کد خبر 1352202
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۸
وزیر صمت: مافیای صنعت خودرو را از بین خواهیم برد

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در صنعت خودرو ۲ مافیا وجود دارد که با واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا بخش عمده‌ای از مافیا حل و فصل می‌شود.

به گزارش مشرق، "سیدرضا فاطمی امین" شامگاه دوشنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران افزود: ارزیابی سهام ایران خودرو و سایپا آغاز شده و سال آینده این سهام به صورت بلوکی در بورس کالا عرضه خواهد شد که گام بلندی در این راستا است و وزارت صمت از اتهام دولتی بودن خودروسازان خلاص خواهد شد.

فاطمی‌امین بیان داشت: ما به دنبال آن هستیم تا ۲۵ درصد سهام ایران خودرو و ۴۰ درصد سهام سایپا که در حقیقت خودسهامداری است واگذار شود و همان طوری که رئیس‌جمهوری اعلام کردند واگذاری مدیریت ایران خودرو و سایپا انجام شود.

وزیر صمت خاطرنشان کرد: هر کسی که بتواند ۲ صندلی ایران خودرو را در اختیار بگیرد مدیرعامل را تعیین خواهد کرد، امروز نیازی نیست که ۱۷ درصد باقیمانده سهام سایپا یا ۶.۷ درصد باقیمانده سهام ایران خودرو را واگذار کنیم و با حل و فصل مسئله خود سهامداری در این شرکت‌ها پول وارد این شرکت‌ها شده و ساختار سهامداری اصلاح خواهد شد.

وی یادآور شد: در سه سال گذشته که واردات خودرو ممنوع شد، دلیل اصلی آن مدیریت تراز ارزی کشور بود، به عنوان وزیر با واردات خودرو مخالف نیستم اما در ماه‌های گذشته با یک تا ۲ میلیارد دلار واردات خودرو اعلام کردم که در شرایط کنونی واردات به صلاح نیست.

وی تاکید کرد: با کار بزرگ تجار ایرانی و افزایش صادرات، ممنوعیت واردات در پایان اردیبهشت‌ماه تمدید نخواهد شد بلکه واردات خودرو طبق ضوابط قبلی انجام خواهد رسید.

وی در عین حال تصریح‌کرد: واردات خودروهای دست‌دوم ممنوع است و وارد این مقوله نخواهیم شد.

فاطمی‌امین خاطرنشان کرد: سال آینده قیمت تمام شده خودرو دستکم ۱۵ درصد کاهش خواهد یافت.

وی گفت: باید تلاش کنیم پلتفرم خودروی اقتصادی ایجاد کنیم و با تجاری کردن آن سالیانه بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار دستگاه از این خودرو تولید کنیم؛امروز خودروی داخلی وجود دارد که مطابق این شرایط بوده و تا شهریور ۱۴۰۲ وارد بازار خواهد شد.

فاطمی‌امین با بیان اینکه امروز قیمت‌های نسبی خودرو در کشور درست نیست یادآور شد: امروز خودرو گران شده است، اما نرخ ارز، قیمت مسکن و غیره گرانی بیشتری را تجربه کرده و دستمزدها نیز متناسب با آنها افزایش نیافته است.

صنعت خودرو نه آنقدر کوچک است و نه آنقدر مشکلات آن حاد است که آن را بخواهیم کلاً کنار بگذاریم، این صنعت از ظرفیت‌های بالایی برخوردار است و در عین حال با چالش‌هایی نیز مواجه است که مربوط به امروز و دیروز نیست.

وی بیان‌داشت: خودرو در کشور همواره مورد توجه بوده و چالش‌ها، انتقادات و اعتراضات زیادی به آن وارد شده است که یک بار باید به شکل دقیق مسایل آن را بررسی کرده و برای آن راه حل بیابیم.

این عضو کابینه دولت یازدهم یادآور شد: کیفیت خودرو ۶۳ درصد به قطعه، ۲۶ درصد به مونتاژ و ۱۱ درصد به پلتفرم و طراحی برمی‌گردد، بنابراین باید روی این سه مقوله متمرکز شویم.

وی گفت: اتفاق بدی که در سال‌های گذشته افتاد این بود که به اندازه کافی توسعه محصول نداشتیم، بنابراین امروز باید به توسعه محصول متمرکز شویم.

فاطمی امین اظهارداشت: علت اصلی کیفیت پایین قطعات، نوع روابط بین خودروساز و قطعه‌ساز است که به درستی تعریف نشده است. در حالی که به یاد می‌آوریم در گذشته به دلیل روابط درست شکل گرفته بین خودروساز و قطعه‌سازان، خودرویی نظیر ال ۹۰ از کیفیت خوبی برخوردار بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: امروز قطعه‌ساز ما پول خود را بین ۹۰ تا ۱۲۰ روز با تأخیر  دریافت می‌کند، در حالی که اگر پرداخت ها زیر ۲ ماه باشد بین ۱۰ تا ۱۳ درصد کاهش قیمت قطعه اتفاق خواهد افتاد.

وی اضافه کرد: امروز خودروساز پول قطعه‌ساز را دیر می دهد، بنابراین نمی‌تواند روی کیفیت قطعه اعتراض داشته باشد. همچنین به جای فاکتور دادن به قطعه‌ساز با وی قرارداد می‌بندد که اشکالات زیادی به دنبال دارد و بر این اساس باید روابط بین قطعه‌ساز و خودروساز را اصلاح کنیم.

فاطمی امین بیان داشت: در یک ماه گذشته راهبردی در ایران خودرو و سایپا آغاز شده که ساز و کار زنجیره تامین مالی زنجیره‌ای است و طی آن وام و تسهیلات به حلقه های قبلی به عنوان اعتبار خریدار منتقل می‌شود و بر این اساس قطعه‌ساز پس از تحویل قطعه دو هفته بعد اعتباری به حسابش خواهد آمد.

این سازوکار قطعه‌ساز و خودروساز را به سمتی می‌برد که باید فاکتور زده شود و این ابهام در قیمت و تحویل قطعه حل و فصل خواهد شد.

وزیر صنعت ادامه داد: بر این اساس پرداخت‌ها به موقع انجام می‌شود و فاکتور نیز صادر خواهد شد که در سامانه جامع تجارت ثبت شده و عرضه و تقاضا شفاف می‌شود.

وی تاکید کرد: ما با اطمینان یک برنامه دو ساله را برای صنعت خودرو طراحی کرده‌ایم و ساز و کارهای آن با دقت طراحی و مشخص شده است.

وی یادآور شد: امروز ۴۰ درصد سهام سایپا برای خود این شرکت است و اگر پول آن آزاد شود و نقدینگی به شرکت‌های زیرمجموعه برود بین ۶ تا هفت هزار میلیارد تومان کمتر به تسهیلات نیاز خواهد داشت و قیمت تمام شده تولید خودرو کاهش خواهد یافت.

فاطمی‌امین تاکید کرد: به زودی از خودروسازان خواهیم خواست تا قیمت تمام شده هر دو را اعلام کنند.

وی با اشاره به قیمت بازاری خودروها خاطرنشان کرد: این قیمت در اختیار هیچ کس نیست، زیرا شکاف بزرگی بین عرضه و تقاضا وجود دارد و به دلیل محدودیت‌های سایر بازارهای موازی، اقبال به سمت بازار خودرو زیاد است اما سال آینده با افزایش تولید و واردات این قیمت کنترل خواهد شد.

وی گفت: سال آینده از نظر سخت‌افزاری تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو قابل تحقق است.

این عضو کابینه دولت سیزدهم به چالش تراشه‌ها در جهان اشاره کرد که سبب شده تا در سال ۲۰۲۱ تولید خودروسازان جهانی ۲۰ میلیون دستگاه کاهش داشته باشد.

وی بیان داشت: امروز ریزتراشه‌ها به یک بحران تبدیل شده و با کرونا نیز تشدید شده است، زیرا تقاضا برای موبایل تبلت و غیره در جهان زیاد شد، خودروسازان ما نیز که با معضل تحریم‌ها و نقدینگی مواجه بودند سخت تر می توانستند به تامین آن بپردازد.

وی تصریح کرد: به منظور افزایش ۵۰ درصدی تولید در سال آینده برنامه دو شرکت بزرگ خودروسازی را اخذ کرده‌ایم.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • نادری IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    3 0
    ما کاردان های کیفیت سایپا حدود 500 نفر رو با سابقه کار 20 ساله با سختی زیان آور بازنشسته کنید نیروی جوان مفید شاداب جذب کنید وتا جوانان تشکیل خانواده بدن و شرکت چابک بشه
  • IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    1 0
    ببینیمو تعریف کنیم. اقای وزیر خیلیا قبل ازشما ژستهای مهمتری گرفتند اما خودشون درباتلاق خودروسازا غرق شدند .اگه میتونستم چنتاشو اسم میبردم .اما درکشور ما حق بگی واسم خائنو ظالمو ببری اگه مطابق شانی باشی .کاری میکنن دیگه چیزی نگی اما اگه فرد عادی باشی اززنده بودنت پشیمان میشی. ارزو ملت داشتن دولت انقلابی درعمله نه درادعی.انشا للا شما راس میگی.گندهتراش سکوت اختیارکردند شما که عددی نیستی .45 سال مار خوردند اژدها شدند.اگه یه ساینا .یایه تیبای صفر چند سال سواربشی میفه می که ظلم ازحد تصور گذشته. خودرو ساینا تحویل دادند هرصد کیلومتر 12 تا مصرفشه .کمکای عقبو جلوش 3 ماه بیشتر مهمان نیست. همه سنسوراش ازبوق بوق دنده عقبو کمر بندو ووو ماه اول تعطیله. پخشو رادیو بکلی نداره . امپر بنزینش هرگز قابل اطمینان نیست . دندهاش درسرگاز مثل تاکسی برگشتهای زمان شاه زوزه میکشه .خلاصه ازین مسائل فراووانه .وخدمات پس ازفروششم هرگز بجز بردنو اوردن نتیجه ای برات نداره .وجدانا منکه ازبس رفتم ناامید شدم. راستی بخاریش یه هفته کار کرد .سرتو درد نیارم اقای وزیر صد رحمت ببرده داری.دائما میگن قطعه نداریم .هربارهم یه ورقه پر میکنن که چندین نقصو تعمیرکردیمو میفرستند تهران تا بحسابشون سرازیر بشه .مثل معروف قدیمیس که بقال ازسنگو وزن کالا میدزده .شیطان ازایمان بقال میدزده .ودزدیکه ازدزد بدزده .شاه دزده
  • IR ۰۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    0 0
    با سلام امیدواریم ، این وزیر از عهده برچیدن مافیای خودرو برآید. مقابله با مافیای خودرو نظیر موشک باران مقر جاسوسی اسقاطیل است. ثروتی که این صنعت برای ذی نفعان ایجاد کرده است فقط با غارت هندوستان و یا آفریقا قابل مقایسه است. امیدواریم.
  • فرهاد IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    0 0
    اونموقع اول باید خودتونو از بین ببرید، چون سردسته همه مافیاها خودتون و البته اون بالا بالاها ست. اینهمه افکار عمومی را فریب ندهید، عامل بدبختی ملت و کشور خود شمایید. شما مدیران خودروسازهای دولتی را منصوب می کنید و رییس جمهور شما را منصوب می کند و اون بالا بالاها رییس جمهور را منصوب می کنند
  • عبدالرحمن کولیوندی IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    0 0
    ایشان نمیتواند مافیای خودرو سازی را درهم بشکند.چونکه طی سی سال گذشته نتوانستد . چونکه باید فضای رانتی در شرکتهای مملکت وجود داشته باشد تا مدیری بتواند خدمت کند!!
  • GB ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    0 0
    این مافیای چه کسانی هستند که همه جا هستند چرا نقره داغ نمیشن به مردم معرفی شوند تحقیق نمایید کسانی که ذینفع هستند درهمجا همان مافیا هستند
  • IR ۰۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    0 0
    بازار انحصاری و ارز رایگان ارث پدر مافیای بهایی در خودرو سازی نیست،این سند خیانت نمایندگان مافیای بهایی در مجلس و دستگاه اجرائیست.شما با یک شیء نجس العین نمیتوانید چیزی را پاکیزه کنید.مافیای بهایی علاوه بر صنعت خودرو صنایع نفت و گاز را هم قبضه و ارث پدر خود میداند! با کدام منطق این مافیاها انفال را چپاول کرده با کارگر مفت و دریافت ارز مفت،ساخته های بی کیفیتشان از بازارهای جهانی گرانتر است!!؟ مافیای اکبر فتنه بود که اینطور ریل گذاری کرد،خایینینی که گفتارشان کذب و عملکردشان فقط خیانت (گرانفروشی،احتکار،پولشویی و...)به ملت بوده،انفال ارث پدر مرتدهای یهودی بهایی نیست.
  • اکبر IR ۰۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    0 0
    مافیا وابسته به خودروسازان است . خود شما یکی از مدافعان گرانسازی خودروهای داخلی هستی!!! شما قیمتهای فرعونهای بی کیفیت داخلی را بیش از ده برابر ارزش واقعی تایید و تثبیت کردید.دروغ بسسسس!!!!!!!!!
  • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    0 0
    معلوم هست هیچ خودروی خارجی ارزان تر از خودروی ایرانی نیست به جز خودروهای دست دوم خارجی که ایشون فرمودند ممنوع هست
    • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
      0 0
      اگر واقعا هیچ خودروی خارجی ارزانتر ازایرانی نیست جرا مافیای انحصار وفسار قطعه وخودروسازی ایران،میترسنداز تجارت آزاد خودرو!؟
  • سید فروزان CH ۰۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    0 0
    مافیای خودرو در اصل مافیای فرانسوی ایرانی است که چهل سال بازار خودرو را تحت کنترل خود دارند در قدم اول باید دست شرکت‌های فرانسوی در صعنت خودرو را قطع کرد
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    0 0
    اگر واقعا هیچ خودروی خارجی ارزانتر ازایرانی نیست جرا مافیای انحصار وفسار قطعه وخودروسازی ایران،میترسنداز تجارت آزاد خودرو!؟
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    0 0
    میرسلیم: دولت حق ندارد برای ایران‌خودرو و سایپا مدیر تعیین کند/ واردات خودرو در مجمع تشخیص رأی موافق نمی‌آورد!؟ پی‌نوشت: مشخص شد لابی خودروسازان در مجمع تشخیص چه کسی است. #رانت_مافیا_ممنوع
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    0 0
    لم تقولون ما لا تفعلون چرا چیزی می گویید که انجام نمی دهید ؟ ( قرآن کریم )
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    0 0
    در جریان تصادف زنجیره ای و باز نشدن ایر بگها ایشون تمام قد از خودروسازان حمایت کرد و هر چه پلیس اصرار کرد که مسعولیت بر عهده خودروسازان هست صداش به جایی نرسید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس