوشت: «گزارش‌ها حاکی از آن است که شش پهپاد اسرائیلی ماه گذشته، پایگاهی در غرب ایران را هدف قرار دادند و احتمالا انگیزه حمله موشکی شنبه شب تهران به اربیل همین موضوع بوده است.» حوادث متعددی که آخرین آن گزارش دوشنبه شب از حمله سایبری گسترده منتسب به ایران به سایت‌های اسرائیلی بود، نشان می‌دهد که درگیری بین دو کشور در حال افزایش است
  • شهاب سنگ IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    0 0
    پدافند هوایی ایران باید پاسخگو باشه الان دهن ب دهن داره میچرخه .... بیاد حقیقت ماجرا رو بگه چون داره ی کلاغ چل کلاغ میشه(ی نفر گفته برگ چناررو اب برد بعدی گفته شاخه چنار رو اب برد بعدی...‌ تا رسیده ب اونجایی ک گفتن چناران رو اب برده)
  • IR ۰۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    0 0
    اکبر چرا وقتی نمیدونی چی ب چیه الکی حرف میزنی یا سکوت کن یا ی تحقیقی انجام بده ک ب بیسوادی متهم نشی (البته اینحرفا دقیقا حرفها و اهداف البانی نشین ها و سعودی ها ووو ک دشمن ایران هستن و برای منحرف کردن افکار عموم مطرح میشه شبیهه.یا سرتو کردی تو برف )اینقدر بی اطلاعی نوبره والا تو این عصر ارتباطات روسیه اوکراین عربستان #حوثی ها خدایا توبه
  • علی.بندر.نیناب IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
    0 0
    ایران‌باید.همجه.درسی.به.علییف.بده.تااز.خواب.بیدار‌باشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس